pien_2010 schreef:Als je dan zo de wereld vanuit God en Satan wil benaderen Babootje dan denk ik persoonlijk dat je meer recht aan die begrippen doet als je God en Satan ziet als iets dat in ons allemaal aanwezig is en dat je kunt ontwikkelen cq scholen. Dus het goddelijke voeden en laten stralen cq het satan achtige in jezelf voeden of tot leven brengen.
Maar die entiteiten buiten de mens plaatsen als een of ander wezen dat toekijkt en wanneer het haar of hem beliefd ingrijpt, dat vind ik volstrekt ongeloofwaardig. Maar het zien als een eeuwenlang krachtenspel in mensen zelf als grote imaginaties, dan zitten we volgens mij dichter bij een duiding waar mensen iets mee kunnen en dat herkennen.
Dus als de wereld naar de klote gaat, dan doen we dat zelf en daarmee zijn we al aardig op weg.
Nee zo bedoel ik dat ook niet. Mensen zijn geen willoze "puppets". Maar de invloeden zijn er wel, sommigen kunnen hier weerstand aan bieden, anderen worden erin meegezogen. Dat het geweten wordt beinvloed als mensen maar lang genoeg worden geconfronteerd met een overvloed van geweldadige beelden waarin duidelijk wordt gemaakt dat een mensenleven niets waard is, is natuurlijk ook niet nieuw.
Net als dat je kunt leren hoe reclames gebruikt worden om mensen ertoe te verleiden om dingen te kopen die ze eigenlijk helemaal niet missen, kun je die invloeden leren herkennen en weerstaan. Mensen zijn in hoge mate zelf verantwoordelijk voor het eigen handelen.