Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:18

Nikass schreef:
Het is toch ook een achterlijke regeling dan? Hoezo twee jaar wachtgeld na drie maanden werk? Dat krijgt geen enkele werknemer.
(...)
Normale mensen krijgen überhaupt niets als ze zelf opstappen.

Politicus zijn is een vrij beroep.
Er is (itt werknemers) NUL bescherming tegen ontslag. Een politicus kan ook buiten eigen schuld van de ene dag op de andere op de klinkers staan.

Dus dat er een regeling is, te vergelijken met de ww, vind ik terecht.
(Als hij net over die grens van 1 oktober is gegaan zijn de verhoudingen idd scheef.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:22

juval schreef:
Maar waar wordt dan op geselecteerd bij de honden?

mijn lieve kruising aussie bijt, houdt vast en schudt de kop om de ratten te doden. Ik denk dat het schudden wel een natuurlijk reflex is.
Er zijn zo veel honden die bijten, ze kunnen het volgens mij allemaal. Ik heb een krantenwijk en ben het meest voorzichtig met de pekinees van de buurvrouw, dat is echt een fel (gemeen) keffertje, heeft al meerdere keren gebeten.

Het gaat om die honden die niet meer loslaten. De klem hanteren. Die honden brengen enorm veel schade aan met name bij kinderen daar die op ooghoogte zich bevinden van honden. Dat de honden wereld van die rassen dat niet opgelost heeft gekregen vraagt ingrijpen. Het is raar dat we deze schade, die aanzienlijk is, accepteren als maatschappij. De plastische chirurgen luiden niet voor niets (alweer) de noodklok.

Het zou in mijn ogen normaal zijn, als een hond waarover twijfels zijn, gezien zijn gedrag om die te laten inslapen.
Mijn broer heeft dit huilend gedaan met zijn Berner Senner hond waarop de dierenarts zei:" als iedereen dit zou doen, zo op tijd, dan zouden er aanmerkelijk minder ongelukken gebeuren. Je hebt heel goed gezien dat jouw hond een risico vormt en je grijpt optijd in. Je hebt gewoon pech gehad en je hebt zoveel honden gehad, dit kan een keer gebeuren.". En daar ligt dus het probleem . De grenzen worden veels te veel opgerekt door hondeneigenaren. Zo zonde.

anjali

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:05

Waarom doen mensen eigenlijk zo moeilijk als hen gevraagd wordt hun hond te muilkorven. Dat zou toch al een heleboel narigheid kunnen voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:09

anjali schreef:
Waarom doen mensen eigenlijk zo moeilijk als hen gevraagd wordt hun hond te muilkorven. Dat zou toch al een heleboel narigheid kunnen voorkomen.

Maar dat is dus net het probleem. Het gaat vaak om lieve honden (ik heb het over de rassen die potentieel gevaarlijk kunnen zijn daar ze niet meer los laten als ze eenmaal bijten). Dus omdat het lieve honden zijn worden ze niet gemuilkorfd. En dan gebeurt er iets waardoor ze opeens bijten. En dat is het probleem, het zit nl in hun genen dat ze de prooi nooit los laten. Dat is die klem. Dus hele kindergezichtjes worden voor de rest van hun leven verminkt. Daar is de plastische chirurgie helemaal klaar mee en luidt de noodklok.
"Die van mij is zo lief". En toch gaat het daar niet over. Juist die lieve honden daar verwacht je het niet van dat die kunnen bijten met alle gevolgen van dien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:17

alle honden worden lief geboren. En alles met tandjes kan bijten :)

Hier helaas van de week ook een nare ervaring voor een klasgenootje van mijn dochter (11 jr). DIe ging met hun hondje wandelen en toen werd dat hondje dus uit het niets aangevallen door een staff achtige hond. Kind en hond allebei in trauma. Gelukkig redelijk goed afgelopen voor de hond, paar gaatjes, maar het kind heeft al een paar nachten niet geslapen en durft de hond niet meer uit te laten nu. Een muilkorf had dit kunnen voorkomen.
Helaas moeten de goeden altijd onder de kwaden lijden. Ook de goede honden die een verkeerd baasje treffen :(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:38

[BB] Hoe nu te handelen

Nu een week later
Zodra mijn hondje de homd ziet begint ze weer te rillen
Verder gaat het best goed met haar, wond begint te genezen.
Maar het besef dat ik haar zomaar kwijt kon zijn is hard binnen gekomen.

Nu is de eigenaar door bewindvoerder aangesproken, heeft wel betaald.
Gisteravond stond meneer bij mij aarde tegen de ramen te gooien.3nz...

Doe honden komen gewoon te vaak in verkeerde handen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:46

Ik heb zelf 3 honden, dus ben echt wel een hondenliefhebber, maar ik begrijp gewoon níet waarom je zo’n hond zou willen hebben.

Een deel van je omgeving voelt zich niet veilig bij jouw hond. Dat zou al genoeg moeten zijn? En daarbovenop toch het risico dat je neemt met met andere honden, kinderen, mensen en dús ook met je eigen hond. Is het een soort grootheidswaanzin of bewijsdrang dat jíj wel honden kunt opvoeden ofzo?

Wat mij betreft grijpt de politiek in inderdaad. Op HR rassen en ook nog veel steviger op rassen waarbij het welzijn wordt bedreigd door de looks zoals te korte snuiten. Blijkbaar kunnen fokkers de verantwoordelijkheid niet nemen, want het is al jaren een issue.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:09

Chubby schreef:
Ik heb zelf 3 honden, dus ben echt wel een hondenliefhebber, maar ik begrijp gewoon níet waarom je zo’n hond zou willen hebben.

Een deel van je omgeving voelt zich niet veilig bij jouw hond. Dat zou al genoeg moeten zijn? En daarbovenop toch het risico dat je neemt met met andere honden, kinderen, mensen en dús ook met je eigen hond. Is het een soort grootheidswaanzin of bewijsdrang dat jíj wel honden kunt opvoeden ofzo?

<KNIP>

Bij ons zeggen we: daar komt er weer eentje met zijn persoonlijkheid aan een touwtje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:22

Chubby schreef:

Wat mij betreft grijpt de politiek in inderdaad. Op HR rassen en ook nog veel steviger op rassen waarbij het welzijn wordt bedreigd door de looks zoals te korte snuiten. Blijkbaar kunnen fokkers de verantwoordelijkheid niet nemen, want het is al jaren een issue.

Dit dus.

En niet alle honden worden lief geboren Juval of dat het aan de mensen ligt. In de familie lijn van de hond van mijn broer bleek dit vaker voor gekomen te zijn, dat honden opeens gek gedrag lieten zien. Helaas wist mijn broer dat niet, die was daar net komen wonen en de erkende fokker had dit niet verteld.

Ik weet nog als kind, dat "opeens een omslag van karakter krijgen" in sommige rotweilerslijnen zat. We hadden in de straat iemand met twee rottweilers. Een geweldige man, goed voor zijn honden die keigaaf waren. Ik was er ook totaal niet bang voor. Integendeel zelfs. Ik vind rottweilers nog steeds leuk vanwege zijn honden die ik alleen ken als zeer lief en speels. Echte vrienden.
Wat blijkt, op een dag kwam de man thuis. Kijkt door het raam naar zijn honden in de grote afgesloten tuin. Hij heeft onmiddellijk de politie gebeld die zijn gekomen. Die hebben de honden geschoten. Hij zag het gelijk in hun ogen, dat helaas zijn honden gevaarlijk waren geworden. En waarom??
Als kind maakt zo'n verhaal wel indruk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:34

Pien: Dat is dan iemand geweest die zijn dieren ziet en kent. En daarmee ook kiest voor wat voor hen het beste is. Dat zijn goede baasjes.

Maar de typische 'gevaarlijke rassen'.... De gemiddelde golden retriever en labrador kunnen ook uithalen. Daar heb ik zelf helaas ervaring mee. Zelfde met een mechelse herder. Zijn niet 'gevaarlijk' maar deze mechelse herder ging toch achter mijn neefje van destijds 5 aan. Voet gegrepen en niet meer losgelaten.

Liever dat de lijn gelijk wordt getrokken: Elke hond, hoe lief ook, kan een kronkel krijgen. Nu zou een chihuahua minder schade veroorzaken dan een rottweiler. De uitspraak 'mijn hond is lief en doet zulke dingen niet'... Ik vertrouw er niet meer op.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:38

In de Golden Retriever lijnen is ook agressie geslopen. Eeuwig zonde, ik weet niet welk nest de bron was maar ergens is agressie er (waarschijnlijk natuurlijk per ongeluk) in gefokt. Gevolg is dat er nu Goldens rondlopen die van heel lief, in één seconde naar extreem agressief kunnen gaan. Alsof ze door een wesp gestoken worden, zo snel slaan ze om. En weer terug. Denk je een lieve, relatief ongecompliceerde pup te hebben, krijg je dat. Verschil is wel dat Goldens niet koste wat kost vast blijven houden, maar alsnog zou ik zo'n Golden voor geen goud in huis willen hebben.

En eigenaren zeggen precies hetzelfde als die man die Pien voor mij omschreef: je ziet echt iets omslaan in de ogen. Doodeng.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:43

Nogmaals Winged die honden hebben geen klem. Daar zit het verschil. Dus als een hond aanvalt en hij bijt, en mensen pakken hem bij zijn lurven krijgen ze hem meestal wel los. Honden met de klem niet, die moeten gedood worden. Die geven dan ook de meeste verwondingen, terwijl die groep best wel klein is.

Natuurlijk mag van mij een wet komen dat als een hond 1x een mens heeft aangevallen, dat het gelijk enkele reis euthanasie is. Maar fok verbod gaat veel verder. Dan zeg je als maatschappij dat die honden er niet meer mogen zijn. Dus over 15 jaar zijn die rassen er niet meer.
Het probleem is ook dat in bepaalde (criminele) kringen die honden gehouden worden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-10-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:44

Bij golden retrievers komt in bepaalde lijnen inderdaad het rage Syndrome voor, net als bij bullterriers en Cocker spaniels, waar deze afwijking het Rode Cocker syndroom genoemd wordt.

Mechelaars en andere pittige herders zijn absoluut grensgevallen. Maar hebben over het algemeen een heel andere insteek wat ze voorspelbaarder maakt.

Bij pitbullachtigen is het vaak prooigedrag naar hond en mens, wat weinig signalen geeft en het gedrag heel vasthoudend maakt als ze eenmaal vast hebben. De klem bestaat niet, maar de drive waarmee ze vasthouden zorgt ervoor dat ze niet willen lossen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:07

hr honden worden nog veel te vaak als soort van statussymbool gehouden denk ik. En komen ook vaak in 'verkeerde' handen. Of je dit helemaal kan uitbannen? ik hoop het, maar betwijfel het.

Ik ben wel benieuwd hoe de selectie gaat zijn voor deze nieuwe plannen? bepaalde kaak breedte? Of inderdaad als het 1 keer fout gaat, maar ja, dan is het al een keer fout gegaan natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:36

De selectie is eenvoudig. Als het een ras is waarvan bekend dat bij bijtincident de hond nooit los zal laten, het klemmen, dan zijn dat voor mij de eerste rassen die verbod fokken zouden krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:38

juval schreef:
hr honden worden nog veel te vaak als soort van statussymbool gehouden denk ik. En komen ook vaak in 'verkeerde' handen. Of je dit helemaal kan uitbannen? ik hoop het, maar betwijfel het.

Ik ben wel benieuwd hoe de selectie gaat zijn voor deze nieuwe plannen? bepaalde kaak breedte? Of inderdaad als het 1 keer fout gaat, maar ja, dan is het al een keer fout gegaan natuurlijk.

Waarschijnlijk door statistieken.
Meldingen.
Er komen natuurlijk veel meer meldingen binnen van pitbulls dan van boomertjes bij wijze van.

(En kleine hondjes kunnen ook gemeen bijten)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:58

Cowboy55 schreef:
Chubby schreef:

<KNIP>

Bij ons zeggen we: daar komt er weer eentje met zijn persoonlijkheid aan een touwtje.

_O-

Hier ook een hond die in Duitsland op de zwarte lijsten staat. Niet omdat dat zo stoer is, maar omdat hij een taak heeft. Hij voert de taak uit waarvoor hij van origine gefokt is en doet dit uitstekend.

Als er kinderen over de vloer zijn en mensen die niet senang zijn gaat hij in de schuur. We nemen geen risico. Mocht ooit blijken dat het gedrag omslaat, worden er maatregelen getroffen.

Het probleem is denk ik dat iedereen zichzelf ziet als capabele baas. Ik sta niet negatief tegen uitbannen. Ook niet als dat betekent dat we het ras waarvoor wij gekozen hebben (in de toekomst) niet meer mogen houden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:03

Chubby schreef:

Wat mij betreft grijpt de politiek in inderdaad.

Waarom heb jij de honden die je nu hebt? Op basis waarvan heb je die gekozen?
Ik heb "zo'n" hond. Heel bewust voor dit type gekozen. Een herplaatser, kruising stafford in ons geval. Sja ik hou van dit soort honden. Net zoals ik qua paarden (inmiddels wel met paardenpensioen) nooit anders dan voor een quarter zou kiezen. Mijn hond is alles wat we in een hond zoeken. En niemand die ik ken voelt zich onveilig bij hem. Sterker nog, zelfs mensen die eerder aangaven dat ze eigenlijk bang zijn voor honden lopen met 'm weg (figuurlijk dan). En ja.....hij kan niet met alle andere reuen. Dat is inderdaad iets wat in de genen zit, het hond intolerant zijn. Dat is overigens iets totaal anders als mens intolerant of agressie tegen mensen, wat er bij deze honden niet in "gefokt" zit, integendeel. Dus als dat met deze rassen aan de orde is is er altijd iets meer aan de hand.

Anyway, wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid door hem altijd aangelijnd en met korf uit te laten. Die korf was overigens niet nodig geweest als iedereen zich aan de aanlijnverplichting zou houden waar van toepassing, maar da's weer een ander verhaal.

Ben het wel met je eens dat er vanuit de politiek iets moet gebeuren, want elk incident is er een teveel, maar zeker geen verbod. Het bewustzijn moet beter. Zeker bij de mensen die denken dat genetische aanleg geen rol speelt. En de aanvoer/broodfok. Ik denk (en velen met mij gelukkig) dan meer aan een vergunning icm nog wat andere maatregelen, liefst voor alle rassen trouwens. Beetje zoals ze in Spanje hebben ingevoerd (vooralsnog alleen op papier, de uitvoering schijnt nog wat vertraging te hebben). Overigens als je een verbod op kenmerken als bijtkracht icm prooischudden zou invoeren kan minimaal de halve hondenpopulatie op de schop.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:36

pien_2010 schreef:
Natuurlijk mag van mij een wet komen dat als een hond 1x een mens heeft aangevallen, dat het gelijk enkele reis euthanasie is. Maar fok verbod gaat veel verder. Dan zeg je als maatschappij dat die honden er niet meer mogen zijn. Dus over 15 jaar zijn die rassen er niet meer.
Het probleem is ook dat in bepaalde (criminele) kringen die honden gehouden worden.

Heb jij het hier alleen over de hoog risicohonden of over alle hondenrassen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:49

In feite over alle grote rassen die met hun aanval gevaarlijk kunnen zijn. Verder ga ik het niet uitwerken. Daar moet onderzocht worden door deskundigen en goed over nagedacht.

In mijn leven ben ik het meeste aangevallen door kleine keffertjes en ook een keer een kind van mij. Niet leuk, maar niet levensbedreigend. De meeste volwassenen zijn zo klaar met die krengetjes en dan is het afgelopen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:16

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:24

... en deze keer stemmen de sociaal-democraten niet mee met de groenen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:33

anjali schreef:

klopt! Dat vraag ik me ook telkens opnieuw af. Er is totaal niets mis met een goedpassende muilkorf. Ik snap zelfs niet dat niet veel mensen hun hond ongevraagd korven. Maar dat blijft een heet hangijzer inderdaad.
Daarentegen word je ook wel eens raar aangekeken als je met een gekorfde hond loopt. Dat houdt ook veel mensen tegen. Mij boeit het niet, ik wil ten allen tijde voorkomen dat mijn hond schade veroorzaakt en daardoor in grotere problemen komt. Dus korf ik, puur preventief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:44

Janneke2 schreef:

Ja ik las het ook. Bij de volgende EU verkiezingen stem ik op
PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim.
Die man is echt groen en heeft goede ideeën en hij is creatief met de implantatie ervan met oog voor de betaalbaarheid voor de kleinere portemonnee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:47

pien_2010 schreef:
Janneke2 schreef:

Ja ik las het ook. Bij de volgende EU verkiezingen stem ik op
PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim.
Die man is echt groen en heeft goede ideeën en hij is creatief met de implantatie ervan met oog voor de betaalbaarheid voor de kleinere portemonnee.

Ik heb dat artikel gisteren nog gelezen. Is inderdaad iemand die met hele goede oplossingen komt voor lastige problemen mbt verduurzaming.