Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:58

tienus63 schreef:
Uitje in de mei vakantie voor gezinnen.
Citaat:
Wolven op de Veluwe: boswachter geeft excursie voor kinderen en gezinnen

RHEDEN – OERRR, het jeugdprogramma van Natuurmonumenten, organiseert op 26 april van 10.00 tot 12.00 uur een wandeltocht van 4 kilometer op de Veluwezoom. De boswachter vertelt dan alles over de wolven op de Veluwe.
De wolf is na 150 jaar terug in Nederland. En hoe: het afgelopen jaar zijn er meerdere roedels bijgekomen en voor zover bekend zijn er 55 welpen geboren. Toch gaat niet alles goed. Mensen moeten opnieuw leren samenleven met dit roofdier. In landen waar de wolf nooit is weggeweest, lukt dat ook prima. Wie meer wil weten over de wolf, kan zich aanmelden bij Natuurmonumenten.

Zo herken je een wolf

De boswachter van OERRR legt uit hoe je een wolf herkent en wat de verschillen zijn met een hond. Een wolf zul je niet zien, maar je leert wel alles over de sporen die ze achterlaten. Wist je dat de pootafdruk van een wolf lijkt op die van een grote hond? Maar wolven laten meer sporen achter.

Meehuilen met de roedel

In Nederland eet de wolf vooral reeën. Die zijn er genoeg, dus honger hebben ze niet. Heb je wel eens een wolf horen huilen? Ze huilen om de roedel bij elkaar te houden. Tijdens de excursie mogen kinderen ook meehuilen als een echte roedel. Aanmelden kan hier.

Bron studiorheden.nl

https://studiorheden.nl/2025/04/17/wolv ... -gezinnen/

Ze eten vooral reeën..en honger hebben ze niet..

En al die 1000 den dode huisdieren en schapen ect vergeten ze even.

Bloodymary

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:11

En de bijzondere moeflons die er nu niet meer zijn door de wolf.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:30

Bloodymary schreef:
En de bijzondere moeflons die er nu niet meer zijn door de wolf.

Ze zijn er nog wel, maar op een afgezet stuk niet toegankelijk voor bezoekers in ieder geval. Waar ze precies staan is mij ook niet duidelijk maar ergens op de Hoge Veluwe.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:39

Christiene schreef:
En al die 1000 den dode huisdieren en schapen ect vergeten ze even.

Oh maar die aten ze toch niet of nauwelijks op, dat was enkel om het doden! En de boeren te pesten!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 13:55

In Frankrijk maken ze de gezenderde wolven nog wat duidelijker herkenbaar, paar oormerken erbij.
Wat zou de Franse Faunabescherming daarvan vinden?
Citaat:
18 april 2025/Frankrijk
Schandalig! Een video die is uitgezonden in Les Houches, in de buurt van Chamonix, toont 4 wolven, waarvan één met een halsband met GPS-zender en, als klap op de vuurpijl, gekleurde oorbellen! Deze opvallende markeringen moeten het gemakkelijk maken om het dier te identificeren als de halsband kwijtraakt. ‍♀️
Deze operatie, die deel uitmaakt van een studie
https://www.auvergne-rhone-alpes.develo ... ohkRoxvpqA
"Een mannelijke wolf van 34,5 kg, gevangen op 06/04/2025 in de gemeente Servoz, werd voorzien van een GPS-halsband. Het doel van de studie is om het gebruik van schrikschoten te kunnen testen om wolven te traumatiseren in aanvalssituaties, om zo een alternatieve maatregel te kunnen voorstellen aan boeren en herders in beschermde gebieden".
Deze studie houdt geen rekening met de realiteit op het terrein
INRAE/CERPAM heeft duidelijk de ineffectiviteit van niet-dodelijke beschermingsmiddelen tegen wolven vastgesteld
https://www.inrae.fr/actualites/loup-el ... GI34yZHZ2Q
Michel REVELIN heeft daarentegen de positieve impact aangetoond van defensief schieten op het verminderen van predatie
https://www.youtube.com/watch?v=BYmZH6Uyb7U
Deze kraagboeien en lopende studies zijn dus tijd- en geldverspilling! Ze ontmoedigen de boeren, die al geïrriteerd zijn door de passiviteit van de overheid. Het is een onaanvaardbare stap terug in een tijd waarin we vechten om de status van de wolf te veranderen van “strikt beschermd” naar “beschermd”.
Wanneer wordt deze stap voorwaarts eindelijk vastgelegd in de wet en in een ambitieuze herziening van het wolvenplan? Waar zijn onze gekozen vertegenwoordigers gebleven, deze volksvertegenwoordigers die doof lijken voor onze oproepen?

Bron: Bruno Lecomte / EPM Frankrijk
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006709097178

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/18Z4FW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 13:57

Citaat:
17 april 2025/Joure/Friesland

Onder stroom
Een akelige melding vandaag. Onze collega's Simone en Bertus kregen een telefoontje over een gans die verstrikt was geraakt in een schapenhek, daar was hulp voor nodig en dus gingen ze op pad. Aangekomen op plaats van bestemming zagen ze de gans al vanaf een afstandje en tot hun grote schrik beseften ze dat er stroom op het hek stond; ze zagen hoe de arme gans continue stroomschokken kreeg. Ze zijn meteen in actie gekomen. In de naastgelegen stal waren enkele mannen aan het werk en die konden gelukkig snel de stroom afzetten. Hijgend en uitgeput gaf de gans zich over. Bertus en Simone wisten de gans gelukkig snel uit het hek te bevrijden. Omdat de gans toch best een opdonder had gekregen en ernstig verzwakt was door de stress en uitputting, is hij mee gegaan voor opvang. Het herstel zal even duren, maar waarschijnlijk gaat hij het redden!!
Een dikke pluim voor de oplettende melder en aan onze collega's die ook vandaag weer klaarstonden om dieren in nood te redden. Samen maken we het verschil!
https://www.facebook.com/dademeren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16K88E ... tid=wwXIfr

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:20

Er verongelukken heel wat dieren door die stroomhekken. De enigen die er geen last van hebben zijn de wolven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 14:48

‼️‼️‼️Het nieuwe wolvenplan 2025‼️‼️‼️

Citaat:
Wolvenplan 2025 definitief vastgesteld door IPO-bestuur
Gepubliceerd op: 18 april 2025
Het bestuur van het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft het Wolvenplan 2025 vastgesteld. Daarmee is het plan definitief. Het Wolvenplan biedt gezamenlijke uitgangspunten om het samenleven met wolven in Nederland in goede banen te leiden. Daarbij wordt ingezet op schadepreventie, richtlijnen voor ingrijpen, publiekscommunicatie en samenwerking tussen de provincies en het Rijk.
Elke provincie vertaalt deze uitgangspunten naar eigen wolvenbeleid, passend bij de regionale situatie. De twaalf provincies stemden op 27 maart al inDeze link opent in een nieuw tabblad met het plan. Sindsdien zijn er enkele tekstuele verbeteringen doorgevoerd en is het plan digitaal toegankelijk en doorklikbaar opgemaakt.

Bekijk het Wolvenplan 2025 (.pdf) Deze link opent in een nieuw tabblad

Aangepast aan huidige situatie

Het Wolvenplan 2025 vervangt het Wolvenplan uit 2019 en het addendum uit 2023. Sinds de publicatie van die eerdere stukken leven er veel meer wolven in Nederland. Dat roept uiteenlopende reacties en emoties op: er is enthousiasme over de komst van wolven als teken van natuurherstel, maar er zijn ook zorgen over de veiligheid van mensen en dieren. Het Wolvenplan is aangepast op die ontwikkelingen.

Meer aandacht voor schadepreventie

Provincies stimuleren dierhouders om wolfwerende rasters te plaatsen om aanvallen op vee te voorkomen. In veel provincies is subsidie beschikbaar voor zo’n raster. In de vernieuwde Faunaschade PreventieKitDeze link opent in een nieuw tabblad staat waaraan een wolfwerend raster moet voldoen. In het Wolvenplan staat dat zo’n raster in de toekomst verplicht kan worden voor een tegemoetkoming in wolvenschade.

Meer duidelijkheid over mogelijkheden voor ingrijpen

In de Interventierichtlijnen (.pdf)van het Wolvenplan staat hoe er gereageerd kan worden op gevaarlijke situaties met wolven. In het nieuwe Wolvenplan zijn meer scenario’s en mogelijkheden voor ingrijpen beschreven bij incidenten tussen wolven en mensen, honden of vee en bij een dode of gewonde wolf.

Betere samenwerking met het Rijk

Het Rijk en de provincies werken samen binnen de Landelijke Aanpak Wolven. Binnen die Landelijke Aanpak wordt aandacht besteed aan onder andere preventieve maatregelen tegen wolvenschade, kennisdeling en internationale samenwerking. De uitgangspunten van de Landelijke Aanpak zijn meegenomen in het nieuwe Wolvenplan. Over de uitvoering van de Landelijke Aanpak moeten nog financiële afspraken met het Rijk worden gemaakt.

Betere publiekscommunicatie

Onderdeel van de Landelijke Aanpak Wolven is het Landelijk Informatiepunt Wolf, dat wordt opgericht door het Rijk en de provincies. Burgers, dierhouders en andere belanghebbenden kunnen straks terecht bij het Informatiepunt voor betrouwbare en actuele informatie over wolven.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Jelle Beemsterboer, gedeputeerde en voorzitter van de Bestuurlijke Adviescommissie Landelijk Gebied: “De aanwezigheid van de wolf in Nederland roept veel vragen op. Dit geactualiseerde plan biedt duidelijkheid en handvatten voor het beheersen van schade aan vee, gevaar voor mensen en overlast. Samen met het Rijk en lokale partijen blijven we daaraan werken.”

Bron BIJ12
https://www.bij12.nl/actueel/wolvenplan ... het%20Rijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:01

Hoe men kan ingrijpen, dat is juist het probleem, ze kunnen wel, maar doen het niet. Verder biedt dat hele wolvenplan maar weinig nieuws, dus we schieten er bar weinig mee op. Niets doen aan de wolf enkel aan de randomstandigheden, slappe hap.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 16:32

2 mensen naar het ziekenhuis nadat ze op de hoorns zijn genomen door de runderen bij de Planken Wambuis.

Die koeien staan stijf van de adrenaline en alertheid met de continue dreiging en nabijheid van wolven.

Bron Annemieke van Straaten.
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/18yiKJ ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:35

tienus63 schreef:
2 mensen naar het ziekenhuis nadat ze op de hoorns zijn genomen door de runderen bij de Planken Wambuis.

Die koeien staan stijf van de adrenaline en alertheid met de continue dreiging en nabijheid van wolven.

[ Afbeelding ]

Runderen gaan vast naar de slacht nu. Alles mag kapot en dood, behalve de wolf. En de natuurbeheerder verdiend er weer aan. Die mensen hebben echt een plank voor hun hoofd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:56

Nah, da's toch natuurlijk gedrag. Ze probeerden hun welpjes - euh kalfjes - te beschermen. En het waren vast geen runderen. Die mensen zijn vast geschrokken en gestruikeld over een boomwortel. Ik denk dat de hoornafdrukken helemaal geen hoornafdrukken zijn, maar dat die lui gewoon in de punten van die wandelstokken gestruikeld zijn.

oke, Sarcasme uit.
Kolere, ik hoop dat die slachtoffers voor pasen weer goed en wel thuis zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:11

Rocamor schreef:
Nah, da's toch natuurlijk gedrag. Ze probeerden hun welpjes - euh kalfjes - te beschermen. En het waren vast geen runderen. Die mensen zijn vast geschrokken en gestruikeld over een boomwortel. Ik denk dat de hoornafdrukken helemaal geen hoornafdrukken zijn, maar dat die lui gewoon in de punten van die wandelstokken gestruikeld zijn.

oke, Sarcasme uit.

:') :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 17:42

Omroep Gelderland bericht er over
https://www.gld.nl/nieuws/8299588/twee- ... ldzame-koe
Citaat:
De locatie (links) en een Spaans rund ter illustratie.
© Persbureau Heitink / RTV Drenthe

OTTERLO - Twee mensen raakten vrijdagmiddag gewond op de heide bij Otterlo. Een zeldzame Spaanse Sayaguesa koe viel ze aan, vermoedelijk om haar kalveren te beschermen. Volgens een omstander zouden de twee de dieren hebben benaderd om foto's te maken.

De koeien stonden midden op het pad bij fietsknooppunt 63. Volgens een omstander liepen de mensen op de koe en haar kalveren af om foto's te nemen van de dieren, meldt de 112-verslaggever die ter plaatse was. Daarna zou de koe hebben aangevallen. Dat bevestigt Natuurmonumenten, die het gebied beheert.

Traumahelikopter opgeroepen

Beide slachtoffers raakten gewond, meldt een 112-verslaggever die ter plaatse was. Een traumahelikopter werd opgeroepen maar geannuleerd. Ambulancepersoneel bracht de twee slachtoffers naar het ziekenhuis.
"Het is heel naar dat dit is gebeurd. Maar wat er precies is voorgevallen, dat weten we nog niet. Wel zijn koeien nu extra alert omdat ze de kalfjes willen beschermen", reageert Natuurmonumenten.

'Ga vooral niet rennen'

"Een incident tussen grazer en mens komt maar heel incidenteel voor, gelukkig", stelt Natuurmonumenten. "We hebben op veel plekken koeien rondlopen. Doorgaans is het hartstikke veilig." Wat moet je doen als je een koe met kalveren tegenkomt? Natuurmonumenten geeft de volgende tips:
Liggen of staan er grazers op het pad? Doorkruis nooit een moeder met een kalf.
Kijk of je er in een grote boog omheen kunt, desnoods ga je even van het pad af. Volg de toegangsregels op de terreinborden. Blijf op de paden.
Houd minimaal 25 meter afstand tot de grazers en doorkruis een kudde nooit. Dit geldt ook voor je hond.
Voer en aai de dieren niet. Daardoor worden ze opdringerig en moeten ze verwijderd worden.
Als een hond in het begrazingsgebied is toegestaan, houdt die dan kort aangelijnd.
Komt het toch tot een confrontatie? "Neem langzaam afstand. Ga vooral niet rennen. Maak je groot en stevig. Dan denkt de koe: daar heb ik niets te zoeken."

Zeldzame Spaanse koe op Veluwe

Ruim tien jaar geleden zijn de Sayaguesa-runderen naar natuurgebied Planken Wambuis gehaald, tussen Ede en Otterlo. De Spaanse koeien helpen voorkomen dat heidevelden veranderen in bos.
Wereldwijd zijn er nog ongeveer 600 dieren over van dit zeldzame Spaanse ras, weet Sayaguesa.nl. De Sayaguesa is een grote koe met een schofthoogte van zo’n 156 cm en weegt tussen de 650 en 850 kilo.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:44

tienus63 schreef:

[ Afbeelding ]

Ik ben ook wel eens bijna omver gelopen door deze runderen. Mijn dochter van toen 8 jaar oud was er ook bij die was doodsbang. We konden gelukkig achter een dikke beuk ons in veiligheid brengen. Later is mijn hond ook eens door 2 jonge stieren lastig gevallen. Ze kwamen steeds dichter bij. Heb ze kunnen verjagen door me groot te maken en heel hard te schreeuwen. Ik heb het niet op die runderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:53

Ik kom al jaren te paard niet meer in dat stuk, mij te link zéker in het voorjaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:54

DubbelFun schreef:
Ik kom al jaren te paard niet meer in dat stuk, mij te link zéker in het voorjaar.

Daarom vind ik het van van Straaten wel weer stemmingmakerij dat ze het gelijk op de wolf gooit. Maar ja.......dat doet ze vaker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:57

Nou idd. Wij deden trouwens echt niks geks toen die koeien op hol sloegen, ze stonden aanvankelijk ook best ver weg. Als het daadwerkelijk klopt, dat ze foto's van de kalfjes wilden maken en daarvoor dichterbij kwamen dan snap ik wel waarom die runderen zo reageerden. Daar wordt je ook duidelijk voor gewaarschuwd dat je dat vooral niet moet doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 17:59

Ik ben zelf weleens bijna te grazen genomen door een melkkoe van ons.
Beest was gewoon hondsbrutaal. Ik was een jaar of 12-13.
Buurmeisje wou mee helpen de koeien binnen halen voor het melken.
Beest had het gemunt op haar en daarna op mij.
Ik heb mijn klompen kapot op haar kop getrapt.

Als ik maar naast de leidster van de koppel of andere koe hoger in rang liep, durfde ze niet.
Maar beest was niet vertrouwd. Later heeft ze het ook bij mijn oudere broers geprobeerd.
Ze dachten eerst dat ik overdreef.
Maar daarna was groepsvervoer enkele reis wintersport snel geregeld!
De enige en eerste keer dat ik er niets bij voelde dat er eentje naar de slager ging.
Wat een paasei beest was dat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 18:00

@benzz, ik trek de conclusie dat de koeien nu nog veel alerter en meer adrenaline hebben door de aanwezigheid van roofdieren.

Staat niet zo duidelijk in de quote. Zal het aanpassen.

Edit: aanpassen lukt niet meer.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 18-04-25 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:00

Vroeger stonden er iets van Hooglanders oid met van die grote horens, nu al jaren deze zwarte. De 'Hooglanders' waren veel gemoedelijker en konden meer 'hebben' zolang je het niet té bont maakte. Dan stonden ze je gewoon wat sullig aan te kijken. Dit ras is toch wel gevoeliger en als er iets is wat ze niet bevalt gaat al snel die kop naar beneden en schrapen. In koeientaal 'opzouten en snel'....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 18:02

Ik loop zelf ook wel met een boogje om hooglanders heen.
Maar eigenlijk doe ik dat bij ieder vee wat ik niet ken.
Een koe is ook een gewoonte dier. En als ze je niet kennen, kunnen ze bijzonder reageren. En bijzonder snel zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:40

Benzz schreef:
DubbelFun schreef:

Daarom vind ik het van van Straaten wel weer stemmingmakerij dat ze het gelijk op de wolf gooit. Maar ja.......dat doet ze vaker.

Wat een onzinnige opmerking weer. De runderen van de Sayuguesa hebben op het ogenblik kalveren en velen van hen worden opgevroten. De 'zeldzame' sayuguesa loopt hier in bulk en hier heeft de beheerder er zelfs al een hek om heen gezegd, omdat de sterfte van de kalfjes te heftig is. De dieren zijn constant in een staat van stress, misschien moet je eens aan omwoners vragen, hoe ze in paniek zijn in de nacht. Stemmingmakerij, hou toch op...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:43

DubbelFun schreef:
Vroeger stonden er iets van Hooglanders oid met van die grote horens, nu al jaren deze zwarte. De 'Hooglanders' waren veel gemoedelijker en konden meer 'hebben' zolang je het niet té bont maakte. Dan stonden ze je gewoon wat sullig aan te kijken. Dit ras is toch wel gevoeliger en als er iets is wat ze niet bevalt gaat al snel die kop naar beneden en schrapen. In koeientaal 'opzouten en snel'....

Hier lopen beide rassen, de Sayuguesa zoekt hier niet het publiek op meestal, tenzij je hun pad kruist en nee, ze zijn niet de vriendelijkste. De hooglanders liggen hier op de weg, als je er met de auto langs moet, hoop ik maar dat ze hun hoorns niet langs mn lak schuren :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:28

DuoPenotti schreef:
Nog meer wolvenvoer ;(

@zebastreep

Dat is ook een ding in ons druk bevolkte landje.
En mensen met sowieso weinig feeling met dieren.
Dat zie je bijvoorbeeld al met de schotse hooglanders dat de mensen met hun hond daar gewoon tussen door open, zelfs al zijn er jongen.
Dat daar niet vaker wat mee gebeurd is ook een wonder.

En dat zelfde soort mensen ziet de wolf als een leuk pluche knuffel diertje of zo.
Nu is het ook wel zo dat er niet echt gewaarschuwd word vanuit de zelfbenoemde experts, het meeste wat je toch hoort is ze zijn schuw.

Denk dat in landen waar de wolf nooit weg is geweest de mensen het niet in hun domme kop halen zoiets te doen, maar dat die daar van kind af aan wel andere dingen hebben geleerd.

En dat wolven dan hier een half tam worden is niet zo gek.
Dat was ook vanaf het begin al snel duidelijk dat mensen er niet weg blijven.

En als ze wel weg blijven zijn ze nog altijd dichtbij, de wolf ruikt hier overal mens.

Dit zei ik gisteren nog...

Rocamor schreef:

oke, Sarcasme uit.

_/-\o_

maar zo is het wel, die 2 maten.