Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Celiien schreef:Nope je leest niet goed. Ik struikel niet over benamingen.
Als dit ging over het feit dat (ik noem maar wat) er geen joden-koeken meer mogen, en iemand anders zegt goh nou zeg laat ik dan niet te hard dingen zeggen over zwarte piet. Ja dan struikel ik erover ja. Omdat het spottend wordt bedoeld naar de ander-> pesten.
Maar dat heb ik al een paar keer uitgelegd volgens mij
Citaat:Het is het belachelijk maken van mensen die zich gekwetst voelen. Dat is imo geen ironie, maar gewoon pesten
Iris82 schreef:Dat weet ik eigenlijk ook niet Shadow. Ik ben heel volgzaam er vanuit gegaan dat het inderdaad zo zou kunnen zijn dat ZP dadelijk niet mee bestaat omdat de VN hun verbod uitspreken. Maar je hebt gelijk, ik ben zeer benieuwd: wat kan er in het slecht geval gebeuren?
Brengen ze een negatief advies uit?
Kunnen ze echt een verbod uitbrengen?
Miepie77 schreef:Ik hoop maar dat de intocht wel leuk blijft voor de kinderen, want daar draait Sinterklaas immers om.
Shadow0 schreef:Het veranderen van de naam was een marketingstunt. Het was helemaal niet nodig om de naam te veranderen, maar de fabriek dacht daarmee extra aandacht en verkopen te scoren. (De aandacht kregen ze, maar de verkoop ging iets omlaag.) Helaas geloven veel mensen nog steeds dat dat een voorbeeld is van 'toegeven aan protesten' terwijl het dat dus niet was.
Net als het artikeltje in de telegraaf dingen niet juist voorstelt, maar veel mensen het wel voor waar aannemen en reageren. Zo komt er een boel onterechte frustratie in de wereld. Best wel kwalijk eigenlijk.
BelleFleur schreef:Hier in de pers werd gezegd dat jullie premier erop aangesproken zou worden door die dame en dat hij dat maar moest verbieden.
Killyenn schreef:.... Gediscrimineerd door een feest dat men zelf kiest te vieren?
Iris82 schreef:xEmily schreef:Wat ik me dan afvraag ... is Sinterklaas geen discriminatie ipv Zwarte Piet? Wij worden immers geschetst als een man die slaven drijft, de "bad guys" dus.
Ieks. Zo ver heb ik er niet eens over nagedacht.
GlenFiddich schreef:Net als bij het geval van zwarte Piet is de bad guy Sinterklaas een interpretatie. Als blanken steevast als slecht worden gezien door andere etnische groepen is dat strikt genomen ook discriminatie. Maar daar heeft er niemand oren naar.
Citaat:Omdat een blanke per definitie niet op huidskleur gediscrimineerd kan worden. En nee, ook dat is geen discriminatie. Blank zijn is inherent aan bevoorrecht zijn. Ook als je het niet bent. En als je het niet bent, dan is het je eigen schuld en net goed. Zo werkt het in de wereld tegenwoordig![]()
Beetje overdreven natuurlijk, maar in de praktijk komt het daar steeds meer wel op neer. "Black Power" is goed, positief en wordt aangemoedigd. "White Power" is racisme. Net als dat feminisme hier en daar bijna doorslaat naar 'mannen mogen vrouwen niet onderdrukken, vrouwen zouden mannen moeten onderdrukken'.