Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:14

Ik heb het altijd al gek gevonden dat suikervrije limonade duurder is dan gewone.
En karuna, dan doe je waar mogelijk is toch je boodschappen in Frankrijk?
En je kunt wel iets willen, maar dan moet je nog 75 personen vinden die dit ook willen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:14

karuna schreef:
Wat betreft de dwinging van de overheid kwa voedsel ben ik tegen ja. Niet alles is voor iedereen ongezond en het zit hem meest niet in de keuzes maar in de hoeveelheden die je eet. Zolang je geen kilos of liters per dag wegwerkt aan producten waar suiker inzitten krijg je geen overgewicht. :n

En toch heeft de helft van de Nederlanders overgewicht. Met alle gezondheidsgevolgen en kosten van dien. Rara, hoe komt dat? Dat is écht niet omdat iedereen liters cola wegharkt per dag.

karuna schreef:
Maar als je al niet veel mag hebben ivm voedselallergie en juist dat wat je mag hebben wordt nog eens extra duur. Dan is dat niet bepaald tof. Oa havermelk en rijstmelk gaan onder die regel vallen, gewone melk niet maar de plantaardige vervanger wordt wel duurder.

Ik neem aan dat de meesten wel eens zoet beleg nemen, of hartig broodbeleg en geen droog brood eten. Of een glas ranja? Of suiker in de koffie doen? Neem nu eens alle hartige beleg weg, en alles waar zoetstoffen of stevia inzitten behalve suikers. En ga dan eens na wat je nog mag en kan eten.

Er zijn zat alternatieven zonder suiker. Juist als de suikertakst er komt komt er alleen maar meer suikervrij aanbod omdathet onaantrekkelijker wordt voor fabrikanten om suiker toe te voegen aan hun producten. Er wordt nu echt óveral suiker bijgeflikkerd, ook in hartige producten waarvan je het niet verwacht. In mijn favo hartige belegjes zit ook al suiker of dextrose, in hartige sauzen zit suiker, in sommig brood ook... In plaats van te kijken naar wat je níet mag zou je eens kunnen kijken naar wat je wél nog allemaal mag.

karuna schreef:
Want stopt het bij suikers?

Ja, want het gaat over de suikertaks.

karuna schreef:
Is vlees of vis de volgende stap?

Wellicht, maar dat zal dan meer met stikstof en / of diervriendelijkheid te maken hebben.

karuna schreef:
Of alle niet volkoren dingen zoals witbrood, gewone pasta of niet zilvervliesrijst? Of of ... dat lijkt me niet aan de overheid om te bepalen wat we "mogen" eten zonder ons blauw te betalen. Of alleen nog katoenen kleding dragen enz.

Niemand wordt gedwongen. Wel kunnen verstandige keuzes aantrekkelijker worden gemaakt dan onaantrekkelijkere keuzes. Op het moment dat de overheid al die zorgkosten moet ophoesten en met een zieke bevolking, dikke bevolking zit vind ik echt dat de overheid iets mag doen.

karuna schreef:
Want hoe ver gaan ze? Ik geloof er namelijk niet veel van dat de suikertax is om de bevolking gezonder te maken maar een makkelijkere manier om extra geld binnen te halen, want waarom btw wel omhoog op suikerdingen maar niet omlaag of weg op de onbewerkte producten? En zoetstoffen of stevia hebben ook bewezen zeker niet gezonder te zijn dan suikerhoudende dingen. Ook dan alles met mate gegeten geeft geen overgewicht

Geloof wat je wil, maar de overheid zal er op korte termijn niet veel aan hebben omdat het beleid juist is om toevoegen van suiker aan producten te ontmoedigen. De winst zit hem in een gezondere, meer productieve bevolking met minder uitval en zorgkosten. Niet in die taks zelf. We willen ook geen duurdere zorgverzekering of meer belasting betalen, wel? Het moet ergens vandaan komen, voorkomen is beter dan genezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:18

Geraffineerde suikers en verzadigde vetten zijn zo slecht voor de gezondheid. Dat zie je wel aan alle allergieën, aandoeningen, kwalen, vage klachten, ... die mensen tegenwoordig in veelvoud krijgen.

Grijp die suikertaks aan om je eetpatroon eens grondig ( en vooral eerlijk ) onder de loep te nemen. Daar zit heel veel gezondheidswinst in. Waar een wil is, is een weg. Waar de wil weg is, is het naar de kl*ten :+

Bij ons geen suikertaks, maar de sigaretten worden 25% duurder. Da's ook niet leuk :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:20

Pandora2 schreef:
Geraffineerde suikers en verzadigde vetten zijn zo slecht voor de gezondheid. Dat zie je wel aan alle allergieën, aandoeningen, kwalen, vage klachten, ... die mensen tegenwoordig in veelvoud krijgen.

Grijp die suikertaks aan om je eetpatroon eens grondig ( en vooral eerlijk ) onder de loep te nemen. Daar zit heel veel gezondheidswinst in. Waar een wil is, is een weg.Waar de wil weg is, is het naar de kl*ten :+

Bij ons geen suikertaks, maar de sigaretten worden 25% duurder. Da's ook niet leuk :')

Klopt
Ik eet nu al.1,5 jaar zonder toegevoegde suikers enz

Enige ik had zouttekort opgelopen en moet nu helaas wat zout gaan gebruiken.
Maar wij voelen ons stukken beter moet ik zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:20

Ik denk dat de suikertaks niet gaat maken dat er minder suiker gebruikt wordt.. het wordt gewoon duurder :j

Citaat:
En toch heeft de helft van de Nederlanders overgewicht. Met alle gezondheidsgevolgen en kosten van dien. Rara, hoe komt dat? Dat is écht niet omdat iedereen liters cola wegharkt per dag.

Ik weet niet of het de helft is, maar het is wel veel.
Hoe het komt weet ik niet, maar als ik zo de topics op bokt lees zijn het hele andere oorzaken dan dat je zo zou denken :+

Suiker, alcohol, sigaretten, onverzadigd vet.. allemaal duurder.
En verplicht sporten! :j Huppekkee

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:21

Cer schreef:
nps schreef:
Ik niet. Kijk naar Amerika, daar kan je enorm goed zien dat zelfbeschikking (en weinig overheidsregulatie) erg slecht werkt voor het grootste gedeelte van de bevolking.

Nja, waar ligt dan aan, ik weet dat niet.
Ik vind toch wel dat je als mens grotendeels over jezelf zou moeten mogen beschikken.. want waar komt dan de grens.
Wat jij oke vind, vind ik misschien heel niet oke :)

Niemand word gedwongen tot wat dan ook he, ook al worden dingen duurder - je kan nog steeds zelf kiezen of je bijvoorbeeld wel of geen dure dingen koopt of ongezond eet. Het is alleen een beetje duurder. Overheidsbeleid kan ervoor zorgen dat bedrijven gestimuleerd worden om gezonder te produceren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:23

Dat 'beetje duurder' is relatief natuurlijk.. (hou me ten goede, van mij mag het hoor)
Dat bedrijven gestimuleerd worden om gezonder te produceren betwijfel ik... volgens mij werkt dat nergens mee...
teveel medicijnen, verontreinging, ongezond eten.. het wordt gewoon geproduceerd.. (maar goed, dat is een heel andere discussie :D )

Daarnaast is de vraag of het blijft bij 'beetje duurder' of dat er een verbod komt, en waarop dan..maar goed, dat ligt in de toekomst..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:26

Citaat:
Ik denk dat de suikertaks niet gaat maken dat er minder suiker gebruikt wordt.. het wordt gewoon duurder :j

De man van een sigarettenwinkel hier in BE zei net hetzelfde over tabak :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:27

Dat er vanalles wordt geproduceeerd wat niet goed is komt dus júist omdat het mag en omdat er geld mee te verdienen valt :) Ofwel - gebrek aan beleid. Vettig, ongezond eten is populair want vaak goedkoop en dus aantrekkelijk. Als je niks reguleert komt dat mensen over het algemeen echt niet ten goede. Financiele prikkels helpen wel degelijk om andere keuzes te maken, ook in de supermarkt.

Info over suikertaks:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... land-.aspx

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:32

Ik verbaas mij vaak echt over wat mensen in hun winkelkar aan eten en drinken liggen hebben.
Heeft gewoon helemaal niks meer met voeding te maken :7

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:33

BaileyMix schreef:
Ze zijn behoorlijk rechts en nemen het niet zo nauw met de democratie - ze willen een districtenstelsel. CDA on steroids.

Edit; Oh, en ik hoop dat de landbouwers nog in goede gezondheid zijn, want arbeiders uit andere landen no more :+ Dus die mogen zelf alles gaan plukken, kan misschien de prijs ook nog wat omhoog! Echt een lekker doordacht plan :z

Ik zat het ook al met verbazing te lezen......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:39

Pandora2 schreef:
De man van een sigarettenwinkel hier in BE zei net hetzelfde over tabak :D

dat er uberhaupt tabak verkocht mag worden, verbaast mij al jaren.. :D
maar men is wel minder gaan roken over de loop der jaren.. van een sigaret kan je zo zien dat het ongezond is.
Van eten is dat soms al een stuk lastiger..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:42

Ja, veel ex-rokers zijn nu vapers geworden :D Nog veel slechter volgens mij. Volledig chemisch tegenover tabak wat toch gedeeltelijk een natuurproduct is :')

Van eten ziet zelfs een blinde wat gezond en ongezond is, toch? :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:44

Pandora2 schreef:
Ja, veel ex-rokers zijn nu vapers geworden :D Nog veel slechter volgens mij. Volledig chemisch tegenover tabak wat toch gedeeltelijk een natuurproduct is :')

Zolang de Mac nog vol zit
De taarten enz over de toonbank vliegen betwijfel ik dat
Wees eerlijk niets zo ongezond als de Mac en dat soort ketens

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:44

Pandora2 schreef:

Serieus? nee, dat denk ik niet :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:47

Echwel schreef:
Zolang de Mac nog vol zit
De taarten enz over de toonbank vliegen betwijfel ik dat
Wees eerlijk niets zo ongezond als de Mac en dat soort ketens

maar niet iedereen wordt dik of vervet van die zooi .. (het is zo oneerlijk verdeelt :') )
een beetje een hetze tegen taart eters.. het kan toch ook met mate? een taartje voor een verjaardag ofzo..?

Lekker iedere dag pasta met kaas, of boerenkool met zoute jus, of kinderfrisdrank vol met suiker, vruchtensappen (er staat toch een peer op de voorkant, dan zal het wel goed zijn). aardappels met speklap.. Sausjes waar verstopt allemaal dingen inzitten, vega producten met zout/suiker, een zakje noten etc.. ..
(ja ik weet wel dat vers altijd beter is dan kant en klaar, maar ik weet niet of het altijd overduidelijk is voor iedereen..)
Laatst bijgewerkt door Cer op 24-10-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:47

Hier ook een samenvatting: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... maal-50000

Opvallende punten waar ik wel positief over ben
- Koning moet belasting gaan betalen
- Geen zonneparken meer
- Geen nieuwe megastallen meer
- Krimpen veestapel

Punten waar ik zelf minder positief over ben:
- Gratis kraamzorg
- Wet voltooid leven wordt niet gesteund

Als ik eens tijd heb zal ik het volledige programma doorlezen. Al ben ik niet voornemens om op hem te gaan stemmen, vind het nogal een risico om een dusdanig nieuwe partij zóveel zetels toe te dichten.

Wat het dan wel wordt weet ik niet. Ik vond het programma van de VVD verrassend concreet, en had dan juist weer minder met GroenLinks-PVDA.

Lastig lastig. Gelukkig hebben we nog even.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:48

En ook al ziet men het, men vind het vaak lekkerder dan gezond eten. Bij de Mac kom ik niet, maar chocola gaat er nog steeds goed in :D

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:50

Nou ja van de Mac betwijfel ik het.. ik vind het niet te vreten :')

Chocola... dat is wel een ding ja :D maar goed, ook dat kan met mate, en als ik 10 euro voor een chocolaatje moet betalen, dan ben ik er inderdaad snel klaar mee, dus werkt het wel :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:50

Pandora2 schreef:

En ocharme, nu willen ze vapen nog gaan belasten ook nog! En weer een goed voorbeeld van wat bedrijven doen als ze kunnen - vapen is erg lang extra aantrekkelijk gemaakt voor jongeren door allerlei lekker smaakjes aan te bieden die lekker geuren. Goed als ze dat aan banden leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:52

Eerst mensen verslaafd laten worden en dan belasting gaan heffen.. dat is ook een verdienmodel hoor :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:55

Cer schreef:
Eerst mensen verslaafd laten worden en dan belasting gaan heffen.. dat is ook een verdienmodel hoor :+

Bedoel je sukerverslaafd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:59

van alles, alcohol, suiker, nicotine (in sommige landen medicijnen, dat is hier hopelijk niet)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:00

Als suiker extra belast wordt, worden producten met zoetstoffen dan een goedkoper alternatief? Veel zoetstoffen bevallen mee niet, ik eet liever een beetje suiker dan doe zoetstoffen.

En trouwens jammer dat omzigt niet mee gaat met die wet voltooid leven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:01

nps schreef:
Pandora2 schreef:

En ocharme, nu willen ze vapen nog gaan belasten ook nog! En weer een goed voorbeeld van wat bedrijven doen als ze kunnen - vapen is erg lang extra aantrekkelijk gemaakt voor jongeren door allerlei lekker smaakjes aan te bieden die lekker geuren. Goed als ze dat aan banden leggen.

Hier in BE mogen de lekkere smaakjes nog altijd, maar het moet er binnenkort heel discreet op staan. En wegwerpvapers worden verboden...
Om te janken toch weer dit :')