Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Loretta schreef:De ruzie binnen de PVDD gaat gewoon verder. Esther Ouwehand heeft de partijmedewerker die de beschuldigingen over haar moest uitzoeken onder druk gezet en ook zijn er nog eens 3 meldingen over haar binnen gekomen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/05/es ... t-a4176329
Esther Ouwehand lijkt toch ook niet zo'n lieverdje.
https://nos.nl/l/2493107
pien_2010 schreef:Je lijkt nogal zeker van je zaak Loretta. Heb je inside informatie?
Loretta schreef:pien_2010 schreef:Je lijkt nogal zeker van je zaak Loretta. Heb je inside informatie?
Komt het over alsof ik zeker van mijn zaak ben? Dat is niet debedoeling.
Ik vind het gewoon vreemd binnen 24 uur 2 totaal verschillende berichten. Wat komt daaraan over alsof ik zeker ben van mijn zaak?
Ik ben gewoon heel benieuwd of het nu rustig blijft of dat er nog wat achteraan komt. We gaan het zien.
Citaat:Voor de Esther Ouwehand fanclub is het allemaal al lang best. Die geloven stellig in hun leidster.
Citaat:Ze heeft het heel slim gespeeld in ieder geval. Gisteren nog in de media dat er nog 3 klachten zijn binnen gekomen en dat ze de medewerker die de klachten moest onderzoeken onder druk heeft gezet. Vandaag zegt het nieuwe bestuur opeens dat er geen vuiltje aan de lucht is.
pien_2010 schreef:juval schreef:Maar Pien, die stikstofmaatregelen hebben heeel weinig effect op het klimaat. Dat gaat over natuur.
natuur en klimaat moet je echt los van elkaar zien, en ook de maatregelen die daarvoor genomen worden.
Voor de natuur (teveel brandnetels etc) moeten vooral de boeren wijken.
voor het klimaat (CO2 uitstoot) moet vrijwel iedereen zich aanpassen.
Dat klopt en dat klopt niet. Dus ja en nee.
Hier een uitleg https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken
Waarin te lezen isCitaat:Wat heeft het met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.
Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).
Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.
En de vliegtuigen dan?
Vliegtuigen staan in de stikstofdiscussie niet zo hoog op de prioriteitenlijst, omdat de uitstoot die zij veroorzaken op zo'n grote hoogte gebeurt dat er niet zoveel 'neerslaat' op de grond. Dat heeft minder invloed op de stikstofproblemen waar we nu tegenaan lopen. Neemt niet weg dat de luchtvaart wel veel CO2-uitstoot veroorzaakt.
Daarvoor viel in het artikel te lezenCitaat:Wat heeft stikstof voor invloed op het milieu?
Kort door de bocht: stikstof gaat, nadat het is uitgestoten, omhoog in de lucht en komt vervolgens soms wel kilometers verder neer op de aarde en verrijkt daar de bodem. Sommige planten hebben baat bij een stikstofrijke grond, maar veel planten ook niet, die worden dan verdrukt. Dieren - zoals insecten - die van deze planten leven, verdwijnen dan ook. Zo raakt de biodiversiteit verstoord, ook in belangrijke beschermde natuurgebieden. Nederland is de nummer 1 stikstof-uitstoter van Europa. Een groot probleem.
"Bij 130 km/uur
En Juval dit verhaal ken jij of althans hoor je met jouw achtergrond en bedrijf te kennen.
pien_2010 schreef:Citaat:Ze heeft het heel slim gespeeld in ieder geval. Gisteren nog in de media dat er nog 3 klachten zijn binnen gekomen en dat ze de medewerker die de klachten moest onderzoeken onder druk heeft gezet. Vandaag zegt het nieuwe bestuur opeens dat er geen vuiltje aan de lucht is.
Ik denk dan, "ok weer een cluppie die iemand probeert te tackelen". Want het gebeurt nogal eens de laatste tijd waardoor mensen aan de kant geschoven zijn, einde loopbaan.
Bedankt voor de opheldering.
juval schreef:ik ben ook wel van de oude stempel, maar meer van 'waar rook is, is vuur'
juval schreef:Natuurlijk staat alles wel met elkaar in verbinding. Maar als je als land nu miljarden gaat uitgeven om de stikstofuitstoot met 2% te verlagen vind ik dat dat water naar de zee dragen is. De druppel op de gloeiende plaat, vrij zinloos dus. Het enige dat je daarmee opschiet is een heleboel onrust in het land en heel veel onzekerheid voor veel groepen.
Loretta schreef:juval schreef:Natuurlijk staat alles wel met elkaar in verbinding. Maar als je als land nu miljarden gaat uitgeven om de stikstofuitstoot met 2% te verlagen vind ik dat dat water naar de zee dragen is. De druppel op de gloeiende plaat, vrij zinloos dus. Het enige dat je daarmee opschiet is een heleboel onrust in het land en heel veel onzekerheid voor veel groepen.
Kortom! Wat is er nu precies nodig om het stikstofprobleem op te lossen?
Janneke2 schreef:Ik heb het bericht gelezen als:
'je kunt de piekbelastets uitkopen,
maar van belang is het aanpakken van gehele sectoren'.
Ofwel: zo veel hoger dan de rest zijn die pieken niet.
Loretta schreef:Janneke2 schreef:Ik heb het bericht gelezen als:
'je kunt de piekbelastets uitkopen,
maar van belang is het aanpakken van gehele sectoren'.
Ofwel: zo veel hoger dan de rest zijn die pieken niet.
Alleen is niet duidelijk wat er nodig is om het op te lossen?
Om hoeveel miljarden gaat het?
Welke sectoren en bedrijven moeten er verdwijnen?
Hoeveel moet de economie keimpen?
Loretta schreef:Het gaat hier expleciet over stikstof en niet over al die verduurzamingsprojecten voor het klimaat waarvan sommigen ook hinder ondervinden vanwege stikstofvergunningen.
Als je de veestapel halveert, groeien er dan opeens niet meer teveel brandnetels in de natura 2000 gehieden? Want dat is waar het over gaat. Wanneer je na het uitgeven van miljarden aan boeren uitkopen hebt besteed en er komt op de een of andere manier nog steeds teveel stikstof in de natuurgebieden terecht. Dan ben je er nog steeds niet.
pien_2010 schreef:juval schreef:Maar Pien, die stikstofmaatregelen hebben heeel weinig effect op het klimaat. Dat gaat over natuur.
natuur en klimaat moet je echt los van elkaar zien, en ook de maatregelen die daarvoor genomen worden.
Voor de natuur (teveel brandnetels etc) moeten vooral de boeren wijken.
voor het klimaat (CO2 uitstoot) moet vrijwel iedereen zich aanpassen.
Dat klopt en dat klopt niet. Dus ja en nee.
Hier een uitleg https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken
Waarin te lezen isCitaat:Wat heeft het met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.
Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).
Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.
En de vliegtuigen dan?
Vliegtuigen staan in de stikstofdiscussie niet zo hoog op de prioriteitenlijst, omdat de uitstoot die zij veroorzaken op zo'n grote hoogte gebeurt dat er niet zoveel 'neerslaat' op de grond. Dat heeft minder invloed op de stikstofproblemen waar we nu tegenaan lopen. Neemt niet weg dat de luchtvaart wel veel CO2-uitstoot veroorzaakt.
Daarvoor viel in het artikel te lezenCitaat:Wat heeft stikstof voor invloed op het milieu?
Kort door de bocht: stikstof gaat, nadat het is uitgestoten, omhoog in de lucht en komt vervolgens soms wel kilometers verder neer op de aarde en verrijkt daar de bodem. Sommige planten hebben baat bij een stikstofrijke grond, maar veel planten ook niet, die worden dan verdrukt. Dieren - zoals insecten - die van deze planten leven, verdwijnen dan ook. Zo raakt de biodiversiteit verstoord, ook in belangrijke beschermde natuurgebieden. Nederland is de nummer 1 stikstof-uitstoter van Europa. Een groot probleem.
"Bij 130 km/uur
.
mysa schreef:Klopt, arbeidsmigratie (en studenten) is het grootste deel.
VuurVleugels schreef:https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoe ... land-komen
Interessante cijfers over migratie en asielzoekers. Ik dacht dat het aandeel uit het Midden-Oosten veel groter was, maar dat blijkt dus 'mee' te vallen. Alsnog veel natuurlijk, maar procentueel gezien weer weinig.
VuurVleugels schreef:mysa schreef:Klopt, arbeidsmigratie (en studenten) is het grootste deel.
Die studenten veroorzaken ook een hoop onrust in de politiek en in het onderwijs. Op mijn universiteit merk ik het ook heel erg, er zijn vaak artikelen over te vinden in de universiteitsmedia en de medezeggenschap staat er bol van. Het ene 'kamp' verwelkomt de kennis en wil zoveel mogelijk internationals aanmoedigen, het andere 'kamp' (waaronder de politiek en docenten die de Nederlandse taal belangrijk vinden) wil de rem erop gooien. Lastig dilemma.
juval schreef:VuurVleugels schreef:Die studenten veroorzaken ook een hoop onrust in de politiek en in het onderwijs. Op mijn universiteit merk ik het ook heel erg, er zijn vaak artikelen over te vinden in de universiteitsmedia en de medezeggenschap staat er bol van. Het ene 'kamp' verwelkomt de kennis en wil zoveel mogelijk internationals aanmoedigen, het andere 'kamp' (waaronder de politiek en docenten die de Nederlandse taal belangrijk vinden) wil de rem erop gooien. Lastig dilemma.
ik denk dat het belangrijk is om eerst de randvoorwaarden goed te regelen. huisvesting voor studenten, financiering etc. En niet meer buitenlandse studenten toelaten dan ons systeem aankan.
Loretta schreef:Het gaat hier expleciet over stikstof
Citaat:en niet over al die verduurzamingsprojecten voor het klimaat waarvan sommigen ook hinder ondervinden vanwege stikstofvergunningen.
Citaat:Als je de veestapel halveert, groeien er dan opeens niet meer teveel brandnetels in de natura 2000 gehieden?
Citaat:Want dat is waar het over gaat.
Citaat:Wanneer je na het uitgeven van miljarden aan boeren uitkopen hebt besteed en er komt op de een of andere manier nog steeds teveel stikstof in de natuurgebieden terecht. Dan ben je er nog steeds niet.