Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:57

BeFunny schreef:
anjali schreef:
Het ziet er best stoer uit hoor. Ik kende een vrouw met een zeer lieve rottweiler die ze toch enkel gemuilkorfd uitliet en iedereen dacht dat dat was omdat het een zeer gevaarlijke hond zou zijn! Het tegendeel was echter waar. Het probleem met haar hond was dat hij alles opat op straat zoals scherpe takjes en daarvoor al meerdere malen geopereerd moest worden. Om dat verder te voorkomen moest hij die muilkorf om..

Best grappig.
Met een muilkorf kunnen honden gewoon eten en drinken.

Er zijn een heleboel verschillende types muilkorven en die van hem was van onderen dicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:10

Citaat:
Maar Pien, die stikstofmaatregelen hebben heeel weinig effect op het klimaat. Dat gaat over natuur.

natuur en klimaat moet je echt los van elkaar zien, en ook de maatregelen die daarvoor genomen worden.

Voor de natuur (teveel brandnetels etc) moeten vooral de boeren wijken.

voor het klimaat (CO2 uitstoot) moet vrijwel iedereen zich aanpassen.

:oo
Ik ben zojuist van mijn stoel gevallen.

Het verklaart een hoop. :)*

Volgende vragen:
- wie heeft dit onzinnige verhaal de wereld in geholpen?
- Wie heeft belang bij dit soort sprookjes
- En hoe komt het dat mensen er in vliegen....?
-O-

Ik mis het boerenverstand dat zegt dat melk echt niet uit de fabriek komt,
maar dat de hele mensheid leeft van de natuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:51

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Mijn zoon vertelde dat de politie van de week met honden de trein uitkammen. Zowel op drugs als op ongewenste vreemdelingen wordt gezocht, zo vertelde hij. Hoe dat laatste gaat heb ik geen beeld van.

In NL of in Frankrijk?

Sorry Nederland.

En je andere vraag. Er zijn paar groepen die emigreren
1. Jonge mensen die hier een bestaan gaan opbouwen, waaronder boeren,
2. Mensen zoals mijn man en ik, de mensen met pensioen (grote groep) , die graag hier wonen vanwege de grote tuinen en goedkope huizen. Dus een stukje meer kwaliteit van leven zoeken, maar uiteraard houden wij ziels veel van Nederland, zoals velen
3. En groep jongeren cq ouderen die uit Nederland vertrokken zijn vanwege onvrede.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:44

Janneke2 schreef:
Het gaat om de hele sector. En niet 'stoppen, uitkopen' en meer van dat soort gebrek aan inzicht en creativiteit.

We kunnen onze belastingcenten beter besteden aan al die boeren die graag anders ('echt') willen boeren, maar wegens de politiek, de banken, de agrofirms (koop een duur apparaat, een dure vloer, etc etc - geen resultaat, geld weg) allerlei andere kanten op gedwongen werden.

Gebeurde het maar op dat soort manieren. Dat is juist het hele probleem. De overheid is heel vreemd bezig met maatregelen die vooral veel geld kosten maar heel weinig opleveren. Ze doen maar wat lijkt het wel. Er zit geen plan achter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:28

pien_2010 schreef:
Mijn zoon vertelde dat de politie van de week met honden de trein uitkammen. Zowel op drugs als op ongewenste vreemdelingen wordt gezocht, zo vertelde hij. Hoe dat laatste gaat heb ik geen beeld van.

Ik denk gewoon controleren op identiteitsdocumenten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:29

VuurVleugels schreef:
https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoe ... land-komen

Interessante cijfers over migratie en asielzoekers. Ik dacht dat het aandeel uit het Midden-Oosten veel groter was, maar dat blijkt dus 'mee' te vallen. Alsnog veel natuurlijk, maar procentueel gezien weer weinig.

Ja interessant, en belangrijk als leidraad in verhitte discussies over dit onderwerp.
(zodat het uitgangspunt klopt)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:05

Ik heb wat gelezen over het pvda gl congres. En ben er als linls meisje zéker niet blij mee.

Jeetje wat kunnen ze links banketstaaf, maar rechts doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 06:53

naranja1 schreef:
Ik heb wat gelezen over het pvda gl congres. En ben er als linls meisje zéker niet blij mee.

Jeetje wat kunnen ze links banketstaaf, maar rechts doen.

Dit is voor mij een bericht met veel banketstaaf maar weinig zeggen := Nou ben je daar natuurlijk niet toe verplicht. Maar kun je uitleggen wat je bedoelt?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:01

Citaat:

Dit is voor mij een bericht met veel banketstaaf maar weinig zeggen := Nou ben je daar natuurlijk niet toe verplicht. Maar kun je uitleggen wat je bedoelt?

Nou op het congres waren deze stukken.
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/up ... 023-v5.pdf en ik vind de voors en tegens vrij rechts gedacht.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:42

hebben jullie het debat van zondagavond nog gezien? vvd, bbb, nsc en pvdgl.
Ik vond het wel goede vragen, maar vrij vage antwoorden allemaal. Kon niet echt een 'winnaar' benoemen.

Iemand al het programma van Omtzigt bestudeerd?

Nog een week of 5 voor de verkiezingen, het begint op te schieten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:09

Ik heb alleen nog maar een krantenartikel over het programma van NSC gezien, maar dat pikt alleen de bijzonderheden eruit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:17

Site NSC overbelast :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:35

Kan het programma niet vinden op de site

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:37

Nu inmiddels wel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:36

Ik ga er morgen even rustig voor zitten, kladblok en de programmas naast elkaar op papier zetten.ik lees overal alleen de losse punten die de pers eruit haalt

Ik ga echt punt voor punt voor mij van belang naast elkaar leggen wat partijen er mee willen

bv de suikertaks pakt voor mij heel slecht uit omdat ik alleen suikerhoudende dingen mag hebben en alle suikervrije (zoetstof en niet percee gezonder voor een mens) dingen niet, en ook havermelk er onder gaat vallen. Dan worden mijn boodschappen nog duurder of ik moet letterlijk droog brood gaan eten of met bv beperkt peperdure tomaten. Het meeste beleg mag ik niet eens hebben hartig of zoet. En ik blijf erbij je maakt het eten voor veel mensen veel duurder, ipv de onbewerkte dingen goedkoper. Het rijk wordt dan rijk van het gekochte eten maar de gezonde opties zijn nog duurder vaker. En is het aan de overheid om ons in een eetrichting te dwingen? :?

Kilometertax, wat ze met schiphol willen, wel of geen kernenergie, basisloon of niet enz.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:41

NOS heeft een fijne samenvatting: https://nos.nl/artikel/2495179-verkiezi ... er-bestuur

Oogt zo als een niet al te groene partij maar wel met goede, inhoudelijke punten. Ik ben wel benieuwd naar de standpunten op zorg, onderwijs, euthanasie, abortus en LGBTetc+.

@karuna, ja - ik vind het aan de overheid overheid om ons in een eetrichting te dwingen. We betalen allemaal voor de gevolgen van bijvoorbeeld overgewicht - de kostenpost alleen daarvan is al 79 miljard euro per jaar. Ik denk niet dat je gaat omkomen van de honger, wel?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:44

Ze zijn behoorlijk rechts en nemen het niet zo nauw met de democratie - ze willen een districtenstelsel. CDA on steroids.

Edit; Oh, en ik hoop dat de landbouwers nog in goede gezondheid zijn, want arbeiders uit andere landen no more :+ Dus die mogen zelf alles gaan plukken, kan misschien de prijs ook nog wat omhoog! Echt een lekker doordacht plan :z
Laatst bijgewerkt door BaileyMix op 24-10-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:47

Je kunt toch ook zonder toegevoegde suikers.of andere stoffen eten?

Suiker is niet nodig die haal je al uit groente en fruit

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:52

ik vind zelfbeschikking vs overheidsingrepen altijd wel lastig...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:01

Wat betreft de dwinging van de overheid kwa voedsel ben ik tegen ja. Niet alles is voor iedereen ongezond en het zit hem meest niet in de keuzes maar in de hoeveelheden die je eet. Zolang je geen kilos of liters per dag wegwerkt aan producten waar suiker inzitten krijg je geen overgewicht. :n

Maar als je al niet veel mag hebben ivm voedselallergie en juist dat wat je mag hebben wordt nog eens extra duur. Dan is dat niet bepaald tof. Oa havermelk en rijstmelk gaan onder die regel vallen, gewone melk niet maar de plantaardige vervanger wordt wel duurder.

Ik neem aan dat de meesten wel eens zoet beleg nemen, of hartig broodbeleg en geen droog brood eten. Of een glas ranja? Of suiker in de koffie doen? Neem nu eens alle hartige beleg weg, en alles waar zoetstoffen of stevia inzitten behalve suikers. En ga dan eens na wat je nog mag en kan eten.

Want stopt het bij suikers? Is vlees of vis de volgende stap? Of alle niet volkoren dingen zoals witbrood, gewone pasta of niet zilvervliesrijst? Of of ... dat lijkt me niet aan de overheid om te bepalen wat we "mogen" eten zonder ons blauw te betalen. Of alleen nog katoenen kleding dragen enz.
Want hoe ver gaan ze? Ik geloof er namelijk niet veel van dat de suikertax is om de bevolking gezonder te maken maar een makkelijkere manier om extra geld binnen te halen, want waarom btw wel omhoog op suikerdingen maar niet omlaag of weg op de onbewerkte producten? En zoetstoffen of stevia hebben ook bewezen zeker niet gezonder te zijn dan suikerhoudende dingen. Ook dan alles met mate gegeten geeft geen overgewicht
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-10-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:01

Cer schreef:
ik vind zelfbeschikking vs overheidsingrepen altijd wel lastig...

Ik niet. Kijk naar Amerika, daar kan je enorm goed zien dat zelfbeschikking (en weinig overheidsregulatie) erg slecht werkt voor het grootste gedeelte van de bevolking.

BaileyMix schreef:
Ze zijn behoorlijk rechts en nemen het niet zo nauw met de democratie - ze willen een districtenstelsel. CDA on steroids.

Kan je die wat meer toelichten (of kan ik er ergens wat meer over vinden?)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:03

ik vind het sowieso vreemd dat er wordt gezegd dat het technisch niet mogelijk zou zijn om de btw te verlagen op gezonde producten zoals groente en fruit, maar het kennelijk technisch wel mogelijk is om de belastingen te verhogen op bijvoorbeeld suiker of vlees.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:03

Mijn eerste indruk was eigenlijk best wel goed moet ik zeggen. Ik heb wat hoofdpunten gelezen van het programma en vond het er wel goed uit zien.

Tja, en over suiker. Zelf gebruik ik niet zoveel suiker dus daar heb ik niet echt grote problemen mee. Vind het dan wel weer jammer dat groente en fruit niet goedkoper worden.

Ze hebben ook wel wat punten wat betreft natuurherstel die mij wel aanspreken zonder het gelijk te overdrijven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:11

Vers fruit op brood is heerlijk
Kruidenthee enz

Voor.mij mag bv de Mac ook duurder worden is puur ongezond...overal toegevoegde zooi in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:14

nps schreef:
Ik niet. Kijk naar Amerika, daar kan je enorm goed zien dat zelfbeschikking (en weinig overheidsregulatie) erg slecht werkt voor het grootste gedeelte van de bevolking.

Nja, waar ligt dan aan, ik weet dat niet.
Ik vind toch wel dat je als mens grotendeels over jezelf zou moeten mogen beschikken.. want waar komt dan de grens.
Wat jij oke vind, vind ik misschien heel niet oke :)