Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:55

Cer schreef:
De oorspronkelijke naam is gegeven tijdens kolonisatie lees ik. Nou, daar moeten meer dingen van verdwijnen toch :D
Als Cuba het aan hun kant de Golf van Cuba noemt is het rond :j

Dus in theorie kunnen wij als Nederland de Caribische Zee hernoemen tot de Antilliaanse zee en dan zien wij dat in Nederland? Hoever valt dit door te trekken vraag ik me dan af. Wat als Trump bedenkt om Groenland 'Trumpland' te gaan noemen?

Ik begreep trouwens dat als je wilt solliciteren bij de Amerikaanse overheid, je nu gescreend wordt of je wel onderdeel bent van de MAGA beweging en je volledig zult inzetten voor het implementeren van Trump z'n agenda. Zo dien je onder meer aan te geven wanneer je je 'MAGA-revelation' hebt gehad. Tot zover het aannemen van mensen op basis van merit.

https://apnews.com/article/trump-loyalt ... 203222f47c

Cer

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:15

Dat klinkt mij een beetje als “zo, je wilt hier komen werken.. dus, wat vindt je leuk aan dit bedrijf en waarom?”
En ik kan me voorstellen dat als je solliciteert bij een slagerij en je hele social media staat vol met anti vlees berichten, dat het dan een beetje lastig wordt?

Over Groenland hernoemen naar TrumpLand.. ik weet t niet, een land lijkt me anders dan een zee, die gedeeltelijk aan je land ligt, ik heb geen idee.

Ik vind de Caribische zee ingewikkeld want daar liggen nogal wat landen aan. Maar als Engeland hun gedeelte van de Noordzee “Engelse zee” noemt ofzo? Zoiets..
je hebt de Japanse zee en de Oostzee, dat schreef iemand al toch?

Ik weet niet wat de wetten zijn, of er wetten zijn voor zoiets.. mag een land in een topografie boek zetten wat ze willen (met het risico te verdwalen omdat niemand verder die benamingen accepteert :D )
Tot en met 12 nautische Miles van de kust is die zee van de US en de US government beheert de boel daar, dus het zal wel kunnen ? Ik vind t niks toevoegen verder maar hij heeft nu eenmaal strijd met Mexico en de kartels, dus het zal een statement zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:58

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 7760320990
De EU en de NAVO hebben een gelofte van stilzwijgen afgelegd over Groenland nadat Denemarken zijn bondgenoten had verzocht niet te reageren op de dreigementen van Donald Trump, - FT
De strategie van Kopenhagen om een ​​publieke confrontatie met Trump te vermijden, die volgens vier functionarissen nauw samenwerkte met de NAVO en de EU, onderstreept de worsteling onder de Amerikaanse bondgenoten om uit te vinden hoe ze de strijdlustige diplomatie van de Amerikaanse president moeten aanpakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:00

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:04

Babootje schreef:
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 7760320990
De EU en de NAVO hebben een gelofte van stilzwijgen afgelegd over Groenland nadat Denemarken zijn bondgenoten had verzocht niet te reageren op de dreigementen van Donald Trump, - FT
De strategie van Kopenhagen om een ​​publieke confrontatie met Trump te vermijden, die volgens vier functionarissen nauw samenwerkte met de NAVO en de EU, onderstreept de worsteling onder de Amerikaanse bondgenoten om uit te vinden hoe ze de strijdlustige diplomatie van de Amerikaanse president moeten aanpakken.

Naar mijn idee komt het steeds dichterbij dat er een nieuw bondgenootschap gaat ontstaan, zonder VS, maar met Zuid-Amerikaanse landen en China met Korea of Japan. Zeg maar een Atlantic-Pacific Treaty.

Babootje nog niet over naar Bluesky of Mastodon?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:13

Babootje schreef:
https://x.com/BigBlueWaveUSA/status/188 ... 07/photo/1
Deense bakkerijen verkopen "Trump Moron cakes" :D :D

En een hoop reclame (=geld) voor deze bakkerij ook denk :D #slim

Over dat gesprek over Groenland.. Heeft Mette Frederiksen er zelf al iets over gezegd?
The Danish prime minister’s office said it did “not recognise the interpretation of the conversation given by anonymous sources”.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:16

Cer schreef:
Dat klinkt mij een beetje als “zo, je wilt hier komen werken.. dus, wat vindt je leuk aan dit bedrijf en waarom?”
En ik kan me voorstellen dat als je solliciteert bij een slagerij en je hele social media staat vol met anti vlees berichten, dat het dan een beetje lastig wordt?

Vooropgesteld: ik ben het met je eens dat we ons niet door alles mee moeten laten slepen en dingen helder en vanuit een punt in het midden moeten blijven bekijken.

Maar ik verbaas me toch elke pagina weer over het (bagitalliserende) weerwoord wat je altijd en overal op hebt, en de enorm kromme vergelijkingen die je daarbij gebruikt om ze plausibel te laten lijken. Een vegan in een slager? Lijkt me niet helemaal handig inderdaad. Maar die slager is dan ook geen instituut waar een heel land op leunt, die het hele land en al diens miljoenen inwoners bestuurt, en beslissingen moet nemen waar miljoenen levens mee gemoeid zijn en waarvan het dus wel verdomde handig is dat er mensen werken die de belangen van ál die miljoenen mensen kennen en behartigen. Rood, blauw, paars en alles daaromheen. De politiek hoort er voor het volk te zijn, niet andersom zoals wat nu gebeurt.

Hoe kún je (als volk) zo blind zijn voor een totalitaire beweging. Ik snap dat echt niet. Hoe kún je niet zien dat heel Washington wordt schoongeveegd met het doel er één groot rood walhalla van te maken, en dan niet voor 4 jaar, maar voor heel veel jaren te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:22

Leuk idee van de bakkerij! Ik zou zelf alleen geen hap wegkrijgen van Trump, blegh :r

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:26

Cer schreef:
Babootje schreef:

Over dat gesprek over Groenland.. Heeft Mette Frederiksen er zelf al iets over gezegd?
The Danish prime minister’s office said it did “not recognise the interpretation of the conversation given by anonymous sources”.

Nee, maar de New York Times schrijft dat het defensiebudget van Denemarken wordt bijgeschaafd https://bsky.app/profile/nytimes.com/post/3lgslmyonak2c en ik las elders dat Denemarken ook overleg heeft gehad met bondgenoten en dat ze niet heel graag alles in de openheid bespreken.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:31

Cer schreef:

Dit meen je serieus? Het is in de VS gewoon illegaal om sollicitanten naar hun politieke voorkeur te vragen bij overheidsfuncties.. (Civil Service reform act 1978)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:53

Cer schreef:
Babootje schreef:

Veronica2 schreef:

Nee, maar de New York Times schrijft dat het defensiebudget van Denemarken wordt bijgeschaafd https://bsky.app/profile/nytimes.com/post/3lgslmyonak2c en ik las elders dat Denemarken ook overleg heeft gehad met bondgenoten en dat ze niet heel graag alles in de openheid bespreken.

Klopt. Er is een soort "pact of silence" onder EU en NAVO bondgenoten om zich te beraden op een reactie. Het is natuurlijk ook een uitermate rare situatie, waarvan je je dus zou kunnen afvragen hoeveel vrijheid van handelen Trump nu eigenlijk heeft. Zijn er eigenlijk nog wel veiligheidsventielen in het VS democratisch systeem voor dit soort krapatsen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:01

Libera schreef:
En als jullie horen wat wij aan property tax of hypotheekrente betalen net zo :D

Daar ben ik wel benieuwd naar! Wat betaal je in Amerika voor een gemiddelde woning aan property tax en hypotheekrente?

In NL fluctueert die laatste, uiteraard. Geen idee of dat in Amerika ook zo is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:12

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:54

Intussen in de EU wordt ook niet stil gezeten
https://x.com/InsiderGeo/status/1884253808869663170
De Deense premier Mette Frederiksen bezoekt dinsdag belangrijke leiders in Europa in een poging Groenland uit de klauwen van Donald Trump te houden.
Deense premier bezoekt Parijs, Berlijn en Brussel.
https://x.com/InsiderGeo/status/1884236006083399685
Frankrijk heeft met Denemarken gesproken over het sturen van troepen naar Groenland als reactie op de herhaalde dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om het Deense grondgebied te annexeren, aldus de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Noël Barrot

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:38

https://x.com/samstein/status/188405628 ... Z7Cvw&s=19

Oei,alle federal grants en leningen. Er staat bij dat het Medicare en Social Security niet aantast, maar Medicaid staat er niet bij. Als ik het goed begrijp slaat dit op alle federale uitkeringen en leningen die via een tussenorgaan worden uitgekeerd. Denk o.a. aan studentenleningen.

Edit: linkje naar x omdat daar de screenshot van het bericht van het witte huis staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:05

Cer, waarom zou het fridman als geboren rus niet lukken om Putin te interviewen? Vooral niet omdat
hij nogal negatief over Zelenski was dat hij niets aardigs over Putin kon zeggen?
Overigens heeft hij zijn bio aangepast na begin van de oorlog, nu is hij ineens van Joods/oekrainse afkomst, apart want :
Alexei Fridman 15 August 1983 Chkalovsk, Soviet Union (now Buston, Tajikistan)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:21

Hemeltje hemeltje. Wat een relaties en vertrouwensbanden tussen landen worden er zo gesloopt doordat een club rijkelui die gewend zijn hun zin te krijgen de macht te pakken hebben daar in Amerika. Dat kan jaren en jaren doordreunen, zelfs als al die gestoorde plannen niet lukken. Leuk als je als militair samen met Amerikanen hebt gediend, en nu dan tegenover diezelfde mensen kan komen te staan.

Mensen die nu nog steeds durven zeggen 'Het zal zo'n vaart niet lopen, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend' kan ik eigenlijk amper nog serieus nemen.

Neem dit bijvoorbeeld:
https://archive.ph/RIkzK

Artikel van de volkskrant over het genderdecreet van Trump.
En hoewel het inderdaad heel grappig is, al die memes en geintjes die langskomen over 'Oh, blijkbaar is iedereen in Amerika nu officieel vrouw' vanwege de totaal niet wetenschappelijke bewoording van dat decreet, is het natuurlijk dieptriest en onmenselijk.

Het betekent dat al die mensen die er mee te maken hebben hun leven behoorlijk onmogelijk gemaakt wordt.
En als je het geld hebt om naar een ander land te vluchten is dat tot daar aan toe en kan je zo ontkomen, maar queer/trans zijn geef je daar al een forse achterstand, het gros kan dat niet en zit vast in een land waar blijkbaar zo'n vijftig procent van de bevolking vindt dat ze niet mogen bestaan. Dit gaat ontzettend veel levens kosten. Levens van doodgewone mensen die toevallig transgender geboren zijn.

En als je dan naar de aantallen kijkt: 1.6 miljoen bekende transgenders van 13 jaar of ouder in Amerika. Daar gooi je dan een campagne van 215 miljoen tegenaan met hen als mikpunt. Dat is zo'n 134.000 per transgender. Per kind die denkt 'Dit is wat ik ben'. 134.000 Per volwassene die het leven gewoon leeft zoals het kan, waarvan de omgeving helemaal niet hoeft te weten dat ze transgender zijn. 215 miljoen die ook gestoken had kunnen worden in een campagne over dingen die werkelijk mensen helpen. Gezondheidszorg/voedselzekerheid/woningen... Zo veel wat het leven van gewone mensen daar moeilijk maakt, maar nee, we gaan lekker los op mensen die een ander geen kwaad doen. -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:28

en nu is het wachten op de braindrain van slimme Amerikanen die allemaal naar de EU gaan emigreren (en daar waarschijnlijk wel welkom zijn omdat ze geen moslim, mexicaan of oosters zijn ;)).

Het is echt om te huilen. Het verdrietigste van het hele verhaal is dat mensen deze man moedwillig dit ambt in hebben gestemd en alle gevolgen die dit heeft. Fijn te lezen dat de EU zich aan het beraden is. Voelt alsof de messen worden geslepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:33

nps schreef:
en nu is het wachten op de braindrain van slimme Amerikanen die allemaal naar de EU gaan emigreren (en daar waarschijnlijk wel welkom zijn omdat ze geen moslim, mexicaan of oosters zijn ;)).

Het is echt om te huilen. Het verdrietigste van het hele verhaal is dat mensen deze man moedwillig dit ambt in hebben gestemd en alle gevolgen die dit heeft. Fijn te lezen dat de EU zich aan het beraden is. Voelt alsof de messen worden geslepen.

Ja, een nipte meerderheid. Dus een heel groot deel van de USA ook niet. Het deel dat hem wel wilde, heeft de zorgen die hier geuit worden niet.

Ik denk dat de braindrain wel meevalt, eigenlijk. Het is immers 'maar' vier jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:34

julius_juut schreef:
-knip ivm mega quote-

Let's make America 'great' again ;(.

Het is echt een stap terug in de tijd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:35

julius_juut schreef:
Mensen die nu nog steeds durven zeggen 'Het zal zo'n vaart niet lopen, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend' kan ik eigenlijk amper nog serieus nemen.

Volgens mij heb ik dat van de week nog neergetypt hier, maar dat was wel met een andere achtergrond dan wat jij er nu van maakt. En het ging al zeker niet over de positie van mensen voor wie de regenboogvlag bedoeld is. Maar daar ga ik nu even niet verder op in.

Wat het wel betekende, was dat veel van de wensen van Trump niet met een decreet kunnen worden waargemaakt. Je zag van de week al hier en daar dat er tegendruk kwam omdat sommige voorstellen ronduit ongrondwettelijk bleken te zijn. Je moet begrijpen wat voor iemand Trump is, hij gooit iets op tafel en dan ziet hij wel wat ermee gebeurt. Als het niet naar zijn zin is, dan gooit hij het nog een keer op tafel en dan hoopt hij dat het iets meer zijn kant op komt.

Maar soit, de founding fathers hebben zich allemaal al tig keer omgedraaid in hun graf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:52

Tegen de (grond)wet is enkel relevant als er tegengas geven wordt en dan heb je het probleem dat het hoogste gerechtshof heet daar. Zorgen zijn er dat als die zich er over mogen buigen (en dat willen ze ook trouwens), dat er herinterpretaties in lijn van Trumps wensen van komen.
Dus of er komt geen tegenreactie en tegen de wet is niet relevant, want wet niet relevant of wet wordt aangepast/passend aan de wensen uitgelegd. In beide gevallen krijgt Trump dan zijn zin.
Komt bij dat hij zegt maar wat claims al problematisch zijn gebleken, ga er maar van uit dat hij wil bereiken wat hij zegt. En dan is de uitspraak over hierna hoef je nooit meer te stemmen helemaal zorgelijk.

Er zijn trouwens ook zorgen en vragen over de werkelijke uitslag van de verkiezingen omdat nogal wat stemmen ongeldig verklaard zijn, niet geteld zijn en stemmers van de lijsten geschrapt zijn. Het systeem an sich kan wel in orde zijn, maar het uitvoeren blijft mensenwerk en als je dan de juiste poppetjes op de juiste plekken hebt (iets waar de republikeinen heel actief mee bezig zijn geweest), is er als nog fraude mogelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:02

julius_juut schreef:

Neem dit bijvoorbeeld:
https://archive.ph/RIkzK

Het lijken de jaren 30 wel. Het fascisme is helemaal terug. Compleet met alles waar het fascisme voor staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:09

tamary schreef:
Tegen de (grond)wet is enkel relevant als er tegengas geven wordt en dan heb je het probleem dat het hoogste gerechtshof heet daar. Zorgen zijn er dat als die zich er over mogen buigen (en dat willen ze ook trouwens), dat er herinterpretaties in lijn van Trumps wensen van komen.
Dus of er komt geen tegenreactie en tegen de wet is niet relevant, want wet niet relevant of wet wordt aangepast/passend aan de wensen uitgelegd. In beide gevallen krijgt Trump dan zijn zin.
Komt bij dat hij zegt maar wat claims al problematisch zijn gebleken, ga er maar van uit dat hij wil bereiken wat hij zegt. En dan is de uitspraak over hierna hoef je nooit meer te stemmen helemaal zorgelijk.

Er zijn trouwens ook zorgen en vragen over de werkelijke uitslag van de verkiezingen omdat nogal wat stemmen ongeldig verklaard zijn, niet geteld zijn en stemmers van de lijsten geschrapt zijn. Het systeem an sich kan wel in orde zijn, maar het uitvoeren blijft mensenwerk en als je dan de juiste poppetjes op de juiste plekken hebt (iets waar de republikeinen heel actief mee bezig zijn geweest), is er als nog fraude mogelijk.

Zet daar nog bij dat hij vier dagen voor de verkiezingen zei, je hoeft niet te stemmen, ik heb stemmen genoeg, Elon Musk die vier uur voor de uitslag al de resultaten kon vertellen en zijn opmerking dat wanneer trump niet zou winnen hij de gevangenis in zou gaan.
Ik snap dus de democraten niet dat ze niet snel een diepgravend onderzoek hebben gedaan nav deze zeer waarschijnlijke verkiezingsfraude. Of ze zullen gedacht hebben, laat hem maar regeren en afgaan. Ondertussen miljoenen mensen de totale armoede injagend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:10

Veronica2 schreef:
julius_juut schreef:

Volgens mij heb ik dat van de week nog neergetypt hier, maar dat was wel met een andere achtergrond dan wat jij er nu van maakt. En het ging al zeker niet over de positie van mensen voor wie de regenboogvlag bedoeld is. Maar daar ga ik nu even niet verder op in.

Wat het wel betekende, was dat veel van de wensen van Trump niet met een decreet kunnen worden waargemaakt. Je zag van de week al hier en daar dat er tegendruk kwam omdat sommige voorstellen ronduit ongrondwettelijk bleken te zijn. Je moet begrijpen wat voor iemand Trump is, hij gooit iets op tafel en dan ziet hij wel wat ermee gebeurt. Als het niet naar zijn zin is, dan gooit hij het nog een keer op tafel en dan hoopt hij dat het iets meer zijn kant op komt.

Maar soit, de founding fathers hebben zich allemaal al tig keer omgedraaid in hun graf.

Maar of het nu terug gedraaid wordt of niet. De haat is inmiddels gezaaid.
En ik vraag me toch serieus af hoe erg het kan worden. En of de checks en balances kunnen voorkomen dat de VS over 4 jaar een fascistisch land is geworden.

En dan al die import heffingen die te pas en te onpas aan allerlei landen worden opgelegd. Zou een bedrijf niet liever inzetten op handel met een betrouwbaar land?

En nu dat gedoe met Groenland.