steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:19

Dees schreef:
Alles om maar niet te hoeven veranderen, he Tiepvoudt?
Je zou zelf ook eens kunnen veranderen. Leren luisteren, het tot je laten doordringen wat Tiepvoudt zegt en dan hopelijk een iets genuanceerder standpunt kunnen innemen?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:36

Nee hoor, als je meent aan de goede kant van de lijn te staan mag je alles roepen, je mag t persoonlijk maken en je mag (uiteraard) aan je eigen mening vasthouden :j en mensen die iets anders ervaren die ervaren dat gewoon verkeerd :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:17

Dees schreef:
Alles om maar niet te hoeven veranderen, he Tiepvoudt?


Gaat ie lekker? _O-

Lekker ongebreideld schoppen tegen mensen hier in dit topic, maar als er weerwoord komt is deze inhoudsloze steek onder water het enige wat je nog rest? Jammer, maar ik ben niet eens meer verbaasd.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:55

Tiepfoudt, ik vind jouw bijdrage heel zinvol en nuttig.

Ik werk in de agrarische sector en deze gaat me nauw aan het hart.

Waar ik me destijds wel heel erg over verbaasd heb, is de enorme groei van melkveehouders, aangewakkeerd door oa Campina, toen het melkquotum eraf zou gaan.

De hele wereld lag open, er was een groeimarkt in diverse delen ver buiten Europa en wij, de boeren van Nederland, Campina, gingen die bedienen. Ik heb dit praatje aangehoord bij Campina zelf, een jaar voor het aflopen van het quotum.

Mijn kritische vraag of dat wel zo verstandig was, dat quotum was ooit toch ook niet uit weelde geboren, werd weggelachen.

Niet lang na het afschaffen van het quotum kwamen de fosfaatproblemen.

En toen dacht ik dus aan mijn kritische vragen bij Campina.

Dat nou niemand had zien aankomen dat er wel nieuwe problemen zouden komen, als eenieder maar ging uitbreiden.

En dat is wat ik nog steeds niet snap.
Waarom moet alles maar meer meer meer, moet Nederland de rest van de wereld blijkbaar voeden, terwijl we zo ongelooflijk klein zijn.
Waarom moet in Nederland de zuivel geproduceerd worden omdat elders op de wereld meer behoefte is aan bepaalde nutriënten? Waarom kan dat niet ter plaatse geproduceerd worden?

Waarom hebben boeren die een nieuwe stal wilden bouwen hier alleen financiering voor gekregen als ze tenminste zouden groeien? Wanneer is het ooit genoeg?

Dat zijn vragen die ik mij dagelijks stel.

Ik zit mee veehouders aan de keukentafel die mij vertellen dat ze idd een slaaf zijn van de bank.
Die onmiddellijk met de helft minder varkens genoegen zouden nemen, mits zij daar een fatsoenlijke boterham mee konden verdienen.
Die zich afvragen waarom hun mooie varkens op transport moeten naar Polen, terwijl ze een contract hebben met een grote, Nederlandse vleesverwerker. Als zij niet op tijd genoeg varkens leveren, krijgen ze een boete, als de vleesverwerker te weinig capaciteit heeft stuurt die de varkens gewoon naar elders, zonder dat de veehouder hier invloed op heeft.

Mijns inziens is het hele systeem verrot.
En is het grootste probleem de drang naar altijd maar meer meer meer.

Niet zozeer van de individuele veehouders, maar van de verwerkende industrie die daarna komt.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:34

Dees, hoe zie jij de post van Marije_jiplover dan? Ik denk dat zij weet waar ze het over heeft, maar t lijkt wel anders als wat jij beweert?
Maar misschien bedoel je wel hetzelfde ?

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:43

... de positie van de huidige boeren doet mij denken aan de 19e eeuwse fabrieksarbeiders.

Keihard werken, iedereen verdient aan jou - en het is 'pompen of verzuipen'.

Reacties als 'droom verder, natuurlijk is er geen ontkomen aan' klinken mij dus bekend in de oren.

(Die 19e eeuwse fabrieksarbeiders moesten eens weten hoe de zaken nu geregeld worden.... :wow:)

Dees

Berichten: 18974
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:57

Cer schreef:
Dees, hoe zie jij de post van Marije_jiplover dan? Ik denk dat zij weet waar ze het over heeft, maar t lijkt wel anders als wat jij beweert?
Maar misschien bedoel je wel hetzelfde ?


Ik kan me goed vinden in het meeste wat zij schrijft. Het is een doorgedraaide sector.

Ik denk nog altijd niet dat volwassen agrarische ondernemers tot een maatschappelijk zwakkere doelgroep behoren die tegen de gevolgen van hun eigen keuzes hadden moeten worden beschermd. Er is zeer zeker ook sprake van eigen verantwoordelijkheid.

Ook een varkensboer die ervaart klem te zitten, kan ervoor kiezen te breken met hetgeen hem ketent. Zal niet makkelijk zijn, maar deze ontwikkelingen zijn wel het moment om veranderingen te brengen.
Er is geld en belang genoeg. Deze tijd biedt absoluut ook kansen.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:26


Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:50

Janneke2 schreef:
Weet iemand iets over 'de lijst' waar deze mevrouw het over heeft....?



https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2175303588


De specifieke lijst staat onderaan dit nieuwsbericht;

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten

Hoogstwaarschijnlijk zit deze boerin op zand of lössgrond waar ze het zaaien van een vanggewas willen stimuleren. Ik las in een ander artikel dat ze het niet gaan verplichten, maar mocht je later zijn dan 1 oktober dat je te maken kan krijgen met korting op je stikstofgebruiksnorm.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:06


juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:18

Maanon_ schreef:
Janneke2 schreef:
Weet iemand iets over 'de lijst' waar deze mevrouw het over heeft....?



https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2175303588


De specifieke lijst staat onderaan dit nieuwsbericht;

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten

Hoogstwaarschijnlijk zit deze boerin op zand of lössgrond waar ze het zaaien van een vanggewas willen stimuleren. Ik las in een ander artikel dat ze het niet gaan verplichten, maar mocht je later zijn dan 1 oktober dat je te maken kan krijgen met korting op je stikstofgebruiksnorm.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten



het gaat erom dat er een lijst is gemaakt van de verplichte vang gewassen die na 1 oktober op het land mogen staan... en een heleboel gewassen die er normaal gesproken na 1 oktober nog op het land staan, koolsoorten, late aardappels, spruiten etc, dus niet meer mogen. Ook is de datum 1 oktober veel te statisch, er wordt daarmee totaal geen rekening gehouden met weersomstandigheden.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:36

jep, die datum slaat sowieso nergens op. Net als met mest uitrijden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:41

juval schreef:
Janneke2 schreef:
Weet iemand iets over 'de lijst' waar deze mevrouw het over heeft....?



https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2175303588


De specifieke lijst staat onderaan dit nieuwsbericht;

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten

Hoogstwaarschijnlijk zit deze boerin op zand of lössgrond waar ze het zaaien van een vanggewas willen stimuleren. Ik las in een ander artikel dat ze het niet gaan verplichten, maar mocht je later zijn dan 1 oktober dat je te maken kan krijgen met korting op je stikstofgebruiksnorm.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... terteelten



het gaat erom dat er een lijst is gemaakt van de verplichte vang gewassen die na 1 oktober op het land mogen staan... en een heleboel gewassen die er normaal gesproken na 1 oktober nog op het land staan, koolsoorten, late aardappels, spruiten etc, dus niet meer mogen. Ook is de datum 1 oktober veel te statisch, er wordt daarmee totaal geen rekening gehouden met weersomstandigheden.

|o Ok wie bedenkt dat nu weer. Goed voedsel dat nog laat op het land staat mag dan niet meer maar andere gewassen wel. Compleet logisch ook zo n vaste datum. Die houdt ook echt rekening met de natuur en weersomstandigheden :list:

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:56

Dat had ik begrepen Juval. Ik vind het ook onbegrijpelijk. Net als het nieuwe GLB, ook zo’n hopeloze toestand :roll:

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:49

https://www.trouw.nl/cs-b48f54d1

Een goed artikel over een triest boek.
Mbt triestheid: de auteur van het boek zette onder andere een natuurgebied met strokenteelt voor commerciële gewassen op.
Het blijkt te kunnen - en het gebeurt niet.
Want het wordt op het bordje van de boeren gesmeten.

De auteur ziet de oplossing komen van de merken, ik ben persoonlijk niet zo laaiend enthousiast over het verschijnsel 'vrije' markt.

(In mijn waarneming heeft de grootste bek alle vrijheid op die 'vrije' markt. Noem het hoe je het noemen wil, maar ik zou het woord vrijheid liever gebruiken voor iets waarbij je als mens niet non stop moet presteren en vooral je ellebogen gebruiken en erger.)

...ik voorzie een merk met wat gelikte reclamejongens,
veel beloften,
nul beloften nakomen
- de zoveelste partij die over de rug van de boeren geld gaat verdienen.

Maar als trotse trouw lezer word ik wel weer bevestigd in 'de verrotheid van de sector' : de individuele boeren zijn de afgelopen jaren deskundig in de tang genomen en zitten nu in de hoek waar de klappen vallen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:07

Marije_jiplover schreef:
Tiepfoudt, ik vind jouw bijdrage heel zinvol en nuttig.


Dank :)

Marije_jiplover schreef:
Ik werk in de agrarische sector en deze gaat me nauw aan het hart.

Waar ik me destijds wel heel erg over verbaasd heb, is de enorme groei van melkveehouders, aangewakkeerd door oa Campina, toen het melkquotum eraf zou gaan.

De hele wereld lag open, er was een groeimarkt in diverse delen ver buiten Europa en wij, de boeren van Nederland, Campina, gingen die bedienen. Ik heb dit praatje aangehoord bij Campina zelf, een jaar voor het aflopen van het quotum.

Mijn kritische vraag of dat wel zo verstandig was, dat quotum was ooit toch ook niet uit weelde geboren, werd weggelachen.

Niet lang na het afschaffen van het quotum kwamen de fosfaatproblemen.

En toen dacht ik dus aan mijn kritische vragen bij Campina.

Dat nou niemand had zien aankomen dat er wel nieuwe problemen zouden komen, als eenieder maar ging uitbreiden.


Grotendeels eens. Overigens stond Campina daarin niet alleen, als lid van de NZO waarvan Tjeerd de Groot toentertijd directeur van was. Hij vond het met de NZO-pet op uitermate jammer dat er productieruimte in Nederland onbenut bleef. Over draaikonten gesproken....

Citaat:
"Maar liefst 20% van het Nederlandse melkgeld komt van de wereldmarkt." Er is een toenemende vraag naar zuivel op de wereldmarkt en gelet op het feit dat West-Europa een zelfvoorzieningsgraad heeft van 109% is het jammer dat de mogelijkheden om de melkproductie versneld te laten groeien niet worden benut, aldus De Groot.


https://www.nmv.nu/edit/uploads/file/KB159.pdf

Marije_jiplover schreef:
En dat is wat ik nog steeds niet snap.
Waarom moet alles maar meer meer meer, moet Nederland de rest van de wereld blijkbaar voeden, terwijl we zo ongelooflijk klein zijn.


Dit zijn imo ongenuanceerde oneliners die wat mij betreft te vaak worden na-gepapegaaid. Nederland moet de wereld helemaal niet voeden, omdat we daar ten eerste alles behalve toe in staat zijn. Twee, het overgrote merendeel van de Nederlandse landbouw-export (75%) blijft in Europa.

Marije_jiplover schreef:
Waarom moet in Nederland de zuivel geproduceerd worden omdat elders op de wereld meer behoefte is aan bepaalde nutriënten? Waarom kan dat niet ter plaatse geproduceerd worden?


Koffie, thee, avocado's, rijst... Dat soort gedijt niet best in Nederland en toch puilen de schappen in de supermarkt ermee uit. Omgekeerd geldt hetzelfde. De consument eist nu eenmaal een enorm gevarieerd aanbod aan voedsel.

Al ben ik absoluut groot voorstander van zoveel mogelijk binnenlands geproduceerd voedsel te consumeren.

Marije_jiplover schreef:
Waarom hebben boeren die een nieuwe stal wilden bouwen hier alleen financiering voor gekregen als ze tenminste zouden groeien? Wanneer is het ooit genoeg?

Dat zijn vragen die ik mij dagelijks stel.


Maar heel eerlijk, wij zijn van een oude stal met 60 melkkoeien naar een nieuwe stal met 90 melkkoeien gegaan. Daarvoor hebben wij fosfaatrechten moeten aanschaffen. Er zijn dus, door onze schaalvergroting, geen koeien in Nederland bij gekomen. Ik ben er dus van overtuigd dat onze schaalvergroting op zijn minst geen verslechtering voor klimaat en milieu heeft betekend én dat het dierenwelzijn hier een grote sprong vooruit heeft gemaakt. Wat mij betreft geen slechte ontwikkeling.

Marije_jiplover schreef:
Ik zit mee veehouders aan de keukentafel die mij vertellen dat ze idd een slaaf zijn van de bank.
Die onmiddellijk met de helft minder varkens genoegen zouden nemen, mits zij daar een fatsoenlijke boterham mee konden verdienen.
Die zich afvragen waarom hun mooie varkens op transport moeten naar Polen, terwijl ze een contract hebben met een grote, Nederlandse vleesverwerker. Als zij niet op tijd genoeg varkens leveren, krijgen ze een boete, als de vleesverwerker te weinig capaciteit heeft stuurt die de varkens gewoon naar elders, zonder dat de veehouder hier invloed op heeft.

Mijns inziens is het hele systeem verrot.
En is het grootste probleem de drang naar altijd maar meer meer meer.

Niet zozeer van de individuele veehouders, maar van de verwerkende industrie die daarna komt.


De frustratie begrijp ik zeer, maar toch ervaar ik de complete sector niet als verrot. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld decennia lang vooral geïnvesteerd in grond. Mede daardoor konden wij nu redelijk probleemloos een (imo kleine) schaalvergroting doormaken die, zoals gezegd, wat mij betreft alleen maar voor vooruitgang heeft gezorgd.

Maar, als je je als boer zo intens slaaf voelt van de bank, doe je er volgens mij beter aan om er mee te stoppen.

Dees schreef:
Ik kan me goed vinden in het meeste wat zij schrijft. Het is een doorgedraaide sector.


Jij vindt het een doorgedraaide sector. Ik denk dat ze vooral in Den Haag aan het doordraaien zijn :+

Dees schreef:
Ik denk nog altijd niet dat volwassen agrarische ondernemers tot een maatschappelijk zwakkere doelgroep behoren die tegen de gevolgen van hun eigen keuzes hadden moeten worden beschermd. Er is zeer zeker ook sprake van eigen verantwoordelijkheid.


Hoe denk je over PAS-melders, die een heikel punt vormen in de stikstofcrisis?

Kinke schreef:
jep, die datum slaat sowieso nergens op. Net als met mest uitrijden


Den Haag: kalenderlandbouw aan de ene kant en 'oh jee, de natuur gaat eraan' aan de andere kant...

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:31

Tiepfoudt schreef:
(...) maar toch ervaar ik de complete sector niet als verrot. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld decennia lang vooral geïnvesteerd in grond. Mede daardoor konden wij nu redelijk probleemloos een (imo kleine) schaalvergroting doormaken die, zoals gezegd, wat mij betreft alleen maar voor vooruitgang heeft gezorgd.

Maar, als je je als boer zo intens slaaf voelt van de bank, doe je er volgens mij beter aan om er mee te stoppen.


Nu neem ik het begrip 'sector' mogelijk iets ruimer: ik reken ook 'alles en iedereen die geld verdient aan de boeren' mee.

En je kunt ook puur economisch kijken: 'ik heb een bedrijf, ik loop ondernemersrisico, als ik / mijn voorgangers de verkeerde beslissing(en) hebben genomen, ga je failliet'.


Persoonlijk vind ik dat geen reden om de rol van de bank volstrekt uit te poetsen, zo van 'dan had je maar nee moeten zeggen'. Vrije keuze is zelden vrij. - Ofwel: ga je niet in op de eisen van de bank, ben je meteen je bedrijf kwijt.
En kijk maar naar de emoties rond het nieuwe beleid en de mogelijkheid dat iemand het bedrijf kwijtraakt....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-10-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:32

Er wonen meer mensen in Den Haag dan de mensen die de regels maken..
Just Sayin'... :+

(het is een stad.. die stad doet an sich verder niet heel veel uit zichzelf.. maar goed, figure of speach .. )

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:19


Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:20

Dank voor je uitgebreide reactie weer, tiepfoudt.

Hadden jullie ook een financiering gekregen wanneer jullie een moderne stal hadden willen bouwen voor wederom 60 melkkoeien? Waarbij je dus geen fosfaatrechten had hoeven kopen, je een kleinere stal had kunnen bouwen (want 30 koeien minder groeien is ook minder ruimte houden voor jongvee, melkstal kan kleiner) en je alleszins aan de kostenkant lager had gezeten?

Want het gaat mij er bij het meer meer en groeien om, dat een individueel bedrijf groeipotentieel moet hebben om een financiering rond te krijgen.
Dat is tenminste wat veehouders bij wie ik aan de keukentafel zit, mij vertellen.
Dat financiering om alleen te moderniseren, of bijvoorbeeld omdat het asbest toch gesaneerd moet worden en men dan liefst de hele stal zou aanpakken, niet lukt. Dat de bank dan toch ook wil dat er voorgesorteerd wordt op uitbreiden/groeien.

En ik ken dus best wat boeren die helemaal niet willen groeien, maar wél aan modernisering van de stal toe zijn. Of dat in ieder geval graag wilden, de afgelopen jaren.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:39

Marije_jiplover: ik zit niet in de materie, maar bedoel je dat als boeren willen verbeteren, moderniseren (beter bedrijf willen voeren) , dat ze dan, als ze daar geld voor willen lenen, perse zouden moeten vergroten, van de bank?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:15

Dat is wel wat ik zo'n beetje mee krijg.
Dat een financiering niet wordt goedgekeurd als er geen groei in het bedrijfsplan staat.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:18

voor degenen die alleen plantaardig eten, kijk het filmpje wat ik hierboven gelinkt heb eens. (zou iedereen moeten doen)

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:12

Marije_jiplover schreef:
Dat is wel wat ik zo'n beetje mee krijg.
Dat een financiering niet wordt goedgekeurd als er geen groei in het bedrijfsplan staat.


Dus ook als die verbetering / investering een verbetering voor de huidige veestapel zou betreffen (ik heb geen idee, ik lees termen zoals 'luchtwassers', maar misschien ook iets duurs vwb stalvloeren oid?).
M.a.w. je mag geld lenen om je stalvloer te verbeteren maar dan moet je wel meer dieren gaan houden.

Ik snap wel dat de bank geld terug wil, dus dat er afbetaald moet gaan worden.
Moet je dan je inkomen verhogen (maw meer dieren) of kan je ook een lening krijgen op hetzelfde inkomen?

(bedrijfseconomie is duidelijk niet mijn sterkste kant, dus excuus als het domme vragen zijn :o )

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:41

Financiering hangt van veel meer factoren af. Uitbreiding kan daar één van zijn. Bij aankoop van grond worden weer heel andere voorwaarden gesteld dan financiering van bijv. machines en gebouwen.