Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:43

Er zijn aardig wat republikeinen die zich tegen hem gekeerd hebben, waaronder Mike Pence (voormalig VP). Helaas zijn de Trump supporters er in grotere getalen en schreeuwen zij overal overheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:48

En is een vrij grote ‘republicans against Trump’ movement. De groep is te vinden op de meeste social media platforms, en lijkt steeds groter te worden.
https://rvat.org/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:45

8nnemiek schreef:
En is een vrij grote ‘republicans against Trump’ movement. De groep is te vinden op de meeste social media platforms, en lijkt steeds groter te worden.
https://rvat.org/

Thanks dat is wel enigzins hoopgevend. Dat niet alle republikeinen achter hem staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:48

Maarja dat deden ze voor de verkiezing ook niet. Er zijn er helaas teveel zonder ballen, allemaal gecastreerd bij het kussen van de ring in Mar-a-Lago...

Er zijn al zoveel punten geweest waarop mensen met enig fatsoen / verantwoordelijkheidsgevoel / plichtbesef zich tegen hem hadden kunnen (moeten!) keren maar dat niet deden -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:30

heidy_wilco schreef:
Er zijn aardig wat republikeinen die zich tegen hem gekeerd hebben, waaronder Mike Pence (voormalig VP). Helaas zijn de Trump supporters er in grotere getalen en schreeuwen zij overal overheen.

Er zijn er meer en meer die zich achter de oren krabben met wat er nu in vredesnaam gebeurd is.
Er zijn al boeren in paniek die hun goedkope arbeidskrachten gedeporteerd zien worden.
En tegen die lonen (net als de Nederlander) komt de MAGA werkloze niet uit zn bed.

Vond deze post wel grappig.
https://x.com/randomdogginess/status/18 ... 9072575764
"I can just imagine. MAGA lining up at the farms going "what do you mean you'll only pay $5/hr?? And start HOW early? And omg I can't work THAT many hours in a day! I need to clean my guns and sort my Trump paraphernalia!"

De minimum lonen voor de US arbeidskracht moeten dan dus omhoog en dat vertaalt zich dan weer in een hogere prijs voor producten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:10

Ik heb eigenlijk geen idee of de lonen echt heel laag zijn, vergeleken met andere laaggeschoolde baantjes in de USA...?

In Nederland vond ik het nogal meevallen eigenlijk qua salaris om in de kassen te werken, ik vond dat toen best een prima salaris. Maar dan hebben we het wel over 25 jaar geleden :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:19

Ik heb een tijdje in een distributiecentrum gewerkt, en de Polen die daar massaal werkte kregen nog niet de helft van wat wij kregen. Heel veel minder dan het minimumloon. Hoe dat precies werkte en of dat allemaal legaal was weet ik niet.
Geen idee of dat in de VS ook zo gaat.
Ik las laatst wel dat het minimumloon in de VS al meer dan 10 jaar hetzelfde is, ondanks de flinke inflatie. En dat minimumloon is daar écht heel laag, terwijl de kosten om rond te komen er veel hoger zijn dan hier in Nederland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:20

8nnemiek schreef:
In Nederland is er een groot verschil tussen lonen voor Nederlanders (die krijgen minimaal het minimumloon) en arbeidsmigranten.
Ik heb een tijdje in een distributiecentrum gewerkt, en de Polen die daar massaal werkte kregen nog niet de helft van wat wij kregen. Hoe dat precies werkte en of dat allemaal legaal was weet ik niet.
Geen idee of dat in de VS ook zo gaat.
Ik las laatst wel dat het minimumloon in de VS al meer dan 10 jaar hetzelfde is, ondanks de flinke inflatie. En dat minimumloon is daar écht heel laag, terwijl de kosten om rond te komen er veel hoger zijn dan hier in Nederland.

Minimumloon is verplicht ook bij arbeidsmigranten. Helaas houden veel bureaus er wat vanaf ivm huisvesting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:22

Ik denk dat het op die manier werkt inderdaad. Echt bizar.. die mensen zitten op een vakantiepark hier in de buurt, meestal met 10 tot 15 mensen in een huisje voor 4 of 6 personen.. en dan moeten ze de helft van hun loon daarvoor afstaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:27

Ik heb de indruk dat er bij normale laag geschoolde baantjes sowieso niet zo best betaalt wordt in de USA, maar geen idee of dat in de landbouw nog een stuk slechter zal zijn. Sowieso is dat werk wel vervelender voor je lijf vaak natuurlijk :(:)

Ik werkte na het halen van mijn diploma een paar jaar in de tomaten (komkommers en paprika's) en dat betaalde prima. De jongens van het "Turkenbusje" kregen ook best wel goed betaald volgens mij en de anderhalve Poolse medewerkers regelden het zelf dat ze bij harder werken meer betaald kregen (dus niet per uur maar per wat ze gedaan hadden) want die werkten echt hun billen uit hun broek :(:)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:33

7,25 dollar per uur is het minimumloon in de USA.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:39

Benzz schreef:

En in de horeca kan je het met fooi nog aanvullen (hoewel ik dat nog steeds ontzettend krom vind). Op een boerderij? Mag iedereen een koe slachten voor persoonlijk gebruik? Een kip meenemen? Een zak graan per week?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:41

Ik vermoed dat vooral de landbouw getroffen wordt. En hoor Bernie ook wel bedragen roepen qua minimumloon, maar heb geen idee of MAGA's inderdaad zouden schrikken als ze horen wat er bij de boer verdient wordt, of dat nog minder is.....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:49

En laat het nu voor een groot deel van de landbouw afhangen of de prijzen van de dagelijkse boodschappen dalen of stijgen... Mensen, mensen, wat hebben jullie jezelf aangedaan... Maargoed, Biden zal hoogstwaarschijnlijk de schuld krijgen van al het negatieve.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:58

heidy_wilco schreef:
Benzz schreef:

En in de horeca kan je het met fooi nog aanvullen (hoewel ik dat nog steeds ontzettend krom vind). Op een boerderij? Mag iedereen een koe slachten voor persoonlijk gebruik? Een kip meenemen? Een zak graan per week?

Het is andersom, de lonen in de horeca zijn heel lang heel laag geweest, omdát er nog fooi bij zou komen. Het is pas geleden wel wat veranderd en verhoogd, we hoeven dus minder fooi te geven voortaan :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:44

Babootje schreef:
En tegen die lonen (net als de Nederlander) komt de MAGA werkloze niet uit zn bed.

Deze uitspraak echt..ik kan me daar zo boos over maken.. En dat doe ik al jaren hoor want blijkbaar is het helemaal prima om deze uitspraak te doen .. :n
Wat een foute generalisatie van "de Nederlander"..

Citaat:
Thanks dat is wel enigzins hoopgevend. Dat niet alle republikeinen achter hem staan.

Natuurlijk staan die niet allemaal achter hem.
Maar dat maken 'wij' hier ervan, met al die berichten over hel en verdoemenis..
En of de Trump schreeuwers er in grote getalen zijn, is dat wel zo? Hij heeft toch ook niet met een landslide gewonnen? Dat was toch ook maar net hakken over de sloot?
Ik vind wel dat hij hier veel meer credit en aandacht krijgt dan verdient ..
Maar goed, zo werkt het, negatieve aandacht is ook aandacht en jeemig, er is een hoop negatieve aandacht :)

Citaat:
Als je dan al journalist wil zijn, doe je huiswerk dan goed!

welnee, dat hoeft tegenwoordig niet meer..alles voor de kliks en als het maar gedeeld wordt :j

Citaat:
maar hij staat gewoon een beetje teveel in de kijker en we moeten maar hopen dat dat weer minder wordt
Nou dat gaat niet gebeuren als er op iedere poep en scheet die hij doet gelet wordt, en alle berichten overal gedeeld worden, tot aan zn grootouders aan toe :D Inclusief alle 'grappige' opmerkingen en memes .. :D
Want, hij maakt nieuws, en mensen willen nieuws.. en dat is waar nieuwsoutlets (al dan niet officiele) geld mee verdienen, inclusief social media zaken ..

Ik las trouwens dat het helemaal niet gek is dat met een presiidentswissel dingen 'on hold' gezet worden, maar nu schijnt het wel een enorm ding te zijn.
Oh, de podcast met Alex Friedman waarin het gedeeltelijk ook over Oekraine gaat, vond ik wel erg interessant. Hij heeft een podcast met Zelensky gedaan, en wil dat ook met Putin, ik ben heel benieuwd of dat laatste gaat lukken, ik denk van niet, maar je weet maar nooit..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:05

Nou, ik vind het toch wat makkelijk om te zeggen, reageer niet op iedere poep en scheet, als de poepen en scheten letterlijk zijn:

Legale migratie stoppen en
Legale migranten oppakken
Kanker research stopzetten
CDC en andere gezondheidsorganisaties verbieden om updates over lopende uitbraken te geven
De grondwet aantasten
Alle buitenlandse steun stopgezet
Israel zwaardere bommen geven

En plannen voor:
Opheffen FEMA
Afschaffen inkomstenbelasting en opvangen met importheffingen
Annexeren canada/groenland/Panama
En, oh ja, de twee termijnen limiet voor presidenten opheffen (alleen als ze geen twee opvolgende termijnen hebben gediend).

Ik denk dat juist doordat in Europa er ervaring is met wat er gebeurt als je hier niet op reageert en het maar laat gaan,dat we er wellicht wat heftiger op reageren. Dat kan, maar het blijft gevaarlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:22

Ja dat is inhoudelijk en daar zou het over kunnen gaan (en dan inhoudelijk voor zover mogelijk zonder allemaal bijvoeglijke scheldnaamwoorden, maar dat is persoonlijk), maar er staat ook genoeg tussen (naar mijn mening) wat daar niet over gaat. Leek mij duidelijk dat ik het over dat laatste soort berichten had (maar dat kwam niet goed over denk)

Ik heb net wel nog een stuk gekeken over de oorspronkelijke Pledge of Allegiance .. interessant. Ook een gebaar / symbool waar de nazis blijkbaar mee aan de haal zijn gegaan. Maar het is maandag dus ik kan niet al te veel googlen :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:31

Cer schreef:
Ik las trouwens dat het helemaal niet gek is dat met een presiidentswissel dingen 'on hold' gezet worden, maar nu schijnt het wel een enorm ding te zijn.

Dat klopt en dat is vooral zo als er een wissel van politieke richting is, dus van democraat naar republikein en vice versa. Dit gebeurt inderdaad al zo lang als het land bestaat en zal ook wel zo blijven. Het verschil is, denk ik, dat deze president heel erg vocaal is over al zijn besluiten en sommige dingen vallen heel slecht. Voorheen werd hier veel minder aandacht aan besteed en buiten de VS nog veel minder. Sommige dingen zijn voor ons helemaal niet relevant en hoeven we ook geen aandacht aan te besteden.
Zaken als het klimaatakkoord zijn natuurlijk wel relevant, maar daar is hij vorige termijn ook al mee gestopt en daar hebben we toch weinig van gemerkt. Deze keer stapt Bloomberg in en dat is fijn. Bloomberg mag dan een goede gozert zijn, maar die zal er uiteindelijk ook wel goed garen bij spinnen en dat is prima.
Verder blijkt nu ook dat van allerlei decreten blijkt dat ze helemaal niet uitgevoerd kunnen worden en dat hier en daar ingegrepen wordt om de boel op het goede spoor te houden. In een democratie hoort dat natuurlijk ook zo en je ziet dat het zelfs nu nog zo werkt. Grootheidswaanzin zoals de expansiedrift is natuurlijk een stap te ver, maar dat zal hem ook duidelijk gemaakt worden. Als hij er wel mee doorgaat, dan moeten wij ook maar eens onze vinger opsteken om te vragen of we New York terug mogen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:51

Om er geen rommeltje van te maken, heb ik het even zo gedaan:
mylittlejoy schreef:
Nou, ik vind het toch wat makkelijk om te zeggen, reageer niet op iedere poep en scheet, als de poepen en scheten letterlijk zijn:

Legale migratie stoppen en =>kan ook niet, komt vanzelf goed
Legale migranten oppakken =>kan ook niet, komt hij wel achter
Kanker research stopzetten =>deze heb ik even gemist, wat heeft hij precies stopgezet? funding? subsidie?
CDC en andere gezondheidsorganisaties verbieden om updates over lopende uitbraken te geven =>op zich niet erg als het intern opgelost wordt
De grondwet aantasten =>dat is niet gebeurd, de grondwet is nog zoals die is
Alle buitenlandse steun stopgezet =>dat is niet helemaal zoals het zit
Israel zwaardere bommen geven =>niet helemaal, maar Israël is al klant bij de Amerikaanse defensie-industrie zolang als Israël bestaat

En plannen voor:
Opheffen FEMA =>waarom zou hij dat willen
Afschaffen inkomstenbelasting en opvangen met importheffingen => het zou natuurlijk wel fijn zijn als het buitenland alles zou betalen, maar belastingen zijn nodig voor de staatskassen
Annexeren canada/groenland/Panama => dat wordt vanzelf een Make America Small Again
En, oh ja, de twee termijnen limiet voor presidenten opheffen (alleen als ze geen twee opvolgende termijnen hebben gediend). => dat kan grondwettelijk niet

Ik denk dat juist doordat in Europa er ervaring is met wat er gebeurt als je hier niet op reageert en het maar laat gaan,dat we er wellicht wat heftiger op reageren. Dat kan, maar het blijft gevaarlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:56

Ah interessant Veronica2, dank voor de toevoeging :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:04

Ik denk dat je mijn punt mist. Het eerste rijtje van mijn opsomming zijn dingen waartoe opdracht is gegeven. De app waarmee migranten een afspraak konden maken voor legale migratie is gecanceld, alle afspraken bij de zuidelijke grens zijn geannuleerd. Er is een EO getekend over birthright citizenship.

Het is juist zaak dat hier binnen Amerika wel op gereageerd wordt,en niet stilletjes aan voorbij wordt gegaan.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... cuts-trump

In bovenstaande staat wat meer over de ban op reizen en communicatie op o.a. de CDC, de FDA en de NIH. Let wel, USA heeft te maken met een uitbraak van de vogelgriep en ik meen ook tuberculose.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:31

Die order over dat birthright is hier toch ook aan de orde gekomen? Wat mis ik dan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:32

mylittlejoy schreef:
Ik denk dat je mijn punt mist. Het eerste rijtje van mijn opsomming zijn dingen waartoe opdracht is gegeven. De app waarmee migranten een afspraak konden maken voor legale migratie is gecanceld, alle afspraken bij de zuidelijke grens zijn geannuleerd. Er is een EO getekend over birthright citizenship.

Het is juist zaak dat hier binnen Amerika wel op gereageerd wordt,en niet stilletjes aan voorbij wordt gegaan.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... cuts-trump

In bovenstaande staat wat meer over de ban op reizen en communicatie op o.a. de CDC, de FDA en de NIH. Let wel, USA heeft te maken met een uitbraak van de vogelgriep en ik meen ook tuberculose.

Volgens mij mis ik je punt helemaal niet en ik lees je posts altijd met aandacht omdat ik die interessant vind. In dit geval vind ik dat door de berichtgevingen die je in de verschillende media ziet, er een vertekend beeld ontstaat over wat al die decreten betekenen en wat er werkelijk mee gebeurt. In heel veel gevallen wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, zelfs hier niet.

Ondertussen laat de president van Colombia van zich horen, de moeite waard om te lezen (vertaald uit het Spaans):
https://bsky.app/profile/newseye.bsky.social/post/3lgoilysllk2w
Het is lastig om goede updates te vinden, maar het laatste nieuws schijnt te zijn dat er een vliegtuig naar Honduras is uitgeweken en dat Colombia de passagiers daar gaat ophalen. Trump heeft wel als reactie hierop de sanctie ingetrokken om hogere tarieven te gaan heffen. Opmerkelijk omdat Colombia niet echt helemaal heeft gedaan wat Trump wilde. Fox noemt het een overwinning van Trump, maar het laatste woord is er nog niet over gezegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:45

Ik denk dat beiden tegelijk speelt.

Dat de soep niet zo heet gegeten wordt, maar dat het zeker wel noemenswaardig is wat deze "leider" allemaal probeert en heel veelzeggend is. Zeker bij iemand / een partij waar we al ervaring mee hebben met wat voor bizarre dingen ze al weggekomen zijn. Die moet je als een havik in de gaten houden.