Deze angst voel ik ook.
Lange tijd kwamen er vooral méér rechten, méér openheid, méér veiligheid voor mensen die niet binnen het cis-hetro plaatje vallen. Ene stuk wereld meer dan het andere, maar hier in west-Europa was het oprecht behoorlijk veilig.
Maar er komen nu juist steeds meer landen waar je beter niet meer heen zou kunnen gaan. Landen waar ik (als ik het geld er voor had) niet op vakantie zou durven.
En ook hier zijn we opeens een gevaar voor kinderen. Een gevaar voor de maatschappij.
Aangejaagd door extreem rechts trekt er een (voor mijn) angstaanjagende conservatieve golf over de westerse wereld die lhbti+ aanwijzen als gevaar voor de samenleving en ons weer terug willen in het geesteszieke hoekje. En in Nederland lijken we vrolijk mee te hobbelen met die golf.
Termen als 'genderideologie' en 'wokism' zijn in de taal geslopen, de politiek denkt beter te weten wat wel en niet correct is qua behandeling en acceptatie dan de mensen waar het om gaat.
Opeens is het feit dat we bestaan en (oh de horror) zelfs zichtbaar zijn in media en niet meer veilig in een kast verstopt zitten een agenda. Een ideologie door de strot van gewone mensen drukken. De haat is helemaal onze eigen schuld, hoe durf je namelijk een regenboogvlag op te hangen of je uit te spreken tegen onrecht of je eigen grenzen en wensen aan te geven?
Transgenders in sommige Amerikaanse staten zijn hun officiële geslachtswijziging weer kwijt en moeten hun papierwerk zoals rijbewijzen opnieuw aanvragen met hun geboortegeslacht er op, krijgen geen toegang meer tot medische behandeling, mogen niet naar de toiletten van hun huidige geslacht... Mensen zijn zich aan het voorbereiden om naar Europa te vluchten omdat ze niet meer veilig zijn en Trump en de zijnen er geen geheim van maken dat het alleen maar slechter gaat worden als ze weer aan de macht zijn.