Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:41

de verplichte vrije dagen mogen wat mij betreft dan ook wel aangepast dat we bijvoorbeeld ook 5 mei als feestdag aanmerken, elk jaar. Dat vind ik dan weer belangrijker en meer betekenisvol dan bijvoorbeeld pinksteren of hemelvaart.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:42

Ik doe al jaren niets meer aan die feestdagen, van mij mogen ze heten hoe mensen het noemen willen. Ik zou liever een paar dagen in de zomer extra vrij willen dan die twee kerstdagen die voor mij toch gewone dagen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:45

Ik verbaas mij wel op SM dat een hele groep rechtste kiezers nu de schuld aan romeo's en antifa de schuld geven. Wat is dat toch, dat stelselmatig anderen de schuld geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:49

Els-rechts die verklaard het jammer te vinden dat een kleine groep zich misdraagt dat zij er allemaal op aangekeken worden.
Waarop iemand reageert dat zij en haar extremistische achterban exact het zelfde doen bij de asielzoekers .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:01

Benzz schreef:
Ik verbaas mij wel op SM dat een hele groep rechtste kiezers nu de schuld aan romeo's en antifa de schuld geven. Wat is dat toch, dat stelselmatig anderen de schuld geven.

Ja, dat is al sinds de Corona-deminstraties. Er worden ook oude filmpjes gedeeld. Of halve filmpjes, dan zie je de politie slaan, maar niet wat daarvoor gebeurde.
Dat was tijdens Corona ook.
Vandaar dat Haga er was :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:11

MarlindeRooz schreef:
juval schreef:
gossie?? we laten hier toch gewoon iedereen in zijn waarde, dat zijn de afspraken. Als je het niet eens bent met pvv standpunten prima, maar hou het netjes en niet op de persoon.

Muronia komt binnen. Verspreidt misinformatie. Wordt daarop aangesproken en reageert daarop zelf niet echt netjes. De rechtse dooddoener “links mag alleen wat zeggen” kwam daarbij kijken. En plaatste zichzelf daarna zelf in het “domme PVV-er hoekje”.

Amen. Kunnen we afspreken dat iedereen inhoudelijk reageert? Niet binnenvallen en dan meteen de sipneus uit gaan hangen.

Ik ben het eens met wat er wordt gezegd - wat doe je op een rechtse demonstratie als je niet sympathiseert met (extreem) rechts gedachtegoed?

En met alle respect, waar wordt tegen gedemonstreerd? We hebben een mega rechts kabinet gehad met alle populistische partijen met ministers op “hun” stukje. Wat wil je nog meer?

Over “linkse” oplossingen, kom maar - voor welk probleem?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:33

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ja, dat is al sinds de Corona-deminstraties. Er worden ook oude filmpjes gedeeld. Of halve filmpjes, dan zie je de politie slaan, maar niet wat daarvoor gebeurde.
Dat was tijdens Corona ook.
Vandaar dat Haga er was :D

Dat is weer het nadeel van sm. Eenzijdige communicatie.
Er wordt namelijk niet laten zien dat er al een aantal keer gesommeerd is om te vertrekken.

Als je na 5 keer vragen nog niet bent weggegaan dan niet huilen als je een wapenstok op je knieën krijgt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:54

prompter schreef:
Ik doe al jaren niets meer aan die feestdagen, van mij mogen ze heten hoe mensen het noemen willen. Ik zou liever een paar dagen in de zomer extra vrij willen dan die twee kerstdagen die voor mij toch gewone dagen zijn.

Ik ook, heb niet veel met feestdagen!

Geef die dagen extra vrij in te vullen.
De een zal ze voor kerst gebruiken, de ander voor het Suikerfeest en een derde gewoon voor een weekend weg.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:04

Dat Kerst je wordt afgenomen is een grote ophitsing van rechts. Niemand neemt je iets af, het bestaat toch gewoon nog? Idem voor Pasen. Dat grote ketens nu spreken over feestdagen heeft enkel te maken met inclusiviteit. We zijn nou eenmaal een multicultureel land, en bovendien is de meerderheid van ons toch niet meer Christelijk, dus het is sowieso hypocriet om er moeilijk over te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:06

Ik zag een hooligan in een filmpje die zei dat hij er was om te vechten voor zijn land.. -O-
Als je wilt vechten voor je land kun je beter bij Defensie gaan.

Dat er nu door de VVD ineens gedaan wordt of dat het niet politiek is, is lariekoek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:08

Het fijne van Kerstsdagen, Pasen, Pinksteren enz. dat als je moet werken die dagen, dat je een mooie feestdagentoeslag ontvangt. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:12

fransje23 schreef:
Ik zag een hooligan in een filmpje die zei dat hij er was om te vechten voor zijn land.. -O-

Dat er nu door de VVD ineens gedaan wordt of dat het niet politiek is, is lariekoek.

https://www.youtube.com/watch?v=yzvH8nTu7tM

Moet je dat filmpje eens kijken en dan af kijken. Werkelijk wat een gestoorden daar. Wel stoer van Bender dat hij er bij blijft staan en filmpt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:21

Als je het geen algemene vrije dagen meer maakt zal je dus mensen moeten gaan verplichten te gaan werken met kerst bv. En ja er zijn nu ook genoeg bedrijven waar dat hoor geldt, maar dat wist je dan al wel op moment van solliciteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:23

Kerst, in veel landen kennen ze geen tweede kerstdag. In België zelfs verdeeld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:52

fransje23 schreef:

Ze vechten voor hun land door te stemmen op een antidemocratische partij die de rechtsstaat van binnenuit uitholt en geen klap gepresteerd heeft. Zoals te verwachten. Mij ontgaat de logica. Maar denk dat die er ook niet is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:55

Electra63 schreef:
Het fijne van Kerstsdagen, Pasen, Pinksteren enz. dat als je moet werken die dagen, dat je een mooie feestdagentoeslag ontvangt. ;)

Heel erg afhankelijk van je werkveld of en hoe mooi die toeslag is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:06

Lynnepinny schreef:
Dat Kerst je wordt afgenomen is een grote ophitsing van rechts. Niemand neemt je iets af, het bestaat toch gewoon nog? Idem voor Pasen. Dat grote ketens nu spreken over feestdagen heeft enkel te maken met inclusiviteit. We zijn nou eenmaal een multicultureel land, en bovendien is de meerderheid van ons toch niet meer Christelijk, dus het is sowieso hypocriet om er moeilijk over te doen.

Dat ja. Waarom mag de ene religie wel feestdagen, en de andere niet? Dat hele "dingen worden afgepakt".. is kerst van jou?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:37

Ik hoop wel echt van harte dat we nog vast kunnen houden aan andere onderdelen van onze huidige maatschappij, de keus voor euthanasie, abortus, geslachtsverandering, gelijke rechten voor vrouwen, homohuwelijk ed.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:45

juval schreef:
suikerfeest zou dan dus ook gewoon feestdag moeten heten. geen onderscheid.

In het kader van gelijkheid kun je ook te ver doorslaan. Waarom zou je in vredesnaam het beestje niet gewoon bij de naam noemen? Iedereen kan voor zichzelf bepalen of ze iets vieren of niet. Dat geloof in het verleden werd 'opgedrongen' is nu immers niet meer aan de orde, nu vrijheid van godsdienst in de wet is vastgelegd.

Als je met kerst geen vrij wilt, moet je met je werkgever in gesprek gaan. Alleen als het bedrijf als geheel sluit, heb je soms weinig keuze, maar dat heb je ook niet als het bedrijf op zondag gesloten is. Als je het echt een probleem vindt, kun je altijd een baan in de zorg of de horeca overwegen, daar mag je ook standaard op zon en feestdagen werken. :D

Lijkt me overigens ook knap lastig voor kinderen om de connectie tussen tradities en bepaalde 'feestdagen' te maken. Of wordt het straks vasten met kerst, een minuut stilte tijdens nieuwjaar en de vlag uit tijdens de ramadan? :+

Iemand zei dat Els rechts geen spijt had betuigd, maar als iemand zegt dat zij de demonstratie niet had georganiseerd als ze de uitkomst had geweten, dan klinkt dat in mijn optiek toch echt als spijt. Maar mensen maken nu eenmaal fouten. Je kunt alleen hopen dat iemand van zijn fouten leert en de volgende keer verstandigere keuzes maakt. :)

Betreft het bouwen van extra woningen, daar is bij mijn weten begin dit jaar door Mona Keijzer een wetvoorstel voor ingediend, waardoor bijvoorbeeld ook mantelzorg woningen of een woning voor kinderen zonder vergunning op eigen erf zou mogen worden bijgebouwd.

Verder eens met Juval, dat het belangrijk is om iedereen zijn zegje te laten doen. Je kunt ook vragen of iemand misschien een typefout heeft gemaakt, of vragen om bronnen omdat je twijfels hebt over uitspraken, voor je iemand beschuldigd van het verspreiden van misinformatie. Dan blijft discussiëren veel prettiger.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:57

fokfanaat schreef:
Ik hoop wel echt van harte dat we nog vast kunnen houden aan andere onderdelen van onze huidige maatschappij, de keus voor euthanasie, abortus, geslachtsverandering, gelijke rechten voor vrouwen, homohuwelijk ed.

Bij conservatief-rechts staat dat altijd al onder druk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:00

Els rechts kan dan wel spijt betuigen, ze is volop bezig de wandaden te framen op Antifa, Romeo’s en links.
https://nos.nl/video/2583456-haagse-ser ... en-collega

Verslag van iemand die er middenin zat.

Fokfanaat, dat hoop ik ook en het enige dat we kunnen doen is zorgen dat rechts niet wint 28 okt. En met rechts bedoel ik sgp, bbb, vvd, ja21 , van haga, fvd.
VVD staat er bij omdat ik die partij totaal niet meer vertrouw! De rest is gewoon radicaal rechts, zelfs richting fascisme.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:07

Komen er dan voor de andere feestdagen ook toeslagen als men op die dag werkt? Of gaat dat dan overal vanaf? Inclusief weekend en avonddienst? Of alleen voor doordeweeks tot 18.00? Ik denk dat het best een ingewikkelde transitie kan zijn binnen sommige sectoren, of zou dat wel vloeiend kunnen?
Bedrijven vinden t wel prima als toeslagen eraf gaan… misschien dan die “winst” verdelen om de lonen te verhogen?
Ik ken mensen die echt de toeslagen gebruiken om een klein beetje ruimer in t geld te zitten (niet eens gek veel, maar t scheelt voor hun toch)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:09

Zo ver is het toch niet? Voorlopig blijven al die feestdagen gewoon op hun plek.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:11

Raineri schreef:
fransje23 schreef:

Ze vechten voor hun land door te stemmen op een antidemocratische partij die de rechtsstaat van binnenuit uitholt en geen klap gepresteerd heeft. Zoals te verwachten. Mij ontgaat de logica. Maar denk dat die er ook niet is.

Ik vermoed dat ze met 'vechten voor hun land' eigenlijk bedoelen hun eigen principes. Letterlijk vechten voor je land doe je naar mijn mening inderdaad bij defensie. Die neemt alleen geen mensen met een strafblad aan, dus ik verwacht dat die hooligans niet eens mogen 'vechten voor hun land', zelfs als ze daadwerkelijk zouden willen. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:18

prompter schreef:
Zo ver is het toch niet? Voorlopig blijven al die feestdagen gewoon op hun plek.

Toch vind ik het geen rare gedachte van Cer. Vuurwerkverbod was eerder ook ondenkbaar, maar als je genoeg neuzen dezelfde kant op krijgt, kunnen dingen serieus veranderen. Als we met zijn allen beslissen dat elke dag hetzelfde is en elk uur van de klok ook, dan moet je niet verwachten dat werkgevers nog uren extra belonen, want ja, leve gelijkheid. :')
Laatst bijgewerkt door journee op 21-09-25 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt