Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:55

Menino schreef:
ik denk dat je op bekeerling dag alleen niet de meeste objectieve groep hebt uuh.

combineer de eo jongeren dag met de bekeerlingdag, en ik kom gegarandeerd even kijken, dat lijkt me reuze interessant als niet gelovige! :D
Over religie valt nu eenmaal niet te twisten, je komt er nooit uit, het raakt mensen zo persoonlijk, je kunt uren tegen iemand aan banketstaaf, maar als ze het niet willen zien, blijven ze blind en doof.

jameyskatje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:00

en zo is het andersom ook anshrop. daar staat in de Qoran een heel mooi hoofdstuk over!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:15

Als je bedenkt waar de mensen allemaal door de eeuwen heen al tegen en voor gebeden hebben, goden, de aarde, bomen en planten, dieren zoals de meikever, de koe en het paard, beelden, de zon, jezus, mohamed, al die mensen dachten de enige juiste god of godheid te aanbidden, en steeds komt er weer een nieuwe redder in nood ten tonele, een logisch denkend mens gaat zich dan toch eens stevig achter de oren krabben........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:16

o en dat heb ik zeker gedaan, achter de oren gekrabt. en gelukkig ben ik tot een conclussie gekomen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:17

Ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen - ik heb alle dingen onderzocht en het goede behouden ;) Ik ben alleen tot een andere conclusie gekomen, die andere grote religie ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:19

ja maar dat is juist mooi toch??

ieder mens doet dat op zijn eigen manier. ieder mens zoekt een bepaalde zingeving of een idee van dit leven en na de dood..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:20

Ik heb er ook geen problemen mee hoor :)

Alleen zie ik niet zo dat 'een logisch denkend mens' niet tot de conclusie zou kunnen komen dat er een God is.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:21

Denk je dat de vrouwen onderling zich daar niet mooi maken??
Van wat ik zo begrepen heb, zijn ze juist onderling heel bezig met mode/uiterlijk.. Men ziet daar ook televisie en ook westerse films worden gretig verslonden..Dus gek zijn die vrouwen daar echt niet.. En zo bezie ik het ook niet..

Laten we het eens hebben over de Taliban.. want dat zijn de extremisten die vrouwen jarenlang gedwongen hebben thuis te verblijven, zij mochten niet naar school, televisie en allerlei vermaak was verboden, vrouwen moesten zich in een burka heisen en mannen werden verplicht om een baard te laten groeien. Opium voor voor de buitenwereld een no no, maar onder de taliban floreerde het meer dan ooit tevoren.. Hiermee maakten ze enorme winsten. (beetje dubbelzinnig, opium voor het verrotte westen creeren om zelf geld te verdienen)
Taliban en AlQuaaida werden zeer goede partners en beraamden de terroristische aanslagen. Dit allemaal uit naam van God/Allah..
In feit een grote groep dictators die door enorme angst en terreur te zaaien het volk onder de duim kon houden. Executies waren dagelijkse kost... Kinderen in tehuizen verhongerden... mensen uberhaupt verhongerden want weinig werd nog geoogst...

Ik hoef niet overtuigd te worden en bekeerd..
En wat het Nederlandse gevoel betreft voel ik mij Nederlandse in hart en nieren.. Mag ook wel.. mijn stamboom gaat terug tot ergens een paar eeuwen terug richting friesland.. (schrijf ik genuanceerd met een glimlach)

Ik weet het niet hoor Vjestagirl of men ons hier nu zo onderdrukt voelt.. Tis niet voor niets dat men graag naar Nederland wil, omdat men hier toch op heel veel vlakken vrij spel krijgt.. Krijg ook niet stellig het idee dat men ons geindoctrineerd vind, maar zeker weten doe je niet want in de 'echte' keuken kun je niet kijken...

Wat die bekeerdagen betreft.. Tuurlijk een groot feest en je wordt met open armen onthaald.. meer zieltjes erbij.. Niet sarcastisch bedoelt..

Ik zie mezelf echt niet met een hoofdoek op mijn hoofd gaan lopen vanwege een geloof.. Weet je wat ik zelfs denk.. (ben meer van het spirituele en energieen) dat er geen god/geloof is..
Net zoals er al lang geleden in de bijbel stond dat mensen een 'god' nodig hebben om zich ergens aan vast te houden (zoals in de romeinse tijd en lang daarvoor, diverse goden hadden) heeft het zich in allerlei geloven geuit tot een (vaak mannelijke god, hoe kan het ook anders, weinige zouden zich een vrouwelijke god kunnen voorstellen) en uitzonderlijke goede propaganda om mensen goed onder de duim te kunnen houden.. Eeuwenlang is er angst gezaaid vanuit diverse gelofen, om vooral die ENE god te aanbidden en te geloven want anders kom je in de Hel.. of voeren we lijfstraffen uit of dit of dat..

Al als jong kind 'zag en voelde' ik dingen.. maar als jong kind al had ik zoiets van de kerk als nee.. dit voelt niet goed.. Donderpreken en hel..

Ik voor mij wil me meer bezig houden met wat voor mijn normen en waarden gelden.. En die normen en waarden leer ik door ervaringen op te doen. En soms veranderen die waarden.. verander ik mijn mening over een bepaald iets... door een ervaring.. en hoe meer ik groei en bezig ben hoe meer ik me bewust wil zijn van het feit dat ik niemand in de weg wil zitten dat ik niemand kwaad wil doen..
Ik wil proberen daar waar het me lukt om niet te veroordelen.. Maar eerlijk gezegd lukt me dat niet altijd..

Ben ik ongelovig?? Nee.. ik geloof wel degelijk. In mijzelf, in mijn omgeving en in het feit dat er meer is tussen hemel en aarde.. Ik geloof alleen niet in een god/kerk/moskee of dat soort constitutionele instituten.. Die hebben voor mijn gevoel teveel ellende, verdriet en pijn veroorzaakt en dat al eeuwenlang..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:24

hahah.. tja, ik ook niet Blue Eyes, maar dat is het verschil tussen gelovigen en atheisten. het bestaan van God is voor mij niet eens een discussie, maargoed. voor de ander wel. dat moeten we ook respecteren

Dit heeft God geopenbaard aan Mohammed. vind ik erg mooi. ook het verhaal erachter:
1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:25

@ jesser. over de taliban weten wij niets. het is maar net van welk perbureau jou informatie komt!

bekeerlingendag is ook geen dag om jezelf te laten ompraten hoor. je kan er gewoon informatie verkrijgen en met moslims praten ;).

o jazeker hoor, tuurlijk maken vrouwen zich mooi.. je wilt niet weten :P maar lekker thuis!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

Oke, wel heel mooi gezegd dames, maar wie aanbid dan de ware, en wie richt dan zijn gebeden op de verkeerde, wiens zieltje komt dan nooit terecht in het beloofde land? Zou het dan niet stiekum zo kunnen zijn dat een ieder na de dood gelijk is, dat er dan geen verschillen zijn tussen wat je hebt geloofd?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:27

Jesser schreef:
Ben ik ongelovig?? Nee.. ik geloof wel degelijk. In mijzelf, in mijn omgeving en in het feit dat er meer is tussen hemel en aarde.. Ik geloof alleen niet in een god/kerk/moskee of dat soort constitutionele instituten.. Die hebben voor mijn gevoel teveel ellende, verdriet en pijn veroorzaakt en dat al eeuwenlang..

dit is heeeel herkenbaar!!! zo dacht ik er ook altijd over!! :D :D

Blue_Eyes

Ik pik er even een paar dingen uit, en dan niet die over de Islam want daar heb ik te weinig verstand van, maar even in de rest:
Jesser schreef:
Weet je wat ik zelfs denk.. (ben meer van het spirituele en energieen) dat er geen god/geloof is..

Dat er een geloof is (meerdere zelfs) - dat lijkt me onontkoombaar. Of er een God is, daar kun je over debatteren, maar geloof is er zeker wel.

Citaat:
Net zoals er al lang geleden in de bijbel stond dat mensen een 'god' nodig hebben om zich ergens aan vast te houden

Wat bedoel je precies, waar staat dat volgens jou in de bijbel?

Citaat:
heeft het zich in allerlei geloven geuit tot een (vaak mannelijke god, hoe kan het ook anders, weinige zouden zich een vrouwelijke god kunnen voorstellen)

Bijbels gezien kun je hard maken dat God mannelijk EN vrouwelijk is. Onze taal is simpelweg te beperkt om iets te benoemen dat mannelijk en vrouwelijk is en dus is er het labeltje 'Hij' op geplakt. Maar God schiep man en vrouw naar zijn beeld, dus moet hij zelf zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.

Citaat:

Jammer dat je God op dezelfde lijn stelt als de kerk of de moskee. Want dat die laatste twee ellende veroorzaakt hebben - I'd be the first to admit. Maar God niet, die heeft geen ellende veroorzaakt. Het zijn de mensen die het hem doen.

jameyskatje

anshrop. ik begrijp serieus jou hele punt niet :S

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:28

anshrop schreef:
Oke, wel heel mooi gezegd dames, maar wie aanbid dan de ware, en wie richt dan zijn gebeden op de verkeerde, wiens zieltje komt dan nooit terecht in het beloofde land? Zou het dan niet stiekum zo kunnen zijn dat een ieder na de dood gelijk is, dat er dan geen verschillen zijn tussen wat je hebt geloofd?

Dat zullen we pas dan weten, kunnen we nu wel over debatteren maar dat lijkt me tamelijk zinloos...

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:28

Jesser schreef:
Denk je dat de vrouwen onderling zich daar niet mooi maken??
Van wat ik zo begrepen heb, zijn ze juist onderling heel bezig met mode/uiterlijk.. Men ziet daar ook televisie en ook westerse films worden gretig verslonden..Dus gek zijn die vrouwen daar echt niet.. En zo bezie ik het ook niet..

Laten we het eens hebben over de Taliban.. want dat zijn de extremisten die vrouwen jarenlang gedwongen hebben thuis te verblijven, zij mochten niet naar school, televisie en allerlei vermaak was verboden, vrouwen moesten zich in een burka heisen en mannen werden verplicht om een baard te laten groeien. Opium voor voor de buitenwereld een no no, maar onder de taliban floreerde het meer dan ooit tevoren.. Hiermee maakten ze enorme winsten. (beetje dubbelzinnig, opium voor het verrotte westen creeren om zelf geld te verdienen)
Taliban en AlQuaaida werden zeer goede partners en beraamden de terroristische aanslagen. Dit allemaal uit naam van God/Allah..
In feit een grote groep dictators die door enorme angst en terreur te zaaien het volk onder de duim kon houden. Executies waren dagelijkse kost... Kinderen in tehuizen verhongerden... mensen uberhaupt verhongerden want weinig werd nog geoogst...

Ik hoef niet overtuigd te worden en bekeerd..
En wat het Nederlandse gevoel betreft voel ik mij Nederlandse in hart en nieren.. Mag ook wel.. mijn stamboom gaat terug tot ergens een paar eeuwen terug richting friesland.. (schrijf ik genuanceerd met een glimlach)

Ik weet het niet hoor Vjestagirl of men ons hier nu zo onderdrukt voelt.. Tis niet voor niets dat men graag naar Nederland wil, omdat men hier toch op heel veel vlakken vrij spel krijgt.. Krijg ook niet stellig het idee dat men ons geindoctrineerd vind, maar zeker weten doe je niet want in de 'echte' keuken kun je niet kijken...

Wat die bekeerdagen betreft.. Tuurlijk een groot feest en je wordt met open armen onthaald.. meer zieltjes erbij.. Niet sarcastisch bedoelt..

Ik zie mezelf echt niet met een hoofdoek op mijn hoofd gaan lopen vanwege een geloof.. Weet je wat ik zelfs denk.. (ben meer van het spirituele en energieen) dat er geen god/geloof is..
Net zoals er al lang geleden in de bijbel stond dat mensen een 'god' nodig hebben om zich ergens aan vast te houden (zoals in de romeinse tijd en lang daarvoor, diverse goden hadden) heeft het zich in allerlei geloven geuit tot een (vaak mannelijke god, hoe kan het ook anders, weinige zouden zich een vrouwelijke god kunnen voorstellen) en uitzonderlijke goede propaganda om mensen goed onder de duim te kunnen houden.. Eeuwenlang is er angst gezaaid vanuit diverse gelofen, om vooral die ENE god te aanbidden en te geloven want anders kom je in de Hel.. of voeren we lijfstraffen uit of dit of dat..

Al als jong kind 'zag en voelde' ik dingen.. maar als jong kind al had ik zoiets van de kerk als nee.. dit voelt niet goed.. Donderpreken en hel..

Ik voor mij wil me meer bezig houden met wat voor mijn normen en waarden gelden.. En die normen en waarden leer ik door ervaringen op te doen. En soms veranderen die waarden.. verander ik mijn mening over een bepaald iets... door een ervaring.. en hoe meer ik groei en bezig ben hoe meer ik me bewust wil zijn van het feit dat ik niemand in de weg wil zitten dat ik niemand kwaad wil doen..
Ik wil proberen daar waar het me lukt om niet te veroordelen.. Maar eerlijk gezegd lukt me dat niet altijd..

AMEN!!!!!!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:32

[quote="Blue_Eyes"]Bijbels gezien kun je hard maken dat God mannelijk EN vrouwelijk is. Onze taal is simpelweg te beperkt om iets te benoemen dat mannelijk en vrouwelijk is en dus is er het labeltje 'Hij' op geplakt. Maar God schiep man en vrouw naar zijn beeld, dus moet hij zelf zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.

[quote]

klopt. zo is het in de Islam ook. Hij is Groot.. in de Qoran wordt ook gesproken over Zijn Handen bijvoorbeeld. maar wij kunnen Hem geen vorm geven. God hoeft ook geen man of vrouw te zijn, hij heeft geen deelgenoten, hoeft zich niet voort te planten zoals wij. "Hij" is gewoon een taalkundig iets
(daarbij is de arabische taal moeilijk te beschrijven in onze beperkte nederlandse taal)

Zo wordt er ook vaak gesproken over WIJ wanneer God spreekt. dit is ook een taalkundig iets, slechts een beleefdheidsvorm. maar het duidt natuurlijk niet op meerdere Goden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:33

(o wat haat ik dat ge-AMEN toch op bokt.. echt zo'n raar cultuurtje wat hier heerst)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:36

oke verander ik het in zo denk ik er precies zo over, veranderd niks aan de inhoud van het amen echter.

En de essentie van geloof is idd geloven, dat is niet weten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:38

Geloven en kennis hebben (dus weten)

zo zie ik het ;)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:38

ook ik vind een burka storend. afgelopen week met een dame met burka gesproken en ik vond het lastig om te communiceren, ik miste gezichtsuitdrukkingen ofzo, enige wat ik kon zien waren 2 bruine ogen. ik vind het een beetje eng.
verbieden vind ik ver gaan, wel kan ik me voorstellen dat het voor sommige functies verboden zou worden, bijvoorbeeld als je een maatschappelijke functie bekleedt.
een hoofddoekje, daar heb ik zeer zeker geen problemen mee.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:44

jameyskatje schreef:

zo zie ik het ;)

over wat er gebeurt na de dood kun jij niets weten, dat moet je geloven.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:47

jameyskatje schreef:

zo zie ik het ;)

Door geloof of te geloven heb je niet de wijsheid in pacht. ;)

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:50

NEE een burka kan gewoon ECHT NIET..

sorry maar dat vind ik je ziet helemaal niets en ik vind dat
erg storend.. hoofddoekjes daarin tegen vind ik helemaal
niet erg en soms zelf best mooi staan sommige mensen maken
der een heel kunstwerk van met mooie doeken enz..
nee dat vind ik niet erg ieder voor zich maar een burka gaat
met echt tever als ik met een bivak muts op straat loop word ik
direct opgepakt waarom hun dan niet?
Laatst bijgewerkt door _Melissa op 21-02-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:50

Blue_Eyes schreef:
Ik heb er ook geen problemen mee hoor :)

Alleen zie ik niet zo dat 'een logisch denkend mens' niet tot de conclusie zou kunnen komen dat er een God is.

persoonlijk vind ik het niet logisch om te veronderstellen dat je weet wat er is als je dood gaat, en daar ons hele leven naar in te richten, terwijl we dat helemaal niet kunnen weten (kennis enzo is gebasseerd op wat we bedenken met onze hersenen, die als we dood zijn vrolijk wegrotten. Dus wsl kunnen we, zolang we leven (en onze hersenen nog in tact zijn), ons niet eens inleven (want daar heb je dus hersenen voor nodig) in het moment dat onze hersenen zijn weggerot. En god en de hemel enzo is een heel menselijke invulling) . Het kan best zo zijn dat je je helemaal kan vinden in een geloof, maar als je logisch redeneert moet je wel bedenken dat het ook maar 1 van de vele theorieën is, die net zo goed niet waar kan zijn. Als je het zo bekijkt - en dit is dan weer heel persoonlijk - kan je naar mijn mening denk ik niet ontkennen dat er maar heel weinig onderbouwing voor de meeste religieen is, en is het - weer heel persoonlijk - zonde om je hele leven er naar in te richten. Dat is mijn benadering, ik vind de gemiddelde religie niet logisch iig, ik denk dat het meer gebasseerd is op gevoelen en emoties enzo.

Jameyskatje, ik denk dat op die berkeerling dag mensen komen die bekeerd zijn? Imo ben je een beetje dom als je je laat bekeren tot een geloof waarin je heel ongelukkig wordt. Die mensen heb je denk ik niet, dus ik denk niet dat je daar van iemand te horen krijgt dat iemand zich ongelukkig voelt als aanhanger van de Islam, terwijl dat in Islamitische landen heel anders is. Daar bekeer je niet vrijwillig, daar word je gedwongen tot een bepaald geloof. Dat zou een ietsje ander beeld kunnen geven.