Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:11

@Cer, kan je mij één voorbeeld in de afgelopen twintig jaar geven van vrouwenonderdrukking in Nederland, waar net zoveel ophef over is, wat net zo vaak terugkomt, wat partijen net zo hoog op de agenda willen zetten als hoofddoekjes?

Ééntje is voldoende.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:26

Janneke2 schreef:
Ik vind om allerlei redenen de klederdracht van Scheveningse vrouwen prachtig.

Maar dat wil niet zeggen dat de vrouwen in Scheveningen al eeuwenlang hele ritsen feministische verworvenheden hebben.

Vanmorgen een ingezonden brief in Trouw: '... zouden hoofddoeken verboden worden, ga ik er één dragen'.
Nou, ik ook.
Voor 's zomers graag zo'n witte kanten muts met voor mijn part oorijzers.
En als het koud is, zo'n mooie 'omslagdoek' als mevrouw Lahlah.

volgens mij gaat het er om dat het een verplichting is om dit soort kleding te dragen. Ik verwacht niet dat de vrouwen in Scheveningen verplicht worden in klederdracht te lopen. Het is een cultuurfenomeen. Geen verplichting.
maar meestal als er religie bij betrokken wordt is er meer dwang en verplichting in mijn ogen.

Ik ben heel blij dat ik geen religie aanhang in ieder geval.

Steppe schreef:
Zeer waarschijnlijk scoort dat niet genoeg.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de diehard PVV stemmers denken over de oorlog in Oekraïne en Gaza?

Dat antwoord ga je in dit topic niet krijgen denk ik. Het heet wel 'Algemeen politiek topic' , maar er zijn zeker niet alle politieke richtingen aanwezig (welkom) hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:28

Dat is onzin Juval, iedereen is welkom maar het is een discussie topic dus hang je een bepaalde partij aan bvb PVV of FvD dan is het logisch dat je weerwoord krijgt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:30

BigOne schreef:
Dat is onzin Juval, iedereen is welkom maar het is een discussie topic dus hang je een bepaalde partij aan bvb PVV of FvD dan is het logisch dat je weerwoord krijgt.

prima dat jij dat onzin vind. Wat mij betreft is ook iedereen welkom. Maar ik begrijp ook heel goed dat je hier snel kopschuw wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:38

Maar dat is toch een beetje in een slachtofferrol kruipen, dat kopschuw worden? Als je met goede argumenten kunt komen staan mensen daar toch voor open? Ik stem nou niet bepaald pvdA/GL, maar ik ben niet kopschuw hoor. Alleen is PVV mij ook een brug te ver naar rechts, maar vooral omdat er vanuit die hoek geen oplossingen komen. Als daar goede oplossingen voor de problemen vandaan zouden komen, ben ik 100% bereid te luisteren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:44

het valt mij op dat als er voor een verkiezing een anonieme poll wordt geopend waaruit dan blijkt dat toch een vrij groot deel ook hier op bokt op de pvv stemt, waarom deze mensen dit dan niet hier durven of willen verantwoorden/verdedigen...

Dat ligt volgens mij aan de sfeer hier in het topic en de manier van discussiëren. Als je een andere mening hebt dan wordt je collectief aangevallen. Dat geeft geen fijn of veilig gevoel.

Dus ja, ik kruip uiteraard weer in mijn slachtofferrol. Precies wat ik bedoel dus. :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:46

Maar ligt dat aan de argumenten, of aan de sfeer hier? Als de oplossing voor alles is "geen migranten meer" bijvoorbeeld, dan is dat toch geen oplossing omdat het totaal niet te verwezenlijken is? Daar zeg ik dan ook wat van hoor, mensen mogen best een beetje realiteitszin krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:50

realisme is een groot goed. Daar ben ik helemaal voor.. Ook wat de plannen met betrekking tot mijn sector betreft. En ook wat immigratie, armoede, woningnood en alle andere crisis betreft.

Maar het gaat vaak om de toon. Vaak worden andersdenkenden hier denigrerend toegesproken. Alsof de oppositie de oplossingen wel zou hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:52

Ja, dat denigrerende snap ik, dat hoeft voor mij ook niet. Vanuit een ivoren toren bereik je mensen niet, dan snap ik wat je bedoelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:00

Ik houd van veelkleurigheid, dus in die zin zijn alle meningen welkom wat mij betreft.

Het probleem met de pvv is, dat de heer Wilders geen enkele oplossing biedt en zijn (naar mijn mening) schijnoplossingen niet haalbaar zijn.
(Sterker nog: neerkomen op een zondebok aanwijzen. "Vanwege de moslims/tsunami van vluchtelingen/ buitenlanders hebben we problemen".)

Gesprekken over deze spanning blijken doorgaans niet mogelijk.
(Ik herinner me iemand die 'iets riep', van het kaliber van "alle moslims het land uit", en ze kreeg tegengas. Of ze ook 'Indische Nederlanders' wilde uitzetten, en hoe dan? En hoe het moest met schoonmaken, verzorgen (en noem alle onderbetaalde banen maar op)...?
Reactie "Dit is mijn mening en die mag ik van jullie niet hebben!!")
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-07-24 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:01

juval schreef:
het valt mij op dat als er voor een verkiezing een anonieme poll wordt geopend waaruit dan blijkt dat toch een vrij groot deel ook hier op bokt op de pvv stemt, waarom deze mensen dit dan niet hier durven of willen verantwoorden/verdedigen...

Dat ligt volgens mij aan de sfeer hier in het topic en de manier van discussiëren. Als je een andere mening hebt dan wordt je collectief aangevallen. Dat geeft geen fijn of veilig gevoel.

Dus ja, ik kruip uiteraard weer in mijn slachtofferrol. Precies wat ik bedoel dus. :)

Precies .Volgens die poll waren er (onder de actieve Bokkers die het invulden) 10 SGP- stemmers, maar behalve mij discussieert er helemaal niemand van mee. Ik stop er ook maar mee want het lijkt anders op ruziezoeken en dat polariseert de boel alleen nog maar verder. De standpunten verharden zich steeds meer en de groepen komen steeds verder uit elkaar te staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:06

... als ik mij goed herinner, hebben zo'n tweehonderd Bokkers de poll ingevuld.

Er zijn geen tweehonderd mensen die meepraten in dit topic - dus één sgp stemmer in het topic en tien op Bokt lijkt mij een prima representatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:10

Ik denk eerder, dat PVV-ers gewoon weinig kunnen inbrengen tegen de berichten over haatzaaiende opruiende teksten door PVV-politici.
Of ze zijn het er mee eens, dat kan ook. :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 10-07-24 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:11

Het gaat lang niet altijd over slechte argumentatie waardoor rechtse stemmers hier niet meer komen. Het gaat over een onoverkomelijk verschil in problemen en oplossingen daarvoor. Dan kun je steeds in hetzelfde cirkeltje blijven praten, of eieren voor je geld kiezen. Je gaat elkaars mening immers toch niet veranderen. Ik kan me voorstellen dat dit topic daardoor energie drainerend kan werken.

Daarnaast is een groep linkse stemmers hier die echt bijzonder veel tijd besteedt aan Bokt en dit topic. Dat is lang niet voor iedereen haalbaar.

Als je dan steeds achter de feiten aan loopt in discussie omdat het veel te snel gaat denk je ook “laat maar”.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:15

Eh, even voor mijn helderheid.

We hadden het onder andere over pvv stemmers, die zijn niet rechts, maar extreem rechts.

Er zijn wel degelijk rechtse stemmers actief in dit topic.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:17

Janneke2 schreef:
Eh, even voor mijn helderheid.

We hadden het onder andere over pvv stemmers, die zijn niet rechts, maar extreem rechts.

Er zijn wel degelijk rechtse stemmers actief in dit topic.

Nouja, daarvan hebben verschillende reeds aangegeven geen zin meer te hebben mee te praten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:17

Met rechtse stemmers ? Ik zou het woordje radicaal voor rechtse zetten. Zit nogal een verschil tussen , net zo goed tussen radicaal links en links.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:27

BigOne schreef:
Met rechtse stemmers ? Ik zou het woordje radicaal voor rechtse zetten. Zit nogal een verschil tussen , net zo goed tussen radicaal links en links.

Radicaal rechts is ook rechts

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:34

996981 schreef:
BigOne schreef:

Er bestaat ook nog zoiets als 'gewoon rechts' , dat wordt wel eens over het hoofd gezien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:37

CharleyT schreef:
996981 schreef:

Er bestaat ook nog zoiets als 'gewoon rechts' , dat wordt wel eens over het hoofd gezien.

Door mij niet? Het is echter nogal gek om te doen alsof PVV-stemmers geen rechtse stemmers zijn?

Daarnaast bestaat er (zeker in dit topic) geen consensus over wanneer een partij extreem of radicaal rechts is, terwijl daar wel degelijk verschil in zit. Vandaar dat ik het had over de rechtse stemmer in het algemeen (want hoe je het ook went of keert, die zijn ondervertegenwoordigd in dit topic).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:52

Er is inderdaad geen precieze consensus in dit topic, wanneer een partij hetzij rechts, hetzij extreem rechts dan wel radicaal rechts is.

Ik ben het met iedereen eens dat de pvv 'niet links' is en ook geen centrum partij, maar 'dat het dus rechts is' vind ik niet vriendelijk tegenover de liberalen in de vvd.

Ik stel me zo voor dat een liberaal niets, maar dan ook niets van Wilders moet hebben.
Dus maak ik duidelijk onderscheid tussen rechts en extreem rechts.

... verder heb ik de PPR nog meegemaakt. De politieke partij radicalen. Met een lerares klassieke talen als lijsttrekker: Ria Beckers.
Het streven van de PPR: 'wij zijn radicaal, radix is Latijn voor wortel, we willen de problemen bij hun wortels aanpakken'.
(Met dit in het achterhoofd kan ik de pvv niet "radicaal" vinden, in tegendeel. Ik houd het bij extreem.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:56

Radicaal is zonder geweld, extreem is met geweld.
Dat is het verschil, en PVV, FvD zijn radicaal rechts en de partijen die hier in meegaan schuren er fiks tegenaan .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:02

Janneke2 schreef:
Er is inderdaad geen precieze consensus in dit topic, wanneer een partij hetzij rechts, hetzij extreem rechts dan wel radicaal rechts is.

Ik ben het met iedereen eens dat de pvv 'niet links' is en ook geen centrum partij, maar 'dat het dus rechts is' vind ik niet vriendelijk tegenover de liberalen in de vvd.

Ik stel me zo voor dat een liberaal niets, maar dan ook niets van Wilders moet hebben.
Dus maak ik duidelijk onderscheid tussen rechts en extreem rechts.

... verder heb ik de PPR nog meegemaakt. De politieke partij radicalen. Met een lerares klassieke talen als lijsttrekker: Ria Beckers.
Het streven van de PPR: 'wij zijn radicaal, radix is Latijn voor wortel, we willen de problemen bij hun wortels aanpakken'.
(Met dit in het achterhoofd kan ik de pvv niet "radicaal" vinden, in tegendeel. Ik houd het bij extreem.)

Blijkbaar wel. Ze vormen immers een coalitie ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:21

juval schreef:
realisme is een groot goed. Daar ben ik helemaal voor.. Ook wat de plannen met betrekking tot mijn sector betreft. En ook wat immigratie, armoede, woningnood en alle andere crisis betreft.

Maar het gaat vaak om de toon. Vaak worden andersdenkenden hier denigrerend toegesproken. Alsof de oppositie de oplossingen wel zou hebben.

Geen idee of ik iemand met een andere mening denigrerend toespreek omdat deze zijn mening probeert te verwoorden, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling.

Ik zou heel graag van iemand horen waarom deze zich zo aangetrokken voelt door de PVV. Zodra ik de speerpunten en motivaties van de PVV zelf in bijbehorende cijfers ga uitpluizen kom ik iedere keer weer op uit dat m.i. deze cijfers geen onderbouwing kunnen zijn van de uitspraken die de PVV doet. Maar niet iedereen maakt zijn keuze op dezelfde manier (gelukkig)

Een antwoord is misschien 'omdat ik dat vind'? Dat zou ik ook een prima antwoord vinden hoor :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:26

Iik denk dat een hoofddoek zichtbaarder is dan de andere vormen en daarom voor meer ophef zorgt, net als de burka en de niqaabs.
Ik denk dat de andere vormen, zoals zwarte kousen (?) minder zichtbaar zijn, dat dat het verschil is in ophef.
Maar ik kan niet in het hoofd van anderen kijken. Het ging mij vooral om jouw bepaling dat niemand (hier, en ik las daarin ‘in dit topic’) het andere geweld net zo afkeurt, maar dat heb je nu ook alweer een beetje verdraait.

Ik weet niet hoe mensen het in de bible belt ervaren.. als je daar bespuugt wordt en voor westerse prutsmuts uitgescholden wordt kan ik me voorstellen dat mensen daar ook wat van vinden?

Daarnaast denk ik dat Wilders precies voor elkaar krijgt wat hij wil, nl onrust zaaien.. wij zijn er hier al dagen over bezig.. en de politiek zit allang weer samen koffie te drinken achter de schermen.

Klederdracht.. is dat ook religieus? Als iemand met spiegels op zn hoofd wil lopen, helemaal prima, als iemand niet met spiegels wil lopen en daardoor het huis niet uit mag, helemaal niet prima.
Ik vraag me af of mensen die van jongs af aan op een bepaalde manier opgevoed zijn, überhaupt een weloverwogen keus kunnen maken of ze ergens wel of niet bij willen horen.. of dat nou jehova, islam of het vliegend spagettimonster is.