steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:34

Kinke schreef:
Roodvos schreef:
Laten we beginnen met eerlijk te zijn over zuivel. Zuivel is bedoeld om kalfjes in korte tijd te laten groeien. Het is sowieso heel gek om de melk te nuttigen van een andere diersoort, en helemaal als je ouder dan 9 à 10 jaar bent. Melk is geen noodzakelijk bestanddeel van ons dieet. Ik zeg niet dat je geen zuivel moet nuttigen, maar dat je dat niet moet doen omdat het noodzakelijk zou zijn, want dat is het meestal niet. Als je het neemt moet je dat doen omdat je het lekker vindt.
Zoals een stukje oude kaas mee, hmmm.


Tja, de meeste mensen vinden zuivel hartstikke lekker.
En mijn verhaal geeft juist aan dat het geblaat over 'de consument wil heus wel extra betalen' niet klopt.
Wat is trouwens 'eerlijk zijn over zuivel'? Wie geloof je dan?

Hmm, geloven betekent bij mij zoveel als "iets voor waar aannemen waar geen bewijs voor bestaat". Ik geloof niet, maar kijk naar "moeder natuur". Hoeveel zoogdiersoorten ken jij die nooit gespeend worden? En hoeveel zoogdiersoorten ken jij die én niet gespeend worden én "aan de tiet" van een andere zoogdiersoort hangen? Juist....
Melk is misschien(?) hardstikke lekker maar ook gewoon hardstikke onnatuurlijk.

Ik geloof dat ik nergens in dit topic heb gezegd dat "de consument meer wil betalen". Het verbaast mij ook niet dat dit niet klopt. Je gaat toch geen 4€ betalen voor een stukje kaas als je voor 2€ ook iets kan kopen wat je lekker vindt?
Wat volgens mij de boodschap van enige bijdragen in dit topic is: als 4€ een redelijke vergoeding is voor de boer om het bedrijf te kunnen runnen, dan moet dat stukje kaas gewoon 4€ kosten en niet die 2€ waarvoor het nu in de winkel ligt. Daar moet gewoon wat aan veranderen.

@Tiefoudt, ik heb je bijdrage gelezen, bedankt daarvoor, maar ga er niet op reageren.

@Kinke, is dat facebook bericht ook ergens te lezen waar je niet gelijk je hele privacy hoeft op te geven aan Mark Suikerberg? Heb je anders een samenvatting? Bvd.

M.b.t. melkquotum <-> fosfaatrechten. Ik zit voor mijn werk vrij dicht op de ontwikkeling van de Brusselse regelgeving. Totaal niet-agrarische hoek trouwens, maar ik heb toen toevalligerwijze wel de conceptregels over de fosfaatrechten voorbij zien komen. Ik heb mij daar niet in verdiept, maar het was zelfs voor mij duidelijk dat het op basis van grandfathering zou gaan. Hoe iemand dan verzonnen heeft dat uitbreiden een goed idee was is mij nog steeds een raadsel.
En dat neem ik niet de boeren kwalijk, want dit soort trajecten zijn vaak stroperig en lastig te volgen, maar wel hun adviseurs/landbouworganisaties die gewoon echt beter hadden moeten weten.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:50

.... is er trouwens iemand die dat wel heeft gezegd, dat 'de consument wel eens even meer wil betalen'... ?


(Ik heb geschreven over 'laat de consument maar meer betalen voor niet duurzaam geproduceerd spul'.
Dat lijkt mij verstandig.
Of men het graag zal doen is een tweede....)

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:08

Roodvos schreef:
Hmm, geloven betekent bij mij zoveel als "iets voor waar aannemen waar geen bewijs voor bestaat". Ik geloof niet, maar kijk naar "moeder natuur". Hoeveel zoogdiersoorten ken jij die nooit gespeend worden? En hoeveel zoogdiersoorten ken jij die én niet gespeend worden én "aan de tiet" van een andere zoogdiersoort hangen? Juist....
Melk is misschien(?) hardstikke lekker maar ook gewoon hardstikke onnatuurlijk.

Ik lees dat argument regelmatig en ik vind het zo raar... :?
hoe kan je mensen vergelijken met dieren? Mensen doen heel veel dingen die niet meer natuurlijk zijn (autorijden, kleding aantrekken, kip bakken, eten kruiden etc)

Er zijn niet veel dieren die huiden van andere dieren aantrekken, meen ik. Er zijn ook weinig dieren die hun eten op een vuurtje zetten, of een zakje kruiden in heet water laten hangen.

Allemaal dingen die we sec gezien niet perse nodig hebben.. maar die ook niet perse dus ongezond zijn.

Dat mensen met dieren vergelijken wordt ook gewoon random in verschillende situaties wel niet gedaan hoe het uitkomt (niet persoonlijk, maar over het algemeen valt t me op). De ene keer vliegt het wel, de andere keer niet.. dat is gek. :+

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:06

Roodvos, t is een filmpje helaas.
Hoe zit het dan eigenlijk met bier/fris/wijn drinken? Is toch ook niet natuurlijk? Eigenlijk zouden we alleen water moeten drinken

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:44

Janneke2 schreef:
Nu neem ik het begrip 'sector' mogelijk iets ruimer: ik reken ook 'alles en iedereen die geld verdient aan de boeren' mee.


In die verrotte sector zit dus ook de consument, als ik het goed begrijp? Want die heeft natuurlijk economische vooruitgang mede te danken aan enorme landbouwsubsidies, die op hun beurt weer hebben bijgedragen aan een zo goedkoop mogelijke voedselproductie, waarbij boeren worden 'uitgeknepen'.

Een deel van diezelfde consument die decennia lang heeft geprofiteerd van een goedkoop voedselproductiesysteem, kotst nu de huidige landbouw uit. Als in 'is failliet, zit op een doodlopend spoor, moet anders, helpt het klimaat en milieu naar de haaien', en dergelijke. Feitje, de huidige Nederlandse voedselconsumptie vraagt om bijna 2 keer zoveel landbouwgrond dan Nederland zelf heeft. Dat strookt imo niet met een groep consumenten die roept om extensiever, extensiever, extensiever en tegelijkertijd boeren beticht van onwil om te veranderen, het hebben van dollartekens in de ogen, etc.

Zolang een dergelijk consumptiepatroon niet/weinig verandert, zouden de genoemde consumenten wat mij betreft wel een toontje lager mogen zingen. Maar zodra daarop gewezen wordt, blijft het helaas vaak oorverdovend stil.

Janneke2 schreef:
En je kunt ook puur economisch kijken: 'ik heb een bedrijf, ik loop ondernemersrisico, als ik / mijn voorgangers de verkeerde beslissing(en) hebben genomen, ga je failliet'.

Persoonlijk vind ik dat geen reden om de rol van de bank volstrekt uit te poetsen, zo van 'dan had je maar nee moeten zeggen'. Vrije keuze is zelden vrij. - Ofwel: ga je niet in op de eisen van de bank, ben je meteen je bedrijf kwijt.
En kijk maar naar de emoties rond het nieuwe beleid en de mogelijkheid dat iemand het bedrijf kwijtraakt....


Op zich is dit natuurlijk een waarheid als een koe. Aan de andere kant hebben dan PAS-melders ook verkeerde beslissingen genomen, waarbij doorgaans geldt dat als ze hadden geweten wat ze nu weten, ze een andere beslissing hadden genomen. Die schuld ligt mijn inziens toch echt bij de overheid en niet bij de ondernemer of de bank.

Marije_jiplover schreef:
Dank voor je uitgebreide reactie weer, tiepfoudt.

Hadden jullie ook een financiering gekregen wanneer jullie een moderne stal hadden willen bouwen voor wederom 60 melkkoeien? Waarbij je dus geen fosfaatrechten had hoeven kopen, je een kleinere stal had kunnen bouwen (want 30 koeien minder groeien is ook minder ruimte houden voor jongvee, melkstal kan kleiner) en je alleszins aan de kostenkant lager had gezeten?


Of wij in dat geval echt geen financiering hadden gekregen, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Het was dan ook absoluut niet in de eerste plaats de wens/eis van de bank dat we zouden groeien, maar die van onszelf. Ons bedrijf is dermate gemoderniseerd, dat 1,5 'FTE' nu prima 90 melkkoeien met bijbehorend jongvee kan houden.

Daarbij geldt dat ook voor een stal van 60 melkkoeien een (weliswaar iets minder) dikke hypotheek nodig was geweest. Die stal zou net zo goed moeten voldoen aan de nieuwe dierenwelzijnstandaarden, waaronder meer ruimte per koe = hogere kosten per oppervlakte-eenheid stal. Bij gelijkblijvend aantal koeien betekent dat je een flinke hypotheek hebt én dat je inkomen er op achteruit gaat. Nu hebben we ook een vette hypotheek maar is ons inkomen daar ook naar.

Marije_jiplover schreef:
Want het gaat mij er bij het meer meer en groeien om, dat een individueel bedrijf groeipotentieel moet hebben om een financiering rond te krijgen.
Dat is tenminste wat veehouders bij wie ik aan de keukentafel zit, mij vertellen.
Dat financiering om alleen te moderniseren, of bijvoorbeeld omdat het asbest toch gesaneerd moet worden en men dan liefst de hele stal zou aanpakken, niet lukt. Dat de bank dan toch ook wil dat er voorgesorteerd wordt op uitbreiden/groeien.

En ik ken dus best wat boeren die helemaal niet willen groeien, maar wél aan modernisering van de stal toe zijn. Of dat in ieder geval graag wilden, de afgelopen jaren.


Heel eerlijk, ik vind dat niet zo raar. Een bank kan moeilijk een hypotheek geven als het zeer onzeker is of deze terugbetaald gaat worden. Als er goed geld te verdienen viel met extensief, kleinschalig, etc. dan zou een bank daar niet moeilijk over doen. Probleem is echter dat het inkomen van extensieve landbouwbedrijven in Nederland fors lager ligt dan van intensief. Kijk naar de huidige melkprijs. Wij krijgen momenteel €61,25 per 100 kg (gangbare) melk, tegenover €62,75 per 100 (biologische) melk.

Roodvos schreef:
@Tiefoudt, ik heb je bijdrage gelezen, bedankt daarvoor, maar ga er niet op reageren.


Graag gedaan. Is er een reden voor dat je er niet op gaat reageren?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:31

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:
Nu neem ik het begrip 'sector' mogelijk iets ruimer: ik reken ook 'alles en iedereen die geld verdient aan de boeren' mee.


In die verrotte sector zit dus ook de consument, als ik het goed begrijp?

Ik ben niet glashelder geweest, maar ik reken om de gedachte te bepalen de leveranciers van luchtwassers ook tot de landbouwsector.
De rabobank ook.
... maar toch maar niet alle mensen die voedsel eten.
Citaat:
Want die (consument, J2) heeft natuurlijk economische vooruitgang mede te danken aan enorme landbouwsubsidies, die op hun beurt weer hebben bijgedragen aan een zo goedkoop mogelijke voedselproductie, waarbij boeren worden 'uitgeknepen'.

Dat boeren worden uitgeknepen ben ik met je eens.

Dat dit komt 'omdat de consument zo weinig betaalt' is wat simpel.
(Ik betaal ook belasting dus draag daarmee bij aan subsidies.)

... te simpel, want het meeste geld komt in de zakken van Albert Heyn etc.
Citaat:
'is failliet, zit op een doodlopend spoor, moet anders, helpt het klimaat en milieu naar de haaien', en dergelijke.


Ja, dat is helaas ten dele waar.

En ik vind het doorgaans 'heel bijzonder' als mensen dan boos op mij worden.
Niet omdat ik niet snap 'dat ik een nare boodschap breng',
maar omdat ik erbij zeg hoe het systeem in elkaar steekt.
Citaat:
Feitje, de huidige Nederlandse voedselconsumptie vraagt om bijna 2 keer zoveel landbouwgrond dan Nederland zelf heeft. Dat strookt imo niet met een groep consumenten die roept om extensiever, extensiever, extensiever en tegelijkertijd boeren beticht van onwil om te veranderen, het hebben van dollartekens in de ogen, etc.

.... ik snap dat je gefrustreerd bent, maar je bent bij mij aan het verkeerde adres.

Citaat:
Zolang een dergelijk consumptiepatroon niet/weinig verandert, zouden de genoemde consumenten wat mij betreft wel een toontje lager mogen zingen.

Dat ben ik helemaal met je eens.
In mijn termen : houd je voetafdruk klein, we hebben maar 1 planeet en daar wonen inmiddels bijna 8 miljard mensen op.
Dat vraagt om radicale keuzes.

Janneke2 schreef:
En je kunt ook puur economisch kijken: 'ik heb een bedrijf, ik loop ondernemersrisico, als ik / mijn voorgangers de verkeerde beslissing(en) hebben genomen, ga je failliet'.

Persoonlijk vind ik dat geen reden om de rol van de bank volstrekt uit te poetsen, zo van 'dan had je maar nee moeten zeggen'. Vrije keuze is zelden vrij. - Ofwel: ga je niet in op de eisen van de bank, ben je meteen je bedrijf kwijt.
En kijk maar naar de emoties rond het nieuwe beleid en de mogelijkheid dat iemand het bedrijf kwijtraakt....

Citaat:
Op zich is dit natuurlijk een waarheid als een koe. Aan de andere kant hebben dan PAS-melders ook verkeerde beslissingen genomen, waarbij doorgaans geldt dat als ze hadden geweten wat ze nu weten, ze een andere beslissing hadden genomen. Die schuld ligt mijn inziens toch echt bij de overheid en niet bij de ondernemer of de bank.

Ja precies.
Die hele pas sloeg in 2012 al de plank volledig mis (en we zouden kunnen brainstormen over de vraag waarom het idiote ding het tot 2019 heeft kunnen uithouden).

Citaat:
Heel eerlijk, ik vind dat niet zo raar. Een bank kan moeilijk een hypotheek geven als het zeer onzeker is of deze terugbetaald gaat worden. Als er goed geld te verdienen viel met extensief, kleinschalig, etc. dan zou een bank daar niet moeilijk over doen. Probleem is echter dat het inkomen van extensieve landbouwbedrijven in Nederland fors lager ligt dan van intensief. Kijk naar de huidige melkprijs. Wij krijgen momenteel €61,25 per 100 kg (gangbare) melk, tegenover €62,75 per 100 (biologische) melk.

... en in principe hebben we een overheid om dit soort knelpunten op te lossen.
Niet dat het de afgelopen - tig jaar gedaan is, maar dit soort dingen moet je via de politiek regelen.
... het is een collectief probleem en dat moet je collectief oplossen.
(LTO : aan de bak graag! Als LTO zwijgt, denken ze in Den Haag echt dat ze niets hoeven doen...)

Nielojram

Berichten: 7896
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:56

Tiepfoudt schreef:
Wij krijgen momenteel €61,25 per 100 kg (gangbare) melk, tegenover €62,75 per 100 (biologische) melk.

Kunnen jullie die keuze maken in jullie bedrijf?
Heb je dan een x aantal koeien biologisch en de rest gangbaar?

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:00


juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:54

Nielojram schreef:
Tiepfoudt schreef:
Wij krijgen momenteel €61,25 per 100 kg (gangbare) melk, tegenover €62,75 per 100 (biologische) melk.

Kunnen jullie die keuze maken in jullie bedrijf?
Heb je dan een x aantal koeien biologisch en de rest gangbaar?


nee, dat is praktisch niet mogelijk.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:30

Nielojram schreef:
Kunnen jullie die keuze maken in jullie bedrijf?
Heb je dan een x aantal koeien biologisch en de rest gangbaar?


Oeps, nu ik het terug lees heb ik het idd niet helemaal goed verwoord. Zoals juval al opmerkt, zijn wij een volledig gangbaar bedrijf :)

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:10


Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:44

'Regelmatig zijn de supermarkten kop van jut' (ook bij mij, boeren mogen niet samenwerken, Appie Heyn mag fuseren met Delhaize - kartelwaakhond???)
... 'maar vlak de rol van de toeleveringsbedrijven niet uit'.
En die wordt met grote regelmaat over het hoofd gezien.

Voeg hier aan toe: die toeleveraars zijn ook halve monopolisten. (En dat gebeurt en schijnt dus ook nog te mogen.)


https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... -transitie

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:16


Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:33

Hmmm, tja - die Europese regels hebben we gewoon zelf opgesteld, dus ik vind niet dat Brussel de boosdoener zou zijn.
(Een favoriet trucje van veel politici, svp niet intrappen.)

Het mallotige is, dat 'we' als Nederland tegelijkertijd dachten dat we wel onder de regels uit konden.
En dan gaan er dingen mis.

Ik snap best dat de bouw nu baalt, maar slachtoffer, nee.
Hooguit nu de rekening van eerdere struisvogelpolitiek.
(Leuk is anders.)

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:07

Janneke2 schreef:
Hmmm, tja - die Europese regels hebben we gewoon zelf opgesteld, dus ik vind niet dat Brussel de boosdoener zou zijn.
(Een favoriet trucje van veel politici, svp niet intrappen.)

Het mallotige is, dat 'we' als Nederland tegelijkertijd dachten dat we wel onder de regels uit konden.
En dan gaan er dingen mis.

Ik snap best dat de bouw nu baalt, maar slachtoffer, nee.
Hooguit nu de rekening van eerdere struisvogelpolitiek.
(Leuk is anders.)


De uitspraak is heel duidelijk daarin. Het mag gewoon niet van het Europese natuurbeschermingsrecht.Het zijn dus gewoon Europese regeltjes waardoor Nederland vast loopt. Afgesproken door Alle lidstaten dus niet alleen door Nederlnad.

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:26


Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:42

Joepie...!

Als ex-bewoner van de Randstad: dat is nog eens een bedrijf dat denkt dat er voor hen geen regels gelden.
Geluidsoverlast, stankoverlast, arbeidsrecht - kortom: goede actie.

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:03

Ik moet nog maar zien dat schiphol daadwerkelijk het aantal vliegbewegingen moet halveren.
En of er na zo'n eventuele uitspraak wel gehandhaafd zal worden.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:33

Absurd ook dat de lijst van piekbelasters opgesteld door het RIVM nier klopt, je zal maar verplicht uitgekocht moeten worden door een lijst die foutief was...

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:43

Ja, ik deel de woede hierover, van boeren tot Van der Wal.

Gegevens van een onafhankelijk onderzoeksinstituut horen gewoon te kloppen.
Punt uit.
(En er is €¥÷¦^¡¿¥ al eerder gedonder over geweest.)

(Verplicht uitgekocht worden is wel een relatief late maatregel, maar omdat er haast is geboden is deze miskleun des te wranger.)

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:28

Geen idee wat ze met Schiphol gaan doen maar ik wil wel nog een paar keer op reis als t even kan :Y)

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:32

Ehm, we hebben maar 1 aarde en als iedereen
(we zijn met bijna 8 miljard mensen)
zo leeft als de gemiddelde westerling, 'dan is het niet best'.

Dus het is de vraag OF je nog kunt vliegen.

Bij de weg: ;) er zijn uitstekende andere reismogelijkheden.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:37

Amerika wordt lastig met de trein en met de boot is t zo’n eind ..

Ik leef ook maar 1x en ik wil er nog wat van maken. Zolang zakenreizen en vermogende mensen meerdere malen per maand vliegen, wil ik ook graag nog een mooie reis maken :j

Geen idee wat de gemiddelde westerling die bv 2x per jaar naar Spanje vliegt, vindt. Ik ben dat niet ..

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:02

Ja, Amerika per boot, zeilschip liefst, is gedoe.

Maar het is GEEN luxe, een ecologische voetafdruk binnen proporties.

Mensen in Vanunu leven ook maar één keer - en zonder dat zij er veel schuld aan hebben komt hun land als eerste onder water.
Wij volgen pas volgende eeuw: Amersfoort aan Zee.

De meeste Westerlingen leven in dit opzicht kortzichtig en egoïstisch.
... ik weet het, een harde boodschap, maar het is niet anders.

Earth overshoot day was dit jaar weer vroeger dan vorig jaar. In augustus waren de voorraden voor dit jaar al op, en leven we op de pof.

Het menselijk brein is niet zo goed in dingen die wel heel erg urgent zijn, maar heel langzaam gaan.

|(

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:08

Ik begrijp niet wat je probeert te vertellen... :)

Omdat dat waarschijnlijk aan mij ligt, heb ik gegoogled, maar Vanunu is een nucleair wetenschapper.. Vanuatu is een eiland in Oceanie blijkbaar...