Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:34

Eens Pien, bijzonder misplaatst. Geeft ook wel een indicatie wat betreft niveau. Blijf er boven staan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:36

Ohja, de boktpolitie vindt dat je over sommige onderwerpen absoluut geen grapjes of luchtige opmerkingen mag maken. Verboden!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:40

oomens schreef:
Ohja, de boktpolitie vindt dat je over sommige onderwerpen absoluut geen grapjes of luchtige opmerkingen mag maken. Verboden!

Als het letterlijk over/om mensenlevens gaat, vind ik sommige zgn. grappige opmerkingen inderdaad misplaatst. Maar ieder zijn (humor) smaak natuurlijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:45

oomens schreef:
Klopt, ik vind zoiets niet kunnen, en imo zegt het een hele hoop over wie zulke dingen zegt.

Anderen zullen er vast anders over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:46

Het hele topic gaat over een OORLOG, dus elke grap zou dan misplaatst zijn. Spreek dan iedereen aan of niemand.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:48

En toch ben jij een van de weinigen die er keer op keer op wordt aangesproken, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:50

En dat leg ik vervolgens naast me neer omdat anderen ook grapjes maken en het dus blijkbaar mag binnen dit topic. Nu wwer ontopic verder?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:00

Dat naast je neer leggen blijkt niet echt uit je reacties. Als mensen steeds weer dezelfde misplaatste grapjes blijven maken, zullen ze hier hopelijk steeds weer op worden aangesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:19

Wat meer inhoudelijk, en daarmee waarschijnlijk een stuk interessanter, een artikel van de Modern War Institute at West Point (de militaire academie):
https://mwi.usma.edu/time-is-not-on-kyi ... n-ukraine/

De titel zegt al een hoop: "TIME IS NOT ON KYIV’S SIDE"

Enkele stukken uit het artikel in een quote samengevoegd:
Citaat:
Even in units that fall within the Ukrainian special operations command, most soldiers are sent to the front line with very little training. In one such unit, we estimated that just 20 percent had even fired a weapon before heading to combat.
(...)
These units are manned by local volunteers who typically have received very little preparation.
(...)
After four months of grinding attrition, the Ukrainian army is facing a manpower shortage.
(...)
A more recent New York Times article puts that figure much higher—at one hundred to two hundred deaths a day. To put that in context, during the 1968 Tet offensive in Vietnam, one of the bloodiest periods of the war, US deaths were roughly two hundred a week—and among a force almost twice the size of the Ukrainian army.
(...)
Of course, the Russians continue to take even higher casualties, but with their vastly greater pool of manpower, it is unlikely that these losses will have a significant impact—at least not in the short term.

Citaat:
The Russian army now occupies an area comprising one-fifth of Ukraine’s total land mass—far more than it did at the outset of the war. President Vladimir Putin’s overall objective remains opaque. The low threshold for declaring victory is likely to be annexation of the entire Donbas region, a goal that Putin has almost accomplished, but with a recent resurgence in Russian confidence, that may not be enough to satisfy him.

Credible reports from Meduza, a Russian-language news site based in Latvia, indicate that Kyiv is back in the crosshairs and that there is now renewed support within the Kremlin for another onslaught on the capital.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:36

Even een opvolging op de discussie die hier in maart plaats vond over hypersonic missiles. De Amerikanen zijn er nog steeds niet uit:

Afbeelding
https://www.bloomberg.com/news/articles ... or-program

Citaat:
A flight test of a hypersonic missile system in Hawaii ended in failure due to a problem that took place after ignition, the Department of Defense said, delivering a fresh blow to a program that has suffered stumbles.

Rusland, China, en zelfs Noord Korea lopen voor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:23

Hypersonische raketten zijn niet zó gevaarlijk. Zoals met vele militaire ontwikkelingen is her altijd helemaal de vraag of nieuwe technologieën hun hype waarmaken.
Vergelijk bijvoorbeeld laserwapens en railguns, met veel fanfare aangekondigd maar (nog?) onpraktisch in de praktijk.
Een interessante analyse van de stand der dingen; https://youtu.be/fTEhG8zzftQ

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:50

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:58

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:01

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:49

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:11

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:36

Babootje schreef:
bigone schreef:
Draadje over de honger tactiek van Poetin:

https://threadreaderapp.com/thread/1543 ... 98784.html

Een vreselijke, gewetenloze en misdadige strategie.

Klopt, maar zolang de beoogde doelen ermee bereikt worden, dan is het voor Rusland acceptabel.
Mensenrechten en geweten zijn zaken waar 'westerse zwakkelingen' zich door laten tegenhouden, maar Poetin laat zich door dat soort trivialiteiten niet afremmen bij het uitvoeren van zijn agenda.
En als er vanuit de internationale gemeenschap toch gezeur komt, dan is de bekende communicatiestrategie gewoon alles ontkennen totdat dat niet meer houdbaar is, en daarna gewoon alles nogmaals ontkennen maar dan met een net iets gedraaid verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:51

Klopt Oomens dat is de cynische waarheid. Eens met je conclusie Babootje. Het is één grote schande en ongelooflijk dat iemand die waarschijnlijk binnen paar jaar komt te overlijden dit achter wil laten als erfenis. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, dat hij echt mag branden in de hel en alle pijn die hij veroorzaakt heeft in zijn leven zelf gaat voelen na zijn dood, wens ik hem toe. Zo machteloos voelt het wel, dat je hem alleen maar dit toe kan wensen en verder het allemaal ziet gebeuren → we staan erbij en kijken er naar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:09

pien_2010 schreef:
Klopt Oomens dat is de cynische waarheid. Eens met je conclusie Babootje. Het is één grote schande en ongelooflijk dat iemand die waarschijnlijk binnen paar jaar komt te overlijden dit achter wil laten als erfenis. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, dat hij echt mag branden in de hel en alle pijn die hij veroorzaakt heeft in zijn leven zelf gaat voelen na zijn dood, wens ik hem toe. Zo machteloos voelt het wel, dat je hem alleen maar dit toe kan wensen en verder het allemaal ziet gebeuren → we staan erbij en kijken er naar.

Dat binnen een paar jaar overlijden is nog steeds speculatie. Als dat waar is, dan is het misschien een hele slimme strategie. Gewetenloos, maar wel slim.

Hij zet zijn land op een gruwelijke manier weer op de kaart. Waar Rusland in de jaren 90 een failliete ex-supermacht was waarvan de hele infrastructuur in de uitverkoop ging, is het nu weer een machtsfactor die internationaal niet te negeren is, al was het maar vanwege hun offensieve stijl van 'diplomatie bedrijven'.

Hij zorgt ervoor dat de interessante delen van het buurland, waar de grondstoffen en havens zijn, in Russische handen komen, evenals het stuk Zwarte-Zeekust ervoor. De kans dat Oekraïne die gebieden terugverovert op korte of langere termijn, is niet bijzonder groot. Na actief Russificeren en/of ontvolken van die gebieden, zal het verzet ook vanzelf uitdoven of met harde hand de kop in worden gedrukt.

Blijvende internationale sancties blijken erg kostbaar voor de landen die ze hebben ingesteld, dus waarschijnlijk worden die vanzelf afgeschaald als Oekraïne (als dat überhaupt nog (deels) bestaat dan) alle claims op de verloren gebieden opgeeft en de strijd stopt.
Mocht Poetin inderdaad overlijden, dan kunnen alle gruwelijkheden naar buiten toe aan hem persoonlijk worden toegeschreven (binnenlands zullen ze hem waarschijnlijk als een held neerzetten), en als er dan een beetje een constructieve leiding in het Kremlin komt, dan kan het zomaar gebeuren dat Rusland geen torenhoge herstelbetalingen worden opgelegd voor de veroorzaakte schade. De dan zittende regering treft toch immers geen enkele blaam?
Die schade zal het Westen/de EU dan zelf maar grotendeels betalen.

Puntje bij paaltje heeft Poetin dan Rusland een stuk groter en invloedrijker gemaakt tegen minimale kosten aan eigen kant. Op een berg overleden militairen na dan, maar die komen 'toch maar' vooral uit de deelrepublieken in het oosten en zuidoosten, ver weg van Moskou.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:26

Cynisch en zo overwint het kwaad en zie de mens in zijn meest nare vorm. Schijt aan alles en iedereen en we vinden het zelfs gruwelijk slim (op een bepaalde manier is dat natuurlijk ook zo). Ik vind het vooral gruwelijk kwaadaardig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:46

Babootje schreef:
bigone schreef:
Draadje over de honger tactiek van Poetin:

https://threadreaderapp.com/thread/1543 ... 98784.html

Een vreselijke, gewetenloze en misdadige strategie.
Ooit, in een inmiddels toch wel een beetje ver verleden, las ik tijdens de brugklas een van de Harry Potter boeken (ik geloof deel 5). Prof. Perkamentus deed daarin de volgende uitspraak: Het doel heiligt de middelen. Altijd een intrigerende quote gevonden, overigens niet perse in positieve zin.

Ik moest er tijdens het lezen van bovenstaande bron weer aan denken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:54

Het is gewoon vernietiging, diefstal, graaizucht, hongersnood brengen in de wereld etc. je kunt als mens maar ergens "trots" op zijn.
Zo cynisch en verdorven is de wereld dus geworden.

Enfin, dan ben ik maar Don Quichotte, maar ik geloof en ga voor de overwinning van Oekraïne, een sterke NAVO en EU en ik ga voor een Rusland dat uiteindelijk zijn hand overspeelt heeft en uitgekotst wordt door de wereld.
Zelensky met zijn dappere Oekraïners verdienen alle hulp van de wereld. Als het westen dit laat gebeuren, betalen we een nog hogere prijs als met verlies van Oekraïne en wat dat betref zie ik toch wel met verbazing hoe Boris Johnson dit echt niet wil laten gebeuren met nog een aantal landen. De man, die ik een hoog flapdrol gehalte vindt hebben, is wel gestegen in mijn achting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:44

pien_2010 schreef:
Het is gewoon vernietiging, diefstal, graaizucht, hongersnood brengen in de wereld etc. je kunt als mens maar ergens "trots" op zijn.

Nog erger, het is beestachtig, het is wreed, het is satanisch. In en in slecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:49

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:50

Rusland beschuldigt Oekraine van dodelijk bombardement in Belgorod
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1792104 ... d-belgorod

Direct daarna het bericht:

Doden bij aanval op Slovjansk

Bij een aanval op de Oost-Oekraïense stad Slovjansk zijn veel doden en gewonden gevallen, meldt de burgemeester van de stad. Volgens hem zijn er vijftien branden uitgebroken. Het zou de zwaarste beschieting van de stad de afgelopen tijd zijn na de Russische invasie eind februari.