Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:38

Eerwraak , femicide , besnijdenis van meisjes, verkrachting, het hoort niet maar gebeurt wel, overal. Alleen kindhuwelijk nog niet maar voorbeelden genoeg van allochtone meisjes die denken op vakantie te gaan en daar gedwongen worden met iemand te trouwen die ze nog nooit gezien hebben.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:49

Ik vind dit een heldere uitleg over eerwraak: https://www.veiligthuiszuidhollandzuid. ... d/eerwraak

Ik heb in het verleden vrouwen als klant gehad die slachtoffer waren geweest van eerwraak en vond dat echt van een andere orde dan huiselijk geweld. Bij eerwraak was en bleef er altijd een op je hoede zijn (ook voor mij). Er kon altijd onverwacht een ver familielid opduiken. Diep respect voor die powervrouwen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:58

ruitje schreef:
Serieus? Heb je je wel eens verdiept in eerwraak en hoe dat door hele families gaat? En überhaupt hoe de rol van de vrouw gezien word, hoe er tegen ontvangende homo's aangekeken word? Lees de Wikipedia pagina gewoon.

En als je eerwraak erger vind dan een andere manier van relationeel geweld dan discrimineer je?

Dit, dit is waarom mensen PVV stemmen... precies dit soort opmerkingen. Dat denk ik echt....Het niet kunnen benoemen van hoe erg dit is zonder voor racist uitgemaakt te worden...

Uit de Wikipedia pagina mbt eerwraak:

In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. De gemeenschap waartoe men behoort, bepaalt hoe normen en waarden worden toegepast.

Toch moet men eerwraak niet relateren aan de islam, want de godsdienst verbiedt eerwraak uitdrukkelijk

In de heilige geschriften van het jodendom, het christendom en de islam staan min of meer expliciete verwijzingen. Een oude vermelding van eerwraak is te vinden in het Bijbel-boek Genesis (34:1-31)

Wat ik uit de pagina verder haal is dat in Nederland relatief veel "gebruik" gemaakt wordt van eerwraak en dat zo'n 95% van de gevallen zich afspeelt in families met een Islamitische achtergrond.

Maar.... zegt dit iets over de Islam of zegt dit iets over Nederland?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:16

Even wat cijfers gezocht mbt huiselijk geweld in Nederland en het blijkt dat 3,7% van de Nederlanders ouder dan 16 jaar te maken krijgt met fysiek huiselijk geweld. Dat zijn ongeveer 540 duizend mensen.
Er zijn in Nederland ongeveer 500 eerwraak zaken per jaar (volgens Wikipedia), dat is minder dan 1 promiel van alle huiselijk geweldzaken.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-c ... jk-geweld/

Edit:
Ik moet de cijfers wat corrigeren. Totaal worden er jaarlijks zo'n 2500 tot 3000 zaken bij de politie gemeld, daarvan worden er 460 vanwege de complexiteit door een landelijk expertiesecentrum opgepakt.
Ik moet dus de 3000 vergelijken met de 540.000 fysieke huiselijk geweld zaken. Dat is minder dan 6 promiel.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 09-07-24 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:24

irmaz schreef:
Even wat cijfers gezocht mbt huiselijk geweld in Nederland en het blijkt dat 3,7% van de Nederlanders ouder dan 16 jaar te maken krijgt met fysiek huiselijk geweld. Dat zijn ongeveer 540 duizend mensen.
Er zijn in Nederland ongeveer 500 eerwraak zaken per jaar (volgens Wikipedia), dat is minder dan 1 promiel van alle huiselijk geweldzaken.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-c ... jk-geweld/

Ik ben het in essentie met je eens, maar het lastige is wel dat dit soort zaken lang niet altijd correct wordt aangemerkt. Net als femicide.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:28

Eerwraak en ander geweld is sowieso afschuwelijk.

Maar wat dit met de politiek te maken heeft ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:41

Electra63 schreef:
Eerwraak en ander geweld is sowieso afschuwelijk.

Maar wat dit met de politiek te maken heeft ?

Het ging erover of het terecht is dat Moslims als groep apart gezet moeten worden omdat ze volgens de Islam-godsdienst eerwraak zouden kennen en dat die eerwraak iets exclusiefs was voor de Islam. Dat blijkt dus niet het geval.

Daarnaast was ik benieuwd hoe groot het probleem in Nederland was vergeleken met andere huiselijk geweldsmisdrijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:39

ruitje schreef:
Er mag niks benoemd worden, de Whataboutism redenen vliegen je hier om de oren om maar recht te praten wat krom is.

En ja, precies dat soort dingen zorgt voor een voedingsbodem voor de PVV en FvD.

Dar mensen dat niet zien, dat is pas een balk.

Ik trek mij weer terug, snap niet waarom ik nog meepraat hier.

Ik heb iets gemist ofzo.

En oma kan niet uit de voeten met 'whataboutism'. (Geen idee wat het precies is. Het is geen compliment, zo ver ben ik, en "een" manier om een echt gesprek te smoren, lijkt me - maar tja, dat kan op 100 manieren...)

Dat er niets benoemd mag worden ontgaat mij inhoudelijk 100%.

Wat ik ondertussen WEL benoemd heb is
- de meeste mensen weten next to no thing van de islam
- allerlei GROTE problemen worden "gezellig" toegeschreven aan de islam (en dat het een haat ideologie etc zou zijn)
- en de echte problemen blijven zo juist buiten schot.

...ik heb een aantal keren 'cultuur' (ipv religie) benoemd, en patriarchaat.
Please note: Nederland is gewoon zelluf ook patriarchaal en was voorzien van een sexistisch christendom.

Cultuur kun je ook zien als:
de bewuste keuze om Turkse mannen niet uit Ankara, maar uit Oost-Turkije hierheen te halen,
idem Marokkaanse mannen uit de Rif ipv Cassablanca.
En de bijbehorende cultuurschok.
En dat Nederlandse les verboden was. (Heb ik lekker stiekem gedaan via de vakbond, inclusief: "er bestaat een CAO: jullie krijgen te weinig loon".)
... dat is vragen om problemen, en tja - die hebben we gekregen.
"Zoals je zaait, zul je oogsten..."
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-07-24 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:47

Ik vind het vooral opvallend dat niet iedereen afstand neemt van die absurde uitspraken van sommige PVV-ers.
En dat heeft niets te maken met eerwraak enz. Dat is afschuwelijk. Maar dat geldt voor iedere vrouw die vermoord wordt.

Dan doe je heel goed werk als wethouder in Tilburg, met name voor armoedebestrijding (= bestaanszekerheid) en dan word je door een deel van de Nederlandse politici en burgers uitgekotst omdat je een hoofddoek draagt.
En zij is niet de eerste en niet de laatste.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:15

Het gaat niet specifiek om eerwraak of hoofddoekjes. Het gaat om elke situatie waarin we bepaald gedrag van Nederlanders uit een andere, meestal islamitische, cultuur veroordelen, terwijl we hetzelfde gedrag van autochtone Nederlanders goedpraten.

Relationeel en huiselijk geweld heb je in alle soorten en maten, maar denken jullie nu echt dat een vrouw die uit een problematische relatie komt, in een blijf van mijn lijf huis zit, die gestalkt wordt en altijd achter zich moet kijken of ze niet door haar stalker aangevallen wordt, dit anders ervaart dan een vrouw die voor eerwraak gevlucht is?

Het is gewoon hypocriet om te doen of wij beter zijn en dat die andere culturen slechter zijn. En ja jullie hebben gelijk, het is dat gevoel om beter dan de ander te willen zijn waar de PVV en FvD op inspelen en waar ze hun kiezers mee bereiken. Maar dat is niet de schuld van de mensen die dat benoemen, dat is de schuld van de mensen die graag willen dat zij beter zijn. En als er iets is wat mij irriteert in deze discussie, dan is het wel de schuld aan anderen geven voor het eigen gedrag. Als iemand PVV stemt, dan is die persoon er zelf verantwoordelijk voor en niet iemand die doorprikt op het feit dat de PVV racistisch is. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag en loop niet weg omdat je het gemeen vindt omdat je erop aangesproken wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:19

Goed verwoord, Karl !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:37

Maar hoe dan te kijken naar het verschil van huiselijk geweld door iemand met te weinig zelfbeheersing en losse handjes. Of een eerwraakmoord met voorbedachte rade die van te voren gepland is en waarbij een minderjarige wordt gebruikt.

Oke, het zijn de uitwassen, maar het bestaan er van ontkennen doet ook geen recht aan de werkelijkheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:46

Dat moet en hoef je niet te ontkennen. Maar wat er maar al te vaak gebeurt, is dat hier een hele bevolkingsgroep op wordt aangekeken, dat is wat rechts extremistische partijen doen, in plaats van het als individuele gevallen te beschouwen. Dát is het gevaarlijke ervan. Ja, je mag best benoemen dat een groepje Turkse supporters agressief was, maar nee, niet alle Turken zijn agressief - en dat is waar de PVV maar al te veel gebruik van maakt. Mensen tegen elkaar opzetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:54

Loretta schreef:
Maar hoe dan te kijken naar het verschil van huiselijk geweld door iemand met te weinig zelfbeheersing en losse handjes. Of een eerwraakmoord met voorbedachte rade die van te voren gepland is en waarbij een minderjarige wordt gebruikt.

Oke, het zijn de uitwassen, maar het bestaan er van ontkennen doet ook geen recht aan de werkelijkheid.

Beiden zijn afschuwelijk en not done.

Zo ook met voetbal geweld is not done. En er was voetbalgeweld na de wedstrijd Nl -Turkije maar meer nog hebben Nederlandse Turken meegefeest met de oranje bende en was het een verbroedering na de eerste teleurstelling.
Alleen dat laatste is niet interessant voor de PVV en de hooligans wel want dan kan er weer een hele bevolking groep geschoffeerd worden .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:25

Ik vind vooral de band van Wilders met Orban zorgelijk.
Orban de vriend van Putin!
Hele dagen twittert Wilders, maar nog geen tweet gezien waarin hij zijn afschuw uitspreekt over de recente aanval van Rusland op het kinderziekenhuis.
Over al het (kinder)leed in Gaza, heb ik überhaupt nog geen tweet gezien van Wilders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:36

Electra63 schreef:
Hele dagen twittert Wilders, maar nog geen tweet gezien waarin hij zijn afschuw uitspreekt over de recente aanval van Rusland op het kinderziekenhuis.
Over al het (kinder)leed in Gaza, heb ik überhaupt nog geen tweet gezien van Wilders.

Deze dus!

Orban , voorzitter van de EU is op eigen houtje naar Poetin gegaan en daarna gelijk door naar Xi Jinping. Van Orban is bekend dat hij aardig pro Russische gevoelens heeft.
Poetin bombardeert een dag later een kinderziekenhuis in Oekraïne. Wat betekent dat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:51

Citaat:
Dat mag, ier zijn maar weinig mensen die weten dat de islamitische kledingvoorschriften ook voor mannen gelden.
Nieuwsgierige vraag: vind je het dan nog steeds waanzin...?

Het gaat mij niet om islamitische kledingvoorschriften, het gaat mij om kledingvoorschriften, en ja, dat vind ik waanzin. Ik denk niet dat god je meer waardeert als je krulletjes aan je hoofd hebt. (maar goed, ik denk niet dat er een god is, dus voor mij maakt het helemaal niet uit)

Citaat:
Als iemand een probleem heeft met hoofddoekjes vanwege het onderdrukken van vrouwen, maar geen problemen heeft met al die andere vormen van vrouwenonderdrukking, dan gaat het dus niet om vrouwenonderdrukking, dan gaat het dus blijkbaar om het hoofddoekje.

het 1 sluit het ander niet uit. Ik weet niet of mensen geen problemen hebben met het onderdrukken van vrouwen

ik denk ook dat het te maken heeft met hoe men zich uit. Althans, dat is het hier op Scheveningen wel.
maar ik ga ook weer even een poosje wat anders doen

Citaat:
Eerwraak is gewoon een vorm van relationeel of huiselijk geweld.

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/eerwraak-eremoord

Citaat:
Als je daar onderscheid op gaat maken, dan is dat dus weer op een andere cultuur en dus gewoon weer een vorm van discriminatie.

ik wist niet dat geweld (tegen bv vrouwen) hier verder wel goedgekeurd werd?
Het wordt eerwraak genoemd, dan mag je het toch eerwraak noemen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:20

Electra63 schreef:

Zeer waarschijnlijk scoort dat niet genoeg.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de diehard PVV stemmers denken over de oorlog in Oekraïne en Gaza?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:26

Electra63 schreef:

De band van Wilders met Orban? Eerder de band van Wilders met Poetin, zie hem nog zo staan met z’n Russisch vriendschap speldje om Russische machthebbers toe te spreken, ruim na MH17 !! Hij was zeer lovend over Poetin en nu hoor je hem daar natuurlijk niet over maar reken maar dat hij Poetin bewonderd.
Mag het misschien niet zeggen maar al die rechts radicalen zijn smeerlappen, kijk naar Le Pen , voor de verkiezingen geen woord over de nieuwe groep in EU van Orban , ze probeerde duidelijk om niet zo extreem over te komen. Na verkiezingen, eerste wat ze doet, toetreden tot de coalitie van Orban.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 10-07-24 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:28

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:

Beiden zijn afschuwelijk en not done.

Zo ook met voetbal geweld is not done. En er was voetbalgeweld na de wedstrijd Nl -Turkije maar meer nog hebben Nederlandse Turken meegefeest met de oranje bende en was het een verbroedering na de eerste teleurstelling.
Alleen dat laatste is niet interessant voor de PVV en de hooligans wel want dan kan er weer een hele bevolking groep geschoffeerd worden .

Nee dat klopt. Wat de PVV doet is selectief shoppen tussen de feiten en alleen datgene wat hun verhaal ondersteunt benoemen. Zelf ben ik voorstander van alle feiten benoemen en dus ook iet van bepaalde feiten onder het tapijt willen schuiven.

En zoals je vaker ziet bij voetbalsupporters vormen de hooligans ook hier slechts een kleine minderheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:31

Nou ja vwb die tweet van Wilders.. het is niet dat hij die jongen opgedrongen heeft om die uitspraken te doen. Hij heeft gewoon videomateriaal gebruikt wat voor handen was...
dus je zou zelfs kunnen beargumenteren dat die jongen zijn bevolking schoffeert.. of in ieder geval slechte reclame maakt..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:34

Loretta schreef:

Relationeel of huiselijk geweld beslaat een heel scala van weinig zelfbeheersing met losse handjes tot moord en van alles daartussen. Wat jij nu doet is de twee uitersten met elkaar vergelijken. Je benoemt voor allochtone Nederlanders het ene uiterste, weinig zelfbeheersing en losse handjes, en voor islamitische Nederlanders het andere uiterste, moord. En wat je dan weer krijgt is dat je de islamitische cultuur als veel slechter afzet tegen onze cultuur.

En dat is volslagen onzin, binnen de islamitische cultuur heb je dat hele scala van weinig zelfbeheersing met losse handjes tot moord. En binnen onze allochtone Nederlandse cultuur heb je ook dat hele scala van weinig zelfbeheersing met losse handjes tot moord. In Nederland wordt er elke acht dagen een vrouw vermoord. Het allergrootste gedeelte van die moorden is binnen de relationele sfeer en is femicide. Als je eerlijk bent en als je eerlijke vergelijkingen maakt, dan is onze cultuur niet beter, ook niet slechter, maar ook niet beter. Het probleem is alleen dat we steeds oneerlijke vergelijkingen maken, zoals jij net ook deed.

En Cer, sorry dat ik het moet zeggen, maar wat is dat voor een belachelijke aanname van jou dat geweld tegen vrouwen goedgekeurd wordt. Niemand hier keurt geweld tegen vrouwen goed, niemand zegt ook maar iets wat daar op lijkt. Wat er wel gezegd wordt is dat in alle culturen er geweld tegen vrouwen is en dat al dat geweld niet goed is en dat je er dus niet één vorm van geweld uit moet halen en alleen die veroordelen. Hou gewoon op de woorden van iemand anders te verdraaien om zo je gelijk te krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:57

Ik volg het niet helemaal meer. Eerwraak en huiselijk geweld zijn twee verschillende dingen, voor zover ik weet.
Huiselijk geweld komt voor bij alle etniciteiten en in alle lagen van de bevolking. Eerwraak is daarentegen het uitsluiten en soms vermoorden van mensen die volgens de heersende cultuur niet in de pas lopen. Het is dan ook lang niet altijd de partner die zelf wraak neemt maar de hele familie en sociale omgeving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:58

Karl66 schreef:
En Cer, sorry dat ik het moet zeggen, maar wat is dat voor een belachelijke aanname van jou dat geweld tegen vrouwen goedgekeurd wordt. Niemand hier keurt geweld tegen vrouwen goed, niemand zegt ook maar iets wat daar op lijkt. Wat er wel gezegd wordt is dat in alle culturen er geweld tegen vrouwen is en dat al dat geweld niet goed is en dat je er dus niet één vorm van geweld uit moet halen en alleen die veroordelen. Hou gewoon op de woorden van iemand anders te verdraaien om zo je gelijk te krijgen.

Dat is niet wat ik zeg en ik denk dat jij heel goed je eigen regel in de gaten moet houden
Hou gewoon op de woorden van iemand anders te verdraaien om zo je gelijk te krijgen.

Ik quote je gewoon even dan, en dan laat ik het er verder echt bij, ik ben er weer klaar mee.
Citaat:
..iemand een probleem heeft met hoofddoeken vanwege het onderdrukken van vrouwen, maar geen problemen heeft met al die andere vormen van vrouwenonderdrukking..
Citaat:
Het gaat om elke situatie waarin we bepaald gedrag van Nederlanders uit een andere, meestal islamitische, cultuur veroordelen, terwijl we hetzelfde gedrag van autochtone Nederlanders goedpraten

het is letterlijk wat ik hier vraag
"ik wist niet dat geweld (tegen bv vrouwen) hier verder wel goedgekeurd werd?"
Het gaat hier nu nl om hoofddoekjes, Islam, eerwraak en aanverwante zaken en niet over algemeen geweld tegen vrouwen. Dat kan ook hoor, het daarover hebben, en ik ga ervanuit dat niemand dat goedkeurt, ik niet in ieder geval. maar volgens jou praten wij (wie dan) hetzelfde gedrag van autochtone Nederlanders goed... zo lees ik het.

Dus of ik begrijp jou helemaal verkeerd, of jij begrijpt mij verkeerd (dat vind ik beiden aannemelijk) maar om dan meteen met "maar wat is dat voor een belachelijke aanname van jou" en "hou gewoon op de woorden van iemand anders te verdraaien" te komen vind ik erg belerend en hooghartig. Maar ik weet dat je dat eerder ook al gedaan hebt, mijn woorden zo eruit filteren en draaien dat ik de boeman ben. Of het gooien op 'ja je stelt vragen die geen vragen zijn' of iets anders waar je je eigen sausje/vooroordelen overheen gooit.. Althans, zo komt het op mij over. Je vraagt nooit 'joh wat bedoel je daarmee' maar je gooit er meteen een oordeel overheen.. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:03

Ik vind om allerlei redenen de klederdracht van Scheveningse vrouwen prachtig.

Maar dat wil niet zeggen dat de vrouwen in Scheveningen al eeuwenlang hele ritsen feministische verworvenheden hebben.

Vanmorgen een ingezonden brief in Trouw: '... zouden hoofddoeken verboden worden, ga ik er één dragen'.
Nou, ik ook.
Voor 's zomers graag zo'n witte kanten muts met voor mijn part oorijzers.
En als het koud is, zo'n mooie 'omslagdoek' als mevrouw Lahlah.