Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:39

Waarom wordt er nog zo gehamerd op 'zwaar beschermd' ?? Dat is toch niet meer zo?? Ik meen dat toch echt dat er iets was veranderd (iig in Europa) en dat het 'strikte' eraf was en het gewone 'beschermd' over bleef??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:57

Omdat de basis van beschermd die "gunstige staat van instandhouding" is en dan loop je o.a. in Nederland klem op mogen ingrijpen of niet wegens dan zijn er niet genoeg wolven voor die "gunstige staat van instandhouding" en is beschermen burgers verboden. Zolang in elk geval Nederland niet de wet aanpast en eerlijk gaat zijn over het niet houdbaar zijn van een "gunstige staat van instandhouding" qua wolven is afschot ronduit problematisch tot voor de rechter aan toe want er moeten een zeker aantal wolven zijn volgens de wet. En er wordt niks gezegd over realistische voorwaarden voor wolven om in Nederland wolf te kunnen zijn, laat staan toegeven dat wat de wolf nodig heeft om gedroomde functie in ecosysteem te vervullen niet mogelijk zijn in Nederland en uberhaupt niet mogelijk zijn zonder populatiebeheer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 16:26

Zichtmelding Wezep Gld
Citaat:
Wezep Gelderland
16-04-2025
Tijd 7:45 uur.

Zichtmelding.

Grote wolf kwam uit de tussenberm fietspad op.
Kroop tussen de draden door en ging richting bos na 15 meter draaide de wolf nog een keer om en keek naar melder die op de fiets was,van wezep richting heerde

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1K3uGy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 16:28

Zichtmelding Drijber Dr
Citaat:
Drijber Drenthe
16-04-2025

Zichtmelding

Wolf gezien tussen Drijber en Nieuw Ballinge in weiland achter de Hullen. Ging richting Nieuw Ballinge.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje via
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/15DeHi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 16:30

Zichtmelding Sellingen Gr, wolf achter twee reeën aan.
Citaat:
Sellingen Groningen
16-04-2025
13.15 uur

Zichtmelding

Wolf rent achter reeën aan in weiland achter de Burg. Buiskoolweg.
2e filmpje is iets later van dezelfde wolf.

#geenwolf

Afbeelding
Fragment 1e filmpje, achtervolgt 3 reeën
Afbeelding

Fragment 2e filmpje.
Afbeelding

Filmpjes via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1BmFbo ... tid=wwXIfr

Hij heeft geen enkele schuwheid naar de trekker of nabijheid van bebouwing zo blijkt duidelijk in het tweede filmpje.
Reeën zijn ternauwernood ontkomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 17:21

Zichtmeldingen Vlagtwedde - Bourtange Gr
Citaat:
Vlagtwedde Groningen
16-04-2025
14.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland boven Bourtange, tussen de Bourtangerweg en de Duitse grens. Is over de Duitse grens gelopen richting Duitsland. Zou dezelfde wolf kunnen zijn als in Sellingen 2 uren daarvoor. Weer een 2e filmpje in de reacties gezet.

#geenwolf

nb meldingen zijn op verschillende locaties en door verschillende personen gezien rond ongeveer zelfde tijdstip.
Kans dat het twee verschillende wolven betreft.

Filmpjes van beide zichtmeldingen via bron geen wolf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/v/1bocir ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 20:39

Zichtmelding Steggerda Frl
Citaat:
Steggerda Friesland
16-04-2025
Tijd 20:12 uur

Zichtmelding.

Wolf stak vlak voor passerende auto over op de Turfhoekweg.
Liep in de richting van Vinkega.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AuqwE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 21:05

Zichtmelding Nijkerk Gld
Citaat:
Nijkerk Gelderland
16-04-2025
Tijd 20:30 uur

Zichtmelding

Wolf stak de Barneveldseweg over en ging in de richting van Nijkerk.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19AoaS ... tid=wwXIfr

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:57

Ik was afgelopen zondag op de Hoge Veluwe. Ik ken het gebied redelijk goed, wel goed genoeg om te weten dat we rond die tijd in de buurt waren van het incident maar er niks van meegekregen hebben. Opvallend is wel dat het op een stuk is waar veel mensen samen komen, je bijv. De fiets kunt pakken en dicht bij een plek waar veel lawaai is. Je verwacht ze toch wat op de stille plekken.

Ik hoorde later medewerkers praten waarin ze het hadden over een hardloper. Maar ik kon het verhaal niet compleet goed opvangen. Ik dacht eerst dat het ging om een medisch ongeval. Dag later zag ik de berichten op het nieuws voorbij komen.

Wel even terugkomend op 2022 ook daar was ik per toeval bij aanwezig. Daarin moet ik het toch een beetje opnemen voor de wolf. Wat daar gebeurde gaf mij eerder zorgen over de toekomst. De fotograven en bezoekers vlogen af op het dier om foto's te maken en het te bekijken. Het dier stond van alle kanten klem tussen de mensen. De medewerkers van het park waren gelukkig snel betrokken en haalden de mensen en auto's die overal stonden direct weg. Wij kwamen net aanrijden op dat moment en stonden vast doordat iedereen de weg blokkerde. Ik heb toen foto's gezien van fotograven en daarop heel duidelijk hoe de mensen het dier zelf in de paniekmodus aan het brengen waren. Dat daar toen niks gebeurd is ben ik op de dag van vandaag nog verbaasd over. De wolf koos gelukkig het hazenpad. Het ging om een jong dier, was alleen en te nieuwschierig.

Toen kreeg ik al het gevoel van op deze manier gaat het zeker aan ons wennen.

Ik ben op hele duidelijke sporen nog geen wolf tegengekomen. Ik kom er denk ik 30 a 40 keer per jaar. Je wordt wel alert, maar tegelijk is het ook een hele speciale plek voor mij waar ik graag heen ga als ik het soms wat moeilijk heb. Ik denk alleen dat ik nu toch wat meer kies voor een fiets of met de auto door het park. Vorig jaar tijdens een wandeling kwam ik op een pad waar overduidelijk een roedel was geweest ( afdrukken , gegraven ect). Je wordt er wel meer alert op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 23:03

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 23:07

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 04:58

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:53

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:19

Nog meer wolvenvoer ;(

@zebastreep

Dat is ook een ding in ons druk bevolkte landje.
En mensen met sowieso weinig feeling met dieren.
Dat zie je bijvoorbeeld al met de schotse hooglanders dat de mensen met hun hond daar gewoon tussen door open, zelfs al zijn er jongen.
Dat daar niet vaker wat mee gebeurd is ook een wonder.

En dat zelfde soort mensen ziet de wolf als een leuk pluche knuffel diertje of zo.
Nu is het ook wel zo dat er niet echt gewaarschuwd word vanuit de zelfbenoemde experts, het meeste wat je toch hoort is ze zijn schuw.

Denk dat in landen waar de wolf nooit weg is geweest de mensen het niet in hun domme kop halen zoiets te doen, maar dat die daar van kind af aan wel andere dingen hebben geleerd.

En dat wolven dan hier een half tam worden is niet zo gek.
Dat was ook vanaf het begin al snel duidelijk dat mensen er niet weg blijven.

En als ze wel weg blijven zijn ze nog altijd dichtbij, de wolf ruikt hier overal mens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 08:33

Citaat:
17 april 2025/RTV Drenthe
Wolvenplan bijgeschaafd na kritiek provincies
Duidelijkere regels om in te grijpen tegen de wolf en veehouders extra motiveren om hun vee tegen het roofdier te beschermen. Het zijn voorbeelden van zaken die alle provincies in Nederland samen hebben opgenomen in het nieuwe (concept) wolvenplan.

Geheel nieuw is het eigenlijk niet, in december lag er namelijk al een eerste concept. Dat viel destijds niet in de smaak bij een aantal provincies en daarom werd de eerste versie afgeschoten.
Er zouden te weinig concrete maatregelen in hebben gestaan om iets te doen tegen (probleem)wolven. Gedeputeerde Egbert van Dijk van de provincie Drenthe noemde het destijds 'oude wijn in nieuwe zakken'.

Gevaarlijke situaties

In het herschreven wolvenplan zijn regels opgenomen hoe om te gaan met gevaarlijke situaties met de wolf. Zo valt te lezen dat penibele situaties tussen de wolf, mens en vee zoveel mogelijk moeten worden voorkomen.
Daarbij speelt het gedrag van de mens een belangrijke rol volgens de provincies. Wolven zijn van nature schuw. "Dat betekent dat mensen wolven niet actief moeten benaderen of lokken met voedsel."
Dat zou ze 'slecht' gedrag kunnen aanleren waardoor ze makkelijker op mensen afstappen of richting vee grijpen. Er wordt nagedacht om hier vaker voorlichting over te geven aan mensen.

Verjagen of doden

Het opzettelijk bang maken van wolven en verjagen mag niet. Op eigen terrein, als er zich een probleemsituatie voordoet, is verjagen met geluid niet per wet verboden. Dat zou volgens de provincies dus in bepaalde situaties kunnen en worden getoetst.
Verwonden is niet toegestaan omdat het om een beschermd dier gaat. Om een vergunning voor het doden van de wolf te krijgen, moet er aangetoond worden dat de openbare veiligheid in het gevaar is. De wet laat zoiets niet zomaar toe.
Zo moet ook duidelijk zijn dat de wolf vaker toeslaat en vee grijpt. Daarbij wordt altijd eerst nog gekeken of er de juiste wolfwerende maatregelen zijn gebruikt. Natuurdeskundigen lieten eerder al weten dat afschot moeilijk zal zijn.

Rasters

Met het nieuwe wolvenplan kunnen provincies hun eigen beleid op het dier afstemmen. Waar alle provincies in ieder geval achter staan is dat het aantal wolvenaanvallen omlaag moet.
Zo zouden veehouders meer aangemoedigd moeten worden om wolfwerende hekken te plaatsen. In de provincies Drenthe, Friesland en Gelderland zijn daar al potjes met geld voor. Er wordt gebruik van gemaakt, maar dat kan nog vaker.
Zonder wolfwerende maatregelen krijgen veehouders nu nog een vergoeding. In de toekomst zou dat mogelijk kunnen veranderen, want dan zouden preventieve maatregelen nodig kunnen zijn om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Mits de hekken goed zijn neergezet.

In het wolvenplan wordt benadrukt dat veehouders zelf verantwoordelijk zijn om hun dieren te beschermen. In Drenthe kan een wolvenconsulent helpen met het plaatsen van de rasters.

Vandaag wordt het concept wolvenplan voorgeschoteld aan alle betrokken provincies. Dan zal moeten blijken of iedereen akkoord is.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173966 ... provincies

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16RaBK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 08:36

Oudste veulen leeft overigens nog. Tweede en derde veulen zijn gepakt in de afgelopen tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:07

Zebrastreep schreef:
Ik was afgelopen zondag op de Hoge Veluwe. Ik ken het gebied redelijk goed, wel goed genoeg om te weten dat we rond die tijd in de buurt waren van het incident maar er niks van meegekregen hebben. Opvallend is wel dat het op een stuk is waar veel mensen samen komen, je bijv. De fiets kunt pakken en dicht bij een plek waar veel lawaai is. Je verwacht ze toch wat op de stille plekken.

Ik hoorde later medewerkers praten waarin ze het hadden over een hardloper. Maar ik kon het verhaal niet compleet goed opvangen. Ik dacht eerst dat het ging om een medisch ongeval. Dag later zag ik de berichten op het nieuws voorbij komen.

Wel even terugkomend op 2022 ook daar was ik per toeval bij aanwezig. Daarin moet ik het toch een beetje opnemen voor de wolf. Wat daar gebeurde gaf mij eerder zorgen over de toekomst. De fotograven en bezoekers vlogen af op het dier om foto's te maken en het te bekijken. Het dier stond van alle kanten klem tussen de mensen. De medewerkers van het park waren gelukkig snel betrokken en haalden de mensen en auto's die overal stonden direct weg. Wij kwamen net aanrijden op dat moment en stonden vast doordat iedereen de weg blokkerde. Ik heb toen foto's gezien van fotograven en daarop heel duidelijk hoe de mensen het dier zelf in de paniekmodus aan het brengen waren. Dat daar toen niks gebeurd is ben ik op de dag van vandaag nog verbaasd over. De wolf koos gelukkig het hazenpad. Het ging om een jong dier, was alleen en te nieuwschierig.

Ik ben op hele duidelijke sporen nog geen wolf tegengekomen. Ik kom er denk ik 30 a 40 keer per jaar. Je wordt wel alert, maar tegelijk is het ook een hele speciale plek voor mij waar ik graag heen ga als ik het soms wat moeilijk heb. Ik denk alleen dat ik nu toch wat meer kies voor een fiets of met de auto door het park. Vorig jaar tijdens een wandeling kwam ik op een pad waar overduidelijk een roedel was geweest ( afdrukken , gegraven ect). Je wordt er wel meer alert op.

Wij lopen en fietsen hier ook gewoon op het Leersumse veld en bos als we altijd deden. Je kijkt idd wel wat meer om je heen maar meer omdat je er eigenlijk best wel eens eentje in het echt wil spotten. Voel geen angst.
Mijn moeder van 81 ook niet. Die fietst meest alleen.

Ik kijk als ik hier door de omgeving rijd ook meer over de weides dan voorheen.
Zie wel schaapjes met lammeren buiten onbeschermd. Daar houd ik mn hart voor vast en vind ik nu ook echt wel wat van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:13

Ik vind het een duivels dilemma, binnen hoge afrasteringen met een klap stroom heeft het vee geen enkele mogelijkheid om te ontkomen.

En als alles in de hoge afrasteringen staat, blijven de wolven er nog steeds in komen omdat ze zo rete slim zijn.

Ik heb nog altijd op mijn netvlies staan hoe veulentje van onze buren verstrikt raakte in wolfwerendraster avant la lettre; pure horror.
Beentje er bijna afgerukt door de klappen stroom die het telkens kreeg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:16

Zichtmelding Midwolda Gr
Citaat:
Midwolda, Groningen.
17-04-2025
08:35

Zichtmelding.

Vanmorgen een wolf gezien bij de forellen vijver.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding

Blijkbaar heeft ze een duik gedaan tussen de forellen in de vijver.
Het lijkt mij een drachtige teef.

Filmpje via bron geen wolf

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/15ZtJ6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:18

Zichtmelding Stroe Gld
Citaat:
Stroe, Gelderland
17-04-2025
01:58

Zichtmelding.

Vannacht een wolf gezien op de afrit Stroe.

Zekerheid : laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15ysoY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:52

Zichtmelding Gieten Dr
Citaat:
Gieten,Drenthe
17-04-2025
08:48

Zichtmelding

Vanmorgen een wolf gezien bij achter het hout door twee fietsende scholieren.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/1BXPwF ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:57

Ik ervaar ook geen angst. Mijn leven is eigenlijk hetzelfde als voor de komst van de wolven. Wel wat maatregelen genomen voor de paarden en met de hond ben ik wat alerter. Maar eigenlijk wandelen we overal nog net zo relaxed. In mijn buurt zie ik eigenlijk hetzelfde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 10:11

Zichtmelding Oudehorne Frl
Citaat:
Oudehorne, Friesland
17-04-2025
07:00

Zichtmelding

Vanmorgen een wolf gesignaleerd tegenover tweede compagnonsweg in een weiland tussen tweede sluisweg en eilerswijk.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/19A347 ... tid=wwXIfr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:31

DubbelFun schreef:
enquete schreef:
Bovendien zal er geen overpopulatie van wolven voorkomen, denkt een andere sympathisant: „Als het overschot aan wild is opgegeten stabiliseert het aantal wolven en blijken ze een waardevolle aanvulling voor ons natuurlijk evenwicht
Dat 'ons' krijgt dan bij mij een heel andere betekenis als waarschijnlijk bedoeld...

Haha, in de jaren '80 waren 2 docenten in mijn school in gesprek over de eventuele terugkeer van de wolf naar de Veluwe, om de wildstand te beheren, toen zei ik al, dat de wolf dan ook het aantal toeristen zou beheren. :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:14

Zebrastreep schreef:

Wij kijken hier op het leersumse veld en den treek wel meer om ons heen als we daar gaan rijden. 2 stalgenoten hebben de afgelopen weken tijdens hun buitenrit al een wolf gespot op en vlakbij het ruiterpad. Ex stalgenoot heeft er ook al 1 gezien. Je kijkt toch meer uit. Ze zijn hier al een paar x rond de stallen en weilanden gesignaleerd. Bij ex stalgenoot lopen ze regelmatig vlak achter de stal. In de buurt van leersumse veld.