Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:09

chevax schreef:
@Schimmelig: je aborteert wel iets meer dan een klompje cellen hoor. En voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen abortus, mits het een weloverwogen beslissing is.

Er is 1 zaadcel en 1 eicel. Vervolgens deelt het zich op.
Klompje cellen vond ik geen slechte omschrijving in de eerste weken Bloos

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:09

ja maar chevax hoe kun jij van iemand vinden of ze een wel of niet overwogen beslissing heeft genomen!? Wat voor haar weloverwogen is hoeft dat niet voor jou te zijn!
We hebben allemaal andere normen en waarden!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:10

Dat is per persoon verschillend denk ik Chevax. Voor mij is het ook niets meer of minder dan een klompje cellen. Voor mij begint het pas te leven wanneer de moeder het voelt schoppen en draaien.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:11

Vanessa24 schreef:
Dat is per persoon verschillend denk ik Chevax. Voor mij is het ook niets meer of minder dan een klompje cellen. Voor mij begint het pas te leven wanneer de moeder het voelt schoppen en draaien.

Ik hoorde laatst nog van iemand dat het leven begon ''als je 40 werd'' Haha! Bloos

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:12

Schimmelig schreef:
Vanessa24 schreef:

Ik hoorde laatst nog van iemand dat het leven begon ''als je 40 werd'' Haha! Bloos

Hahahahaha dat is wel erg laat hoor! Haha!

kikco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:14

ik ben VOOR abotus omdat bijvoortbeeld als je verkracht bent kun je er niks aan doen en meestal is abortus toch beter want als mensen er over na denken willen ze eigelijk het kind niet dus is het beter als het kind er niet is
sorry maar dit is mijn mening (K)kiki

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:15

Schimmelig schreef:
Vanessa24 schreef:

dan is er nog hoop voor me, nog 4 jaar tegaan

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:17

Hmmm, nu draait het dus zo dat ik tegen abortus ben en dat is niet zo. Alleen de definities die worden aangehaald, zijn imo niet altijd onderbouwd. Ik ga een heel erg persoonlijk voobeeld geven: een paar jaar geleden ben ik zwanger geworden en na een aantal weken was het foute boel. Het klompje cellen kon niet operatief worden verwijderd en ik heb een aantal chemokuren gehad om het vruchtje te laten afsterven. Probleem was alleen dat dit "klompje cellen" wel terugvocht tegen de chemo (natuurlijke reactie van de celdeling). Tegen de tijd dat het af kwam, zoals dat dan in vakjargon heet, was ik 13 of 14 weken zwanger. Op dat moment is het al véél meer dan een klompje cellen. Tuurlijk, als je een zwangerschap direct als je het weet afbreekt, is het een ander verhaal. Maar hoe langer je wacht, hoe meer dit klompje cellen veranderd in iets wat al vecht. Maar goed, iedereen denkt hier anders over.

AikePeer

pfoee nog 21 jaar te gaan..Clown
hahaha wat mij opvalt, correct me if i'm wrong.
De mensen die niet tegen abortus zijn begrijpen wel dat mensen het niet zouden kunnen maar andersom niet..

Aimee

chevax schreef:
Aimee: wat is de overeenkomst tussen abortus en euthenasie?

Oh... dat was naar aanleiding van een bericht van Zep een pagina eerder Lachen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:19

chevax schreef:
Hmmm, nu draait het dus zo dat ik tegen abortus ben en dat is niet zo. Alleen de definities die worden aangehaald, zijn imo niet altijd onderbouwd. Ik ga een heel erg persoonlijk voobeeld geven: een paar jaar geleden ben ik zwanger geworden en na een aantal weken was het foute boel. Het klompje cellen kon niet operatief worden verwijderd en ik heb een aantal chemokuren gehad om het vruchtje te laten afsterven. Probleem was alleen dat dit "klompje cellen" wel terugvocht tegen de chemo (natuurlijke reactie van de celdeling). Tegen de tijd dat het af kwam, zoals dat dan in vakjargon heet, was ik 13 of 14 weken zwanger. Op dat moment is het al véél meer dan een klompje cellen. Tuurlijk, als je een zwangerschap direct als je het weet afbreekt, is het een ander verhaal. Maar hoe langer je wacht, hoe meer dit klompje cellen veranderd in iets wat al vecht. Maar goed, iedereen denkt hier anders over.

dit is heel erg, Chemo is niet niets,
mag ik vragen waarom het niet operatief verwijderd kon worden,

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:20

chevax schreef:

Dat lijkt me verschrikkelijk, het is al een rottige periode (zacht uitgedrukt denk ik) en als het vruchtje dan het ook nog niet opgeeft....

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:22

Mag ik vragen waarom chemo de enige oplossing was?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:24

chevax schreef:
Ik denk juist dat niet iedere vrouw dat zo weloverwogen doet als je beweert. En ja, ik vind dat als je beslist over leven en dood je motivatie waterdichtmoet zijn.

Waarom?
Als een vrouw abortus laat plegen, hoeft de reden enkel en alleen voor die vrouw waterdicht te zijn.
Hoe de redenatie waterdicht gemaakt is, kan natuurlijk enorm verschillen....
In het ene geval is dat omdat een jong meisje nog geen moeder wil worden, in een ander geval omdat een vrouw helemaal geen moeder wil worden, in een volgend geval omdat het kind mogelijk bepaalde erfelijke factoren meekrijgt....
De buitenwereld kan de reden nog zo onwerkelijk vinden, als de vrouw in kwestie zelf haar gevoel helemaal rond heeft, is er wat mij betreft geen enkel probleem.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:24

Het was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap na IVF. Dat houdt dus in dat het vruchtje zich nestelt op een plaats waar dat eigenlijk niet kan. Het vruchtje groeit door en als het bijv. in een eileider is genesteld, kan deze springen door de groei en grootte van het vruchtje. Ik heb in het verleden een groot aantal buikoperaties gehad en door de complicaties die daarbij kwamen, is opnieuw opereren iets wat altijd pas als laatste redmiddel wordt ingezet bij mij. En door alle verklevingen in mijn buik, was ook niet duidelijk te zien wáár het vruchtje eigenlijk precies zat. Dus is er toen gekozen voor chemotherapie omdat de groei van een embryo in principe gelijk is aan die van een tumor; het gaat om cellen die zich razendsnel delen en ontwikkelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:25

@Aimee: ik denk dat jij nu goed verwoord wat ik bedoel: "hoe de redenatie waterdicht is gemaakt".

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:27

dat is een vreselijke ervaring lijkt me.
dat gaat je niet zomaar in de koude kleren zitten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:28

chevax schreef:
Het was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap na IVF. Dat houdt dus in dat het vruchtje zich nestelt op een plaats waar dat eigenlijk niet kan. Het vruchtje groeit door en als het bijv. in een eileider is genesteld, kan deze springen door de groei en grootte van het vruchtje. Ik heb in het verleden een groot aantal buikoperaties gehad en door de complicaties die daarbij kwamen, is opnieuw opereren iets wat altijd pas als laatste redmiddel wordt ingezet bij mij. En door alle verklevingen in mijn buik, was ook niet duidelijk te zien wáár het vruchtje eigenlijk precies zat. Dus is er toen gekozen voor chemotherapie omdat de groei van een embryo in principe gelijk is aan die van een tumor; het gaat om cellen die zich razendsnel delen en ontwikkelen.

In jou geval was het dus sowieso een zware beslissing omdat je graag zwanger wil(de) worden, tenminste.... dat denk ik als je IVF doet Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:29

Poeh een buitenbaarmoederlijke zwangerschap na IVF, dat is wel heel zuur Chevax. Wat een complicaties Scheve mond

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:31

Aimee schreef:
chevax schreef:
Ik denk juist dat niet iedere vrouw dat zo weloverwogen doet als je beweert. En ja, ik vind dat als je beslist over leven en dood je motivatie waterdichtmoet zijn.

Waarom?
Als een vrouw abortus laat plegen, hoeft de reden enkel en alleen voor die vrouw waterdicht te zijn.
Hoe de redenatie waterdicht gemaakt is, kan natuurlijk enorm verschillen....
In het ene geval is dat omdat een jong meisje nog geen moeder wil worden, in een ander geval omdat een vrouw helemaal geen moeder wil worden, in een volgend geval omdat het kind mogelijk bepaalde erfelijke factoren meekrijgt....
De buitenwereld kan de reden nog zo onwerkelijk vinden, als de vrouw in kwestie zelf haar gevoel helemaal rond heeft, is er wat mij betreft geen enkel probleem.

Ik vind dat hier veelal over "de vrouw" wordt gesproken!
Ben het helemaal met je eens maar heeft de man(indien aanwezig) niet net zo goed iets te zeggen?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:33

dat is absoluut een feit,
een keuze maak je samen, indien dit mogelijk is.
dit was in mij in mijn geval wel zo.
wij hebben er samen over gesproken, en de keuze samen gemaakt

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:34

Ja daar zeg je wat AikePeer! Als ik zwanger zou zijn, dan mag mijn man zeker zeggen wat ie wil, maar ik ben dan toch wel degene die de uiteindelijke beslissing neem aangezien het mijn lijf is. Lastige kwestie, want het is dan ook zijn kind.... stel je voor dat hij het wel zou willen houden en ik niet...

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:36

Ja inderdaad! Daarom is het denk ik altijd goed om over zulke dingen te praten, voor het "gebeurt".
Dan wordt je niet bij zo'n situatie ook nog eens geconfronteerd met twee verschillende meningen.. dat maakt het dan nog lastiger!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:37

Ik denk ook wel dat het veel verschil maakt hóé je met zwangerschap enzo bezig bent. Als je bijvoorbeeld IVF doet, zie je vanaf dag 1 hoe een embryo zich ontwikkeld. Je ziet de celdeling vanaf dag 1 tot en met de terugplaatsing. Op 7 weken kun je het hartje als zien kloppen en dan vind ik het toch moeilijk om het nog als "een klompje cellen" te zien. Maar goed, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die toch kiezen voor abortus bij een prille zwangerschap. Maar als je spreekt over abortus na 12 weken, dat vind ik toch nogal iets.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:39

dat was in eerste instantie voor mij erg schrikken
omdat ik wist dat mijn man vroeger altijd riep dat ie een groot gezin wilde.
dat ik dat niet wilde wist ie ook.
na dat max was geboren hebben we het er nog wel eens over gehad.
hij wilde wel ik niet.
toen ik hem ook vertelde dat ik weer zwaner was, kneep ik hem in eerste instantie wel.
hij was meteen heel duidelijk, een kind maak je samen, maar je moet dat ook samen willen