Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:02

baudyh schreef:
Ik vraag me werkelijk af die mensen die vinden dat de wolf in Nederland past. Hebben jullie ooit er een gezien. Het ervaren hoe het is als er eentje langs komt door de wei met je paarden.
Want er over praten is iets heel anders dan het zelf ervaren.
Ik sprak laatst iemand en die vond het niet erg dat de wolf er is. Maar ja woont in Rotterdam.
Ja niks ervaring ermee. Dan heb je makkelijk praten.

Ja ach ja dat blijf je houden... De partij waar ik op ga stemmen is voor de wolf, ik absoluut tegen. Maar stemmen is al moeilijk zat ookal kies je 3 belangrijke onderwerpen voor jezelf dus ik heb weinig keus. Ik denk dan maar dat het vanzelf goed uit de hand loopt. Ze komen vanzelf ook naar Den Haag, pakken ze daar weer een kind, en als dat eens goed fout gaat dan piepen die mensen ook wel anders denk ik. Hoop ik. :Y) Ik ga in ieder geval mijn stem niet laten tegen houden door 1 ding, want verder hebben alle partijen die in de buurt komen echt iets waar ik absoluut niet op ga stemmen. Dus ja wat moet je dan. Hopen dat de wolf zich lekker nog verder uitbreid in ons kleine overbevolkte landje.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:12

MarlindeRooz schreef:
baudyh schreef:
Ik vraag me werkelijk af die mensen die vinden dat de wolf in Nederland past. Hebben jullie ooit er een gezien. Het ervaren hoe het is als er eentje langs komt door de wei met je paarden.
Want er over praten is iets heel anders dan het zelf ervaren.
Ik sprak laatst iemand en die vond het niet erg dat de wolf er is. Maar ja woont in Rotterdam.
Ja niks ervaring ermee. Dan heb je makkelijk praten.

Nee ik vind niet dat de wolf hier past. Wat mij betreft schieten we ze allemaal af. Nogmaals ze lopen dichtbij m’n huis. 500 meter van m’n huis is er recent 1 gezien. Maar ik ben wel realistisch.

Tenzij we uit de EU stappen en een muur rondom Nederland zetten worden we nooit wolf-vrij op korte termijn.

Alles staat en hangt met 'de gunstige staat van instandhouding'.
Daaraan wordt nu op nationaal niveau gekeken, terwijl dat natuurlijk onzin is. De leefomstandigheden en oppervlakte van een land zijn ook van belang. Je kunt gewoon niet verwachten dat bijvoorbeeld Nederland en Luxemburg hetzelfde aantal wolven kan huisvesten als Duitsland of Spanje, daar hoef je geen expert voor te zijn.

De gunstige staat van instandhouding moet over heel Europa worden verspreid. Dat is ook het enige scenario waarbij de draagkracht betreft de wolf in stand kan worden gehouden, die brokkelt momenteel namelijk in rap tempo af. En dan kan een wolf in Nederland misschien best hetzelfde beheert worden als het everzwijn. Op sommige plekken welkom, maar op andere dus niet.

Daarvoor kan Nederland dus prima in de EU blijven. Het is misschien niet op korte termijn geregeld, maar iets langere termijn kan ook te accepteren zijn, zolang het maar wel gebeurt. :)

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:15

Dat ben ik met je eens. En op lange termijn komt dat vast goed. Maar binnen nu en 5 jaar niet vrees ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:27

Elisa, wanneer we het hebben over dieren die hier van oorsprong voorkomen horen moeflons daar niet bij.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:50

BigOne schreef:
De wolf past hier maar wel in een groot natuurgebied. Maar juist de hoge Veluwe houdt door baron Segers de poorten graag gesloten want oh de jacht.
Bbb wil alleen maatregelen voor beter dierenwelzijn nemen wanneer het de ondernemers geen geld kost. En de burger wel.
En koeien niet buiten? Veel koeien blijven graag binnen bij hogere temperaturen , vooral omdat in veel gevallen er ook geen enkele schaduwplek meer is.

Het probleem is alleen dat we in Nederland geen echte grote natuurgebieden hebben. Een wolvenroedel heeft 200 vierkante km nodig (geeft BIJ12 en natuurmonumenten aan als ik het snel Google).
Hier in het DFW is het dan per definitie te klein voor de wolf om binnen het natuurgebied te blijven.

Je zou de Veluwe dan als enige optie kunnen noemen, maar dat gebied is zo verdeeld door best veel dorpen en (spoor)wegen die er doorheen lopen dat je dat ook niet echt een aaneengesloten natuurgebied kan noemen. De term “aaneengesloten” is hier in mijn ogen meer wensdenken dan realiteit. De wolf gaat nou eenmaal niet keurig om de bewoonde stukken heen lopen.

Een gedachte-experiment: we zien dat steeds vaker stukken recreatie gebied worden afgesloten ten behoeve van de wolf. Hoe meer we die kant op gaan hoe minder recreatiegebied er over blijft voor de mens. Het ontspannen in de natuur is goed voor het welzijn van de mens. Gaan we dit dan achter het belang van de wolf plaatsen? De natuurgebieden die dan nog open zijn krijgen te maken met meer recreatiedruk. Ook weer een reden voor SBB om gebieden af te sluiten. Waarom mag een mens de natuur niet in. Met de gedachte dat we mensen niet boven wolven kunnen stellen, kun je andersom de wolf ook niet boven de mens stellen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:57

BigOne schreef:
Elisa, wanneer we het hebben over dieren die hier van oorsprong voorkomen horen moeflons daar niet bij.

Dus het is alleen van belang dat de diersoorten die hier van oorsprong voorkomen worden beschermd, maar als het voortbestaan van bedreigde diersoorten die hier niet van oorsprong vandaan komen aan een zijde draadje hangt is dat geen probleem, of bedoel je iets anders?

De moeflon is een oerschaap net als de konikpaard een oorspronkelijk ras is. Al onze gedomestiseerde schapen zoals het drentse heide schaap stammen af van de moeflons. Het drentse heide schaap was ook bijna uitgestorven, terwijl ze al duizenden jaren op de heide liepen. Fokprogrammas hebben het ras gered, maar de instandhouding van het ras wordt er met de wolf niet makkelijker op.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/17029457/drentse-schaapskuddes-niet-blij-met-nieuw-wolvenplan-ronduit-teleurstellend

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:11

Ze zijn hier heengebracht in de 18 de eeuw voor de jacht (beschermd? )maar oké , dan kun je ze inheems maken.
Evenals de wolf want waar stammen onze honden ook al weer vanaf?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:20

MizzMontana schreef:
BigOne schreef:
De wolf past hier maar wel in een groot natuurgebied. Maar juist de hoge Veluwe houdt door baron Segers de poorten graag gesloten want oh de jacht.
Bbb wil alleen maatregelen voor beter dierenwelzijn nemen wanneer het de ondernemers geen geld kost. En de burger wel.
En koeien niet buiten? Veel koeien blijven graag binnen bij hogere temperaturen , vooral omdat in veel gevallen er ook geen enkele schaduwplek meer is.

Het probleem is alleen dat we in Nederland geen echte grote natuurgebieden hebben. Een wolvenroedel heeft 200 vierkante km nodig (geeft BIJ12 en natuurmonumenten aan als ik het snel Google).
Hier in het DFW is het dan per definitie te klein voor de wolf om binnen het natuurgebied te blijven.

Je zou de Veluwe dan als enige optie kunnen noemen, maar dat gebied is zo verdeeld door best veel dorpen en (spoor)wegen die er doorheen lopen dat je dat ook niet echt een aaneengesloten natuurgebied kan noemen. De term “aaneengesloten” is hier in mijn ogen meer wensdenken dan realiteit. De wolf gaat nou eenmaal niet keurig om de bewoonde stukken heen lopen.

Een gedachte-experiment: we zien dat steeds vaker stukken recreatie gebied worden afgesloten ten behoeve van de wolf. Hoe meer we die kant op gaan hoe minder recreatiegebied er over blijft voor de mens. Het ontspannen in de natuur is goed voor het welzijn van de mens. Gaan we dit dan achter het belang van de wolf plaatsen? De natuurgebieden die dan nog open zijn krijgen te maken met meer recreatiedruk. Ook weer een reden voor SBB om gebieden af te sluiten. Waarom mag een mens de natuur niet in. Met de gedachte dat we mensen niet boven wolven kunnen stellen, kun je andersom de wolf ook niet boven de mens stellen.

Mee eens. Persoonlijk vind ik mensen soms wel apart redeneren. Dieren moeten zo lang mogelijk bij de moeder blijven, op een zo natuurlijk mogelijke manier opgroeien en kunnen leven. Jonge dieren mogen niet te snel beleerd worden en zeker niet te zwaar belast.

En dan zie je mensenkinderen die vanaf enkele weken oud naar de opvang gaan, opgroeien in de stad tussen vrijwel alleen gebouwen, op jonge leeftijd verplicht zijn naar school te gaan en zware tassen met zich mee moeten sjouwen. Het is ergens toch heel bijzonder dat dat wel als 'normaal' wordt beschouwd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:21

Ja dat is ook bijzonder en absurd.

Heel vaak als ik in wandel word ik heel verdrietig van wat wij onszelf aangedaan hebben. Qua verplichtingen en gekke systemen.

Maar we zijn wel rijker en veiliger dan ooit. Dus het is gewoon heel ingewikkeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:00

BigOne schreef:

Wat maakt dat uit? Is het dan oke dat ze uitgemoord worden? En dat de heide en zandverstuivingen dicht groeien wat weer ten koste gaat van de vegetatie en dieren die daar leven?

Ik ben niet tegen de wolf maar wel tegen het gebrek aan beheer en de ellende die het geeft. En wonende op de Veluwe geeft het helaas een boel problemen.

Recreatie gebieden afsluiten voor de wolf is helemaal absurd. Gaat ook niet helpen..want ze kuieren gewoon door het dorp.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:15

Ik ben wel tegen de wolf. Hij hoort hier niet thuis. Hij is niet voor niks jaren geleden verjaagd.
In de dierentuin prima. Maar niet daar buiten.
Ja in gebieden waar ze echt de ruimte hebben. Maar niet hier in Nederland.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:36

baudyh schreef:
Ik ben wel tegen de wolf. Hij hoort hier niet thuis. Hij is niet voor niks jaren geleden verjaagd.
In de dierentuin prima. Maar niet daar buiten.
Ja in gebieden waar ze echt de ruimte hebben. Maar niet hier in Nederland.

Hoort hier niet thuis.. Hij woonde hier en is verjaagd :+

Hoort hier dus wel maar de mens stelt zich erboven waardoor de wolf ineens niet meer past.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 23:04

De wolf heeft een ontzettend groot leefgebied in bijv. Scandinavië waar er genoeg wild is om van te leven, er is geen enkele reden om ze in Nederland te willen hebben.
Als je ze behandelt als honden (fotoshoots op de heide, lokken, voeren, etc.), krijg je echt hele grote problemen, wat je nu ook al ziet.
De gebeurtenissen in Nederland komen daar in het nieuws als voorbeeld hoe het vooral níét moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 23:08

Maar de mens gaat ook niet goed om met de wolf vind ik. Ik hoorde gisteren op Hart van Nederland dat mensen expres de wolf gaan voeren zodat ie dichterbij komt.

Als je dat gaat doen dan kun je volgens mij de donder erop zeggen dat het fout af gaat lopen.

Net wat Saga zegt dus.

Wel ben ik voor een beleid wanneer de wolf aanvalt hij per direct afgeschoten mag worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 06:07

Gnome schreef:
Hoort hier niet thuis.. Hij woonde hier en is verjaagd :+.

Ik las hier eerder dat Nederland voornamelijk water was.. waar woonde ie toen?

Ik denk dat er voorheen ook beestjes woonden waar mijn appartement nu staat.. de meesten wonen er nu ook niet meer .. zo gaan die dingen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 06:57

Gaan nog wel meer dieren verdwijnen met het beleid van de linkse natuurliefhebbers. Elke week 700-800 mensen erbij en het leefgebied van die dieren volbouwen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:03

purny schreef:
Maar de mens gaat ook niet goed om met de wolf vind ik. Ik hoorde gisteren op Hart van Nederland dat mensen expres de wolf gaan voeren zodat ie dichterbij komt.

Als je dat gaat doen dan kun je volgens mij de donder erop zeggen dat het fout af gaat lopen.

Net wat Saga zegt dus.

Wel ben ik voor een beleid wanneer de wolf aanvalt hij per direct afgeschoten mag worden.

Dat is ook wel echt heel dom :=
Hebben mensen dit echt niet door?

Wilde dieren zijn het gevaarlijkst als ze niet bang zijn voor mensen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:19

Cer schreef:
Gnome schreef:

Ik denk dat er voorheen ook beestjes woonden waar mijn appartement nu staat.. de meesten wonen er nu ook niet meer .. zo gaan die dingen

Zo gaan die dingen? -O-

Nu mis ik de wolf niet echt maar dankzij de mens zijn er al heel veel mooie plant- en diersoorten uitgestorven. Niet alleen in Nederland. En we hebben dieren ook nodig hè. We zijn niet een onafhankelijk soort…

En voornamelijk water? :+
Ja we hadden meer water omdat we een hele provincie aan natuur weggepompt hebben om Flevoland te maken. Plus we pompen overal het water weg zodat we lekker droge bodem hebben voor de landbouw…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:43

MarlindeRooz schreef:
Zo gaan die dingen? -O-

Ja, zo gaan die dingen.. je kunt Amsterdam niet meer een soort van weg toveren

Citaat:
Nu mis ik de wolf niet echt maar dankzij de mens zijn er al heel veel mooie plant- en diersoorten uitgestorven. Niet alleen in Nederland. En we hebben dieren ook nodig hè. We zijn niet een onafhankelijk soort…

Er sterven om meerdere redenen dieren en planten uit. Ja de mens doet dat heel rigoreus en ondoordacht, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik zeg ook niet dat het oke is, ik zeg dat het zo gaat.

Citaat:
En voornamelijk water? :+
Ja we hadden meer water omdat we een hele provincie aan natuur weggepompt hebben om Flevoland te maken. Plus we pompen overal het water weg zodat we lekker droge bodem hebben voor de landbouw…

Ik heb het idee dat we toch wel iets meer aan grondwinning hebben gedaan :)

Google:
Nederland zag er duizend jaar voor onze jaartelling nog heel anders uit. Grote delen van het huidige land stonden nog onder water of bestonden uit moerassig veengebied. Alleen op de hoogste delen konden mensen permanent wonen.
https://watersnoodmuseum.nl/nl/waterken ... -deltaplan

Qua wolf, wij zijn in Yellowstone geweest, daar zitten 120 wolven (ook terug uitgezet trouwens), 9 roedels. Je ziet ze amper, ja op een paar plekken, met een verrekijker. Yellowstone is heeft bijna 9000km2 oppervlakte (lees ik op google, ik weet dat natuurlijk niet uit mn hoofd)
De Veluwe is 912km2, en daar zitten er volgens google al 116 (Is dat echt zo???)
Maar goed, daar kan je dus met een goede verrekijker de wolven in hun soort van natuurlijke omgeving zien, bizar mooi. Als ik zo'n dier dan hier over een pleintje voor een snackbar zie lopen vind ik het gewoon sneu.
Maar goed, misschien passen ze zich wel aan, net zoals de trashpanda's :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:48

Cer schreef:
Gnome schreef:

Nederland was een binnenzee toen er ook nog mosasaurussen rond aan het zwemmen waren. Het ligt sinds bestaan van de mens al wel redelijk droog. Of je moet de watersnoodramp meetellen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:10

Raineri schreef:
Nederland was een binnenzee toen er ook nog mosasaurussen rond aan het zwemmen waren. Het ligt sinds bestaan van de mens al wel redelijk droog. Of je moet de watersnoodramp meetellen

Ik lees dat de Romeinen dat pas gingen doen..
Hoe dat verder verliep weet ik niet, maar het is dus een beetje facultatief welke natuur we 'terug willen laten komen' heb ik het idee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:24

Jildau schreef:
Gaan nog wel meer dieren verdwijnen met het beleid van de linkse natuurliefhebbers. Elke week 700-800 mensen erbij en het leefgebied van die dieren volbouwen.

En hoe is de bevolkingsgroei precies de schuld van links dan, terwijl we al tig jaren een rechts kabinet hebben? :+

Er is een heel simpele manier om de bevolkingsgroei af te remmen; stop met rotzooi kopen, stop met de wegwerpmaatschappij en kom van de bank af en ontsla een hoop managers om zelf het vervelende werk te gaan doen als asperges steken en orderpicken en kantoren poetsen en serveren en schappen vullen.. Maar daar zijn Nederlanders te lui of te hoog opgeleid voor, dus is de enige andere mogelijkheid gastarbeiders.

Het leefgebied van de dieren wordt niet volgebouwd, dat is pagina's terug al heel uitgebreid uitgelegd. Zelfs al zou je de meest ruime, vrijstaande woningen bouwen, volledig op landbouwgrond, dan nog zou je minder dan 1% van de landbouwgrond voor telen van diervoeding nodig hebben voor alle woningen die er op dit moment nodig zijn.
En als je gewoon oude, leegstaande woningen vervangt door appartementen en braakliggende terreinen gebruikt dan zie je die woningbouw überhaupt nauwelijks terug en hoeft daar helemaal geen leefgebied van dieren voor te wijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:40

Ja was het maar zo utopisch dat het allemaal zo ZOU gaan..

Nederlanders zijn niet per definitie lui of te hoog opgeleid, wel willen werkgevers vaak goedkopere krachten..en bepaalde expats huren ze dan liever in omdat het minder kost. Iets wat natuurlijk in gang is gezet met de open grenzen van de EU en toen de eerste polen hier heen kwamen om te werken. Overigens is er niets mis met tijdelijke expats, dat zijn niet degene die voor de enorme bevolkingsgroei zorgen.

Dat er niet alleen maar mensen bij kunnen komen terwijl het land al overvol is, lijkt me duidelijk. Ik zou zeggen eerst de problemen oplossen die er nu zijn en dan pas weer kijken hoe de rest er bij kan en de balans gehandhaafd kan worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:47

Arbeidsimmigranten zijn er al van ver voor de open grenzen. In de 20e eeuw kwamen al heel veel Marokkaanse arbeidsmigranten naar Nederland bijvoorbeeld.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:53

8nnemiek schreef:
Jildau schreef:

En hoe is de bevolkingsgroei precies de schuld van links dan, terwijl we al tig jaren een rechts kabinet hebben? :+

Ik praat toch over de toekomst? Dat ik denk dat dat gaat gebeuren - mocht links groot worden.