God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:05

@ jameyskatje
Best leuk die foto van die boom, erg bijzonder.
Het is maar net wat je er in wilt zien denk ik, maar toeval bestaat in mijn ogen ook niet.
Die foto's van die moskeeën, daar heb ik wel meer mijn twijfels bij, omdat je tegenwoordig heel goed kunt foto-shoppen en dat soort dingen kunt bewerken.
Het is heel goed mogelijk dat een tsunami moskeeën laat staan, maar of dat meteen betekent dat Allah/God daar zijn hand in had, is wel erg hypocriet gedacht vind ik. Het is maar net hoe je het zien wilt.
Het is in mijn ogen ook meer waarschijnlijk dat moslims inderdaad goeie bouwvakkers zijn.
Ook een geloof kun je helemaal niet verklaren en dat moet je ook niet willen.
Dat is zo iets persoonlijks en wat je voor jezelf doet.
Bovendien sommige dingen zijn gewoon niet te verklaren.
Het komt op mij nu weer een beetje over dat je mensen probeert te overtuigen van de Islam, dat dát het enige geloof is met de meest bijzonderste overeenkomsten van de wereld wonderen.
Je theorie en je berekeningen over het water en het land percentage is leuk bedacht, maar ik geloof dat het percentage nogal afwijkt van de werkelijkheid zoals die op dit moment is.
In verhouding tot vroeger en nu, is dat percentage nooit gelijk gebleven.
Maar zoals ik al eerder zei, het is maar net hoe je het wilt zien.
Wat voor jou waarheid is en wat voor jou klopt voor je gevoel, hoeft het niet voor een ander te zijn, toch?
Zo kun je in alles wel wat zien en heeft alles een connectie met elkaar.
Maar doet het er toe, wie het meest 'gelijk' heeft? Dan is mijn antwoord : NEE!
Het neemt niet weg dat het allemaal bijzonder is hoor, maar je kunt er ook te ver in door draven.
Iemand die een ander zo sterk wil overtuigen met zijn waarheid, is niet erg zeker over hetgeen wat hij eigenlijk probeert duidelijk te maken, want dan wilde diegene niet zoveel mogelijk aanhangers verkrijgen.
Dan leef je gewoon naar jouw waarheid.
Uiteraard is het erg boeiend om te zien dat zo'n boom een aparte vorm aan heeft genomen, die overeenkomt met een gebedshouding van de Islam, maar om iemand zo duidelijk te maken dat er degelijk meer tussen hemel en aarde is, gaat mij net even te ver!
In het christendom zijn er ook huilende Maria's met tranen van echt bloed geconstateerd.
Hoe verklaar je dat? Dat kun je niet, want het gebeurt gewoon.
Ik vind het bijzonder dat het kan, maar het overtuigt mij er niet meteen van dat God bestaat.
Het is voor mij een gevoel dat van binnen uit komt.
Ik hoef ook geen bewijs of verdere bevestiging, ik kijk gewoon rond en voel een intense dankbaarheid/bewondering, zoals jij die had toen alles buiten wit was! Allahoe akbar!
Daar draait het om, om dat innerlijke gevoel en dat krijg je alleen als je openstaat voor de mogelijkheid dat er een Schepper is, in welke vorm dan ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:35

Goof schreef:
Citaat:
Jazeker, dan moeten ze nog steeds mee, omdat je m.i. voor je 16e daar niet een besluit voor de rest van je leven over kunt nemen. Overigens moet ik zeggen dat er maar weinig jongeren zijn bij ons in de kerk die het vervelend vinden om mee te gaan, omdat er heel veel voor hen georganiseerd wordt.

Oh je hoort mij niet zeggen dat ze het vervelend (zullen) vinden hoor. Ik weet dat er genoeg georganiseerd en gedaan wordt.

Ik vraag me alleen af waar dan die magische grens van 16 vandaan komt? Is dat niet gewoon per persoon afhankelijk? Ieder is toch op een ander moment wijs genoeg om te kiezen, waarom perse 16?
En waarom, als ze eerder zouden aangeven niet meer mee te willen, moeten ze dan toch? dan is er geen sprake van kiezen.

Ik snap overigens volledig dat je kinderen opvoed naar je eigen levensstijl hoor, kinderen kopieren inderdaad het gedrag van hun ouders en andere mensen in hun omgeving die zij als voorbeeld zien.

Je moet ergens een grens stellen. Er zit ook wel wat in om ze mee te laten gaan zo lang ze thuis wonen in het kader van 'als je thuis woont, hou je je aan de huisregels'. Voorlopig ligt die bij ons op 16, maar het duurt nog 12 jaar voor de oudste 16 wordt. Wie weet hebben we er dan wat anders op bedacht.
Er is altijd sprake van kiezen. Mee naar de kerk gaan is niet hetzelfde als geloven. Al gaan ze liever naar een andere kerk, ook goed.

En iemand anders zei dat ze altijd weer terug kunnen keren na hun 16e - ja, tuurlijk, dat kan ook. Maar dat kan ook prima als ze mee naar de kerk zijn gegaan tot ze 16 waren. Het is gewoon een soort huisregel, mijn man en ik hebben het daar uitgebreid over gehad al voor we kinderen kregen. Naar de kerk gaan vinden wij iets belangrijks en dus gaan de kinderen mee, dat is deel van de opvoeding. Net zo goed als dat ze dalijk klusjes in huis moeten gaan doen, bijvoorbeeld.

Citaat:
mijn kinderen van 4 en 6 mogen heel veel zelf kiezen.

Maar ze zijn nog een beetje klein om ze alleen thuis te laten als je naar de kerk gaat Knipoog Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:04

detour schreef:
jaantsje schreef:
Ik moest vroeger naar zondagsschool en ja ik vond het een straf.
Met kerst verplicht naar de kerk,ik vond het maar niks.
Mijn kinderen bepalen zelf, dat doe ik niet voor ze.

Wij gingen verplicht tot onze 18de mee, met als gevolg dat ik nu alleen naar de kerk ga als ik daar echt de behoefte toe voel. Niet het idee dat God me dat kwalijk neemt, sterker nog- kan thuis ook met hem praten en vind dit oprechter dan elke week gaan vanuit gewoonte.
Vraag me nog steeds af: Waar staat het dat je wekelijks moet? Of soms twee keer? dat vond ik al helemaal niks vroeger.. Clown

Mijn kinderen vinden het vooralsnog gelukkig totaal geen straf. Sterker, als ik zondag naar de middagdienst ga en ik vraag of mijn 4-jarige dochter mee wil (dat hoeft niet, want er is dan niks voor de kinderen), gaat ze uit eigen beweging vaak mee.

Volgens mij is het prima om 'alleen' naar de kerk te gaan als je daar behoefte toe voelt. Maar ik denk ook dat het heel goed voor je geloof is om naar de kerk te gaan, in het kader van samen beleven en 'opgebouwd' worden, leren van wat de dominee zegt , en niet alleen daarvoor: ook voor je 'maatschappelijke' ontwikkeling. Ik zie de meerwaarde wel van de manier waarop je in een kerk van elkaar kunt leren, ook jongen van 15 van oude dames van 92 en vice versa. Het mooie is dat de jeugd bij ons uit de kerk die meerwaarde ook ziet. Aandacht hebben voor elkaar en elkaars levenservaring. Ik heb dat ook gemerkt in moeilijke tijden bv. toen mijn zoontje overleed.

Het staat overigens ook in de Bijbel, in de brief van Paulus aan de Hebreeen, hoofdstuk 10, vers 24 en 25:
Citaat:
24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 24 En laten wij op elkander acht geven, om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Met onderstreept de redenen dat de Bijbel hier zegt dat we naar de kerk zouden moeten gaan...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:10

Daar zeg je een hoop rake dingen idd. Het is bij mij echter gezien mijn achtergrond (met paps beroep) bij mij vanuit de gemeente heel anders aangekomen en dat heeft mij ook gevormd. Daarbij kies ik liever zelf de mensen uit om mee te discussieren als ik daar behoefte aan heb; heb een hoop mensen om me heen als huichelachtig ervaren en dan kan ik er qua gesprek niet veel meer mee. Wat ik wel fijn vnid is samen zingen. Heb altijd veel met muziek gehad en gedaan en de kerk zelf en de muziek creeren de meeste kracht en rust. En bidden. Alleen.
Zo zie je maar weer, een ieder belijdt zijn of haar geloof op eigen wijze. Dat daar een vorm voor zou zijn vind ik echt een naieve gedachte.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:52

Haha! jouw onderschrift valt me nu pas op, cool! Ik zie die kieuwen al verschijnen Haha!

Ik ben wel benieuwd wat je vader voor beroep had - dominee? Lijkt me dat je dan indd tegen heel andere dingen aanloopt.
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik in mijn gemeente heel goed terecht ben gekomen hoor, er wordt veel aandacht besteed aan hoe e.e.a. ook voor jongeren en kinderen echt interessant gemaakt kan worden, maar ook omdat het een heel warme gemeente is, waar ik tot nog toe weinig huichelachtigs in heb kunnen ontdekken. Aan huichelarij heb ik overigens ook een bloedhekel.
Onze kerk bestaat voor meer dan 50% uit mensen van onder de 35 jaar, dat zegt ook wel wat natuurlijk.
We hebben een jeugdgroep (zeg maar 25min) die heel hecht en betrokken is en vanalles samen onderneemt en uit 85 (!) man bestaat. Ik besef wel dat dat heel bijzonder is, maar ik heb ook goeie hoop dat dat in de toekomst zo blijft.

Bidden doe ik ook het liefst alleen. En oh ja, geloof en hoe je daarmee omgaat is iets totaal persoonlijks. Maar omdat ik bij de doop aan mijn kinderen beloofd heb dat ik ze een christelijke opvoeding zou meegeven (en die belofte weegt net zo zwaar als mijn huwelijksbelofte), neem ik ze mee naar de kerk - voor mij en mijn man is dat een plaats waar je in ieder geval veel kunt leren over geloof.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:44

Blue_Eyes schreef:
Haha! jouw onderschrift valt me nu pas op, cool! Ik zie die kieuwen al verschijnen Haha!

Ik ben wel benieuwd wat je vader voor beroep had - dominee? Lijkt me dat je dan indd tegen heel andere dingen aanloopt.
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik in mijn gemeente heel goed terecht ben gekomen hoor, er wordt veel aandacht besteed aan hoe e.e.a. ook voor jongeren en kinderen echt interessant gemaakt kan worden, maar ook omdat het een heel warme gemeente is, waar ik tot nog toe weinig huichelachtigs in heb kunnen ontdekken. Aan huichelarij heb ik overigens ook een bloedhekel.
Onze kerk bestaat voor meer dan 50% uit mensen van onder de 35 jaar, dat zegt ook wel wat natuurlijk.
We hebben een jeugdgroep (zeg maar 25min) die heel hecht en betrokken is en vanalles samen onderneemt en uit 85 (!) man bestaat. Ik besef wel dat dat heel bijzonder is, maar ik heb ook goeie hoop dat dat in de toekomst zo blijft.

Bidden doe ik ook het liefst alleen. En oh ja, geloof en hoe je daarmee omgaat is iets totaal persoonlijks. Maar omdat ik bij de doop aan mijn kinderen beloofd heb dat ik ze een christelijke opvoeding zou meegeven (en die belofte weegt net zo zwaar als mijn huwelijksbelofte), neem ik ze mee naar de kerk - voor mij en mijn man is dat een plaats waar je in ieder geval veel kunt leren over geloof.

Ja, idioot onderschrift he? Toch ook wel raak; ik kan me best druk maken over Global Warming. Maarja, da's beetje offtopic. Bloos

Ja, hij is dominee. Inmiddels emeritus (Latijn voor "rustend", maar meneer is herder in hart en nieren kon zijn werk niet missen, is nu 71 en preekt nog in een hoop gemeentes Knipoog )...

Wat klinkt jouw gemeente heerlijk, zeg! Zo zou ik me ook wel ergens willen aansluiten; ben vrij "licht" opgevoed qua geloof, woon nu in Putten en ga wel eens naar een kerk die de meeste Puttenaren te modern vinden, maar ook daar is wel warmte, misschien zou ik daar eens heen kunnen gan. Blijf dan liever anoniem, anders ben ik weer dochter van- snap je?
Zo'n jonge gemeente is het niet, hoor, hier! Wel heel prachtig!

Wat me enorm aanspreekt is als groeperingen uit een gemeente zich inzetten voor de minder bedeelden.

Mijn zus is met haar man en kids in A'foort gaan wonen en heeft ook zo'n gemeente getroffen. Kand at best beetje benijden. In die zin dus beetje dubeel qua gevoel.

Wel kan ik soms voelen in een kerk dat er "meer"is qua sfeer dan gewoon de dienst an sich, een kracht, een warmte; dit heeft echter ook wel beetje te maken met een stukje studie-achtergrond en interesse.. Ik kan enorm genieten van zo'n gebouw als het architektonisch mooi in elkaar zit. dat geeft al een soort rust en wdingt al wat respect af.

heb me ook wel eens geergerd aan een lila kerk, met mintgroen en wit.. Stom he? Dat is helemaal de essentie niet van het geloof maar ik werd echt een beetje misselijk van dat gebouw..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:49

detour schreef:
eefangel. geloof je in hogere machten? Of denk je dat ze niet bestaan?(Hoeft dus niet meteen God te zijn, hoor)...

Tja.. In principe eigenlijk niet.
Ik vind dat er vanuit de wetenschap nu genoeg verklaringen voor bepaalde verschijnselen zijn,
dat ik ervan overtuigd ben dat de meeste dingen op die manier te verklaren zijn.

Ik ben daarentegen voorzichtig met het totaal ontkennen van hogere machten,
want daar heb ik immers dan ook weer geen bewijs van.
Ik denk dat als er een hogere macht zou zijn,
dat deze dan in niets lijkt op hoe de bijbel en koran god en allah omschrijven.
Ik denk niet zozeer dat deze hogere macht op enige manier dan ook oordeelt,
of puur gericht is op de mensheid, en menselijke eigenschappen bezit (mannetje met baard ergens in de wolken).
Dat is volgens mij toch echt vanuit het egoisme van bepaalde mensen in het verleden,
die misschien angst hadden voor bepaalde andere bevolkingsgroepen ontstaan.

Ik denk er af en toe best over na.
Ik heb hierboven eigenlijk nog niet verwoord hoe ik er echt over denk,
maar dat is dan de kern.
In moeilijke tijden zoek ik gewoon de troost in mezelf,
en in de muziek, daar heb ik voldoende aan.
Ik heb het idee dat het geloof in god meer als een soort placebo werkt,
dan dat iemand daadwerkelijk een steuntje in de rug geeft.
Eigenlijk zou ik dat prima moeten vinden, degene voelt zich er immers beter door.
Maar ik heb dan zoiets van: zoek het toch in jezelf! Je hebt het in je!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:59

_Sigrid_ schreef:
Darwin..

Waarom? Omdat daar gedegen bewijs voor is en met God heb ik dat nog niet meegemaakt...

Bovendien, weken van 7 dagen...dat hebben mensen ook maar verzonnen. De Romeinen hadden weken van 10 dagen en ook maar 10 maanden in een jaar. Is maar net hoe je de tijd indeeld.

Vind bovendien dat de natuur verder prachtig in elkaar zit, maar daar hoeft niet persé een brein achter te zitten. Het enige object dat die natuur verstoord is de mens...dan heeft God toch wel erg slecht werk afgeleverd is het niet?

Eerst iets moois scheppen en daarna mensen erbij zetten om alles weer om zeep te helpen. Haha, niet logisch inderdaad.

Eens.
Ik weet zeker dat er geen God is.
Waarom? Gewoon door persoonlijke ervaringen met dingen om ons heen, die de 'gewone' mensen niet kunnen zien. En sowieso al omdat ik vind dat de Bijbel niet logisch in elkaar zit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:00

Knap verwoord vind ik dat. Je geeft heel helder je mening zonder daar een ander mee te ontwrichten. Ik had vroeger een vriend die vond dat je God in jezelf moest zoeken, en gaf eigenlijk een beetje de uitleg die jij hier geeft. Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:09

_Sigrid_ schreef:
Darwin..

Waarom? Omdat daar gedegen bewijs voor is en met God heb ik dat nog niet meegemaakt...

Bovendien, weken van 7 dagen...dat hebben mensen ook maar verzonnen. De Romeinen hadden weken van 10 dagen en ook maar 10 maanden in een jaar. Is maar net hoe je de tijd indeeld.

Vind bovendien dat de natuur verder prachtig in elkaar zit, maar daar hoeft niet persé een brein achter te zitten. Het enige object dat die natuur verstoord is de mens...dan heeft God toch wel erg slecht werk afgeleverd is het niet?

Eerst iets moois scheppen en daarna mensen erbij zetten om alles weer om zeep te helpen. Haha, niet logisch inderdaad.

Hier kan ik me ook in vinden. Ik geloof in de evolutietheorie. Nu is het niet zo dat evolutietheorie en God altijd als aparten moeten worden beschouwd, ze zouden voor sommige mensen ook wel redelijk naast elkaar kunnen bestaan. Echter in mijn belevings wereld niet. Ik geloof niet in een God.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:55

Blue_Eyes schreef:
fojoe schreef:
mijn kinderen van 4 en 6 mogen heel veel zelf kiezen.

Maar ze zijn nog een beetje klein om ze alleen thuis te laten als je naar de kerk gaat Knipoog Clown

goh, misschien is het wel daarom dat ik niet naar de kerk ga Tong uitsteken

eefangel schreef:
detour schreef:
eefangel. geloof je in hogere machten? Of denk je dat ze niet bestaan?(Hoeft dus niet meteen God te zijn, hoor)...

Tja.. In principe eigenlijk niet.
Ik vind dat er vanuit de wetenschap nu genoeg verklaringen voor bepaalde verschijnselen zijn,
dat ik ervan overtuigd ben dat de meeste dingen op die manier te verklaren zijn.

Ik ben daarentegen voorzichtig met het totaal ontkennen van hogere machten,
want daar heb ik immers dan ook weer geen bewijs van.
Ik denk dat als er een hogere macht zou zijn,
dat deze dan in niets lijkt op hoe de bijbel en koran god en allah omschrijven.
Ik denk niet zozeer dat deze hogere macht op enige manier dan ook oordeelt,
of puur gericht is op de mensheid, en menselijke eigenschappen bezit (mannetje met baard ergens in de wolken).
Dat is volgens mij toch echt vanuit het egoisme van bepaalde mensen in het verleden,
die misschien angst hadden voor bepaalde andere bevolkingsgroepen ontstaan.

Ik denk er af en toe best over na.
Ik heb hierboven eigenlijk nog niet verwoord hoe ik er echt over denk,
maar dat is dan de kern.
In moeilijke tijden zoek ik gewoon de troost in mezelf,
en in de muziek, daar heb ik voldoende aan.
Ik heb het idee dat het geloof in god meer als een soort placebo werkt,
dan dat iemand daadwerkelijk een steuntje in de rug geeft.
Eigenlijk zou ik dat prima moeten vinden, degene voelt zich er immers beter door.
Maar ik heb dan zoiets van: zoek het toch in jezelf! Je hebt het in je!

prachtig verwoord, eefangel! Afgod
je bent net als ik dus een agnost Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:08

Dankje Lachen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:14

zoo eefangel, dat heb je inderdaad echt heel mooi verwoord.
Soms, als ik bedenk dat er misschien wel een God bestaat, dan zie ik God in ieder geval niet als een man in de wolken, die mensen beoordeeld op hun daden en karakter. Ik geloof niet dat de God waarin de christenen geloven, werkelijk elk mens op aarde(dat zijn er nogal wat) in de gaten houdt, om te beslissen of ze naar de hemel/hel gaan.

Soms dan geloof ik niet in toeval, en dus wel in een bepaalde God. Soms geloof ik ook wel enigzins in dingen die voorbestemd zijn. Maar toch blijf ik ontzettend nuchter. Altijd.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:44

Godsdienst is gemaakt voor mensen door mensen, niet door God voor God,
want God heeft geen godsdienst nodig.
Hij heeft er geen behoefte aan.
Er is een waarheid, vriend!
Maar de 'leer' die jij wilt hebben, de absolute, volmaakte en alleen wijs makende, die is er niet.
Je moet ook helemaal niet naar een volmaakte leer verlangen, maar naar de vervolmaking van jezelf.
De godheid is in jou, niet in begrippen en boeken. De waarheid wordt geleefd, niet gedoceerd.
Wees voorbereid op je innerlijke strijd, (...), ik zie dat die al begonnen is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:32

gut, is er nou echt niemand te vinden voor mijn idee van een knutselgod? No Cheer
fojoe schreef:
ik kan me best god (allah, jahweh, ...) voorstellen als een knutselaar die op een zolderkamertje een soort maquette zit te maken: de ruimte, zonnetje erin, sterretjes, aarde, maantje ...
en nog wat meer knutselwerk: plantjes, diertjes, mensjes ...

en dan nóg kan er best evolutie zijn:
god (allah, jahweh, ...) heeft z'n maquette klaar en denkt: "als ik nu eens een paar giraffes een langere nek zou geven, wat zou er dan gebeuren? goh, kijk nou, die eten veel meer want ze kunnen beter aan de blaadjes in de bomen, die krijgen dus ook veel meer kleintjes met van die lange nekken en na x aantal generaties zijn al die giraffes met korte nekken dood van de honger en blijven er alleen nog giraffes met lange nekken over. Interessant zeg, laat ik ook maar es wat proberen bij een ander diertje".

nee, ik geloof het niet, maar het lijkt me best leuk.
misschien begin ik hiermee wel zelf een nieuwe godsdienst Clown

ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:51

ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar

Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn.. Clown
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken.. Pling

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:02

detour schreef:
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar

Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn.. Clown
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken.. Pling

als wat ik hoorde klopt, dan is de dag in het scheppingsverhaal een periode (van onbepaalde duur), en mag je dit wel weer letterlijk nemen Knipoog
ja, een hele lange 7e dag Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:04

Een dag of 5 per zondag ofzo... heerlijk! dat weekend is altijd zo om...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:21

fojoe schreef:
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar Knipoog

Dit is in de Koran ook zo. een dag moet je niet zien als een dag zoals wij die kennen .

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:25

Darwin! Klinkt veel logiser, omdat het leven soms moeilijk is willen mensen dat er een god is, ze hebben een god nodig dus maken ze hem. En omdat ze bang zijn voor de dood, verzinnen ze de hemel.

En als je vanaf je geboorte aanhoort van je ouders ER IS EEN GOD, HIJ IS ALLES blabla dan ga je het vanzelf geloven.
Ik vind het hersenspoeling Koe Koe grapje Tong uitsteken dat nou ook weet niet maar ik vind het niet goed, je moet kunnen kiezen

Dat is wat ik denk. Ik wil hier niemand mee beledigen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:31

sarah_m schreef:
Darwin! Klinkt veel logiser, omdat het leven soms moeilijk is willen mensen dat er een god is, ze hebben een god nodig dus maken ze hem. En omdat ze bang zijn voor de dood, verzinnen ze de hemel.

En als je vanaf je geboorte aanhoort van je ouders ER IS EEN GOD, HIJ IS ALLES blabla dan ga je het vanzelf geloven.
Ik vind het hersenspoeling Koe Koe grapje Tong uitsteken dat nou ook weet niet maar ik vind het niet goed, je moet kunnen kiezen

Dat is wat ik denk. Ik wil hier niemand mee beledigen.

Als klein kind kun je nog niet kiezen, dus is het handig en normaal dat je ouders je meegeven wat hen dunkt dat goed voor je is. Dat is idd geen hersenspoeling.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:30

nouja, toch wel een beetje. Als kind weet je niet beter dan dat wat je ouders je vertellen. En als je ouders je maar over 1 ding vertellen, kun je niet een keuze maken, dan volg je gewoon je ouders. is opzich ook wel logisch, maar in een bepaalde mate wel hersenspoeling.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:32

dan is dus alles wat je ouders je leren, een vorm van hersenspoeling toch?.. Alle normen en waarden..
Dus opvoeding is een vorm van hersenspoeling. jeetje.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:40

is toch zo? vind ik wel. het beinvloed toch hoe je denkt?

en tsja, hoe extremer, hoe meer hersenspoeling...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:43

ja, maar die term heeft wel een bepaalde draagkracht ofzo...