Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:26

pien_2010 schreef:
Abortuswet terugdraaien, lhbtq++ mensen wetgeving moeilijker maken, moslims discrimineren, journalistiek beperken, fundament weghalen middels allerlei maatregelen onder onze kennis industrie, rechtelijke macht in opspraak brengen en wellicht poppetjes veranderen, journalistiek in discridiet brengen etc etc.
Uiteindelijk worden onze democratische samenleving met al haar waarden en normen onderuit gehaald. Stapje voor stapje. En of de VVD dit allemaal kan tegenhouden is nog maar de vraag.

Gelukkig hebben we nog een Tweede Kamer en journalistiek die kritisch kan zijn en zaken tegen houden.

dat klinkt als de nederlandse versie van Project 2025 ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:30

pien_2010 schreef:
Abortuswet terugdraaien, lhbtq++ mensen wetgeving moeilijker maken, moslims discrimineren, journalistiek beperken, fundament weghalen middels allerlei maatregelen onder onze kennis industrie, rechtelijke macht in opspraak brengen en wellicht poppetjes veranderen, journalistiek in discridiet brengen etc etc.
Uiteindelijk worden onze democratische samenleving met al haar waarden en normen onderuit gehaald. Stapje voor stapje. En of de VVD dit allemaal kan tegenhouden is nog maar de vraag.

Gelukkig hebben we nog een Tweede Kamer en journalistiek die kritisch kan zijn en zaken tegen houden.

Ondanks dat de NSC niet gestemd heeft, hebben die natuurlijk ook nog e.e.a. in de pap te brokkelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:35

juval schreef:
pien_2010 schreef:

dat klinkt als de nederlandse versie van Project 2025 ?

Dat heb ik even moeten googelen. Wat ze overeen hebben is het uiterst conservatisme.
Ik heb daar eigenlijk geen antwoord op omdat ik dit heb opgeschreven nav uitingen en gedragingen van de PVV de laatste tijd en vroeger. Zo uit de losse pols zonder er lang over te hoeven nadenken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:39

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:41

juval schreef:
ik zag vanmorgen toevallig een stukje over project 2025 op nu.nl, en zie nu de overeenkomsten met wat jij omschrijft. Dat is inderdaad wel zorgelijk.

_O- _O- ik was vreselijk blij verrast met je vraag en toen ik die hele riedel las over project 25 (had er nog nooit van gehoord) voelde ik zoveel respect voor jou.
Ik dacht wouw, wat een geweldige post, ik weet glad niet waar ze het over heeft. Wat gaaf om te leren van Juval!
Dus bedankt hiervoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:09

juval schreef:
ik zag vanmorgen toevallig een stukje over project 2025 op nu.nl, en zie nu de overeenkomsten met wat jij omschrijft. Dat is inderdaad wel zorgelijk.

https://www.nu.nl/309830/video/trump-di ... -2025.html

Nou snap ik in elk geval waar de recente clip van The Lincoln Project op gebaseerd is:

Voor wie het niet weet: The Lincoln Project is een groep Republikeinen die TEGEN Trump zijn.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:04

juval schreef:
Wat heeft BBB gezegd dan?

Wat ik kan vinden uit het programma is dit:

Citaat:
Iedereen in Nederland verdient gelijke kansen. Racisme en discriminatie zijn ontoelaatbaar en strafbaar. Punt. Voor BBB maken kleur, leeftijd, afkomst, seksuele geaardheid, gender en religie niets uit.
Discriminatie is verboden. Sollicitanten bij de overheid worden puur op kwaliteit beoordeeld, niet op
persoonlijke kenmerken. Woningtoewijzing is gebaseerd op urgentie, niet op afkomst. Alle bevolkingsgroepen worden gelijk behandeld.

BBB komt op voor de regenbooggemeenschap. Het geweld en discriminatie jegens deze gemeenschap
neemt toe, wat leidt tot een verminderd veiligheidsgevoel. Sociale media spelen hierin een rol met
haatdragende uitlatingen over de regenbooggemeenschap. BBB wil zich keihard inzetten om geweld of
discriminatie tegen wie dan ook en om welke reden dan ook actief tegen te gaan en hard te bestraffen.

Een tijdje niet meegesproken maar wel gelezen, wat een partij zegt op de website komt (helaas) niet altijd overeen met wat ze stemmen (de BBB is hier uiteraard niet de enige in die dit doet) maar ik kijk dan naar de Rainbow vote of Coc. Die laten lhbti+ moties zien en hoe de partijen daar op stemmen
https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/stemgedrag/

Wilders heeft ooit zijn anti-islam verdedigd met de reden dat moslims tegen homo's zouden zijn, maar daarintegen stemmen hij en zijn partij tegen alle moties die positief zouden uitpakken voor lhbti+ personen. Daarnaast is hij ook voorstander van Orbàn, de premier van Hongarije die nou niet bepaald bekend staat om zijn positieve kijk op lhbti+ personen :+

Edit: partijen hebben er soms ook een handje van om wel voor moties te zijn die positief uitpakken voor lhbti+ personen, maar zich op twitter negatief uit te laten over de gemeenschap. Ik kijk dus altijd per medium wat de partij zegt en stemt omdat het niet altijd overeenkomt
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 12-07-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:18

Precies Vikawiek, zo is het maar net!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:52

Als ik het zo snel lees is o.a. BBB voornamelijk voor lhbti+ rechten etc. Of zie ik iets over het hoofd (op de mobiel leest het soms wat onhandig) .. slechts 2 tegen (de minderjarigen-issues)

SGP, forum en pvv staan bijna overal negatief tegenover. Omzigt ook nog wel wat ..

Wat staat er dan verder nog in dat regenboog akkoord wat dan niet in de grondwet zou staan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:03

Caroline van der plas over de voorlichting op scholen; Schandalig dat ze kids van vijf leren friemelen !!
En in het regenboog akkoord stonden diverse maatregelen die geld kosten. Zijn ze standaard op tegen, ze hebben sinds ze in de coalitie zitten meerdere zaken af laten ketsen .

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:08

Cer schreef:
Als ik het zo snel lees is o.a. BBB voornamelijk voor lhbti+ rechten etc. Of zie ik iets over het hoofd (op de mobiel leest het soms wat onhandig) .. slechts 2 tegen (de minderjarigen-issues)

SGP, forum en pvv staan bijna overal negatief tegenover. Omzigt ook nog wel wat ..

Wat staat er dan verder nog in dat regenboog akkoord wat dan niet in de grondwet zou staan?

Dat klopt, daarintegen is er wel dit
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... iet-veilig
Citaat:
Mona Keijzer, de nummer 2 en premierskandidaat van BBB, heeft op Twitter gezegd dat er een “woke genderideologie” is die “tot verlies van vrouwen leidt.” Nicki Pouw-Verweij begon na de stemming dinsdag ook meteen weer te tweeten over “genderideologie”. In Kamervragen (die ze indiende samen met Van der Plas) vroeg ze of transgenderzorg voor jongeren “heroverwogen” moet worden. In andere Kamervragen schrijft ze over “de noodzaak om als overheid in actie te komen” tegen gendergerelateerde behandelingen voor jongeren.

Beetje tegenstrijdig naar mijn mening naar wat er in hun programma staat

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:14

In Frankrijk moeten jongeren langer wachten als in Nederland en krijgen geen puber remmende middelen. De paar transgender jongeren die ik hier heb gesproken hebben die situatie geaccepteerd (geen keuze) maar vinden dat Nederland het goed doen en vinden het jammer dat Frankrijk dat niet doet. Want door die puberteit worden ze lichamelijk meer en meer datgene dat niet bij hen past en waarvan het moeilijker wordt om middels transitie te veranderen in het geslacht waarin ze zich thuisvoelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:16

BigOne schreef:
Caroline van der plas over de voorlichting op scholen; Schandalig dat ze kids van vijf leren friemelen !!
En in het regenboog akkoord stonden diverse maatregelen die geld kosten. Zijn ze standaard op tegen, ze hebben sinds ze in de coalitie zitten meerdere zaken af laten ketsen .

Ik weet niet of dat het argument was om tegen te stemmen..

Ik heb wel meer ouders gehoord die aangeven dat ze bepaalde zaken graag zelf met hun kinderen bespreken … (waar die taak dan precies ligt, wordt dan weer een enorme discussie)

Van de 10 punten is BBB tegen 2… ik was meer verbaasd over de stemmingen van NSC en Denk, maar ik weet dan ook weer weinig van die partijen ..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:17

Conservatieven en populisme hebben er ook nogal een handje van om goede (seksuele) voorlichting weg te zetten als grof en seksueel getint en daar misinformatie over te verspreiden. Denk de ophef rondom lentekriebels.

Dat project2025 is extreem, kende er niks van! Rechtspopulisme hang in de basis wel dezelfde waardes aan. Rechtspopulistische leiders zijn ook vrijwel altijd autocratisch en geen fan van vrije media.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 23:24

Lentekriebels bestaat inmiddels 19 jaar en pas sinds de opkomst van populisme is het een hot item. Terwijl het zo ontzettend veel voordelen heeft maar door smerige verdachtmakingen van bvb FVD en andere ( mijn mening) totaal idioten het in het smerige getrokken wordt.
Kinderen weerbaar maken zodat ze voor zich zelf opkomen, veel minder kans op misbruik , beginnen later aan seks en zo zijn er nog legio voorbeelden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:52

BigOne schreef:
Lentekriebels bestaat inmiddels 19 jaar en pas sinds de opkomst van populisme is het een hot item. Terwijl het zo ontzettend veel voordelen heeft maar door smerige verdachtmakingen van bvb FVD en andere ( mijn mening) totaal idioten het in het smerige getrokken wordt.
Kinderen weerbaar maken zodat ze voor zich zelf opkomen, veel minder kans op misbruik , beginnen later aan seks en zo zijn er nog legio voorbeelden.

Precies dit dus!

Toen mijn kleinkind een ongelukje had gehad en even na de wasbeurt bloot over de gang liep zei hij"oma, jij mag mijn piemel wel zien, hé mama?" Ik vond dat zo goed, waarop mijn dochter zei:" dat heb jij heel goed begrepen, wie wel en wie niet".
Mijn dochter en ik lagen wel helemaal in een deuk, dat serieuze bekkie. Dus lentekriebels is heel goed juist. Het zet de kinderen vooraf aan het nadenken en het beschermd ze daar ook in daar ze volwassen in principe gehoorzamen en tegen op kijken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:30

irmaz schreef:
Ik kwam deze Xeet tegen op X die me aan het denken zette. Vindt bokt zijn angst terecht?

Citaat:
Ik hoor ook bij de LHB(TI+)en ik voel me veel meer bedreigd door de huidige politieke ontwikkelingen dan door ‘allochtoon tuig’. We zien dat radicaalrechtse partijen steeds groter worden en dat deze vaak plannen hebben die tegen de belangen van mensen als ik ingaan.

NSC, PVV en BBB geen van drieën het LHBTI-akkoord hebben willen ondertekenen in oktober 2023. https://www.hartvannederland.nl/politie ... koord-niet

Deze angst voel ik ook.

Lange tijd kwamen er vooral méér rechten, méér openheid, méér veiligheid voor mensen die niet binnen het cis-hetro plaatje vallen. Ene stuk wereld meer dan het andere, maar hier in west-Europa was het oprecht behoorlijk veilig.
Maar er komen nu juist steeds meer landen waar je beter niet meer heen zou kunnen gaan. Landen waar ik (als ik het geld er voor had) niet op vakantie zou durven.

En ook hier zijn we opeens een gevaar voor kinderen. Een gevaar voor de maatschappij.

Aangejaagd door extreem rechts trekt er een (voor mijn) angstaanjagende conservatieve golf over de westerse wereld die lhbti+ aanwijzen als gevaar voor de samenleving en ons weer terug willen in het geesteszieke hoekje. En in Nederland lijken we vrolijk mee te hobbelen met die golf.
Termen als 'genderideologie' en 'wokism' zijn in de taal geslopen, de politiek denkt beter te weten wat wel en niet correct is qua behandeling en acceptatie dan de mensen waar het om gaat.
Opeens is het feit dat we bestaan en (oh de horror) zelfs zichtbaar zijn in media en niet meer veilig in een kast verstopt zitten een agenda. Een ideologie door de strot van gewone mensen drukken. De haat is helemaal onze eigen schuld, hoe durf je namelijk een regenboogvlag op te hangen of je uit te spreken tegen onrecht of je eigen grenzen en wensen aan te geven?

Transgenders in sommige Amerikaanse staten zijn hun officiële geslachtswijziging weer kwijt en moeten hun papierwerk zoals rijbewijzen opnieuw aanvragen met hun geboortegeslacht er op, krijgen geen toegang meer tot medische behandeling, mogen niet naar de toiletten van hun huidige geslacht... Mensen zijn zich aan het voorbereiden om naar Europa te vluchten omdat ze niet meer veilig zijn en Trump en de zijnen er geen geheim van maken dat het alleen maar slechter gaat worden als ze weer aan de macht zijn. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:21

julius_juut schreef:
Deze angst voel ik ook.

Lange tijd kwamen er vooral méér rechten, méér openheid, méér veiligheid voor mensen die niet binnen het cis-hetro plaatje vallen. Ene stuk wereld meer dan het andere, maar hier in west-Europa was het oprecht behoorlijk veilig.
Maar er komen nu juist steeds meer landen waar je beter niet meer heen zou kunnen gaan. Landen waar ik (als ik het geld er voor had) niet op vakantie zou durven.

En ook hier zijn we opeens een gevaar voor kinderen. Een gevaar voor de maatschappij.

Aangejaagd door extreem rechts trekt er een (voor mijn) angstaanjagende conservatieve golf over de westerse wereld die lhbti+ aanwijzen als gevaar voor de samenleving en ons weer terug willen in het geesteszieke hoekje. En in Nederland lijken we vrolijk mee te hobbelen met die golf.
Termen als 'genderideologie' en 'wokism' zijn in de taal geslopen, de politiek denkt beter te weten wat wel en niet correct is qua behandeling en acceptatie dan de mensen waar het om gaat.
Opeens is het feit dat we bestaan en (oh de horror) zelfs zichtbaar zijn in media en niet meer veilig in een kast verstopt zitten een agenda. Een ideologie door de strot van gewone mensen drukken. De haat is helemaal onze eigen schuld, hoe durf je namelijk een regenboogvlag op te hangen of je uit te spreken tegen onrecht of je eigen grenzen en wensen aan te geven?

Transgenders in sommige Amerikaanse staten zijn hun officiële geslachtswijziging weer kwijt en moeten hun papierwerk zoals rijbewijzen opnieuw aanvragen met hun geboortegeslacht er op, krijgen geen toegang meer tot medische behandeling, mogen niet naar de toiletten van hun huidige geslacht... Mensen zijn zich aan het voorbereiden om naar Europa te vluchten omdat ze niet meer veilig zijn en Trump en de zijnen er geen geheim van maken dat het alleen maar slechter gaat worden als ze weer aan de macht zijn. -O-

Ik volg op X een of andere twijfelachtige relatiecoach waarvan ik hier de naam niet wil noemen.

Maar zij heeft er een levenswerk van gemaakt om teanshaat te verspreiden. Daarbij maakt ze gebruik van de complete trukendoos waar extreem rechts al sinds jaar en dag gebruik van maakt.

Sinds Elon Musk de regels op X bijna helemaal heeft losgelaten gaat ze helemaal los. Zelfde strategieën waar Joseph Goebbels ook gebruik van maakte.

Ik begrijp werkelijk waar niet dat de mensheid steeds weer in dezelfde valkuilen trapt. En ook niet wat iemand bezield om een levenswerk van haat zaaien te maken. Ze heeft er zelfs een stichting voor opgericht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:04

Ik denk dat ik wel weet om wie het gaat C C ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:08

julius_juut schreef:
irmaz schreef:
Ik kwam deze Xeet tegen op X die me aan het denken zette. Vindt bokt zijn angst terecht?

Deze angst voel ik ook.

Wat verdrietig julius_juut :knuffel:
Ik hoop dat alles zich snel weer ten goede keert en we straks kunnen lachen om een kortdurende idiote tijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:13

BigOne schreef:

Ja die Vreselijk naar mens.

Als je de tactieken kent is het doorzichtig. Maar als je die niet kent, dan kun je er lelijk inteappen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:37

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Ja die Vreselijk naar mens.

Als je de tactieken kent is het doorzichtig. Maar als je die niet kent, dan kun je er lelijk inteappen

Iedere idioot kan zich coach noemen.
Zij heeft in ieder geval geen opleiding in de psychologie, volgens LinkedIn.

Als je haar volgers ziet op X: Raisa, Gideon, Weird enz. dan weet je het al. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:33

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:40

pien_2010 schreef:
Von der Leyen opnieuw verkozen tot voorzitter Europese Commissie https://www.nu.nl/politiek/6321215/von- ... issie.html

Ik ben daar blij mee, ook al is ze niet van mijn partij vind ik dat ze het goed gedaan heeft en doet.

Ze heeft het niet slecht gedaan. Hopelijk lukt het haar ook met het verlagen van de beschermingsstatus van de wolf. Het loopt hier in Nederland nu echt totaal uit de hand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:44

Gequote uit link hiervoor geplaatst

Citaat:
Von der Leyen opnieuw verkozen tot voorzitter Europese Commissie
Door onze nieuwsredactie
18 jul 2024 om 14:16
Update: 19 min. geleden
104 reacties
Ursula von der Leyen is donderdag opnieuw verkozen tot voorzitter van de Europese Commissie. Dat meldt persbureau Reuters.
Voor een nieuwe termijn als voorzitter van de Europese Commissie moest Von der Leyen minimaal 361 van de 720 leden van het Europees Parlement achter zich krijgen. In 2019 haalde ze dat nipt, en ook donderdag kreeg ze dat voor elkaar.

401 parlementsleden stemden voor, meldt Reuters. 284 leden stemden tegen en 15 anderen brachten geen stem uit.

Het was nog best spannend, want er waren dwarsliggers binnen het Europees Parlement én de stemming was geheim. Het is dus niet duidelijk welke parlementsleden vóór en welke parlementsleden tégen Von der Leyen hebben gestemd.

Als christendemocraat kon Von der Leyen in theorie op de Europarlementariërs van die fractie rekenen. En op papier had ze ook leden van de andere pro-Europese fracties - de sociaaldemocraten en de liberalen - achter zich. Maar in het Europees Parlement geldt geen fractiediscipline, dus Von der Leyen kon niet blind op iedereen rekenen.

Zie ookSpannende dag voor EU-baas Von der Leyen: houdt ze roer in handen?
Von der Leyen wil een ministerie van Defensie
In de toespraak die Von der Leyen donderdagochtend hield, waarmee ze haar politieke programma presenteerde, kondigde ze aan dat ze de komende vijf jaar een "echte Europese defensie-unie" wil opbouwen. Daarom gaat ze een commissaris van Defensie en een Eurocommissaris voor huisvesting benoemen.

"De lidstaten zullen altijd verantwoordelijk blijven voor hun eigen troepen, van doctrine tot inzet", zei ze over defensie. "Maar Europa kan veel doen om de inspanningen voor de defensie-industrie, innovatie en de interne markt te ondersteunen en te coördineren."

De komende vijf jaar wil Von der Leyen ook extra inzetten op veiligheid. Ze vindt dat politiedienst Europol en de Europese grenswacht Frontex moeten worden versterkt. Het aantal grenswachten wordt verdriedubbeld tot 30.000. Maar volgens de politicus is het nu eerst zaak dat het eerder dit jaar aangenomen Europese migratie- en asielpact wordt uitgevoerd.

Het terugkeerbeleid moet volgens haar ook eenvoudiger worden. "We zullen meer werk maken van terugkeer, het voorkomen van illegale migratie en het bestrijden van mensensmokkel", zei Von der Leyen in haar toespraak.

Von der Leyen wil een nieuw klimaatbeleid opstellen, dat ze een "clean industrial deal" noemt. Onderdeel daarvan is dat de vermindering van de uitstoot met 90 procent voor 2040 wettelijk wordt vastgelegd. Ze wil ook vasthouden aan de doelstellingen van de recent aangenomen 'Green Deal'. Die omvat een groot aantal Europese milieu- en klimaatmaatregelen.