Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sarabande schreef:Ze hebben vaak geen benul waar het over gaat, ze willen het alleen een beetje beter hebben dan de armoede waarin ze leven en schreeuwen dan maar mee met degene die hen dat beloofd.
jameyskatje schreef:jaa. dat weet ik niet. ik heb niets tegen joden. ik denk dat het persoonsgebonden is. mmisschien weet jou klasgenoot niet waar ze het over heeft. ik hoor veel van die pubers joden afkraken. maar dit is niet goed hoor. ik denk meestal : ach het is de leeftijd,. ze willen zich afzetten. maar ik weet niet hoe oud jou klasgenoot is:P
ik weet dat jezus niet DE god is.. maar ik duide aan dat veel geloven hun naam danken aan een persoon.
onze profeet had een joodse buurman. deze buurman heeft hem altijd benadeeld, uitgeschold en beledigd. de metgezellen van onze profeet wilden er zelfs werk van maken. maar onze profeet is altijd vriendelijk en geduldig tegen hem gebleven. tot op het sterfbed van zijn buurman. ik zal kijken of ik dat stukje kan vinden:
euhm even een voorbeeld(als moslim moet je een voorbeeld nemen aan deze mensen, de profeet is ons grote voorbeeld)
Een van de buren van Ibn 'Omar (Moge Allah's tevredenheid met hem zijn) was een jood. Altijd als Ibn 'Omar (Moge Allah's tevredenheid met hem zijn) een lam slachtte, stuurde hij een deel naar zijn joodse buurman. (Dit is overgeleverd door At-Tirmidhi en Aboe Dawoed).
Mystica schreef:[En What about al de joden die mohammed heeft laten onthoofden omdat zij geen moslim wilden worden?
Citaat:Gaandeweg ontwikkelde Mohammed zich tot een algemene leider. Ook de boodschappen pasten zich aan aan de veranderende situaties die zich steeds voordeden. Deze boodschappen worden als belangrijk gezien, zoals het Verdrag van Medina; dit verdrag vormt de basis van de omgang met dhimmi's. Hoewel er vooral in het begin sterke overeenkomsten waren met het jodendom, zoals de gebedsrichting, evolueerde de islam en kwam langzaam los van het jodendom.
Al twee jaar voordat Mohammed in Medina arriveert, is er sprake van een aantal bekeerlingen uit deze stad. Dit zet zich voort als Mohammed zich in de stad vestigt, hoewel niet iedereen zich bekeert. Zij die geen moslim zijn of zich niet bekeren kunnen in Medina blijven wonen, zolang zij niet samenspannen met de Koeraisj uit Mekka.
Expedities tijdens Mohammeds leven
De Arabische stammen waren van oudsher gewend om op zijn tijd karavanen van andere Arabieren en doortrekkende andere kooplieden te overvallen. Deze expedities (Arabisch: غزوة (vermoedelijk razzia)) waren algemeen geaccepteerd behalve in de 'heilige maand' radjab waarbij een 'wapenstilstand' gold. Ook Mohammed veroordeelde deze tochten niet, maar zou deze zelfs organiseerde hebben. Een jaar na zijn entree in Medina organiseerde Mohammed de eerste expeditie, naar Waddan en Abwa, op zoek naar een karavaan van zijn voormalige stadsgenoten, maar keerde onverrichterzake terug. Een tweede tocht naar Bowat bleef ook zonder resultaat. Bij de derde expeditie hoopte Mohammed een rijke karavaan van Mekka naar Syrië bij Osheira te onderscheppen, maar kwam te laat. Mohammed sloot hier verdragen met enkele lokale stammen. Net een week terug in Medina trok Mohammed er opnieuw op uit, ditmaal om veedieven van de Fihri-stam te achtervolgen. Hij kwam tot in de vallei van Safwan maar wist daar geen overwinning te behalen. Drie expedities hierna, niet persoonlijk geleid door Mohammed, bleven ook zonder resultaat. Vervolgens stuurde Mohammed Abdallah ibn-Jahsh met een kleine groep moslims naar Nakhla om daar een kleine onbeschermde karavaan van de Qoeraisj te overvallen. Dit gebeurde in radjab, de heilige maand voor de moslims, maar tevens voor de ongelovige Arabieren. In deze periode waren alle vijandelijkheden strikt verboden. De moslims hadden succes bij de overval en brachten de buit mee naar Medina. Het schenden van de heilige maand werd verantwoord in Soera De Koe 217, waarin uitgelegd wordt dat het schenden van een heilige maand een zonde is, maar de toegang weigeren tot de Ka'aba (zoals de Mekkanen deden) een grotere zonde is.
Kort hierna deed zich opnieuw de mogelijkheid voor een karavaan te onderscheppen, namelijk die van Abu Sofyan die terugkeerde uit Syrië naar Mekka. Mohammed kon volgens biograaf Ibn Ishaq beschikken over een leger van ruim 300 man. De moslims misten weliswaar de karavaan zelf, maar troffen wel het Mekkaanse leger dat gestuurd was om de karavaan te beschermen. Deze Slag bij Badr liep uit op een klinkende overwinning voor de moslims, die hierbij niet alleen veel kamelen, wapens en leer buitmaakten, maar ook nog losgeld voor krijgsgevangen Mekkaanse soldaten opstreken. Na deze succesvolle expeditie zouden er tijdens het leven van Mohammed nog tientallen volgen, waaronder de Slag bij Khaybar.
Enkele jaren na de hidjra vochten de inwoners van Mekka en die van Medina twee slagen uit, de Slag bij Badr en de Slag bij Uhud. Uiteindelijk namen de moslims in 630 Mekka in. Persoonlijk smeet Mohammed de afgodsbeelden in de Ka'aba kapot. Als overwinnaar stelde hij zich coulant op, zodat hij toch veel inwoners van Mekka voor zich wist in te nemen. Velen bekeerden zich tot de islam.
Tijdens Mohammeds leiderschap werd het grootste deel van het Arabisch Schiereiland vrij snel onder islamitisch bestuur gebracht, voornamelijk doordat Mohammed de verschillende stammen door militaire campagnes wist te verenigen. De krachtige persoonlijkheid van Mohammed trok de bewoners van het Arabische Schiereiland aan. Ook door zijn beloften van redding voor hen die stierven tijdens de strijd voor de islam, kreeg hij mensen achter zich. Door overvallen op karavanen in de vroege jaren van de islam en daarna oorlogen op volle schaal, was er een aantrekkelijk vooruitzicht op rijke buit voor hen die succesvol waren in de strijd.
Mystica schreef:Ik probeer mijn standpunt uit te leggenIk heb niets tegen moslims, maar wel tegen Mohammed. En wel om deze reden. Ik snap ook echt niet dat bij deze man standaard (vzmh) staat, want zelf was hij ook niet zo van de vrede, en hoe zoiemand als profeet gezien kan worden.
Nog wel een vraag uit nieuwsgierigheid. Wat houd bij jullie de originele bijbel in? Dat de Thorah "de wet" is weet ik, maar de originele bijbel is niet het oude testament, wat het oudste heilige boek is toch? ( en ja, ik weet dat de thorah onderdeel van het oude testament is)
jameyskatje schreef:ik lees hier dus geen bronnen. hadits en versen.
Mohammed heeft oorlog gevoerd ja. maar hij mocht alleen iemand aanvallen uit zelfverdediging (dus wanneer iemand hem aanviel)
hij heeft geen zieke aangevallen, geen kinderen, geen vrouwen.
weet je hoe mohammed oorlog voerde? hoe hij een stad binnen drong?
hij liep enkel deze stad binnen. hij werd bespuwd, er werden stenen gegooid, en deze man liep enkel door. hij vechte zelfs toen niet terug.
je zal de film risallah moeten zien. dit is een prachtige film over het leven van onze profeet. deze film is erg betrouwbaar. dit is echt De moslimfilm. hij is ook online te bekijken. dan zal je zien dat hij geen moordenaar was, dat hij niet onrechtvaardig was. ik heb op deze pagina al zoveel bewijzen geleverd aan de hand van bronnen. deze tekst vind ik niet veel toevoegen. er zit zeker waarheid in. maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze tekst is.
jameyskatje schreef:al qaidah bestaat niet
jameyskatje schreef:ok maar wat wil je er verder mee zeggen?? ik heb uitgelegd wat jihad is. ik heb uitgelegd over de dwang binnen het geloof. ik heb uitgelegd dat ook joden als mensen behandeld worden.. onze profeet is geen terrorist ofzo. hij is de meest vredelievende persoon die er bestond
daarbij zie ik inderdaad een paar bronnen van hadiths. maar ook veel bronnen uit boeken. ten 1e hebben de schrijvers geen islamietische naam en ten 2e vertrouw ik niet ieder boek (zelfs al is dit een islamitisch boek.) ik kan ook een boek schrijven als ik wil.