Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:02

Cer schreef:
nps schreef:
Ik niet. Kijk naar Amerika, daar kan je enorm goed zien dat zelfbeschikking (en weinig overheidsregulatie) erg slecht werkt voor het grootste gedeelte van de bevolking.

Nja, waar ligt dan aan, ik weet dat niet.
Ik vind toch wel dat je als mens grotendeels over jezelf zou moeten mogen beschikken.. want waar komt dan de grens.
Wat jij oke vind, vind ik misschien heel niet oke :)

Ik vind deze reactie te kort door de bocht. Zonder regulatie zijn ongezonde producten (met veel suiker) goedkoper dan gezonde producten want goedkoper om te maken. Suiker zelf heeft een verslavende werking.

Dus zonder regulatie is er nog altijd geen compleet vrije keus. Mét regulatie wordt dat wel zo, en kun je alsnog voor ongezonde producten kiezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:02

prompter schreef:
En ook al ziet men het, men vind het vaak lekkerder dan gezond eten. Bij de Mac kom ik niet, maar chocola gaat er nog steeds goed in :D

Alleen die met minstens 85% cacao :9
Goed voor hart en bloedvaten :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:03

Cer schreef:
Pandora2 schreef:
Van eten ziet zelfs een blinde wat gezond en ongezond is, toch? :P

Serieus? nee, dat denk ik niet :o

Het is volgens mij meer van niet willen zien :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:04

Avalanche schreef:
Ik vind deze reactie te kort door de bocht. Zonder regulatie zijn ongezonde producten (met veel suiker) goedkoper dan gezonde producten want goedkoper om te maken. Suiker zelf heeft een verslavende werking.

Dus zonder regulatie is er nog altijd geen compleet vrije keus. Mét regulatie wordt dat wel zo, en kun je alsnog voor ongezonde producten kiezen.

Je leest over "want waar komt dan de grens" heen.. :)

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:18

Die wet voltooid leven is voor mij een breekpunt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:23

sterregoud schreef:
.

En trouwens jammer dat omzigt niet mee gaat met die wet voltooid leven.

Niet zo vreemd toch?
Het is een christen, komt niet voor niets uit het CDA.

Het had me eerder verbaasd als hij daar wel actief voorstander van zou zijn.

Nu was ik toch al niet van plan om op hem te stemmen, maar hierover verbaasd?
Nee, zeker niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:38

Ik lees dat NSC wel heel erg uitgaat van mantelzorg ook, ik zoek eigenlijk een partij die dat niet zo heeft..
Dat voltooid leven vind ik nog tot daar aan toe, als de euthanasiewetgeving maar blijft..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:40

Ik heb het verkiezingsprogramma wel even gescand, maar ik vraag mij voornamelijk af: Hoe wil hij 350 duizend extra sociale woningen bouwen en tegelijkertijd maar 50 duizend migranten per jaar binnen laten. Alleen vorig jaar hadden we al ruim 400 duizend migranten en nog steeds een extreem tekort op de arbeidsmarkt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:02

Cer schreef:
Avalanche schreef:

Je leest over "want waar komt dan de grens" heen.. :)

Niet helemaal. Zonder regulatie wordt die grens door de markt bepaald. Het is een illusie dat als we de markt laten bepalen dat we dan een vrije keus hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:07

Cer schreef:
Eerst mensen verslaafd laten worden en dan belasting gaan heffen.. dat is ook een verdienmodel hoor :+

De podcast 'verslaafd gemaakt' van de NPO eens luisteren. Staat op spotify. Best boeiend hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Ik merk dat ik allemaal best sceptisch ben voor de komende verkiezingen. Het is een puinzooi, partijen lijken allemaal niet stabiel en de geboden plannen vind ik niet bij mijn eigen idealen en plannen passend. Niet stemmen is geen optie, blanco stemmen eigenlijk ook niet. Dus mijn stem moet ergens heen. Het voelt een beetje als kiezen tussen kwaden en dan de minst erge maar kiezen ofzo. Lastig -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:11

Winged daar worstel ik ook mee dus. -O- Niks past volledig. En allemaal hebben ze nare knelpunten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:59

Is dat niet in elk land zo ? Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel meningen. Geen enkele partij voldoet toch 100% aan de verwachtingen van elk individu.

Wij mogen volgend jaar trouwens ook :D
Europees, federaal, regionaal, provincie, gemeente- en districtsraad. Een hele hoop te kiezen :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:05

Pandora2 schreef:
. Geen enkele partij voldoet toch 100% aan de verwachtingen van elk individu.

Je moet gewoon kijken welke punten voor jou het belangrijkste zijn en daar dan een afweging uit maken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:00

Precies dat Loretta, geen enkele partij sluit 100% aan. Ik ben geen idealist, ik ga toch kijken waar ik zelf denk het beste uit te komen :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:07

Ik heb een favoriet persoon en daar ga ik beslist op stemmen
Het programma enz past bij mij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:11

Echwel schreef:

Hier ook. Maar alleen omdat zij zich de afgelopen jaren goed heeft ingezet voor een bepaalde groep.
Het programma past niet zo goed bij mij, maar ik geef haar een kans

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:55

Cer schreef:
Ik lees dat NSC wel heel erg uitgaat van mantelzorg ook, ik zoek eigenlijk een partij die dat niet zo heeft..
Dat voltooid leven vind ik nog tot daar aan toe, als de euthanasiewetgeving maar blijft..

Hmmm, Omtzigt is Twent. Noaberschap 'leeft daar nog' - en dat is een goede zaak.

Het interview wat ik vandaag las ging er over dat Omtzigt actieve burgers wil - en dan noemt hij mantelzorg als voorbeeld in een kader 'dat de overheid niet alles kan regelen'.
... als er tegelijkertijd goed geïnvesteerd wordt in bejaardenzorg, inclusief wat mij betreft het her-invoeren van bejaardentehuizen, vind ik het een prima standpunt.

(Maar rechtse mensen misbruiken dit om de mantelzorg de gaten van de bezuinigingen te laten vullen.)
(Ik hoop dus op de sociale invulling van Omtzigt.)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:58

Janneke2 schreef:
Hmmm, Omtzigt is Twent. Noaberschap 'leeft daar nog' - en dat is een goede zaak.

Het interview wat ik vandaag las ging er over dat Omtzigt actieve burgers wil - en dan noemt hij mantelzorg als voorbeeld in een kader 'dat de overheid niet alles kan regelen'.
... als er tegelijkertijd goed geïnvesteerd wordt in bejaardenzorg, inclusief wat mij betreft het her-invoeren van bejaardentehuizen, vind ik het een prima standpunt.

(Maar rechtse mensen misbruiken dit om de mantelzorg de gaten van de bezuinigingen te laten vullen.)
(Ik hoop dus op de sociale invulling van Omtzigt.)

Tip; kijk eens naar het stemgedrag in het verleden van dit heerschap. Dat is allesbehalve sociaal. Hij voert echt een toneelstuk op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:03

... wat dacht je ;) ???

De man heeft GEBROKEN met het cda.

Dus nee, ik weet van zijn oude stemgedtag, ik heb een hekel aan het cda -
maar ik weiger pertinent om de man af te rekenen op zijn verleden.
(Ipv meteen mijn oordeel klaar te hebben "hij speelt toneel".)

Ooit hoorde ik het "schone" verhaal van een gesprek cda met een senator van de sp.
De cda-ster zei tegen de sp-ster dat ze het altijd zo eens was, met haar. En dat ze zulke rake dingen zei.
Waarop de sp-ster opmerkte, dat zij zelden hetzelfde stemden.
Tja, ach, de cda-ster sliep er niet altijd goed van, maar wat het zwaarste woog was dat ze senator wilde blijven, dus moest ze (contre coeur, "het arme mens") wel volgens de cda-partijlijn stemmen.
(Hannie van Leeuwen en Anja Meulenbelt.)

... als je nou zou zeggen dat alle cda'ers toneel spelen of hypokriet zijn, kan ik met je mee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-10-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:05

Er was vroeger een site waar je makkelijk stemgedrag uit het verleden kon analyseren. Bestaat zoiets nog?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:37

Echwel schreef:

Hier ook. Met een programma wat 100% bij mij past.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:38

Mijn keuze is gemaakt. Ik ga morgen stemmen en gelijk op de post doen. Moet voor de 22 ste binnen zijn. Vandaag stembiljet per email ontvangen. De rest is al met de post gekomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:51

Loretta schreef:
Er was vroeger een site waar je makkelijk stemgedrag uit het verleden kon analyseren. Bestaat zoiets nog?

Ja dat vroeg ik me enige tijd geleden ook af .. dat zal toch haast wel? Ik heb t nog niet kunnen vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:23

Avalanche schreef:
Niet helemaal. Zonder regulatie wordt die grens door de markt bepaald. Het is een illusie dat als we de markt laten bepalen dat we dan een vrije keus hebben.

Zolang we bevolking hebben die dat niet kunnen bepalen, neemt de commercie dat over...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:28

Op openkamer.org kun je heel veel vinden, ook bijvoorbeeld over welke en hoeveel amendementen en moties een kamerlid heeft ingediend. Zo heb ik Omtzigt even globaal opgezocht, en dan zie je dat hij voordat hij met NSC begon echt heel veel moties heeft ingediend samen met Van der Plas. Ik begrijp nu beter waarom zij dacht/hoopte dat hij bij BBB zou aansluiten.