Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:5 april 2026/ Lichtenvoorde/Gelderland
Zichtmelding wolf op De Schans, motor -en autosport terrein

Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Zoals u weet zijn er afgelopen week weer 2 veulentjes van Mekelogisch Beheer geboren in het Drents-Friese Wold van Staatsbosbeheer. Helaas is inmiddels opnieuw een veulentje verdwenen sinds gisterochtend vroeg en zeer waarschijnlijk gedood door een wolf.
Dit terwijl de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) eerder al heeft vastgesteld, naar aanleiding van mijn eerdere handhavingsverzoek, dat Mekelogisch Beheer onvoldoende maatregelen neemt om zijn pony’s te beschermen.
De situatie herhaalt zich dus en dat is onacceptabel. Afgelopen jaren zijn er 13 pony’s van Mekelogisch Beheer verdwenen en opgevreten, zie besluit brief NVWA januari 2026.⬇️
Namens Stichting Annemieke heb ik daarom net opnieuw een spoedeisend handhavingsverzoek ingediend. Er moet ingegrepen worden door de NVWA om verder dierenleed te voorkomen!
Annemieke van Straaten
Ps. Jan Paparazzi en team bedankt voor jullie onmisbare monitoring!

Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
UITSPRAAK Rechtbank Noord-Holland
Procedure 2 (2 april 2026)
Op 31 mei 2024 diende ik een Woo-verzoek in bij Staatsbosbeheer over de wolvenconsulent Drenthe ( ivm wolven, wolvenaanvallen en preventie in de provincie Drenthe, van 2018 tot en met heden). Omdat er geen (tijdig) volledig besluit kwam, had ik beroep ingesteld.
De rechtbank Noord-Holland heeft mij nu in het gelijk gesteld: er is te laat beslist. Staatsbosbeheer moet binnen 2 weken alsnog een volledig besluit nemen. Doen ze dat niet, dan moeten ze €100 per dag betalen (tot max. €15.000). Ook moeten ze het griffierecht vergoeden.
Best trots dat ik dit helemaal zelf heb gedaan, zonder advocaat. Het kostte veel uitzoekwerk en doorzettingsvermogen, maar het voelt goed dat het is gelukt.

Citaat:6 april 2026
En de media geeft weer niet de juiste voorlichting. Duitsland, die de wolf in het jachtrecht heeft opgenomen. Zo geliefd is die wolf in Duitsland
---
Op wolvensafari in Duitsland, waar de wolf wél geliefd is: ‘Je wordt echt niet zomaar aangevallen’
Nederlandse boeren willen dat wolven naar Duits voorbeeld sneller worden afgeschoten. Maar in de voormalige bruinkoolstreek Lausitz, waar een wolvenroedel juist een attractie vormt, zijn ze het daar niet mee eens. „Het vee moet beter worden beschermd.”
Statief, telelens en verrekijker om de nek. Het is windstil en strakblauw bij uitzichtpunt Bergener See. Uitstekende weersomstandigheden voor het spotten van wilde dieren. „Dan zul je zien dat je de wolf net mist’’, zegt wolfswanderer Stephan Kaasche met een brede glimlach.
De 50-jarige Kaasche, met lang blond haar, een woeste baard en gestoken in camouflagekleuren, is sinds jaar en dag natuurgids in Lausitz. Hij laat volwassenen en kinderen kennismaken met de wolf in het oosten van Duitsland. Tegen de landsgrenzen van Polen en Tsjechië aan, waar het landschap de afgelopen decennia een behoorlijke metamorfose heeft ondergaan.
Terugkeer van de wolf
Ten positieve, vindt Kaasche. De Duitser heeft met eigen ogen gezien hoe de grijze wolf hier 25 jaar geleden terugkeerde, nadat de mens diens jachtgebied flink overhoop had geschopt. Letterlijk. Want Lausitz was een van de grootste bruinkoolmijnstreken, tot de DDR uiteenviel.
Als kind speelde Kaasche in het roetzwarte decor, waar enorme groeven van de dagbouw het gebied een buitenaardse aanblik gaven. „De vuilnisbelt, met bromfietsonderdelen, was een soort zandbak voor kinderen. Dat was destijds doodnormaal.’’
In de verte ligt nog een gekantelde rode vrachtwagen, al ruim vijftien jaar. Verzakt, als aandenken aan de 80 meter diepe dagbouw.
Hoewel overal in Lausitz recreatieplassen zijn ontstaan, wordt op sommige plekken nog wel bruinkool gewonnen, tot zeker 2038. De stoompluimen van de energiecentrale van Boxberg, achter de windturbines, zijn daar het bewijs voor.
Wolvengebied
„Al die bomen zijn teruggegroeid, niets is aangeplant’’, vertelt Kaasche terwijl twee kraanvogels in de verte overvliegen. Maar het belangrijkste is dat ook de reeën, edelherten, wilde zwijnen en hazen in groten getale terugkeerden. „De ree is de belangrijkste prooi.”
De wolf zelf is inmiddels uitgegroeid tot een attractie in het oosten van Duitsland. „In dit territorium van ongeveer 15 kilometer breed en 30 kilometer lang leeft maar één wolvenroedel.” Een roedel kan uit wel twaalf wolven bestaan. Met andere woorden: je krijgt hem dus niet dagelijks te zien.
Het paarseizoen, vooral in februari en maart, is net achter de rug. „Wolven proberen in deze periode concurrenten uit hun territorium te weren”, vertelt de natuurgids. „Dan huilen ze als een roedel, allemaal tegelijk, dat is bijzonder.’’
Tijdens wandelingen langs de voormalige dagbouw inspecteert Kaasche wolvenuitwerpselen, trouw gevolgd door speurhond Amina (7). „Je controleert poep op botten, haren en tanden, meestal zie je al hoelang het daar ligt.’’
Kaasche registreert de vondsten. Zo worden gegevens over de status van de wolf landelijk bijgehouden.
Ongewenste ontmoetingen
Waar de wolf in dit gebied van Lausitz ogenschijnlijk ruimte heeft zich voort te bewegen, is dat anders in andere delen van Duitsland. In Hamburg raakte deze week een wolvenwelp verdwaald en viel naar verluidt een vrouw aan. Ook in Nederland komt het soms tot ongewenste ontmoetingen met de wolf.
In bosgebieden bij Leusderheide steeg in 2025 het aantal incidenten van twee naar tien in vergelijking met een jaar eerder. Nederland heeft een wolvenprobleem, vinden veel boeren. Kaasche ziet dat anders. „Wolven zijn niet agressief, vallen niet zomaar mensen aan.’’
Dat Duitse deelstaten hebben besloten het makkelijker afschieten van de wolf toe te staan, vindt Kaasche geen oplossing. „Je kunt ook vaker een hek om de schapen zetten en het vee beter beschermen.” Dat doen veel schapenhouders niet afdoende.’’
Oog in oog met wolf
Hoe moet je je gedragen als je oog in oog komt te staan met een wilde wolf? Kaasche: „Benader ze niet. Laat ze met rust. Dat is de belangrijkste regel.” Volgens de wolvenexpert moeten mensen stoppen met dieren te voeden, anders blijven ze terugkomen.
Een wolvensafari is de manier om meer begrip te kweken voor de wolf, vervolgt de natuurgids. En soms is dat best ontroerend. „Een Duitse vrouw huilde tranen van geluk; 20 seconden lang sloeg ze in Lausitz een wolf gade. Veel mooier dan de prairiewolven, die ze op vakantie in Canada had gezien, zei ze.’’
Terug bij het uitzichtpunt is het wachten tot de schemering valt. Tegen de klok van 19.00 uur zou dat een geschikt moment moeten zijn om een wolf te zien. Maar de minuten verstrijken, er gebeurt weinig. Kaasche, opnieuw met een glimlach: „Vergeet de factor geluk niet.”
https://www.ad.nl/buitenland/op-wolvens ... ab9737876/
Citaat:Vanaf zondag 19 april is bij RTL 4 de vierdelige serie ‘De groene schatkamer van Nederland’ te zien over Het Nationale Park De Hoge Veluwe. In de serie wordt het Park op unieke wijze in beeld gebracht en krijgt de kijker een blik achter de schermen.
Citaat:Tiel Gelderland
06-04-2026
6.00 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in weiland aan de Zoelensestraat naast nr. 39a.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Weet u wat nou zo lastig is en ik echt heel vervelend vind, is dat ik u lang niet alles kan vertellen waar ik mee bezig ben, omdat ik met hele gevoelige informatie werk en iedereen hier meekijkt. Ik kan me geen fout permitteren, want en dan zeg ik het even heel plat, er zijn mensen die niet kunnen wachten, dat ik op mijn bek ga. Dus moet heel goed nadenken, hoe ik te werk ga. Maar ik wil u wel op de hoogte houden en dat is niet altijd makkelijk. Ik hoop op uw begrip. Ik hoop dat u mij wilt blijven steunen, want het is financieel lastig en ik moet roeien met de riemen die ik heb. Ik zou het zo erg vinden als ik moet stoppen. Ik lig daar best vaak wakker van. Dank voor uw steun!
Citaat:Mahnwache am Jungfernstieg
Naturschützer bezweifeln, dass der Wolf die Frau angegriffen und gebissen hat. Sie verweisen etwa auf eine Zeugin, die gesehen haben will, dass der Wolf die Frau angesprungen, aber nicht gebissen habe. Die Textilhändlerin mit eigenem Geschäft in der Passage sagte dem »Hamburger Abendblatt« : »Es sah eher so aus, als hätte der Wolf sie beim Anspringen mit seiner Pranke im Gesicht getroffen.«
tienus63 schreef:Hamburger wolf, die in de binnenstad een vrouw in haar gezicht gebeten heeft, is weer vrijgelaten.
Bron der Spiegel
https://www.spiegel.de/panorama/hamburg ... Cw#ref=rss
DuoPenotti schreef:De automatische vertaling
Natuurbeschermers betwijfelen of de wolf de vrouw daadwerkelijk heeft aangevallen en gebeten. Ze wijzen bijvoorbeeld op een getuige die beweert de wolf wel naar de vrouw te hebben zien springen, maar haar niet te hebben zien bijten. De textielhandelaar, eigenaar van een winkel in de arcade, vertelde aan het "Hamburger Abendblatt" : "Het leek er meer op dat de wolf haar met zijn poot in het gezicht had geraakt toen hij naar haar sprong."Citaat:Mahnwache am Jungfernstieg
Naturschützer bezweifeln, dass der Wolf die Frau angegriffen und gebissen hat. Sie verweisen etwa auf eine Zeugin, die gesehen haben will, dass der Wolf die Frau angesprungen, aber nicht gebissen habe. Die Textilhändlerin mit eigenem Geschäft in der Passage sagte dem »Hamburger Abendblatt« : »Es sah eher so aus, als hätte der Wolf sie beim Anspringen mit seiner Pranke im Gesicht getroffen.«
DuoPenotti schreef:Scroll je wel genoeg naar beneden?