juval schreef:Ons grasland wordt verder niet met gif bewerkt, ja heel af en toe heel plaatselijk als de zuring te hard groeit.
Gelukkig maar...!
(Ik heb te veel bollenboeren naar het graf gebracht in mijn tijd in de Randstad en in Drenthe komt de bollenteelt nu ook op.)
(En sinds de tweede begrafenis krijg ik het woord 'gewasbescherming' niet meer uit de keel of pen. Mensen worden niet beschermd door dat spul.)
Citaat:
Uiteraard is de grond wel afhankelijk van bemesting, wat we het liefst met dierlijke mest doen, maar waar de overheid liever kunstmest ziet.
Citaat:
Ons land is namelijk bedoelt om van te oogsten, dus niet bemesten zou verschraling betekenen.
De manier waarom de drijfmest nu verplicht geinjecteerd moet worden is helaas niet heel goed voor de grond en biodiversiteit. Wat dat betreft is/was de ketsplaat beter, maar dan heb je inderdaad meer stankoverlast en wellicht uitspoeling. Wat ook de boeren uiteraard willen voorkomen want de mest is goud waard. Zonde als dat uitspoelt.
Ja, krijg je weer gedonder met de waterkwaliteit. ('Het is ook altijd wat'.)
Citaat:
verschraling zoals veel gepromoot wordt door natuurorganisaties werkt niet om een goede grasoogst te halen. kruidenrijk grasland is leuk, maar duur en bewerkelijk. moet steeds weer opnieuw ingezaaid worden, dus ook qua co2 en dieselverbruik niet helemaal verantwoord.
Op zich hangt het af van het doel.
Op zich is verschraling één ding - maar voor wie tweehonderd koeien zowel moet laten grazen, als er hooi vanaf halen - dat gáát niet.
(Of je moet idd 'als een malloot' bijzaaien etc etc etc.)
En schraal en schraal is ook nog twee: qua mineralen en sporenelementen zijn nog al wat graslanden juist heel arm, ondanks fikse bemesting.
(Dat is de reden dat natuurorganisaties liever bepaalde bodems wel of juist niet ziet. Op het Dwingelderveld rukken de planten die geassocieerd worden met overbemesting op, terwijl het een vrijplaats moest zijn van soorten die arme bodems nodig hebben.)
Persoonlijk vind ik kruidenrijk grasland meer dan alleen maar 'leuk', maar het is niet "los verkrijgbaar". Wat in de harde praktijk idd neerkomt op duur en bewerkelijk...
Citaat:
Wij hebben op dit moment dus alleen blijven grasland (wordt niet gescheurd) en houden ca 2 melkkoeien per ha.
Als ik mij goed herinner zit je daarmee onder de norm voor biologisch boeren. (Mij staat bij 5 kobisten per hectare.)