Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:17

Ze heeft het heel slim gespeeld in ieder geval. Gisteren nog in de media dat er nog 3 klachten zijn binnen gekomen en dat ze de medewerker die de klachten moest onderzoeken onder druk heeft gezet. Vandaag zegt het nieuwe bestuur opeens dat er geen vuiltje aan de lucht is.

Benieuwd of nu alle kikkers in de kruiwagen blijven. Voor de Esther Ouwehand fanclub is het allemaal al lang best. Die geloven stellig in hun leidster.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:24

BigOne schreef:
Loretta schreef:
De ruzie binnen de PVDD gaat gewoon verder. Esther Ouwehand heeft de partijmedewerker die de beschuldigingen over haar moest uitzoeken onder druk gezet en ook zijn er nog eens 3 meldingen over haar binnen gekomen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/05/es ... t-a4176329

Esther Ouwehand lijkt toch ook niet zo'n lieverdje.

https://nos.nl/l/2493107

Ok. Ik ben benieuwd. Als het werkelijk allemaal klachten zijn van het oude bestuur, is ze flink en smerig getackeld en blijven de kikkers van Loretta in de kruiwagen. De toekomst zal het leren.

Je lijkt nogal zeker van je zaak Loretta. Heb je inside informatie?

Bij mij is iemand pas schuldig als dit bij de rechter is bewezen. Dus onschuldig is Esther totdat het tegendeel bewezen is. Dat is bij mij de te volgen procedure.
Ik ben nog van de oude stempel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:27

pien_2010 schreef:

Komt het over alsof ik zeker van mijn zaak ben? Dat is niet debedoeling.
Ik vind het gewoon vreemd binnen 24 uur 2 totaal verschillende berichten. Wat komt daaraan over alsof ik zeker ben van mijn zaak?

Ik ben gewoon heel benieuwd of het nu rustig blijft of dat er nog wat achteraan komt. We gaan het zien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:29

ik ben ook wel van de oude stempel, maar meer van 'waar rook is, is vuur'

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:34

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Komt het over alsof ik zeker van mijn zaak ben? Dat is niet debedoeling.
Ik vind het gewoon vreemd binnen 24 uur 2 totaal verschillende berichten. Wat komt daaraan over alsof ik zeker ben van mijn zaak?

Ik ben gewoon heel benieuwd of het nu rustig blijft of dat er nog wat achteraan komt. We gaan het zien.

Ik heb je blijkbaar verkeerd begrepen met
Citaat:
Voor de Esther Ouwehand fanclub is het allemaal al lang best. Die geloven stellig in hun leidster.

Ik dacht wellicht dat veel mensen uit die partij haar kennen waardoor ze haar geloven? Of wellicht dat jij haar kent of insite info hebt waar , vandaar mijn vraag. Want je schrijft

Citaat:
Ze heeft het heel slim gespeeld in ieder geval. Gisteren nog in de media dat er nog 3 klachten zijn binnen gekomen en dat ze de medewerker die de klachten moest onderzoeken onder druk heeft gezet. Vandaag zegt het nieuwe bestuur opeens dat er geen vuiltje aan de lucht is.

Ik denk dan, "ok weer een cluppie die iemand probeert te tackelen". Want het gebeurt nogal eens de laatste tijd waardoor mensen aan de kant geschoven zijn, einde loopbaan.

Bedankt voor de opheldering.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:39

pien_2010 schreef:
juval schreef:
Maar Pien, die stikstofmaatregelen hebben heeel weinig effect op het klimaat. Dat gaat over natuur.

natuur en klimaat moet je echt los van elkaar zien, en ook de maatregelen die daarvoor genomen worden.

Voor de natuur (teveel brandnetels etc) moeten vooral de boeren wijken.

voor het klimaat (CO2 uitstoot) moet vrijwel iedereen zich aanpassen.

Dat klopt en dat klopt niet. Dus ja en nee.

Hier een uitleg https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken

Waarin te lezen is

Citaat:
Wat heeft het met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.

Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).

Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.

En de vliegtuigen dan?
Vliegtuigen staan in de stikstofdiscussie niet zo hoog op de prioriteitenlijst, omdat de uitstoot die zij veroorzaken op zo'n grote hoogte gebeurt dat er niet zoveel 'neerslaat' op de grond. Dat heeft minder invloed op de stikstofproblemen waar we nu tegenaan lopen. Neemt niet weg dat de luchtvaart wel veel CO2-uitstoot veroorzaakt.

Daarvoor viel in het artikel te lezen

Citaat:
Wat heeft stikstof voor invloed op het milieu?
Kort door de bocht: stikstof gaat, nadat het is uitgestoten, omhoog in de lucht en komt vervolgens soms wel kilometers verder neer op de aarde en verrijkt daar de bodem. Sommige planten hebben baat bij een stikstofrijke grond, maar veel planten ook niet, die worden dan verdrukt. Dieren - zoals insecten - die van deze planten leven, verdwijnen dan ook. Zo raakt de biodiversiteit verstoord, ook in belangrijke beschermde natuurgebieden. Nederland is de nummer 1 stikstof-uitstoter van Europa. Een groot probleem.

"Bij 130 km/uur

En Juval dit verhaal ken jij of althans hoor je met jouw achtergrond en bedrijf te kennen.

Dit verhaal zoals hier omschreven ken ik inderdaad, maar kan genuanceerd worden.

over mijn achtergrond :) ik ben maar een gewoon stads/dorps meisje, juridisch secretaresse, die ongeveer 10 jaar geleden door de liefde <3 op de melkveehouderij van mijn man terecht is gekomen. Dit maakt me dus geen boerin en ook geen expert in dit gebied. Maar ik probeer me in te lezen en te leren in de praktijk. :)

Ik kwam deze site tegen: https://www.onzenatuur.be/artikel/wat-i ... en-klimaat
Dit probeer ik duidelijk te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:51

pien_2010 schreef:
Citaat:

Ik denk dan, "ok weer een cluppie die iemand probeert te tackelen". Want het gebeurt nogal eens de laatste tijd waardoor mensen aan de kant geschoven zijn, einde loopbaan.

Bedankt voor de opheldering.

Dat stond in een NRC artikel en op mij kwam het nogal gewiekst over.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/05/es ... t-a4176329

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:20

Zit bij mij achter de betaalmuur.

Ze heeft het wel goed aangepakt door gelijk advocaat in de arm te nemen en het uit te laten zoeken. Dat ben ik met je eens en het klonk negatiever als dat jij bedoelde begrijp ik ook.

Juval, je plaats een link waarachter een enorm verhaal zit. Ik kan nu echt niet uit dat grote verhaal halen wat je precies wil schrijven. Dus je zult, als je wil dat ik een reactie geef, concreter moeten worden.

Het komt op mij wat negatief over eerlijk gezegd namelijk, en dat is moeilijk om uit te leggen, als wat zuigend gedrag. Je plopt een link in het topic, als reactie van mij op een andere link die je plaatste. Daarmee zet je mij alsmaar aan het werk en dat is vermoeiend (dat ervaar ik dus als zuigend) en ik stop daar dus ook mee.

Daarbij is het niet de bedoeling op Bokt om links te ploppen in topics zonder uitleg waarom je dat doet, of wat je daarmee wil verduidelijken, of je geeft een samenvatting .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:00

oh sorry, ik bedoel het zeker niet vervelend. het gaat erom dat in de link die ik deelde heel duidelijk de verschillen tussen klimaat, milieu en natuur wordt uitgelegd. Voor het geval daar onduidelijkheid over zou bestaan.

Natuurlijk staat alles wel met elkaar in verbinding. Maar als je als land nu miljarden gaat uitgeven om de stikstofuitstoot met 2% te verlagen vind ik dat dat water naar de zee dragen is. De druppel op de gloeiende plaat, vrij zinloos dus. Het enige dat je daarmee opschiet is een heleboel onrust in het land en heel veel onzekerheid voor veel groepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:58

juval schreef:
ik ben ook wel van de oude stempel, maar meer van 'waar rook is, is vuur'

Dat heb ik ook wel eerlijk gezegd. De hele situatie is vaag en verdacht. En dat van zowel de kant vanhet oude bestuurnals van Ouwehand. Het is gelukkig niet een partij waar ik ooit op zou stemmen. Maar als dit bij een partij was gebeurt waar ik wel op zou stemmen dan was bij mij de lust wel aardig vergaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:02

juval schreef:
Natuurlijk staat alles wel met elkaar in verbinding. Maar als je als land nu miljarden gaat uitgeven om de stikstofuitstoot met 2% te verlagen vind ik dat dat water naar de zee dragen is. De druppel op de gloeiende plaat, vrij zinloos dus. Het enige dat je daarmee opschiet is een heleboel onrust in het land en heel veel onzekerheid voor veel groepen.

Ik had 2.5 begrepen, maar goed.
Het staat inderdaad niet in verhouding tot wat het oplevert. En dan na die reductie van 2.5% ben je er nog bij de lange na niet. Hoeveel miljarden zijn er dan daarna nog meer nodig? En waar moet dat dan allemaal van betaald worden?

Kortom! Wat is er nu precies nodig om het stikstofprobleem op te lossen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:05

Loretta schreef:
juval schreef:

Kortom! Wat is er nu precies nodig om het stikstofprobleem op te lossen?

Ik heb het bericht gelezen als:
'je kunt de piekbelastets uitkopen,
maar van belang is het aanpakken van gehele sectoren'.

Ofwel: zo veel hoger dan de rest zijn die pieken niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:12

Janneke2 schreef:

Alleen is niet duidelijk wat er nodig is om het op te lossen?
Om hoeveel miljarden gaat het?
Welke sectoren en bedrijven moeten er verdwijnen?
Hoeveel moet de economie keimpen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:56

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Alleen is niet duidelijk wat er nodig is om het op te lossen?
Om hoeveel miljarden gaat het?
Welke sectoren en bedrijven moeten er verdwijnen?
Hoeveel moet de economie keimpen?

Eh, ik vrees dat je een beetje achterloopt.

Wat is er nodig - nou gewoon, een beetje lef en aanpakken maar.
Dat is trouwens al aan de gang.
Er is heel veel geld te verdienen :$ in het vergroenen van de economie, zo blijkt.
Door voorop te lopen met innovaties. (Denk aan techniek, cultuur, sport en landbouw.)

Op zich gaat het over miljarden, zowel als we het hebben over uitgaven als inkomsten/ winst.

Sectoren die moeten verdwijnen: nul.
(Aanpassen, dat wel.)
...bedrijven die dit niet kunnen, aanpassen zullen idd verdwijnen.

Economie hoeft niet te krimpen (maar graag wel even nadenken over het feit dat we geen drie aardes hebben).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 04:20

Het gaat hier expleciet over stikstof en niet over al die verduurzamingsprojecten voor het klimaat waarvan sommigen ook hinder ondervinden vanwege stikstofvergunningen.

Als je de veestapel halveert, groeien er dan opeens niet meer teveel brandnetels in de natura 2000 gehieden? Want dat is waar het over gaat. Wanneer je na het uitgeven van miljarden aan boeren uitkopen hebt besteed en er komt op de een of andere manier nog steeds teveel stikstof in de natuurgebieden terecht. Dan ben je er nog steeds niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:28

Loretta schreef:
Het gaat hier expleciet over stikstof en niet over al die verduurzamingsprojecten voor het klimaat waarvan sommigen ook hinder ondervinden vanwege stikstofvergunningen.

Als je de veestapel halveert, groeien er dan opeens niet meer teveel brandnetels in de natura 2000 gehieden? Want dat is waar het over gaat. Wanneer je na het uitgeven van miljarden aan boeren uitkopen hebt besteed en er komt op de een of andere manier nog steeds teveel stikstof in de natuurgebieden terecht. Dan ben je er nog steeds niet.

Klopt het gaat om een én - én verhaal. Alleen zul je ergens moeten beginnen.
Daarbij heb ik eerder artikel met quotes gelanceerd die uitleg waarom stikstof uitstoot en klimaatverandering aan de ene kant niets en aan de andere kant juist wel heel veel met elkaar te maken hebben.

pien_2010 schreef:
juval schreef:
Maar Pien, die stikstofmaatregelen hebben heeel weinig effect op het klimaat. Dat gaat over natuur.

natuur en klimaat moet je echt los van elkaar zien, en ook de maatregelen die daarvoor genomen worden.

Voor de natuur (teveel brandnetels etc) moeten vooral de boeren wijken.

voor het klimaat (CO2 uitstoot) moet vrijwel iedereen zich aanpassen.

Dat klopt en dat klopt niet. Dus ja en nee.

Hier een uitleg https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken

Waarin te lezen is

Citaat:
Wat heeft het met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.

Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).

Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.

En de vliegtuigen dan?
Vliegtuigen staan in de stikstofdiscussie niet zo hoog op de prioriteitenlijst, omdat de uitstoot die zij veroorzaken op zo'n grote hoogte gebeurt dat er niet zoveel 'neerslaat' op de grond. Dat heeft minder invloed op de stikstofproblemen waar we nu tegenaan lopen. Neemt niet weg dat de luchtvaart wel veel CO2-uitstoot veroorzaakt.

Daarvoor viel in het artikel te lezen

Citaat:
Wat heeft stikstof voor invloed op het milieu?
Kort door de bocht: stikstof gaat, nadat het is uitgestoten, omhoog in de lucht en komt vervolgens soms wel kilometers verder neer op de aarde en verrijkt daar de bodem. Sommige planten hebben baat bij een stikstofrijke grond, maar veel planten ook niet, die worden dan verdrukt. Dieren - zoals insecten - die van deze planten leven, verdwijnen dan ook. Zo raakt de biodiversiteit verstoord, ook in belangrijke beschermde natuurgebieden. Nederland is de nummer 1 stikstof-uitstoter van Europa. Een groot probleem.

"Bij 130 km/uur

.

De transitie zal echt over de hele wereld moeten komen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:48

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:54

Klopt, arbeidsmigratie (en studenten) is het grootste deel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:56

Mijn zoon vertelde dat de politie van de week met honden de trein uitkammen. Zowel op drugs als op ongewenste vreemdelingen wordt gezocht, zo vertelde hij. Hoe dat laatste gaat heb ik geen beeld van.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:13

mysa schreef:

Die studenten veroorzaken ook een hoop onrust in de politiek en in het onderwijs. Op mijn universiteit merk ik het ook heel erg, er zijn vaak artikelen over te vinden in de universiteitsmedia en de medezeggenschap staat er bol van. Het ene 'kamp' verwelkomt de kennis en wil zoveel mogelijk internationals aanmoedigen, het andere 'kamp' (waaronder de politiek en docenten die de Nederlandse taal belangrijk vinden) wil de rem erop gooien. Lastig dilemma.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:17

VuurVleugels schreef:
https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoe ... land-komen

Interessante cijfers over migratie en asielzoekers. Ik dacht dat het aandeel uit het Midden-Oosten veel groter was, maar dat blijkt dus 'mee' te vallen. Alsnog veel natuurlijk, maar procentueel gezien weer weinig.

zeker interessant artikel om te lezen.

Ik denk dat de meeste studenten en arbeidsmigranten hier maar tijdelijk blijven. Oekraïners zullen ook zodra de oorlog voorbij is weer naar huis willen verwacht ik.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is die 180.000 emigranten, zijn dat Nederlanders die het hier niet meer zien zitten? best een heel grote groep, dat zijn niet allemaal boeren haha

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:19

VuurVleugels schreef:
mysa schreef:

Die studenten veroorzaken ook een hoop onrust in de politiek en in het onderwijs. Op mijn universiteit merk ik het ook heel erg, er zijn vaak artikelen over te vinden in de universiteitsmedia en de medezeggenschap staat er bol van. Het ene 'kamp' verwelkomt de kennis en wil zoveel mogelijk internationals aanmoedigen, het andere 'kamp' (waaronder de politiek en docenten die de Nederlandse taal belangrijk vinden) wil de rem erop gooien. Lastig dilemma.

ik denk dat het belangrijk is om eerst de randvoorwaarden goed te regelen. huisvesting voor studenten, financiering etc. En niet meer buitenlandse studenten toelaten dan ons systeem aankan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:20

pien_2010 schreef:
Mijn zoon vertelde dat de politie van de week met honden de trein uitkammen. Zowel op drugs als op ongewenste vreemdelingen wordt gezocht, zo vertelde hij. Hoe dat laatste gaat heb ik geen beeld van.

In NL of in Frankrijk?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:38

juval schreef:
VuurVleugels schreef:

ik denk dat het belangrijk is om eerst de randvoorwaarden goed te regelen. huisvesting voor studenten, financiering etc. En niet meer buitenlandse studenten toelaten dan ons systeem aankan.

Dat ben ik met je eens, maar daar loopt de politiek tegen de EU aan. Vrij reizen/studeren/werken mag niet zomaar ingeperkt worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:51

Loretta schreef:
Het gaat hier expleciet over stikstof

Klopt.
Alleen piekbelasters uitkopen is de weg niet.

Aan de orde is lef en creativiteit. Niet die hakken in het zand
Citaat:
en niet over al die verduurzamingsprojecten voor het klimaat waarvan sommigen ook hinder ondervinden vanwege stikstofvergunningen.

Denk in mogelijkheden en oplossingen.
Citaat:
Als je de veestapel halveert, groeien er dan opeens niet meer teveel brandnetels in de natura 2000 gehieden?

???
(Dat is wel een erg smalle benadering van het probleem.)
Citaat:
Want dat is waar het over gaat.

Nee.
Citaat:
Wanneer je na het uitgeven van miljarden aan boeren uitkopen hebt besteed en er komt op de een of andere manier nog steeds teveel stikstof in de natuurgebieden terecht. Dan ben je er nog steeds niet.

Het gaat om de hele sector. En niet 'stoppen, uitkopen' en meer van dat soort gebrek aan inzicht en creativiteit.

We kunnen onze belastingcenten beter besteden aan al die boeren die graag anders ('echt') willen boeren, maar wegens de politiek, de banken, de agrofirms (koop een duur apparaat, een dure vloer, etc etc - geen resultaat, geld weg) allerlei andere kanten op gedwongen werden.