Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:Kendra schreef:Ik denk dat een deel van het misverstand voortkomt uit wantrouwen: Moslima's zéggen dat ze uit vrije wil hoofddoekjes dragen, gescheiden sporten, .., ... Veel Nederlanders geloven dat niet en denken dat het toch een vorm van onderdrukking is....dat het niet ECHT is wat deze meiden/vrouwen zelf willen. Veel praten en veel samen optrekken lijkt me de enige oplossing...om er achter te komen dat er ook in de 'Nederlandse cultuur' een aantal gewoontes zitten die ook voortkomen uit groepsdwang. Vrije wil is mooi, maar uiteindelijk passen we ons allemaal wel ergens aan aan.
nuttige en belangrijke post! ik denk inderdaad ook dat het vaak zo werkt. dat merk ik bv hier op bokt.
CtjeLief schreef:Want ook met een hoofddoek kun je in verdere teamkleding uitdragen voor welk team jij uitkomt..
Springert schreef:Of ze het uit vrije wil doen of niet, feit is dat ze dus niet integreren, maar alleen maar onder geloofsgenoten blijven.
Hier wordt gewoon wat krom is recht gepraat.
Heino schreef:Springert schreef:Of ze het uit vrije wil doen of niet, feit is dat ze dus niet integreren, maar alleen maar onder geloofsgenoten blijven.
Ik zie cultuur als een dynamisch iets, iets dat continu verandert en zich aanpast aan de groep mensen die er op dat moment in leeft. Ik vind dat ook niet slecht, ik vind het raar om krampachtig vast te houden aan iets en verandering proberen tegen te houden. Verandering is niet altijd negatief. Verschillende culturen kunnen zó veel van elkaar leren. Dé Nederlandse cultuur bestaat niet, die verandert continu, net als iedere andere cultuur in andere gebieden.
Springert schreef:CtjeLief schreef:Nee Springert het is NIET zo dat ze alleen maar onder geloofsgenoten blijven.
Het is WEL zo. Want dat zijn de enigen met wie ze sporten, zwemmen, gymnastieken.
Niet moslimvrouwen willen helemaal niet gescheiden zwemmen, sporten en gymnastieken.
randie schreef:Ik heb een poos terug ook een " discussie " gehad met een klasgenoot van toen. Die melde om te haverklap dat ze Marokaanse Nederlander is. Maar dat vond ik niet ze was een Nederlandse Marokaan, Nederlandse was haar eerste identiteit, hier is ze opgegroeid...Toch was ze het zelf er ECHT niet mee eens..
jameyskatje schreef:dat kan wel
CtjeLief schreef:Ja hoor Springert, dat kan dus (gelukkig in heel veel gevallen) wel..
Citaat:Of ze het uit vrije wil doen of niet, feit is dat ze dus niet integreren, maar alleen maar onder geloofsgenoten blijven.
Heino schreef:Als keppeltjes mogen, mag de hoofddoek ook van mij. Al zie ik liever helemaal geen geloof in openbaar onderwijs, althans, niet één specifiek geloof. Ik vind dat kinderen een vrije keuze moeten kunnen maken wat betreft geloof, en niet opgevoed (op school) moeten worden met de normen en waarden van een specifiek geloof.
Ik vind het jammer dat mensen weer zo oordelen over andermans religie/cultuur en vooral hun subjectieve beleving daarvan.
CtjeLief schreef:niet alle reglementen, ik ben professional als het gaat om ongelijke behandeling dus weet wel waar ik het over heb, heb zelf zaken gewonnen waarbij moslima's in de eerste instantie werden geweigerd voor bepaalde sporten/vereniging, wat dus NIET gegrond bleek.. maar goed, ik zie geen heil er verder op in te gaan aangezien alles in 'onwaarheden' en in het 'negatief' wordt getrokken, ik vind dat persoonlijk erg vermoeiend.. want STEL JE VOOR dat er IETS positiefs wordt genoemd..
russel schreef:Ik heb nog nooit iemand met een keppeltje aan de kassa gezien in de AH. Wordt dat niet alleen gedragen als ze naar de synagoge gaan en thuis de gebedsrituelen doen? Verder gewoon niet?
De orthodoxen met de hoeden leven volgens mij in wijken waar ze alleen met elkaar leven.
russel schreef:Wat dacht je van gewoon de leuke kinderspelen. K3? Die kennen ze niet. tekenfilms op tv? TV hebben ze niet. Koninginnedag? Leuke straatverziering? Niet bij hun. Op zondag heel de dag opzitten, niks buiten spelen...., Ze wonen bij ons in de straat, weet waar ik over praat. Die kinderen mogen niets. Altijd nette kleerdjes aan, nooit eens als een kind ravotten in oude kleren.
Wat dacht je van de leuke dingen van het leven, gewoon lekker op zaterdag avond met al je vrienden ook de niet gereformeerden, ze zitten immers op speciale scholen, net als de moslims, lekker de disco in en gewoon leuk met zijn allen daar tot 03.00 lol met elkaar. Gewoon een vriendje met een kusje hier en daar zonder meteen verloofd te moeten zijn met de eerste de beste, met 18 trouwen en meteen kinderen, elk jaar er eentje bij. Lekker met vriendinnen met je 18e de kroeg in en met jongens dansen en praten....
Maar de kinderen moeten op woensdagmiddag als gewoon naar bijbelles. Door de week op bezoek bij de dominee. Voortdurend uit de bijbel lezen, nooit eens lekker harde popmuziek.
Samen met een vriend of vriendin als jeugdige op vakantie en op het strand liggen, mooie meiden bekijken, knappe knullen op het terrasje met een Sangria bespreken en begiechelen. Gewoon jong zijn, trouwen en kinderen krijgen wanneer je wilt of gewoon niet wil, maar een carriere en samenwonen omdat je dat zelf wilt.
Dat bedoel ik met de vreugdn van het leven, daar zit niets verkeerds aan. Die leuke modieuze broek ook niet en dat leuke vrolijke korte kapsel met dat leuke aparte kleurtje ook niet, die oog make-up die je ogen net even wat sprekender maakt, dat lekkere parfummetje.....je gewoon lekker optutten en dan lekker even uit gaan. Zonder dat je de prutsmuts uit hangt....gewoon lekker jong zijn en je als meid mooi maken.....Dat is leven. Je jeugd is zo voorbij. Maar dat is bij hun al heel snel hoor, zodra ze volwassen zijn, hebben ze al een kind aan de borst. Of je nou wil of niet, je moet, want dat hoort in die kringen.
Nog zo veel meer, maar dat weten alleen zij.