Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Wezep Gelderland
16-04-2025
Tijd 7:45 uur.
Zichtmelding.
Grote wolf kwam uit de tussenberm fietspad op.
Kroop tussen de draden door en ging richting bos na 15 meter draaide de wolf nog een keer om en keek naar melder die op de fiets was,van wezep richting heerde
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Drijber Drenthe
16-04-2025
Zichtmelding
Wolf gezien tussen Drijber en Nieuw Ballinge in weiland achter de Hullen. Ging richting Nieuw Ballinge.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Sellingen Groningen
16-04-2025
13.15 uur
Zichtmelding
Wolf rent achter reeën aan in weiland achter de Burg. Buiskoolweg.
2e filmpje is iets later van dezelfde wolf.
#geenwolf
Citaat:Vlagtwedde Groningen
16-04-2025
14.30 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in weiland boven Bourtange, tussen de Bourtangerweg en de Duitse grens. Is over de Duitse grens gelopen richting Duitsland. Zou dezelfde wolf kunnen zijn als in Sellingen 2 uren daarvoor. Weer een 2e filmpje in de reacties gezet.
#geenwolf
Citaat:Steggerda Friesland
16-04-2025
Tijd 20:12 uur
Zichtmelding.
Wolf stak vlak voor passerende auto over op de Turfhoekweg.
Liep in de richting van Vinkega.
#geenwolf
Citaat:Nijkerk Gelderland
16-04-2025
Tijd 20:30 uur
Zichtmelding
Wolf stak de Barneveldseweg over en ging in de richting van Nijkerk.
#geenwolf
Citaat:Wolven op Hoge Veluwe vertonen al langer afwijkend gedrag’.
Volgens Gelders gedeputeerde Harold Zoet vertonen wolven in Nationaal Park de Hoge Veluwe al langer afwijkend gedrag. In eerste instantie zei de provinciebestuurder zelfs dat dezelfde wolf die zondag een hardloopster beet al eerder mensen had gevolgd.
Lees verder⬇️
https://www.facebook.com/share/p/1BXuga ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Vierde veulen geboren in de kudde exmoors van Mekelogisch Beheer.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/15gXET ... tid=wwXIfr
dierenfan schreef:tienus63 schreef:Vierde veulen geboren in de kudde exmoors van Mekelogisch Beheer.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/15gXET ... tid=wwXIfr
Leeft er nog 1 van die eerste 3? Heb ik dat goed gevolgt?
Citaat:17 april 2025/RTV Drenthe
Wolvenplan bijgeschaafd na kritiek provincies
Duidelijkere regels om in te grijpen tegen de wolf en veehouders extra motiveren om hun vee tegen het roofdier te beschermen. Het zijn voorbeelden van zaken die alle provincies in Nederland samen hebben opgenomen in het nieuwe (concept) wolvenplan.
Geheel nieuw is het eigenlijk niet, in december lag er namelijk al een eerste concept. Dat viel destijds niet in de smaak bij een aantal provincies en daarom werd de eerste versie afgeschoten.
Er zouden te weinig concrete maatregelen in hebben gestaan om iets te doen tegen (probleem)wolven. Gedeputeerde Egbert van Dijk van de provincie Drenthe noemde het destijds 'oude wijn in nieuwe zakken'.
Gevaarlijke situaties
In het herschreven wolvenplan zijn regels opgenomen hoe om te gaan met gevaarlijke situaties met de wolf. Zo valt te lezen dat penibele situaties tussen de wolf, mens en vee zoveel mogelijk moeten worden voorkomen.
Daarbij speelt het gedrag van de mens een belangrijke rol volgens de provincies. Wolven zijn van nature schuw. "Dat betekent dat mensen wolven niet actief moeten benaderen of lokken met voedsel."
Dat zou ze 'slecht' gedrag kunnen aanleren waardoor ze makkelijker op mensen afstappen of richting vee grijpen. Er wordt nagedacht om hier vaker voorlichting over te geven aan mensen.
Verjagen of doden
Het opzettelijk bang maken van wolven en verjagen mag niet. Op eigen terrein, als er zich een probleemsituatie voordoet, is verjagen met geluid niet per wet verboden. Dat zou volgens de provincies dus in bepaalde situaties kunnen en worden getoetst.
Verwonden is niet toegestaan omdat het om een beschermd dier gaat. Om een vergunning voor het doden van de wolf te krijgen, moet er aangetoond worden dat de openbare veiligheid in het gevaar is. De wet laat zoiets niet zomaar toe.
Zo moet ook duidelijk zijn dat de wolf vaker toeslaat en vee grijpt. Daarbij wordt altijd eerst nog gekeken of er de juiste wolfwerende maatregelen zijn gebruikt. Natuurdeskundigen lieten eerder al weten dat afschot moeilijk zal zijn.
Rasters
Met het nieuwe wolvenplan kunnen provincies hun eigen beleid op het dier afstemmen. Waar alle provincies in ieder geval achter staan is dat het aantal wolvenaanvallen omlaag moet.
Zo zouden veehouders meer aangemoedigd moeten worden om wolfwerende hekken te plaatsen. In de provincies Drenthe, Friesland en Gelderland zijn daar al potjes met geld voor. Er wordt gebruik van gemaakt, maar dat kan nog vaker.
Zonder wolfwerende maatregelen krijgen veehouders nu nog een vergoeding. In de toekomst zou dat mogelijk kunnen veranderen, want dan zouden preventieve maatregelen nodig kunnen zijn om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Mits de hekken goed zijn neergezet.
In het wolvenplan wordt benadrukt dat veehouders zelf verantwoordelijk zijn om hun dieren te beschermen. In Drenthe kan een wolvenconsulent helpen met het plaatsen van de rasters.
Vandaag wordt het concept wolvenplan voorgeschoteld aan alle betrokken provincies. Dan zal moeten blijken of iedereen akkoord is.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173966 ... provincies
Zebrastreep schreef:Ik was afgelopen zondag op de Hoge Veluwe. Ik ken het gebied redelijk goed, wel goed genoeg om te weten dat we rond die tijd in de buurt waren van het incident maar er niks van meegekregen hebben. Opvallend is wel dat het op een stuk is waar veel mensen samen komen, je bijv. De fiets kunt pakken en dicht bij een plek waar veel lawaai is. Je verwacht ze toch wat op de stille plekken.
Ik hoorde later medewerkers praten waarin ze het hadden over een hardloper. Maar ik kon het verhaal niet compleet goed opvangen. Ik dacht eerst dat het ging om een medisch ongeval. Dag later zag ik de berichten op het nieuws voorbij komen.
Wel even terugkomend op 2022 ook daar was ik per toeval bij aanwezig. Daarin moet ik het toch een beetje opnemen voor de wolf. Wat daar gebeurde gaf mij eerder zorgen over de toekomst. De fotograven en bezoekers vlogen af op het dier om foto's te maken en het te bekijken. Het dier stond van alle kanten klem tussen de mensen. De medewerkers van het park waren gelukkig snel betrokken en haalden de mensen en auto's die overal stonden direct weg. Wij kwamen net aanrijden op dat moment en stonden vast doordat iedereen de weg blokkerde. Ik heb toen foto's gezien van fotograven en daarop heel duidelijk hoe de mensen het dier zelf in de paniekmodus aan het brengen waren. Dat daar toen niks gebeurd is ben ik op de dag van vandaag nog verbaasd over. De wolf koos gelukkig het hazenpad. Het ging om een jong dier, was alleen en te nieuwschierig.
Toen kreeg ik al het gevoel van op deze manier gaat het zeker aan ons wennen.
Ik ben op hele duidelijke sporen nog geen wolf tegengekomen. Ik kom er denk ik 30 a 40 keer per jaar. Je wordt wel alert, maar tegelijk is het ook een hele speciale plek voor mij waar ik graag heen ga als ik het soms wat moeilijk heb. Ik denk alleen dat ik nu toch wat meer kies voor een fiets of met de auto door het park. Vorig jaar tijdens een wandeling kwam ik op een pad waar overduidelijk een roedel was geweest ( afdrukken , gegraven ect). Je wordt er wel meer alert op.
Citaat:Midwolda, Groningen.
17-04-2025
08:35
Zichtmelding.
Vanmorgen een wolf gezien bij de forellen vijver.
#geenwolf
Citaat:Stroe, Gelderland
17-04-2025
01:58
Zichtmelding.
Vannacht een wolf gezien op de afrit Stroe.
Zekerheid : laag
#geenwolf
Citaat:Gieten,Drenthe
17-04-2025
08:48
Zichtmelding
Vanmorgen een wolf gezien bij achter het hout door twee fietsende scholieren.
#geenwolf
Citaat:Oudehorne, Friesland
17-04-2025
07:00
Zichtmelding
Vanmorgen een wolf gesignaleerd tegenover tweede compagnonsweg in een weiland tussen tweede sluisweg en eilerswijk.
#geenwolf
DubbelFun schreef:enquete schreef:Dat 'ons' krijgt dan bij mij een heel andere betekenis als waarschijnlijk bedoeld...Bovendien zal er geen overpopulatie van wolven voorkomen, denkt een andere sympathisant: „Als het overschot aan wild is opgegeten stabiliseert het aantal wolven en blijken ze een waardevolle aanvulling voor ons natuurlijk evenwicht
Zebrastreep schreef:Ik was afgelopen zondag op de Hoge Veluwe. Ik ken het gebied redelijk goed, wel goed genoeg om te weten dat we rond die tijd in de buurt waren van het incident maar er niks van meegekregen hebben. Opvallend is wel dat het op een stuk is waar veel mensen samen komen, je bijv. De fiets kunt pakken en dicht bij een plek waar veel lawaai is. Je verwacht ze toch wat op de stille plekken.
Ik hoorde later medewerkers praten waarin ze het hadden over een hardloper. Maar ik kon het verhaal niet compleet goed opvangen. Ik dacht eerst dat het ging om een medisch ongeval. Dag later zag ik de berichten op het nieuws voorbij komen.
Wel even terugkomend op 2022 ook daar was ik per toeval bij aanwezig. Daarin moet ik het toch een beetje opnemen voor de wolf. Wat daar gebeurde gaf mij eerder zorgen over de toekomst. De fotograven en bezoekers vlogen af op het dier om foto's te maken en het te bekijken. Het dier stond van alle kanten klem tussen de mensen. De medewerkers van het park waren gelukkig snel betrokken en haalden de mensen en auto's die overal stonden direct weg. Wij kwamen net aanrijden op dat moment en stonden vast doordat iedereen de weg blokkerde. Ik heb toen foto's gezien van fotograven en daarop heel duidelijk hoe de mensen het dier zelf in de paniekmodus aan het brengen waren. Dat daar toen niks gebeurd is ben ik op de dag van vandaag nog verbaasd over. De wolf koos gelukkig het hazenpad. Het ging om een jong dier, was alleen en te nieuwschierig.
Toen kreeg ik al het gevoel van op deze manier gaat het zeker aan ons wennen.
Ik ben op hele duidelijke sporen nog geen wolf tegengekomen. Ik kom er denk ik 30 a 40 keer per jaar. Je wordt wel alert, maar tegelijk is het ook een hele speciale plek voor mij waar ik graag heen ga als ik het soms wat moeilijk heb. Ik denk alleen dat ik nu toch wat meer kies voor een fiets of met de auto door het park. Vorig jaar tijdens een wandeling kwam ik op een pad waar overduidelijk een roedel was geweest ( afdrukken , gegraven ect). Je wordt er wel meer alert op.