Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:57

In onderstaand wetenschappelijk artikel blijkt dat de verontreiniging van onze rivieren niet komt doordat boeren te kwistig om zouden gaan met glyfosaat maar dat een aanverwant product in ons wasmiddel zit en dat dit dus door iedereen wordt gebruikt (behalve door een klein groepje dat biologisch afbreekbaar was middel gebruikt).
Dat is zorgelijk nieuws daar het veel lastiger wordt om de rivieren schoner te krijgen.
https://scientias.nl/meeste-glyfosaat-i ... -gebruikt/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:21

Ik wilde deze net delen... ik vond het bijzonder en ik ben heel benieuwd wat men nu moet doen met al die berichten over de boeren die de boel vergiftigen...
blijken het straks gewoon de huisvrouwtjes die dagelijks de was doen... :+

En of het net zo schadelijk is (glysofaat is glysofaat zou je denken). Wel goed dat ze het zijn blijven onderzoeken en niet in 1 conclusie zijn blijven hangen..
En ik ben benieuwd of het in alle wasmiddelen zit, of alleen in bepaalde merken ofzo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:05

Pardon.....huisvrouwtjes? Verder eens met je post.

Het wordt dus zaak om zsm die troep uit het middel te halen.
Ik denk niet dat het bij ons in het wasmiddel zit want kan in de septli tank en is biologisch afbreekbaar en ook wel duur. Maar de meeste mensen zullen geen groen was of afwasmiddel gebruiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:12

Dit is een onderzoek over een deel van het probleem, de waterkwaliteit. Het is ook allang bekend dat het water in de rivieren schoner binnenkomt dan dat het ons land verlaat. Nederland is daar net flink voor op de vingers getikt door de eu .
En groente en fruit groeit niet in rivieren. Het gif dat op aardbeien wordt gevonden wordt erop gespoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:14

Precies BigOne, schonere landbouw is wel heel belangrijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:39

prompter schreef:
En dan hier een premium artikel van een oud-kamerlid van het CDA, 60 jaar maar ziet er veel ouder uit, die Parkinson heeft, waarschijnlijk opgelopen door Glyfosaat maar die er begrip voor heeft dat het spul toch nog toegelaten is want ja, grote economische belangen en echt bewezen is het niet hè? Hoe ver kun je je kop in het zand steken?!?

https://www.ad.nl/binnenland/voormalig- ... Picture%5D

In Frankrijk is Parkinson officieel erkent als beroepsziekte bij boeren en is Glyfosaat verboden. (En hier in Nederland maar gillen dat Nederland op landbouwgebied de strengste regels van Europa heeft. :roll: )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:47

Medicijnen, drugs, plastic (handig, die oplosbare verpakkingen bij vaatwastabletten en wastabs) etc komt allemaal in het drinkwater terecht. We hebben een veel groter probleem dan enkel de boer. We hebben allemaal verantwoordelijkheid en ik denk dat er in heel veel huishoudens veel te weinig bewustzijn is, juist ook omdat tot nu toe met name naar boeren wordt gewezen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:18

996981 schreef:
Medicijnen, drugs, plastic (handig, die oplosbare verpakkingen bij vaatwastabletten en wastabs) etc komt allemaal in het drinkwater terecht. We hebben een veel groter probleem dan enkel de boer. We hebben allemaal verantwoordelijkheid en ik denk dat er in heel veel huishoudens veel te weinig bewustzijn is, juist ook omdat tot nu toe met name naar boeren wordt gewezen

Dat denk ik ook :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:22

996981 schreef:

Ik herinner me nog een artikel van járen geleden over alle hormonen die via anti-conceptie in het water terecht komen, inderdaad.

Het is zeker groter dan enkel boeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:22

pien_2010 schreef:

Ik denk niet dat het bij ons in het wasmiddel zit want kan in de septli tank en is biologisch afbreekbaar en ook wel duur. Maar de meeste mensen zullen geen groen was of afwasmiddel gebruiken.

Ja, huisvrouwtjes :j
Huismannetjes kan ook, en alle andere mensen die de was doen. Ik denk dat het meeste nog gedaan wordt met fosfaatmiddel. Omdat het daar nog niet heel veel over gaat denk?
Ook omdat uit onderzoek blijkt dat het terugdringen van glysofaat bij boeren helaas niet genoeg werkt..

Ik heb gelijk even m’n wasstrips gegoogled, maar daar schijnt t niet in te zitten. Geen idee of mijn wasjes opwegen tegen industriëel wassen, wasserettes en dergelijke …

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:57

pien_2010 schreef:

Ik wel hoor. Altijd al gedaan, want die producten vol schadelijke chemie kan ik zelf tijdens het gebruiken al niet tegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:14

Aangezien wij een septic tank hebben zijn we al 45 jaar oplettend wat er het toilet ingaat. Dit doortrekken naar afwas /was/schoonmaakwater was niet zo moeilijk. Maar mijn medicijngebruik kan ik weinig aan veranderen, zonder dat ga ik gewoon dood .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:43

BigOne schreef:
Gelukkig zijn er inmiddels biologische bloembollen en tuinzaden te koop.
Maar het is toch eigenlijk van de zotte dat , omdat economische groei op 1 stond , mensen moedwillig vergiftigd zijn en zeker ook de natuur.
Vers fruit? Vroeger was ik stapel op aardbeien, in het seizoen gingen er bakken vol door.
Dus ik heb mijn portie gif wel dubbelop binnen. Mijn kinderen inmiddels gewaarschuwd geen aardbeien uit de winkel behalve biologische te kopen. En dat is nog maar 1 fruitsoort die goed onderzocht is, houd m’n hart vast .

Je vertelt me nu iets nieuws over aardbeien?
Zijn die zo gevaarlijk dan door dat gif?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:50

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:05

Deze week? Ik zie 2021 staan toch?

Het bericht van BNN vara is actueler geloof ik

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:10

pien_2010 schreef:
In onderstaand wetenschappelijk artikel blijkt dat de verontreiniging van onze rivieren niet komt doordat boeren te kwistig om zouden gaan met glyfosaat maar dat een aanverwant product in ons wasmiddel zit en dat dit dus door iedereen wordt gebruikt (behalve door een klein groepje dat biologisch afbreekbaar was middel gebruikt).
Dat is zorgelijk nieuws daar het veel lastiger wordt om de rivieren schoner te krijgen.
https://scientias.nl/meeste-glyfosaat-i ... -gebruikt/

Dat is zeker zorgelijk, maar dat maakt het probleem van glyfosaat dat door land en tuinbouw in onze bodem, grondwater en oppervlaktewater anders dan rivieren terecht komt niet minder ernstig :\

Interessante kaarten bodem/ water/ diversiteit https://www.atlasleefomgeving.nl/thema/ ... er/kaarten

ik ben een kaarten nerd B-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:09

Dus is het des te belangrijker dat er ingegrepen wordt bij die andere oorzaken…
“dat een reductie van het glyfosaatgebruik niet heeft geleid tot een merkbare afname van de stof in het milieu”

Want blijkbaar neemt t gebruik af maar de vervuiling niet..

Voor landbouw was nog een soort reden om het gebruik te verlengen.. voor wasjes zou men misschien makkelijker een alternatief kunnen gebruiken en dan wordt er grotere winst geboekt, lijkt mij?

https://www.wur.nl/nl/nieuws/volledige- ... pakken.htm

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 06:30

Volgens onderzoekers is het nieuws dat glyfosfaat waarschijnlijk uit wasmiddelen afkomstig is veel te voorbarig en wil dat ook niet zeggen dat het glyfosfaat in rivieren een belangrijke bron is voor wat wij binnenkrijgen. De boerenorganisaties zijn dus veel te voorbarig met hun conclusie dat we naar andere bronnen moeten wijzen:

https://www.ad.nl/wetenschap/boeren-pro ... ~a811bbb5/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:06

Het onderzoek gaat toch om glyfosaat in het bezinksel van afvalwater? Het zegt toch alleen iets daarover, en niet over waar het glyfosaat in de bodem vandaan komt? In die zin begrijp ik het artikel in het AD wel, BBB juicht alweer dat alleen wasmiddelen de boosdoener zijn, maar bezinksel in een waterzuivering eet ik niet op en adem ik niet in, in tegenstelling tot glyfosaat dat op akkers en dus gewassen wordt gespoten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:10

Uit het onderzoekt lijkt het alsof middelen door het wassen van kleding nadien kan veranderen in een glyfosaat achtige substantie.
Met nadruk op lijkt want ze zeggen dat ze dit denken en niet dat het vaststaat. Ondanks dat denk ik wel dat dit goed mogelijk is. Maar dan is het nog steeds en/en.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:15

https://nos.nl/artikel/2490568-steeds-m ... -dertigers

Het is opvallend dat in gebieden waar veel bollenteelt is, Parkinson meer voorkomt.
Ook in Frankrijk komt Parkinson meer voor in gebieden waar druiven worden geteeld.

Ik volg dit onderwerp altijd met belangstelling, mijn schoonvader en een neef hadden Parkinson (maar beiden vroeger in de chemie gewerkt) en mijn stalhouder heeft het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:16

Heftig Electra , ook in de chemie zal er veel mis zijn met veiligheid. En bvb de schilders vroeger , oplosmiddel in verf .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:20

BigOne schreef:
Heftig Electra , ook in de chemie zal er veel mis zijn met veiligheid. En bvb de schilders vroeger , oplosmiddel in verf .

Zij werkten in de jaren 70 in de chemie, toen waren er amper veiligheidsmaatregelen.

Wat mijn stalhouder betreft, die groeide op in een klein dorp en er zijn meerdere mannen van zijn leeftijd die Parkinson hebben.
Er zijn hier veel tulpenvelden en er zou toen een onderzoek zijn gestart omdat het relatief hier veel voorkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:35

prompter schreef:
Het onderzoek gaat toch om glyfosaat in het bezinksel van afvalwater? Het zegt toch alleen iets daarover, en niet over waar het glyfosaat in de bodem vandaan komt? In die zin begrijp ik het artikel in het AD wel, BBB juicht alweer dat alleen wasmiddelen de boosdoener zijn, maar bezinksel in een waterzuivering eet ik niet op en adem ik niet in, in tegenstelling tot glyfosaat dat op akkers en dus gewassen wordt gespoten.

Nou ja dat weet ik niet, dit is wat letterlijk in de tekst staat:
"De omstreden stof glyfosaat belandt niet alleen op gewassen, maar ook in onze rivieren. Dat komt echter niet doordat boeren met de onkruidverdelger in de weer zijn, maar door toevoegingen in wasmiddel, ontdekten onderzoekers van de Duitse Universiteit van Tübingen."

Het gaat erom dat het in de rivieren zit, en dat is gewoon niet goed denk ik.
https://www.newscientist.nl/nieuws/hoe- ... glyfosaat/

Dat er een alternatief voor de boeren gevonden moet worden, is duidelijk. Maar dit onderzoek een beetje wegwuiven alsof de boeren het bedacht zouden hebben, is gewoon een beetje gek. Als er winst te behalen valt door wasmiddelen onder de loupe te nemen, zou men dat vooral niet moeten laten denk.