Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:49

Ffortuna schreef:
Waar de huizen eerst nog in korte tijd veel meer waard werden is dat nu gewoon niet meer zo, dan moet je de hypotheken daar ook op aanpassen in mijn ogen.

't Was eigenlijk andersom: de huizenprijzen zijn onder andere zo ontzettend snel opgelopen omdat het afsluiten van hoge hypotheken zo voordelig was. En aflossingsvrij nog eens veel voordeliger dan aflossend.

Citaat:
Maar of het dan nodig is daar een wet van te maken weet ik niet, omdat de banken -zoals ik net al zei- zelf de hypotheken nauwelijks meer verstrekken (of zelfs helemaal niet? Die bewering is wel erg hard dus die durf ik niet te doen).

Hmm, maar de ongelijkheid bestaat dan nog - dat aflossingsvrij belastingtechnisch veel voordeliger is. Dat zou betekenen dat als het met de banken weer goed gaat, er weer zo'n situatie kan ontstaan. (En dat ze ook op lange termijn de wijze lessen hiervan onthouden zou ik niet aannemen.)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:49

Gebleken is dat mensen dus niet zelf kunnen kiezen en zich door de banken van alles in de maag hebben laten splitsen, waar ze nu mee zitten.
Aflossingsvrij moet direct afgeschaft en terug gedraaid worden vooral omdat veel mensen ook nog extra geld er boven op gezet hebben waar ze een nieuwe keuken of erger een nieuwe auto voor kochten. Nu is dat huis veel minder waard geworden, komt er de klad in de relatie en mensen zakken in een enorme financiële put.
Dat zou veel minder erg zijn als ze gewoon een reeel bedrag geleend hadden en gedeeltelijk afbetaald

Anoniem

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:53

Sarabande: daarom vind ik het dus ook prima dat mensen niet meer een 120% hypotheek mogen afsluiten. :j

Shadow, zo had ik het nog niet bekeken, thanks. In dat geval ben ik vóór het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheek. Maar ik vind dat de hypotheekrenteaftrek onder de 350.000 (om het bedrag dat hiervoor genoemd is even te herhalen) moet blijven bestaan voor mensen die minimaal 50% van hun huis aflossen.

Volgens mij zitten we hier nu trouwens meer te ´babbelen´ met allemaal mensen die links gaan stemmen dan dat we echt discussieren :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:08

He getsie, allemaal linksen? }> Die schijnen een groter gevaar te zijn dan Al Qaeda!

Over de gezondheidszorg overigens nog deze:

[...]In Duitsland zijn ze – volgens de meest recente OECD-cijfers – per hoofd van de bevolking 580 euro minder kwijt aan zorg dan hier. Niet omdat ze er minder artsen, minder ziekenhuisbedden, minder behandelingen of minder dure medicijnen hebben. Integendeel. Per hoofd van de bevolking zijn er juist 25 procent meer artsen, 35 procent meer verplegers en 75 procent meer ziekenhuisbedden. Duitsers gaan 35 procent vaker naar de dokter en krijgen twee keer zo vaak een MRI-of CT-scan. Ook kostbare ziekenhuiszorg wordt scheutig verkwist: Duitsers bezoeken ruim twee keer zo vaak een ziekenhuis, en mogen daar ook nog eens tien dagen uitrusten, terwijl je hier na zes dagen uit bed wordt gekieperd. Medicijnen? Duitsers slikken 35 procent meer antibiotica en andere ‘nutteloze’ pillen. En dat alles voor 580 euro minder per persoon. Dik 9 miljard euro, omgerekend naar Nederland.

Is de kwaliteit in Duitsland dan minder? In Duitsland worden mensen net zo oud als hier, terwijl er wel meer wordt gerookt, gedronken en vettigheid gegeten. Ze lappen je prima op daar.
    [...]
    http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/ ... 9-miljard/

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:13

ik stem rechts

Wij lossen een deel af en een deel niet. En dan hadden we nog een deel eigen geld dus niet ons hele huis is hypotheek.
Als wij 65 zijn wil ik hier niet meer wonen dus komt het huis te koop.
En er kan veel gebeuren in de jaren maar ik denk dat landbouw grond niet zal zakken. Op een klein bouwblok na is dat onze voornaamste waarde van het huis.
Dus ik geloof niet in een restschuld bij verkoop.
Laat ons dan kiezen. Wij speelde het spel zo, niet tussentijds veranderen.
Langstudeer boete ook.
Nieuwe spelers nieuwe regels oude ook geen overgangs regel want daf blijft het veranderen van het spel.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:15

Ik denk dat duitsland het sowieso goed doet.
Jammer dat ik een talenknobbel mis, zou er anders zo willen wonen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:24

Langstudeerboete is een grapje van rechts, kun je beter links stemmen.... Met de VVD blijven de huizenprijzen stijgen, maar er wordt geen woning verkocht. Dat wil je ook niet als verkoper. Want wat heb je aan je huis verkopen als je bij voorbaat weet dat het toch niet verkocht krijgt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:28

schrikdraad schreef:
Toch kies ik voor een partij die de reiskosten onbelast wil laten.
Ov is in dorpen slecht. Verhuizen niet te doen ander werk ook niet.
En hra moeten ze ook totaal afblijven onder de 350.000
Want dat ziin niet de groot verdieners met villa
Maar mensen die ergens voor gewerkt hebben.
Al lijkt het er wel op dat werken en je geld niet verbrassen een enge ziekte is.
En die gedachte moet Nederland groot houden.
Succes met SP en PVDA. :)

Ik zie dat je je goed verdiept hebt in de partijprogramma's. Je kunt me daarom vast wel vertellen op welke bladzijde in het partijprogramma van de SP ik kan vinden dat de HRA voor huizen onder 350.000 aangepakt wordt? En waar ik kan vinden dat de SP voor de forensentaks is?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:30

Als de hra duidelijkheid word dan zal de markt ook wel weer gaan lopen.
Als iemand überhaupt nog ooit wat kan kopen met alle bezuinigingen.

Een langstudeer boete opzich heb ik geen moeite maar dan wel voor de nieuwelingen, niet tijdens, dat kan niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:34

Rinske schreef:
Langstudeerboete is een grapje van rechts, kun je beter links stemmen.... Met de VVD blijven de huizenprijzen stijgen, maar er wordt geen woning verkocht. Dat wil je ook niet als verkoper. Want wat heb je aan je huis verkopen als je bij voorbaat weet dat het toch niet verkocht krijgt?

Waarom vind jij de langstudeerboete een grapje? Vind jij het goed dat mensen ellenlang over hun studie kunnen doen? (Puur uit interesse hoor.)

Ik ken genoeg studenten die even een jaartje vrijnemen.. Je bent student, zeur niet en leer door!
Ik heb mijn studie gewoon in 3 jaar gedaan (versneld), waarom is 4 jaar dan onredelijk?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:35

Klopt
sp wil daar ook niet aanzitten.
Maar ik vertik links te stemmen, ook al komt Sp bij de stemwijzer op 2
Die vertrouw ik niet, voor we het weten zijn die in een halve seconde omgedraaid in dat standpunt.
Kom je kunt niet de milieu vervuilende automobilist niet pakken als er wel een mogelijkheid is.
En dat geldt ook voor huizenbezitters die werken ook te braaf en gooien te weinig weg.

kort door de bocht gedachte
wie weet denk ik er ovef 4 jaar anders over maar nu niet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:42

Selka schreef:
Rinske schreef:

Waarom vind jij de langstudeerboete een grapje? Vind jij het goed dat mensen ellenlang over hun studie kunnen doen? (Puur uit interesse hoor.)

Ik ken genoeg studenten die even een jaartje vrijnemen.. Je bent student, zeur niet en leer door!
Ik heb mijn studie gewoon in 3 jaar gedaan (versneld), waarom is 4 jaar dan onredelijk?

Ik bedoel het woord "grapje" sarcastisch. Ik ben juist heel erg tegen die boete, die nu in het leven is geroepen door mensen die 7 tot 12 jaar over hun studie hebben gedaan. En zieke studenten moeten hem ook betalen. Dat is toch idioterie? Ik vind het walgelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:42

schrikdraad schreef:
Klopt
sp wil daar ook niet aanzitten.

Oh, ik dacht toch even dat je dat suggereerde, maar gelukkig blijkt van niet! Zou een beetje apart zijn, partijen waar je niet op wilt stemmen door leugens in een slecht daglicht proberen te plaatsen :)

schrikdraad schreef:
Maar ik vertik links te stemmen, ook al komt Sp bij de stemwijzer op 2
Die vertrouw ik niet, voor we het weten zijn die in een halve seconde omgedraaid in dat standpunt.

Je vindt het vervelend als partijen snel hun standpunten inleveren begrijp ik. Wat vind je er dan van dat de PVV - de partij waar je op zegt te gaan te gaan stemmen - zijn AOW "breekpunt" over boord gegooid heeft bij de formatie van Rutte I?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:44

Selka schreef:

Langstuderen is met de prestatiebeurs, het BSA, het toch al redelijk verhoogde collegegeld en de bachelor-masterstructuur al gigantisch teruggebracht, tot het punt dat het nu nauwelijks meer een probleem is voor de maatschappij. Bovendien ontvangen ze geen studiefinanciering voor hun uitloop of voor niet-afgemaakte studies.

De langstudeerboetes treft nu dan ook helemaal niet zoveel echte eeuwige studenten meer, maar veel vaker studenten die zich bv extra ontwikkelen (sport, bestuur, extra stage of vakken, etc, en ja, een jaar iets anders doen kan daar prima bijhoren - waarom niet? Ze regelen hun eigen inkomsten in dat jaar.)
Of het zijn mensen die de studie in principe wel goed aankunnen, maar door persoonlijke omstandigheden vertraging oplopen (ziekte, handicap, overlijden van ouders is ook een reden die toch wel regelmatig gezien wordt) - mensen die we veel liever met een goede opleiding in een goede baan willen hebben dan als uitvallers met grotere kans op problemen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 07-09-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Heino schreef:
Je vindt het vervelend als partijen snel hun standpunten inleveren begrijp ik. Wat vind je er dan van dat de PVV - de partij waar je op zegt te gaan te gaan stemmen - zijn AOW "breekpunt" over boord gegooid heeft bij de formatie van Rutte I?

Voor er sprake was van een formatie, namelijk direct na de uitslag toen hij in zijn eentje bij Witteman zat

LadyMadonna

Ik ben wel voor de langstudeerboete, maar niet in zijn huidige vorm. Ik vind dat er onderscheid gemaakt moet worden in niet sneller wíllen of kúnnen.
Maarja, aan de andere kant, waarom moet iedereen (zo lijkt het iig) tegenwoordig perse tig jaar studeren? Wat is er mis met werken?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:45

Ik zat te twijfelen tussen de PvdA en de SP. Uiteindelijk gekozen voor de PvdA omdat ik Samson een betere leider vind dan Roemer..
Wat zijn de twee belangrijkste aspecten in het leven? Onderwijs en gezondheid.
Waar hebben ze nu op bezuinigd? Onderwijs en gezondheid!! B-E-L-A-C-H-E-L-I-J-K!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:48

@ Rinske. Ik snap dat je tegen die boete bent :+ Maar ik vroeg me af waarom?
Zieke studenten (dan wel echt ziek) hoeven hem wat mij betreft ook niet te betalen. Maar die andere "luiwammesen" kunnen toch gewoon doorwerken?

@ Shadow0. Ontwikkelen vind ik geen bestuursjaar. Schoonzusje gedaan en die heeft meer gezopen dan andere dingen. Sport OK als je Epke heet dan heb ik ontzettend veel begrip. In zulke topsport gaan ontzettend veel tijd zitten. Maar extra stages en vakken zijn eigen verantwoordelijkheid. Als je dit niet aankunt, moet je het niet doen of later doen. Uiteindelijk komt de echte ontwikkeling in het bedrijfsleven pas. Iedere pas-afgestudeerde kan eigenlijk nog helemaal "niks", waarom dan niet ontwikkelen terwijl je al geld verdient?

Zij regelen hun inkomsten niet in dat jaar. Schoonzusje kreeg gewoon stufi (jaar extra). En die €1.700,- collegegeld is nauwelijks (of gewoon helemaal niet) dekkend te noemen.

Zieken e.d. OK begrip voor, maar al die andere dingen moeten ze maar in hun "eigen" tijd doen, zoals alle andere mensen niet meer op school zitten of nooit op een HBO of uni zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Selka op 07-09-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:49

Die langstudeerboete vind ik ook onzin. In mijn branche (advocatuur) wordt er steeds meer geëist dat je naast de academische studie, een juridische bijbaan hebt gehad en dat je ook nog 1 jaar in een bestuur hebt gezeten. Nu is dat niet mogelijk om te combineren met het nominaal halen van je bachelor (3 jaar) en master (1 jaar) met hoge cijfers..

Zonder het hebben gehad van een juridische bijbaan en een bestuursfunctie kom je in branche gewoon bijna niet aan het werk, ook al heb je hoge cijfers en ben je super gemotiveerd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:50

Douraque schreef:
Die langstudeerboete vind ik ook onzin. In mijn branche (advocatuur) wordt er steeds meer geëist dat je naast de academische studie, een juridische bijbaan hebt gehad en dat je ook nog 1 jaar in een bestuur hebt gezeten. Nu is dat niet mogelijk om te combineren met het nominaal halen van je bachelor (3 jaar) en master (1 jaar).

Zonder het hebben gehad van een juridische bijbaan en een bestuursfunctie kom je in branche gewoon bijna niet aan het werk, ook al heb je hoge cijfers en ben je super gemotiveerd.

Vriend heeft fiscaal en nederlands recht in 4 jaar gedaan (bachelor en master).. En hij was echt niet de enige!
Daarnaast juridisch vrijwilligerswerk (vluchtelingen) gedaan en gewerkt bij een groot kantoor.

Misschien zitten er wel gewoon mensen op de verkeerde plekken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:52

Stef: er is niks mis met werken, maar wat worden we er beter van om studenten te pushen en te pushen tot we voornamelijk meer dropouts creeren? Wie wordt daar beter van? En die miezerige paarduizend euro gaan ons niet van de ondergang redden hoor. Er is werkloosheid genoeg, dus het is ook niet zo dat we de mensen per se meteen nodig hebben op de arbeidsmarkt. Dat ene jaartje extra maakt dan ook niet uit, maar studenten die hun studie afronden zijn wel veel nuttiger voor ons als maatschappij dan de studenten die afvallen. (En vertraging loop je maar zo op - gewoon, door pech. Of omdat je inderdaad wat extra's wilt doen of leren. Wat meestal ook in ons voordeel is.)

De meeste studenten studeren niet meer 'tig' jaar. Dat was in de tijd dat de huidige kamerleden en ministers studeerden - 8 jaar is geen uitzondering. Maar met de huidige studies blijft het toch meestal bij een jaar of 5 - of ze doen het op eigen kosten (en waar maken we ons dan druk over.)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:52

Selka schreef:
Douraque schreef:
Die langstudeerboete vind ik ook onzin. In mijn branche (advocatuur) wordt er steeds meer geëist dat je naast de academische studie, een juridische bijbaan hebt gehad en dat je ook nog 1 jaar in een bestuur hebt gezeten. Nu is dat niet mogelijk om te combineren met het nominaal halen van je bachelor (3 jaar) en master (1 jaar).

Vriend heeft fiscaal en nederlands recht in 4 jaar gedaan (bachelor en master).. En hij was echt niet de enige!
Daarnaast juridisch vrijwilligerswerk (vluchtelingen) gedaan en gewerkt bij een groot kantoor.

Hier in Rotterdam heb ik zoveel mensen gesproken alsmede oude klasgenoten die gewoon niet aan het werk komen. Gewoon doordat ze of te weinig ervaring hebben opgedaan of geen bestuursfunctie hebben vervuld. En degene die dat wel hebben gedaan doen 6 jaar over hun studie

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:52

Selka schreef:

Dat denk ik zeker! Een land heeft ook behoefte aan praktisch opgeleide mensen, Nederland krijgt steeds meer academisch opgeleide mensen... Blijkbaar wordt Nederland idd steeds slimmer, maar of dat economisch gezien wenselijk is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:55

Selka schreef:
Zij regelen hun inkomsten niet in dat jaar. Schoonzusje kreeg gewoon stufi (jaar extra). En die €1.700,- collegegeld is nauwelijks (of gewoon helemaal niet) dekkend te noemen.

Schoonzusje krijgt zeker weten geen stufi extra voor een bestuursjaar. Misschien wel een vergoeding van de school, dat kan. Maar dat is aan de school, en niet aan de politiek, om daarover te beslissen. En als zij niet willen controleren op wat studenten in die tijd doen... dat heeft niks met de langstudeerders te maken.
Verder kost een student die toch alleen maar zuipt en niet leert natuurlijk ook niet zoveel voor de school :)

Kortom: er is geen echt probleem. Het lijkt meer persoonlijke frustratie te zijn. Maar da's een slechte basis voor beleid.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:57

@ Shadow0, dat kan weet ik niet (kijk niet op haar bankrekening ;)). Nee maar dat neemt niet weg dat mijn andere argumenten voor de langstudeerboete blijven bestaan. Studenten zijn er om te studeren. Jezelf ontwikkelen doe je in je eigen tijd. (naast de ontwikkeling van de opleiding dan)

@ Douraque, vreemd mijn vriend zijn studiegenoten zijn allemaal aan de slag en toevallig werkt mijn vriend in Rotterdam :+. Voor getalenteerde mensen zijn altijd plekken vrij bij de grote kantoren. Wel merkt hij dat meer mensen geen contractverlenging krijgen. Er worden gewoon erg hoge eisen gesteld in die branche..

@ Heino, dat zeker. Zeker op de technische opleidingen. Het MBO van mijn broertje had 1 heel klein klasje techniek..