Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:32

Loretta schreef:
Van PVV naar D66 is echt een enorme stap. In dat licht vind ik 7% toch best vel.

Denk dat daar ook veel meer zwevende kiezers bijzitten? in 2023 haalde PVV ineens veel meer stemmen dan anders. Die mensen hebben voorheen ook iets anders gestemd

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:41

juliedo24 schreef:
Loretta schreef:

Van PVV naar D66 is echt een enorme stap. In dat licht vind ik 7% toch best vel.

Sja. Laatst was bij Lubach een filmpje van een meisje dat zei dat ze FvD of Ja21 wilde stemmen omdat ‘links gewoon haar standpunten niet zijn’. Toen vulde ze de stemwijzer in en kwam er Denk, SP en D66 uit (iets in die trant). Ik denk dat veel mensen zich ook amper verdiepen in de partijprogramma’s.

Of in Duitsland heb ik ook gehoord dat er mensen van Die Linke maar AfD overstappen. Mee eens dta het verschil enorm is maar sommige mensen maken blijkbaar op een hele andere manier keuzes.

Ik kwam uit op JA21 in meerdere kieswijzers, en sta ook achter een deel van de standpunten die ze hebben. Maar omdat ik niet wil dat we landelijk naar een verharding en verrechtsing gaan heb ik er niet op gestemd.

Het is imo meer tijd voor een midden, voor nuance. Kijken waar je elkaar wel kan vinden en samen beleid maken waar je mee vooruit kan. Zonder steeds maar weer naar elkaar te schreeuwen en de verschillen te benadrukken.

Dus zo kan een kiezer (n=1) ineens een hele andere keuze maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:47

Misschien dat het feit dat de PVV gefaald heeft in het kabinet en waarschijnlijk niet mee gaat regeren ook invloed heeft gehad?

We moeten niet vergeten dat radicaal rechts toch met 1 zetel is gegroeid.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:47

juliedo24 schreef:
Loretta schreef:

Sja. Laatst was bij Lubach een filmpje van een meisje dat zei dat ze FvD of Ja21 wilde stemmen omdat ‘links gewoon haar standpunten niet zijn’. Toen vulde ze de stemwijzer in en kwam er Denk, SP en D66 uit (iets in die trant). Ik denk dat veel mensen zich ook amper verdiepen in de partijprogramma’s.

Of in Duitsland heb ik ook gehoord dat er mensen van Die Linke maar AfD overstappen. Mee eens dta het verschil enorm is maar sommige mensen maken blijkbaar op een hele andere manier keuzes.

Haha ja, ik vind gros ook niet politiek geïnteresseerd. Ik denk dat over het algemeen men nauwelijks het verschil tussen links en rechts weet of wat de parlementaire democratie betekent.
Partijprogramma wordt al helemaal zelden opengeslagen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:50

Het mooiste vind ik (ook hier) dat er steeds geroepen wordt dat "links de afgelopen jaren het land naar de klote geholpen heeft".
De laatste Nederlandse regering met een sterk links of centrumlinks profiel was het kabinet-Den Uyl, dat van 1973 tot 1977 aan de macht was.
Echt, eerste hit op Google. Het is allemaal niet zo heel moeilijk, als je je brein maar niet afsluit.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:52

rien10 schreef:
Het mooiste vind ik (ook hier) dat er steeds geroepen wordt dat "links de afgelopen jaren het land naar de klote geholpen heeft".
De laatste Nederlandse regering met een sterk links of centrumlinks profiel was het kabinet-Den Uyl, dat van 1973 tot 1977 aan de macht was.
Echt, eerste hit op Google. Het is allemaal niet zo heel moeilijk, als je je brein maar niet afsluit.

Je zal verbaasd zijn hoeveel mensen alles wat niet overtuigend rechts is meteen links noemen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:53

Maar D66 is ook links he! :j :Y)

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:54

rien10 schreef:

Ja eens, alleen niet met je laatst zin. Gisteren bij de sport van mijn dochter hadden we het ook over de verkiezingen: "Ja die tokkies die op de PVV stemmen." Ai...als we op deze manier over elkaar praten laten we de kloof tussen mensen alleen maar groeien. Kijk, ik sta heel heel ver af van het programma van de PVV maar laten we de deur niet dichtgooien maar verbinding zoeken.

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:56

Die laatste zin sta ik achter.
Als je roept "de linkse regering" dan heb je gewoon niet geluisterd, gedacht, gelezen. Er was helemaal geen linkse regering.
Ik heb het nergens over PVV stemmers of Tokkies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:57

MizzMontana schreef:
Het is imo meer tijd voor een midden, voor nuance. Kijken waar je elkaar wel kan vinden en samen beleid maken waar je mee vooruit kan. Zonder steeds maar weer naar elkaar te schreeuwen en de verschillen te benadrukken.

Daar ben ik het mee eens. En ondanks dat ik zelf PVDA/GL gestemd heb vanwege hun economische standpunten ben ik toch wel heel blij dat het D66 geworden is. Juist vanwege het meer inclusieve karakter van de partij. En ook al vind ik nog steeds dat Timmermans internationaal de beste keuze had. Ik denk wel dat Jetten een betere kandidaat is als het om het binnenlands gedeelte gaat. Ook verwacht ik dat hij beter in staat is om te gaan met alle haat die er over hem uitgestort gaat worden.

Want uiteindelijk moeten we niet vergeten dat extreem rechts nog steeds een grote bedreiging vormt. En dat het bij de volgende verkiezingen wel weer eens helemaal de verkeerde kant op kan gaan. Ook al had ik zelf liever gehad dat het initatief bij PVDA/GL had gelege. Ik denk dat D66 op dit moment echt niet verkeerd is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:02

Loretta schreef:
Want uiteindelijk moeten we niet vergeten dat extreem rechts nog steeds een grote bedreiging vormt. En dat het bij de volgende verkiezingen wel weer eens helemaal de verkeerde kant op kan gaan.

Dat is waarschijnlijk de grootste bedreiging voor ons land.
Het populisme op rechts, waardoor de grens steeds verder aan het opschuiven is.
Het gaat ongemerkt steeds wat verder.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:07

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Want uiteindelijk moeten we niet vergeten dat extreem rechts nog steeds een grote bedreiging vormt. En dat het bij de volgende verkiezingen wel weer eens helemaal de verkeerde kant op kan gaan.

Dat is waarschijnlijk de grootste bedreiging voor ons land.
Het populisme op rechts, waardoor de grens steeds verder aan het opschuiven is.
Het gaat ongemerkt steeds wat verder.

Ik vraag me af waarom het links niet lukt om “de kiezer” aan te spreken die nu rechts stemt, maar in de uitvoering meer heeft aan linkse standpunten?

Iets (of iemand) wat Kaag niet is gelukt maar Jette wel, dat heeft GL/PvdA denk ik ook nodig. Alleen wie dat moet zijn weet ik niet, daarvoor ken ik die partij niet goed genoeg.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:18

MizzMontana

misschien speelt de marketing hierbij ook wel een grote rol, afleiden van de inhoud, `n andere campagne strategie.

D66 heeft deze verkiezingscampagne niet alleen de meeste stemmen gekregen, maar ook het grootste reclamebudget te pakken. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de partij van Rob Jetten 67 procent meer uitgaf aan advertenties dan de VVD. De duurste verkiezingscampagne van D66 ooit loont, want het is nu de grootste partij van Nederland.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... b7eb&ei=30

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:24

Raineri schreef:
juliedo24 schreef:

Haha ja, ik vind gros ook niet politiek geïnteresseerd. Ik denk dat over het algemeen men nauwelijks het verschil tussen links en rechts weet of wat de parlementaire democratie betekent.
Partijprogramma wordt al helemaal zelden opengeslagen.

Mee eens. En onbekend maakt onbemind. :) Er zijn maar weinig mensen die stemmen op een partij waarvan ze zelfs de lijsttrekker niet kennen. Veel mensen stemmen ook op gevoel of om andere redenen dan een partij programma.
Het feit dat Jetten heeft meegedaan aan de slimste mens, heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat hij ook bij niet politiek georiënteerde mensen in huiskamer terecht is gekomen. Gemiddeld kijken er zo'n 2 miljoen mensen naar een aflevering. En dat kan er best aan hebben bijgedragen dat mensen hun vertrouwen, dus hun stem hebben willen geven.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:25

mce schreef:
MizzMontana

misschien speelt de marketing hierbij ook wel een grote rol, afleiden van de inhoud, `n andere campagne strategie.

D66 heeft deze verkiezingscampagne niet alleen de meeste stemmen gekregen, maar ook het grootste reclamebudget te pakken. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de partij van Rob Jetten 67 procent meer uitgaf aan advertenties dan de VVD. De duurste verkiezingscampagne van D66 ooit loont, want het is nu de grootste partij van Nederland.

Ja dat zou heel goed kunnen. Ik had ook het gevoel dat het ontbreken van Wilders in het eerste grote debat een keerpunt is geweest. Ik wist niet dat ze zover geld hadden uitgegeven. Tegelijkertijd heeft Jette de handschoen goed opgepakt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:31

MizzMontana schreef:
mce schreef:
MizzMontana

Ja dat zou heel goed kunnen. Ik had ook het gevoel dat het ontbreken van Wilders in het eerste grote debat een keerpunt is geweest. Ik wist niet dat ze zover geld hadden uitgegeven. Tegelijkertijd heeft Jette de handschoen goed opgepakt.

We gaan het zien in de formatie wat hij werkelijk waard is,

of het torentje het belangrijkste is, of een stabiel kabinet of nieuwe verkiezingen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:32

Dat is zo, eerst maar eens zien of het de partijen (vvd, d66, cda) allemaal lukt om wat water bij de wijn te doen, ongeacht met welke partij(en) er nog meer bij komen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:34

juliedo24 schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat het andersom ook opgaat. Als ik een vriendin vraag waarom ze CDA stemt, komt er vertwijfeld uit dat ze een stabiel kabinet wil. Als ik het over Forum heb, zegt ze dat ze niet zo van die partij is. Als ik vraag waarom, weer ze het niet, behalve dat ze Thierry een beetje vreemd vindt (snap ik). Nadat ze de standpunten van FvD gelezen had, gaf ze toe dat ze het met bijna alles eens was. Helaas had ze toen al gestemd op het CDA.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:34

Een stabiel kabinet is het belangrijkste :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:36

ik verwacht iig wel dat er wat meer ervaren bestuurders bijkomen, zowel met ministers als vooral kamerleden was het wel armoede, met pvv en ook BBB

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:51

mce schreef:
MizzMontana

Besef even he... Als een rechtse partij dit had gedaan, was het propaganda geweest. Verkiezingen gekocht enz. Nu is het helemaal prima...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:51

Niet iedereen is heel bewust bezig met politiek. Gisteren waren er interviewers van radio1 in Almelo. Van NSC is men daar overgestapt op PVV. Eén man gaf aan dat hij niet gestemd had, hij had het te druk zei hij, maar vorige keer had hij op Wilders gestemd en als hij wel was gegaan zou hij dat weer gedaan hebben.

En waarom? Wilders was eigenlijk de enige van de lijsttrekkers die hij kende, daar zag hij veel van voorbij komen op SM. Hij kon verder alleen de naam Timmermans noemen (waarschijnlijk omdat Wilders die naam veel noemde), maar verder zei het hem allemaal niks. Ja, dat kan natuurlijk ook (en dat bedoel ik oprecht en niet sarcastisch).

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:53

fransje23 schreef:
Een stabiel kabinet is het belangrijkste :j

Dat is niet het punt van mijn post maar goed. Het gaat erom dat ze niet goed geïnformeerd was en ook toegaf eigenlijk geen idee te hebben.
Vraag me af of uit deze uitslag een stabiel kabinet komt, maar we gaan het zien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:04

prompter schreef:
Niet iedereen is heel bewust bezig met politiek. Gisteren waren er interviewers van radio1 in Almelo. Van NSC is men daar overgestapt op PVV. Eén man gaf aan dat hij niet gestemd had, hij had het te druk zei hij, maar vorige keer had hij op Wilders gestemd en als hij wel was gegaan zou hij dat weer gedaan hebben.

En waarom? Wilders was eigenlijk de enige van de lijsttrekkers die hij kende, daar zag hij veel van voorbij komen op SM. Hij kon verder alleen de naam Timmermans noemen (waarschijnlijk omdat Wilders die naam veel noemde), maar verder zei het hem allemaal niks. Ja, dat kan natuurlijk ook (en dat bedoel ik oprecht en niet sarcastisch).

Dan heb je met Almelo ook wel een demografisch pareltje te pakken. :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:06

Mijn collega heeft op Wilders gestemd omdat ze boos is dat hij door iedereen wordt uitgesloten.
Persoonlijk vind ik dat niet bijster slim...