Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 20:32

nick_en_ik schreef:
In de nacht van donderdag op vrijdag heeft een wolf wel veertig kippen gedood, aan de kerkstraat in Putten; midden in een woonwijk. Ze namen contact op met Bij12 maar in het geval van kippen kun je geen schade melden.
Wolf durfde zelfs nog terug te komen maar ging daarna wel weer snel weg.
https://www.ad.nl/putten/ellen-en-tobia ... ~aa65afef/

Het lijkt er op dat het inderdaad werk van een wolf is geweest.

Bron de puttenaer.nl
https://www.deputtenaer.nl/lokaal/diere ... -in-putten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:44

tienus63 schreef:
nick_en_ik schreef:
In de nacht van donderdag op vrijdag heeft een wolf wel veertig kippen gedood, aan de kerkstraat in Putten; midden in een woonwijk. Ze namen contact op met Bij12 maar in het geval van kippen kun je geen schade melden.
Wolf durfde zelfs nog terug te komen maar ging daarna wel weer snel weg.
https://www.ad.nl/putten/ellen-en-tobia ... ~aa65afef/

Het lijkt er op dat het inderdaad werk van een wolf is geweest.

Bron de puttenaer.nl
https://www.deputtenaer.nl/lokaal/diere ... -in-putten

Alweer een incidentje dus..

Over 1,50 in de bebouwde kom..

Het stikt toch rondom de wolf van incidentjes die hij nooit doet.

Bloodymary

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:46

Doet hij anders nooit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:25

Christiene schreef:
Ik dacht als er aanvallen zijn op mensen veranderd er wel wat.

Nou helemaal niks na dat kind.

Ook niet na die dode hond.

Nu een vrouw echt aangevallen.

En nog half de sociale media zegt dat het niet zo is of maakt er een vaag verhaal van dat het een tak was.

Als er iemand dood gebeten word.. zal er dan wel wat gebeuren?

Als er een hond iemand doodbijt is het meteen nieuws en word de hond afgemaakt, of iets laterna een test afgemaakt

Ik heb met groeiende verbijstering reacties gelezen op de sm- als tegenwoordig de mensen zo denken en reageren zijn we hard onderweg naar een samenleving met veel in mijn ogen dom volk hoor, ik ben gestopt met lezen , niet meer te redden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 22:34

Ik was vanochtend in de tuin aan de gang.
Zat me gruwelijk te ergeren aan de mieren.

Ik zit zo’n leger te bestuderen en bedacht toen als ze het in Den Haag zo voor elkaar krijgen in de regering en onder haar ingezetenen, dan komt het goed.
De mieren lijken zich gezamenlijk in te spannen voor een doel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 23:31

journee schreef:
En dan nog zullen mensen waarschijnlijk zeggen dat ze over zichzelf afgeroepen hebben, dat ze niet in wolf territorium hadden moeten komen enzovoort. Dat mensen ook gewoon in die territoria wonen en leven en dat ze gewoon door de achtertuinen lopen wil men gewoon niet horen...

Wat ik overigens heel tekenend vind is hoe skeptisch veel mensen (ook in dit topic) nog reageren op meldingen over de wolf. Waarom lijkt het jullie zo ongeloofwaardig? Zouden jullie ook zo reageren als de melding een hond betreft?

Nou precies dit, ik erger me dood aan de mensen die denken dat je altijd maar naar het wolventerritorium toe gaat. Er zijn al zo veel mensen die gewoon in dat territorium wonen. Dat voor een hoop mensen de reguliere hondenwandeling op een paar honderd meter van huis al stress geeft. Zegt me genoeg over de posters.

En precies, men doet nog steeds of de wolf een of ander sprookjesdier is welke werkelijk niet bestaat en waarvan een aanval een of andere buitenwereldse ervaring is. Volgens mij staan die mensen niet met beide beentjes op de grond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:32

Over het commentaar betalend hardlopen in het park.

Toen ik nog in Ede woonde was entree gratis, vriendin van mij uit Wageningen moest wel entree betalen.

Ik weet niet of dit nog steeds zo is.

En kwa schoenen, ik ben zeer regelmatig een hardloper tegenkomen in Bennekom die op zijn blote voeten hard liep.

Maar ik werd idd niet goed van het commentaar, wat een trollen allemaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:58

Dat is precies de reden dat ik gestopt ben dat soort berichten te volgen. Ik heb de neiging om terug te reageren en dat kost me veel negatieve energie. Plus dat het gewoon geen zin heeft. De groep die altijd iets vindt in de trant van photoshop, het was een struik etc die ga je niet van inzicht laten veranderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 08:19

Uitslag stelling van de dag Telegraaf
Citaat:
16 april 2025/Telegraaf

Uitslag stelling van de dag 90% voor beheer

Meeste deelnemers willen roofdier uit ons land weren

’Dreiging van wolven reëel’

René van Zwieten
Vorige week werd bekend dat de provincie Nationaal Park De Hoge Veluwe geen toestemming wil geven om de wolf te verstoren, te verjagen of af te schieten. De meeste deelnemers (90%) aan de Stelling van de Dag zijn het daarmee niet eens. Zij willen dat de autoriteiten snel inzetten op wolvenbeheer.

Het gros van de deelnemers is niet verbaasd dat een wolf een mens aanvalt. Zo stelt een deelnemer: „Ik wil het probleem niet kleiner maken dan het is, maar mijn hond gaat ook achter alles aan wat rent of fietst. Dat is het jachtinstinct.” De meerderheid had ook wel verwacht dat dit zou gebeuren omdat wolven gewend raken aan mensen doordat ons land zo dichtbevolkt is. Ontmoetingen met mensen maken wolven minder schuw, denken de meeste respondenten.

Dit brengt de meeste deelnemers ook tot de conclusie dat dit roofdier helemaal uit ons land geweerd moet worden. „De wolf hoort niet in Nederland. Wij hebben er geen natuur voor. De roedels worden groter en groeien in aantal. Ze raken gestrest. Ze gaan zich zeker vergrijpen aan mensen. Ze moeten Nederland uit. Ze raken gewend aan mensen en dan is het hek van de dam”, meent een respondent.

Sommigen vrezen ook dat door het ontbreken van natuurlijke vijanden de wolven zich snel zullen voortplanten. Zo stelt iemand: „De beer is vaak de natuurlijke vijand, dus de wolven kunnen zich hier voortplanten tot het niet meer in de hand te houden is. Er is slechts één oplossing, afschieten, alle wolven.”

Velen zijn bang dat wolven vaker mensen zullen gaan aanvallen. Iemand haalt een voorbeeld aan uit het buitenland: „De wolf valt wel mensen aan; in Duitsland en Polen zijn eerder bosarbeiders aangevallen en één is in het verleden doodgebeten. Het is een fabeltje dat de wolf de mens niet aanvalt.”

De doordeweekse wandeling met de hond in of het zondagse uitje naar het bos heeft voor velen afgedaan. De angst voor een ontmoeting met een wolf zit velen dwars. Een kleine 70% van de deelnemers durft überhaupt niet meer te wandelen in natuurgebieden waar wolven zijn gesignaleerd. De wolvendreiging is volgens de meerderheid van de stemmers (93%) zeker geen paniek.

Slechts 9% van de stellingdeelnemers vindt wolvenbeheer niet noodzakelijk. Deze groep meent dat nu deze roofdieren er eenmaal zijn we ook met ze moeten leren leven. Zo meent een voorstander: „Als je in Australië gaat zwemmen dan weet je ook dat er haaien en zoutwaterkrokodillen zijn. Die worden ook niet afgeschoten, maar daar worden mensen geleerd wat je wel of niet moet doen. Als je oversteekt dan moet je ook oppassen. Paniekzaaierij.”

Bovendien zal er geen overpopulatie van wolven voorkomen, denkt een andere sympathisant: „Als het overschot aan wild is opgegeten stabiliseert het aantal wolven en blijken ze een waardevolle aanvulling voor ons natuurlijk evenwicht. Heel vervelend voor schapenhouders en mensen die willen recreëren in het bos, dat wel.”

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15nyzo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 08:21

Citaat:
16 april 2025/Dagblad van het Noorden
CDA in vier Drentse gemeenten is wolf zat en eist maatregelen. ‘Inwoners worden niet beschermd door de overheid’
Het CDA in de Drentse gemeenten Coevorden, Hoogeveen, Tynaarlo en Westerveld wil concrete lokale plannen tegen de wolf. ‘De overheid heeft de plicht inwoners te beschermen’.

De vier CDA-fracties dienen moties in waarin ze de gemeente en de provincie oproepen om lokale veiligheidsplannen te maken. Volgens het CDA in deze gemeentes loopt het de spuigaten uit met de wolf.
De wolf valt vee aan, wordt steeds vaker gezien in de buurt van mensen, op erven, in tuinen, op campings en langs fietsroutes. De sociale onveiligheid bij inwoners in Coevorden, Hoogeveen, Tynaarlo en Westerveld neemt toe.
Veiligheidsplan wolf

Hoog tijd voor een lokaal veiligheidsplan dus, menen de gezamenlijke fracties. „We dienen in vier gemeentes deze moties in, omdat de wolf niet stopt bij de gemeentegrens”, legt Femke Koekoek van CDA Hoogeveen uit. „En de overheid heeft de plicht om haar inwoners te beschermen.”

Er is nu ruimte voor een dergelijk plan, meent Koekoek, omdat de beschermde status van de wolf is gewijzigd. Sinds vorige maand is het dier niet meer strikt beschermd, waardoor lokale en nationale overheden (beheers)maatregelen kunnen nemen.
Hardloopster gebeten

In het veiligheidsplan dat de fracties willen, moeten sociale veiligheid en de bescherming van boeren en vee een belangrijke pijler zijn. Verder willen de fracties in het plan concrete maatregelen opgenomen zien die genomen kunnen en mogen worden tegen de wolf.

Deze week werd een hardloopster op Park de Hoge Veluwe aangevallen door vermoedelijk een wolf. Ze werd twee keer gebeten. In Drenthe nemen inwoners geregeld wolven waar. In 2023 werd in Wapse een wolf doodgeschoten nadat het een schapenboer had aangevallen.

In 2022 doken beelden op van een wolf die langs een gezin liep en een wolf die een fietser achtervolgde. Vorig jaar raakte een meisje bij het Utrechtse Leusden lichtgewond nadat ze was gegrepen door een wolf en ten val kwam.
https://dvhn.nl/drenthe/CDA-in-vier-Dre ... =selligent

https://www.facebook.com/share/p/197Lwg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 08:45

Citaat:
Afschieten wolven was voor onze oosterburen duivels dilemma, maar hierom zijn de Duitse deelstaten overstag
Schiet de wolf sneller en gemakkelijker af. Dat is het dringende advies van Duitse deelstaten aan de landelijke regering nu het roofdier ook onze oosterburen steeds banger maakt. Milieuorganisaties stribbelen tegen. ,,Een jachtgeweer is niet de oplossing.’’
Guy Hoeks 15-04-25, 21:00 Laatste update: 21:52

Net als in Nederland, waar - vermoedelijk - een wolf op de Veluwe een hardloopster aanviel, neemt in Duitsland de angst voor het roofdier toe. In dezelfde week wandelde een Duitse vrouw over een akker aan de rand van de gemeente Ilfeld in Thüringen toen ze opeens oog in oog stond met een wolf. Ze had geluk: het dier, dat op zo’n 80 meter afstand was, verdween uiteindelijk uit het zicht.
Schützen oder schiessen? (Beschermen of afschieten). Het was ook voor de Duitsers lang een duivels dilemma. Maar de Duitse deelstaten zijn overstag. ,,Het groeiende aantal wolven zorgt voor aanhoudende bezorgdheid, vooral onder de bevolking in landelijke gebieden’’, zo luidt een passage uit de motie van de Bondsraad, de vertegenwoordiging van de zestien Duitse deelstaten, die de druk op de regering opvoert om in actie te komen.
Met de motie, genaamd ‘het toekomstige beheer van de wolf in Duitsland en Europa’, willen Brandenburg, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Thüringen dat er wordt ingegrepen. De relatief dunbevolkte deelstaten in het oosten van Duitsland zagen de grijze wolf zich de afgelopen jaren vermenigvuldigen. Alleen Thüringen telt sinds dit jaar al vier officiële wolvengebieden.
Dat de wolf zich niet alleen begeeft in de bossen, maar ook regelmatig in woongebieden van mensen, bleek onlangs in Brandenburg. Een bewakingsvideo legde vast hoe een hongerig wolvenpaar over de poort van een woning in Flecken Zechlin, een gehucht zo’n 100 kilometer boven Berlijn, probeert te springen. In het huis sliep een 8-jarig meisje.

Beschermd

Net als in Nederland is de wolf in Duitsland een streng beschermde diersoort. Ruim honderd jaar geleden gold hij als uitgestorven. Maar vanaf de eeuwwisseling keerde het dier langzaamaan, vanuit buurland Polen, terug en sindsdien is de wolvenpopulatie flink gegroeid.
Volgens het Duitse ministerie van Natuurbescherming nam het aantal wolven vorig jaar met bijna driehonderd dieren toe tot ongeveer zestienhonderd wolven, samen goed voor 209 roedels. Een roedel wolven bestaat vaak uit ouders, een of meerdere pups en de jongen van het jaar ervoor. Ze jagen onder meer op herten en wilde zwijnen.
Hoewel de Duitse Naturschutzbund blij is met de toename van de wolf in Thüringen, riep de organisatie begin februari de deelstaatminister op tot het beschermen van de veestapel tegen aanvallen van het roofdier. De minister liet daarop speciale omheiningen bouwen en beloofde honden die het grazende vee moeten bewaken.

Brussel

De voorzorgsmaatregelen blijken evengoed ontoereikend. Iets waarvoor de herders al tijden waarschuwden. De Europese Commissie lijkt er gehoor aan te geven. Brussel wil al langer dat de wolf zijn beschermde status verliest, zodat het roofdier vaker wordt afgeschoten. Een procedure die de wolvenpopulatie moet indammen, loopt nog.
Het neerschieten van de wolf in Duitsland is strafbaar. Maar ondertussen nemen Duitsers vaker het heft in eigen hand. Zeker een op de tien wolven is op illegale wijze gedood, zo blijkt uit gegevens van het Leibniz-Institut für Zoo- und Wildtierforschung in Berlijn. Voorheen registreerde het instituut iedere dode wolf, maar omdat het om meer dan honderd dode wolven per jaar gaat gebeurt dat niet meer.
Verkeer
Toch is de illegale stroopjacht op de wolf niet doodsoorzaak nummer één; dat is het verkeer. Dit jaar stierven al dertig hondachtige roofdieren, de meeste daarvan werden aangereden, aldus DBBW, een federale organisatie die opkomt voor de wolf.

Dat deelstaten het beschermde roofdier hopen af te schieten, vindt het Wereld Natuur Fonds in Duitsland een slechte zaak. ,,Een misvatting dat conflicten tussen wolven en grazers kunnen worden opgelost met een jachtgeweer’’, reageert de natuurbeschermingsorganisatie.
https://www.pzc.nl/buitenland/afschiete ... gle.com%2F

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:58

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:15

Is al geplaatst.
Maar nog een keer kan geen kwaad ;)
Voor de mensen die het niet geloven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:16

enquete schreef:
Bovendien zal er geen overpopulatie van wolven voorkomen, denkt een andere sympathisant: „Als het overschot aan wild is opgegeten stabiliseert het aantal wolven en blijken ze een waardevolle aanvulling voor ons natuurlijk evenwicht
Dat 'ons' krijgt dan bij mij een heel andere betekenis als waarschijnlijk bedoeld...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:18

DubbelFun schreef:
enquete schreef:
Bovendien zal er geen overpopulatie van wolven voorkomen, denkt een andere sympathisant: „Als het overschot aan wild is opgegeten stabiliseert het aantal wolven en blijken ze een waardevolle aanvulling voor ons natuurlijk evenwicht
Dat 'ons' krijgt dan bij mij een heel andere betekenis als waarschijnlijk bedoeld...

:D

En hij moet het niet van het wild hebben.
En als weide dieren opgehokt zijn pakt hij wel kippen.
Die in de bebouwde kom acher 150 zaten.

Andere landen schieten dat soort wolven.
Hier niet. Dus blijft er voedsel genoeg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:23

Zichtmelding Vledderveen Dr
Citaat:
Goedemorgen, afgelopen nacht om 1.00 uur een wolf gezien. Lopend over het erf van de boerderij (zonder vee) van de Boergrup naar de P.W. Janssenlaan in Vledderveen.

Bron via app meldingen in Westerveld
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:29

DubbelFun schreef:
enquete schreef:

Zolang er prooi is, komt er geen natuurlijk evenwicht. Als het wild weg is en het vee op stal staat wordt er gewoon sneller overgeschakeld op een andere diersoort. Kippen, honden, katten en uiteindelijk de mens.

De opmerking van een voorstander dat men in Australië ook gewoon samen leeft met krokodillen en haaien is inmiddels ook aan het veranderen. Daar groeit de krokodillen populatie ook de pan uit, met steeds meer slachtoffers tot gevolg.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/06/menselijke-resten-ontdekt-in-krokodil-in-australie-wellicht-40/
Laatst bijgewerkt door journee op 16-04-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:32

Zichtmelding Nijbeets Frl
Citaat:
Nijbeets Friesland
16-04-2025
09.10 uur

Zichtmelding

Wederom vermoedelijk een wolf gezien in het gebied tegenover zandput. Wolf stond eerst stil en liep daarna langs het watertje richting het dorp.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EagLZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:32

Citaat:
16 april 2025/De Gelderlander

Gelderse BBB: ‘Experiment wolf is mislukt, sch**t het beest af’

,,Deze wolf mag per direct *fgeschoten worden. De burgemeester van Ede zou daar een vergunning voor moeten afgeven.” Dat zegt Rik Loeters, fractievoorzitter van de BoerBurgerBeweging Gelderland. Hij reageert op het incident waarbij een hardloopster op Park De Hoge Veluwe is gebeten door een beest. ,,Deze wolf heeft een vrouw aangevallen.”
Dna-onderzoek moet uitwijzen of dit echt door een wolf is gebeurd. De provincie Gelderland heeft gevraagd of dat ‘met enige spoed’ gedaan kan worden, zegt een woordvoerder.

,,De discussie dat het ‘vermoedelijk’ een wolf is, kunnen we achterwege laten”, vindt BBB-voorman Loeters. ,,Over de vrouw die zondag is aangevallen, zeggen vier getuigen en Seger baron Van Voorst tot Voorst (directeur van het nationale park De Hoge Veluwe, JvG): dit is 100 procent een wolf.”
,,Voor mij is het klip en klaar: deze wolf valt mensen aan. Die moet zo snel mogelijk worden verwijderd. Een burgemeester gaat over justitie en veiligheid, hij kan daartoe besluiten.”
Mogelijke maatregelen

De gemeente Ede legt de bal bij de provincie neer en wacht af. ,,We zijn geschrokken van het incident. De provincie neemt het voortouw over een mogelijke aanpak van deze wolf”, laat een woordvoerder weten.

De provincie kijkt samen met de gemeente Ede en De Hoge Veluwe naar mogelijke maatregelen voor het geval de ‘vermoedelijke wolf’ weer bij mensen opduikt.

Loeters wijst erop dat de Veluwe een drukbezocht natuurgebied is. ,,De Veluwe ontvangt 2 miljoen daggasten per jaar en is samen met de Zeeuwse kust een van de drukste natuurgebieden. Je kunt geen ‘experiment wolf’ doen in zo’n drukbezocht gebied. Dit experiment is mislukt.”
‘Dit gaat uit de hand lopen’

,,Wij zeggen als BBB al twee jaar: in Gelderland gaat dit uit de hand lopen. Maar, zeggen tegenstanders dan, er is in Nederland nog nooit een wolfaanval op mensen geweest.”

De fracties van GroenLinks en Partij voor de Dieren in Gelderland wachten het onderzoek af. ,,Was het inderdaad een wolf? En wat zijn de omstandigheden? Als het een wolf is die bijgevoerd wordt, zijn er maatregelen. Ook als het een wolf betreft die mensen leuk gaat vinden, zijn er opties”, reageert Charlotte de Roo van GroenLinks.

De provincie zou meer moeten doen aan preventie
Daniëlle van de Weerd, Partij voor de Dieren

Daniëlle van de Weerd van de Partij voor de Dieren wil ook eerst de feiten kennen en meer over de omstandigheden weten. ,,Vooropgesteld natuurlijk dat dit een hele nare ervaring is voor iemand die door een wolf is aangevallen. Maar was het een wolf? En wat was de aanleiding?”

Overigens vindt ze dat de provincie Gelderland steken laat vallen. ,,De provincie zou meer moeten doen aan preventie, onder meer door wolfwerende hekken en het verbeteren van de natuur. Maar ook aan voorlichting om incidenten met wolven te voorkomen. En misschien moet de provincie een natuurgebied tijdelijk afsluiten, zoals vorig jaar in Utrecht is gebeurd.”
https://www.gelderlander.nl/ede/gelders ... Tt72vbjtMg

https://www.facebook.com/share/p/1DTEZi ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:33

Hoe smakeloos wil je het hebben.....

|( -:(-
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:41

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Waar staat deze foto dan? Ik zie helemaal geen artikelen over incident met hardloopster op hun fb pagina.

Echt een verschrikkelijk clubje :o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:46

Zegt alles over hun geweten en moraal.
Laat ze vooral dit soort dingen de wereld in slingeren, ik heb geen X, maar ik zag het plaatje gisteren al voorbijkomen.

Zorgt voor goed fundament van hun geloofwaardigheid.

Als je fatsoenlijk pro wolf bent, wil je toch niet met zulke figuren geassocieerd worden?
Sneue bedoening, getuigt echt van fatsoen.

Waar komen ze mee als iemand wel opgenomen moet worden in het ziekenhuis of erger?

Ik vrees gelijkwaardige teksten en plaatjes.
Mits alles van alle kanten vastgelegd is op foto en film, door pro wolf mensen, ook de omgevingsomstandigheden waardoor het meer dan vast staat dat een wolf aanvalt, zullen ze uitvluchten blijven verzinnen.
En is het niet waar of eigen schuld.
En dan zullen de die hards dat nog steeds blijven beweren.

Ga lekker kamperen naast de wolven, denk ik dan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:48

Tieme schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Waar staat deze foto dan? Ik zie helemaal geen artikelen over incident met hardloopster op hun fb pagina.

Echt een verschrikkelijk clubje :o

staat op X

daar staan al die walgelijke dingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:50

Citaat:
Deskundigen harken het dna van wolven binnen, maar nou net níet in park De Hoge Veluwe

Sinds de wolf terug is in Nederland, houden deskundigen het roofdier scherp in de gaten. Elke haar aan prikkeldraad, elke drol op een zandpad is van belang, maar waarom? En waarom gebeurt dit verzamelen nou net niet in Park De Hoge Veluwe?

De Gelderlander 16.04.2025
<<Of de hardloopster in Nationaal Park De Hoge Veluwe inderdaad gebeten is door een wolf afgelopen zondag,moet nog blijken uit een dna-monster. De provincie Gelderland laat dat monster op dit moment onderzoeken en heeft gevraagd of dit met spoed kan, sneller in elk geval dan de ‘enkele weken’ dat het normaal gesproken duurt voordat er een uitslag is.

Het antwoord dat straks duidelijk wordt uit het dna-monster, is misschien niet zo uitgebreid als dat het zou kúnnen zijn, en dat ligt aan de beperkte samenwerking met Nationaal Park De Hoge Veluwe in Otterlo.
Om dit park staat een hek en dat maakt veldonderzoek niet mogelijk. ,,Want daar krijgen we geen toestemming voor”, legt een woordvoerder van Bij12 uit.

Door de knieën in het veld

In Nederland wordt al het wolven-dna verzameld door Bij12 (een organisatie die werkt in opdracht werkt van de provincies), het Dutch Wildlife Health Center en de Wageningen Universiteit. Zij worden daarbij fanatiek geholpen door lokale faunabeheerders, terreineigenaren, ecologen en vrijwilligers, bijvoorbeeld van Staatsbosbeheer, die letterlijk op hun knieën liggen in het veld, zoekend naar wolvenspeeksel, - vacht en -ontlasting.
Zoals gezegd, dit dna-verzamelen gebeurt niet op De Hoge Veluwe. Voor een beeld van de wolven die hier leven, moet het wolvenmeldpunt van Bij12 zich baseren op de verhalen die parkbezoekers doorgeven.

Wolf nummer GW2087m

Deze informatie is dus beperkt, zo meldt een woordvoerder van Bij12. ,,Wel doen we veldonderzoek in de buurt van De Hoge Veluwe. De afgelopen periode is daarbij geen wolven-dna gevonden.”
Het is zodoende onduidelijk of de wolf die eerder rond De Hoge Veluwe rondscharrelde, nog aanwezig is in dit gebied, of zelfs in het park rondloopt nu.
Van deze wolf wisten deskundigen - dankzij gevonden haarmonsters - precies welk dier het was: GW2087m, gekoppeld aan zijn eigen dossier. Dat is een van de dingen waar wolven-dna goed voor is: persoonlijke identificatie. Verder wordt het gebruikt om de herkomst en verspreiding van de wolven (bijvoorbeeld uit Duitsland of Polen) vast te stellen.

Wolven die op vee loeren

Door het dna in uitwerpselen kunnen deskundigen zien wat de wolven eten en of ze zich richten op het vee in de omgeving. Als boeren doorgeven dat hun schapen doodgebeten zijn door een wolf, wordt het afgenomen dna ook gebruikt om de schade af te handelen.

Al het wolven-dna komt in een centrale databank. Dit levert een schat aan informatie op over de opbouw van de populatie, hoe de familieverbanden zich ontwikkelen en of er sprake is van inteelt.
Dna-onderzoek geeft ook een inkijkje in het territoriale gedrag van wolven en de concurrentiestrijd tussen de roedels. BIJ12 publiceert geregeld een overzicht van het wel en wee van de wolven in Nederland. Die informatie is belangrijk voor natuurbeheerders en beleidsmakers. In de nieuwste rapportage stond onder meer dat een mannelijke wolf een zwerftocht van 500 kilometer had gemaakt door Nederland, België en Duitsland.

Nationaal Park De Hoge Veluwe en de weerzin tegen wolven

Nationaal Park De Hoge Veluwe is tegen wolven op het terrein. Dit zou funest zijn voor de biodiversiteit van het natuurgebied en voor de veiligheid van bezoekers.
Ook zouden wolven moeflons in het park vrijwel allemaal hebben gedood. Deze zeldzame wilde schapen spelen volgens het natuurpark een belangrijke rol in het ecologisch evenwicht. De parkbeheerder wilde daarom de wolven afschieten. Maar dat mocht niet van de provincie, wijzend op de Europese regelgeving.>>

Bron WeN
https://www.facebook.com/share/1Y4RZsCQ ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:57

Citaat:
Om dit park staat een hek en dat maakt veldonderzoek niet mogelijk. ,,Want daar krijgen we geen toestemming voor”,...
Je zou denken dat die clubjes geld genoeg krijgen om een kaartje te kopen en het park in te trekken..