Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:43

Dat weet ik eigenlijk ook niet Shadow. Ik ben heel volgzaam er vanuit gegaan dat het inderdaad zo zou kunnen zijn dat ZP dadelijk niet mee bestaat omdat de VN hun verbod uitspreken. Maar je hebt gelijk, ik ben zeer benieuwd: wat kan er in het slecht geval gebeuren?

Brengen ze een negatief advies uit?
Kunnen ze echt een verbod uitbrengen?

Miepie77

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:44

Ik hoop maar dat de intocht wel leuk blijft voor de kinderen, want daar draait Sinterklaas immers om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:50

Celiien schreef:
Nope je leest niet goed. Ik struikel niet over benamingen.
Als dit ging over het feit dat (ik noem maar wat) er geen joden-koeken meer mogen, en iemand anders zegt goh nou zeg laat ik dan niet te hard dingen zeggen over zwarte piet. Ja dan struikel ik erover ja. Omdat het spottend wordt bedoeld naar de ander-> pesten.
Maar dat heb ik al een paar keer uitgelegd volgens mij :)

Dat zeg ik toch? Verder bedoel ik jodenkoeken niet spottend hoor, dat maak jij er dan weer van ;) Het een is namelijk even erg als de ander imo, maar goed volgens jou niet, want dat kan dan schijnbaar enkel weer spottend gebruikt worden.
Citaat:
Het is het belachelijk maken van mensen die zich gekwetst voelen. Dat is imo geen ironie, maar gewoon pesten

Verder moet jij misschien wat duidelijker opschrijven wat je bedoeld, want volgens je post schijnen meerdere mensen je post niet goed te lezen volgens jou ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:52

Iris82 schreef:
Dat weet ik eigenlijk ook niet Shadow. Ik ben heel volgzaam er vanuit gegaan dat het inderdaad zo zou kunnen zijn dat ZP dadelijk niet mee bestaat omdat de VN hun verbod uitspreken. Maar je hebt gelijk, ik ben zeer benieuwd: wat kan er in het slecht geval gebeuren?

Brengen ze een negatief advies uit?
Kunnen ze echt een verbod uitbrengen?

Hier in de pers werd gezegd dat jullie premier erop aangesproken zou worden door die dame en dat hij dat maar moest verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:52

Miepie77 schreef:
Ik hoop maar dat de intocht wel leuk blijft voor de kinderen, want daar draait Sinterklaas immers om.

Ja, dat hoop ik ook. Het wordt aardig verziekt zo, ik heb het idee dat de tegenstanders daar dan niet bij stil staan. Er is toch ook al eens een intocht van sinterklaas verziekt. Vond ik ook zo dom, als je wilt protesteren ala, maar tussen de kleine kinderen tijdens de intocht. Dan mag je om mij niet al te vriendelijk worden afgevoerd. Zielepoten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:55

BelleFleur schreef:
Hier in de pers werd gezegd dat jullie premier erop aangesproken zou worden door die dame en dat hij dat maar moest verbieden.

Dat is allemaal nogal vaag dus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:01

Miepie77 schreef:

Dit hoop ik ook. Niemand moet vergeten dat het een kinderfeest is

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:03

Shadow0 schreef:
Het veranderen van de naam was een marketingstunt. Het was helemaal niet nodig om de naam te veranderen, maar de fabriek dacht daarmee extra aandacht en verkopen te scoren. (De aandacht kregen ze, maar de verkoop ging iets omlaag.) Helaas geloven veel mensen nog steeds dat dat een voorbeeld is van 'toegeven aan protesten' terwijl het dat dus niet was.

Net als het artikeltje in de telegraaf dingen niet juist voorstelt, maar veel mensen het wel voor waar aannemen en reageren. Zo komt er een boel onterechte frustratie in de wereld. Best wel kwalijk eigenlijk.

* zucht* Het is pas kwalijk als mensen de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Het verhaal van de negerzoenen is een issuemanagement klassieker. Al sinds de jaren '80 -misschien wel '70-) was de naam negerzoenen een terugkerende issue op de publieke agenda, net zoals nu met de zwarte piet. Uiteindelijk heeft Buys marktonderzoek gedaan naar de associaties van de term negerzoenen en op basis daarvan de naam veranderd.

De issue van de negerzoenen was er al; Buys is daar hooguit handig op ingesprongen. Een marketingstunt kun je het niet noemen aangezien zij niet verantwoordelijk waren voor het feit dat de naam al lang af en aan in opspraak was. Er is zelfs een stichting (Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij) die Buys heeft aangeschreven om zich te ontdoen van die naam. Wellicht heeft Buys het later een (mislukte) Marketingstunt genoemd omdat ze niet wilden toegeven dat ze gezwicht zijn voor een stel dramaqueens. Feit is dat het onderzoek echt gedaan is en ze daarom vooraf al hadden berekend dat hun omzet bij een naamswijziging omlaag zou gaan en niet omhoog. Toch is gekozen voor de wijziging, marketingtechnisch niet zo slim, reputatietechnisch wel.

Niet zo heel anders dan deze pietendiscussie dus. Alleen is een productnaam makkelijker te veranderen dan een volksfeest. Maar wie weet wat er mogelijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:06

BelleFleur schreef:

Wie denken ze precies wie er de baas is in Nederland dan, dat onze glorieuze leider kim jung un? Bij mijn weten kan Rutte niet zomaar vanalles verbieden zonder op zijn minst een beetje steun vanuit de bevolking en dat zie ik met 91 % tegen verandering nog niet echt gebeuren :')

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:07

Des te meer ik erover nadenk des te belachelijker vind ik de hele discussie. Een kinderfeest met wat verklede personen waar ouders vooral niet al te politiek correct gebruik van kunnen maken: “Als jij niet….dan!!”

Een blanke oude man met witte baard en haren en verder het uiterlijk van een priester van de Katholieke kerk (Deze discussie zal ik maar niet gaan aanzwengelen dan), samen met een aantal zwarte Pieten die de clown spelen en snoepjes en cadeautjes uitdelen.

Inmiddels heeft de VN zich in de “Weg met Zwarte Piet” oorlog gemengd en op voorhand heeft de voorzitter haar eigen mening maar even naar voren gedrukt als zijnde dé waarheid. Niets democratie, gewoon Tsjakkaa, weg ermee. Het onderzoek wat er nog volgt is natuurlijk een wassen neus en vooral om de massa de mond te snoeren.

Uiteraard moeten wij, als Nederlanders, wel gewoon accepteren dat onze nieuwe medelanders culturen met zich meebrengen waar IK (en meer met mij) het simpelweg niet mee eens ben. Waarom wordt, als dit ter discussie wordt gesteld, ook dát afgedaan als discriminatie? Werkt het dan werkelijk zo dat wij ons naar alle kanten moeten aanpassen behalve de kant van ons eigen cultureel erfgoed en onze eigen normen en waarden?

Ik zie maar één oplossing, alle “vreemde” culturen (waarvan ik de meeste graag omarm en die ik zeer verrijkend vind om te kennen en mogen meemaken) Nederland in en wij in de eerste week van December een verplichte week (extra uiteraard) vakantie waarin wij in het buitenland Sinterklaas kunnen gaan vieren, vreemde culturen moeten immers omarmd worden!

(Of we negeren die hele domme en overbodige discussie en gaan morgen lekker lootjes trekken en alvast van die mooie juten zakken halen bij de Blokker!)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:08

ik zie net dat die stichting in 2013 ook nog een brief aan een omroep hebben [url]gestuurd:http://stichtingeerenherstel.wordpress.com/2013/08/20/brief/[/url] of zou die hele stichting ook een creatie zijn van Buys? :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:33

Sallandval: het marktonderzoek is gedaan en heeft uitgewezen dat de naamgeving eigenlijk nauwelijks een issue was. Die cijfers zijn ook bekend (94% had er geen moeite mee of liet het product niet liggen om de naam.) Buys heeft dat volgens alle bronnen ook toegegeven.

http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=74257
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ting.dhtml

"„Wij hadden al langer het idee om themazoenen in de markt te zetten. Zoals de WK-zoen. Of de voorjaarszoen rond Valentijnsdag. Met ’Buys zoenen’ kunnen we meer variëren. Daarom besloten we tot een naamswijziging.” "

Ik ben dan ook benieuwd op welke informatie jij je baseert dat het verhaal wel echt was? Heb je daar bronnen of links van? Of ben je zelf betrokken geweest bij de besluitforming?

Toevoeging: die stichting bestaat wel, en wappert graag met claims, maar het is voor Buys niet de reden geweest om de naamswijziging door te voeren: dat was de marketinginzet voor de themazoenen.

Wat dus niet waar is, is dat ze dit moesten doen uit druk voor de beschuldiging van racisme of de publieke opinie. Waarmee ook ons slachtofferargument "wij zijn zielig want wij moeten ons steeds aanpassen aan hunnie" vervalt. Wij hoefden ons niet per se aan te passen - er zijn wel vaker mensen die wat roepen. Daar hoef je lang niet altijd wat mee.

Helaas blijft het verhaal doorzingen en lokt dat alleen maar onterecht meer frustratie uit.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 22-10-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:37

Ach (neger) zoenen blijven heerlijk,naamsverandering of niet :-)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:38

Wat ik me dan afvraag ... is Sinterklaas geen discriminatie ipv Zwarte Piet? Wij worden immers geschetst als een man die slaven drijft, de "bad guys" dus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:42

xEmily schreef:
Wat ik me dan afvraag ... is Sinterklaas geen discriminatie ipv Zwarte Piet? Wij worden immers geschetst als een man die slaven drijft, de "bad guys" dus.

Ieks. Zo ver heb ik er niet eens over nagedacht. -O-

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:45

Iris82 schreef:
xEmily schreef:

.... Gediscrimineerd door een feest dat men zelf kiest te vieren?

verootjoo

xEmily schreef:

Voor vrouwen is het ook discriminerend... T zijn ook altijd mannen die aan de top staan... -O-

liedje89

Er zijn genoeg blanken die het niet vieren en genoeg zwarten die het wel vieren??

EDIT: Als paardensite zouden we dit schrijnende beeld van racisme trouwens veel erger moeten vinden. Dit arme paard dat hier duidelijk een open sollicitatie doet naar de functie van sinterklaas paard, maar het nooit mag worden omdat hij bruin is /3 ;(
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3579886/ca ... d-dak.html
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 22-10-13 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:48

Killyenn schreef:
.... Gediscrimineerd door een feest dat men zelf kiest te vieren?

Ik denk dat ze het net wat anders bedoelt dan dat ze het neerzet.
Maar dat kan ook mijn eigen interpretatie zijn. Meer het idee van 'dadelijk wordt het hele Sinterklaasfeest in de ban gedaan want naast ZP is de figuur Sinterklaas naast de goede dingen die hij doet, gewoon een ordinaire slavendrijver geweest.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:52

Net als bij het geval van zwarte Piet is de bad guy Sinterklaas een interpretatie. Als blanken steevast als slecht worden gezien door andere etnische groepen is dat strikt genomen ook discriminatie. Maar daar heeft er niemand oren naar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:54

[q uote="Killyenn" ]
Iris82 schreef:
xEmily schreef:

.... Gediscrimineerd door een feest dat men zelf kiest te vieren?[/quote]

Volgens mij viert niet iedereen het?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:17

Afbeelding

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:29

GlenFiddich schreef:
Net als bij het geval van zwarte Piet is de bad guy Sinterklaas een interpretatie. Als blanken steevast als slecht worden gezien door andere etnische groepen is dat strikt genomen ook discriminatie. Maar daar heeft er niemand oren naar.

Ik moest gelijk aan deze post denken.
Citaat:
Omdat een blanke per definitie niet op huidskleur gediscrimineerd kan worden. En nee, ook dat is geen discriminatie. Blank zijn is inherent aan bevoorrecht zijn. Ook als je het niet bent. En als je het niet bent, dan is het je eigen schuld en net goed. Zo werkt het in de wereld tegenwoordig :)

Beetje overdreven natuurlijk, maar in de praktijk komt het daar steeds meer wel op neer. "Black Power" is goed, positief en wordt aangemoedigd. "White Power" is racisme. Net als dat feminisme hier en daar bijna doorslaat naar 'mannen mogen vrouwen niet onderdrukken, vrouwen zouden mannen moeten onderdrukken'.

Blank wordt per definitie in samenhang met slecht gezien. En inderdaad, dat waren we vroeger ook, ik bedoel, we hebben onderdrukt over de hele wereld. Maar het stereotiep blijft wel hangen. Blank=slecht en hebben het altijd op de donkere mens voorzien. Ik vind dat niet terecht en evengoed discriminatie.
Evengoed dat er door de negroide medemens compleet aan voorbij gegaan welke hand hun eigen landgenoot in de slavernij heeft gehad.
Ik heb er moeite mee dat alle misstanden en foute gedragingen van de donker gekleurde/ lichtgetinte mens, noord afrikaans type of welk woord tegenwoordig ook politiek correct is, wordt geweten aan discriminatie. Hele gangs in amerika wijten hun bestaan aan discriminatie. Eigen volwassen keuzes daarin tellen schijnbaar niet.
Dat constante gewijs dat tegenwoordig de blanke medemens nog steeds verantwoordelijk wordt gehouden voor de toestand van de zwarte medemens vind ik achterhaald en niet fair.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:55

Ik wilde me eigenlijk niet in de discussie mengen, maar het gaat wel erg ver zeg.

Ik vind het vreemd om zwarte piet te gaan vergelijken met 'black face' en andere buitenlandse discriminatie of zaken uit een heel ver verleden. :=

Daar is 'onze' traditie en dit feest niet op gebaseerd of uit voort gekomen...
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een enkel kind verder denkt dan: 'leuk! Cadeautjes, snoep, stuiter, stuiter etc!'
Ik ben ook met Sinterklaas en zwarte piet opgegroeid en heb er als kind nooit zo over nagedacht en al helemaal geen link gelegd tussen zwarte piet en zwarte mensen met daarbij negatieve associaties oid...

Ik vind het een leuke traditie, als kind zijnde toen ik nog alles geloofde allemaal heel spannend en leuk om een paar keer de schoen op te mogen zetten en een avond vol cadeautjes. En later het lootjes trekken en cadeaus uitwisselen met familie, vrienden, op school of werk etc.

Als kind zijnde heb ik dus nooit een probleem met zwarte piet gehad en ook geen vreemde ideeën ontwikkeld over zwarte mensen.
En naar mate je ouder wordt, worden sint en piet minder centraal in het hele verhaal, dan is het toch meer een avondje cadeautjes uitwisselen met evt wat gedichtjes en of geintjes.
Ik denk dat het voor veel Nederlanders ook ongeveer zo gaat. Dus nee... ik zie het probleem niet zo.

Ik vind het een belachelijke discussie, die veel te ver gaat. Er zijn inderdaad veel ernstigere zaken waar de mensen van de VN en andere politiek zich op zouden kunnen storten.
Dan kan ik ook gaan janken om de kinderfilm 'de klokkenluider van de notre dame' omdat ik scoliose heb. Die film vind ik nou ook niet bepaald de juiste boodschap de wereld in sturen over mensen met een handicap. Maar zoals ik de film bekijk, bekijken de meeste kinderen/mensen hem waarschijnlijk niet, die hebben er waarschijnlijk helemaal geen negatieve associaties bij.

Leven en laten leven noem ik dat.
Als mensen willen discrimineren, pesten of op andere manieren er vreemde gedachtegangen en/of acties op nahouden, doen ze dat toch wel. Om op dat soort ideeën te komen hebben ze geen zwarte piet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:25