17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:21

Cer schreef:
Ik zeg niks over perse onbetrouwbaar, ik zeg iets over wij van wc eend. Want vluchtelingenwerk werkt met vluchtelingen. maar dan staat er dan toch ook gewoon dat het best hoog is in vergelijk met de algemene nederlandse bevolking? Of lees ik dan verkeerd?

Als je naar de eerdere link kijkt van Marlinde dan zie je cijfers afgezet naar demografische kenmerken en vergelijkbaar inkomen en dan is het helemaal niet zo hoog.

Als je misdaadcijfers vergelijkt tussen mannen en vrouwen of tussen jonge en oude mensen, kom je ook op andere cijfers.

Maar ieder misdrijf is er één teveel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:23

Kaja schreef:
Kaja schreef:
Prima, geen probleem. Een vluchteling. Helemaal goed. Maar je blijft binnen. Nee, niet naar buiten. Punt. Waarom? Vanaf 14 jaar hebben we hier een identificatieplicht. Simpel is dat. Die boete kunnen ze niet betalen. Dus blijf je binnen! Dan kun je ook geen rottigheid uithalen. Wat een slecht verhaal zeg. En als het zo vreselijk is waar je vandaan komt, dan zit je hier zelfs binnen op rozen.

Hoezo meten met twee maten?!

Ja binnen blijven. Geen identificatie? Binnen blijven. Het wordt je om de oren gegooid met mensen die boetes krijgen omdat ze zich niet kunnen identificeren. En dan laten zij elke John Doe gewoon z’n gang gaan? Zelfs om 03.00 ‘s nachts? Dat heeft niets met onmenselijk of straffen te maken, maar alles met regels.

Nogmaals als ze moeten vluchten voor hun veiligheid en alles achter moeten laten, dan is binnen blijven op het complex niet zo een drama.

Nu loopt een groot deel omliggende dorpen plat met roven en stelen, doen hun behoeftes in iemands tuin en vallen mensen lastig. Dat incasseren mensen die rondom een azc wonen.

Nou idd als ik mijn id vergeet en ik wordt staande gehouden dan krijg ik een boete. Maar zo'n gevaarlijke gek die kan gewoon zijn gang gaan ongestoord. Ze zullen wel blij zijn in het land waar die vandaan komt dat ze van die idioot verlost zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:29

BeFunny schreef:
Kaja schreef:

Ja binnen blijven. Geen identificatie? Binnen blijven. Het wordt je om de oren gegooid met mensen die boetes krijgen omdat ze zich niet kunnen identificeren. En dan laten zij elke John Doe gewoon z’n gang gaan? Zelfs om 03.00 ‘s nachts? Dat heeft niets met onmenselijk of straffen te maken, maar alles met regels.

Nogmaals als ze moeten vluchten voor hun veiligheid en alles achter moeten laten, dan is binnen blijven op het complex niet zo een drama.

Nu loopt een groot deel omliggende dorpen plat met roven en stelen, doen hun behoeftes in iemands tuin en vallen mensen lastig. Dat incasseren mensen die rondom een azc wonen.

Nou idd als ik mijn id vergeet en ik wordt staande gehouden dan krijg ik een boete. Maar zo'n gevaarlijke gek die kan gewoon zijn gang gaan ongestoord. Ze zullen wel blij zijn in het land waar die vandaan komt dat ze van die idioot verlost zijn.

Oh, die ervaring heb ik niet. Ik kon me binnen 24u melden met mijn ID. Geen boete gehad, zelfs geen waarschuwing :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:36

Dat stukje gaat over veilige landers zie ik, relatief veel is toe te schrijven aan Algerije, Tunesie en Marokko.
Als je dan die 11% neemt, dan is het denk ook een beetje hoe het verdeeld is (want er zijn wellicht opvanglokaties waar niks gebeurd, zoals we hier kunnen lezen, dus 0%, maar voor het gemiddelde moet het dan op andere lokaties hoger zijn dan 11%)

Uit alle cijfers blijkt wel dat mannen en jongvolwasenen oververtegenwoordigd zijn bij misdrijven. (dus Asielzoekers, vluchtelingen, Nederlanders, alles bij elkaar). Het is wel een interessant document omdat blijkbaar niet overal de incidenten op dezelfde manier worden vastgelegd. Er staat in dat in 2023 er 34% was van aggressie en fysiek geweld [pag 22]. En dat als de gemiddelde bezetting hoger wordt, dat dan het aantal incidenten hoger wordt (wie had dat gedacht) [pag 23]
Op pag 37 staat het aantal gevallen naar het incident, waaronder ook seksuele misdrijven.
Ik heb het verder niet uitgeanalyseerd, want je moet dan denk van alles naast elkaar wegzetten. maar net zoals Nederlanders plegen ook asielzoekers/vluchtelingen misdaden. Dat is wat het is denk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:39

Electra63 schreef:
54% is landbouwgrond in Nederland, een kwart is natuur en recreatie...... dus overvol?
Ja in het westen van het land en in het Westland met de kassenbouw (en arbeidsmigranten).

Hier ook hoor in het midden, hele dorpen beginnen aan elkaar te groeien. Steeds minder natuur en landbouw grond. Echt geen goede ontwikkeling.. tenzij iemand het fijn vindt om in 1 grote stad te gaan wonen.

Maar ik vind Nederland ook veel te vol qua mensen en dat is niet racistisch bedoeld want dat doet er imo helemaal niet toe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:46

Of je nou voor of tegen asielzoekers bent, het trieste feit ligt er dat, als die bepaalde asielzoeker die zonder paspoort of iets pas 2 maanden in Nederland was, niet was binnengelaten hier, dat Lisa dan nog geleefd zou hebben en 2 andere vrouwen niet bedreigd\verkracht zouden zijn. Dat is gewoon een serieverkrachter en moordenaar. Die trouwens nergens op de wereld graag gezien zal zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:04

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:

Oh, die ervaring heb ik niet. Ik kon me binnen 24u melden met mijn ID. Geen boete gehad, zelfs geen waarschuwing :).

maar je kon je melden met je id.
Zo'n John Doe die heeft geen ID en meld zich dus niet. Ze kunnen hem toch niet vinden want zijn identiteit is onbekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:16

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

maar je kon je melden met je id.
Zo'n John Doe die heeft geen ID en meld zich dus niet. Ze kunnen hem toch niet vinden want zijn identiteit is onbekend.

Ze weten heus wel dat zoeentje, als ie aangehouden wordt, in een AZC zit. Dat wisten ze van de moordenaar van Lisa ook en die heeft geen ID.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:00

BeFunny schreef:
Kaja schreef:

Zij moeten net zo goed iets bij zich dragen.
Citaat:
Vreemdelingen die wachten op hun vreemdelingendocument of het document kwijt zijn, krijgen van de IND een schriftelijke verklaring. Daarin staat dat zij rechtmatig in Nederland verblijven. Dit heet ook wel een artikel 9-brief. De brief is te gebruiken als het bewijs van rechtmatig verblijf. Laat u deze brief zien, dan voldoet u voor de politie aan de identificatieplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:08

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:
54% is landbouwgrond in Nederland, een kwart is natuur en recreatie...... dus overvol?
Ja in het westen van het land en in het Westland met de kassenbouw (en arbeidsmigranten).

Hier ook hoor in het midden, hele dorpen beginnen aan elkaar te groeien. Steeds minder natuur en landbouw grond. Echt geen goede ontwikkeling.. tenzij iemand het fijn vindt om in 1 grote stad te gaan wonen.

Maar ik vind Nederland ook veel te vol qua mensen en dat is niet racistisch bedoeld want dat doet er imo helemaal niet toe.

Asielzoekers vormen maar een klein deel van de migranten.

Citaat:
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek vertrokken ongeveer 205.000 emigranten naar het buitenland in 2024. Omdat er vorig jaar ruim 165.000 kinderen werden geboren en bijna 172.000 mensen overleden (waarmee Nederland dus een natuurlijke krimp kende van iets minder dan 7.000 personen) groeide de Nederlandse bevolking met ruim 102.000 inwoners.

Hoewel nog altijd het beeld bestaat dat het bij immigratie vooral gaat over asielzoekers, vormen zij dus slechts 14,5% van de immigratiestroom. Hierbij zij nog opgemerkt dat gemiddeld zo’n 30 procent van het aantal eerste asielaanvragen (zijnde 32.175 in 2024) oftewel 9.650, definitief wordt afgewezen. Dit betekent dat het aandeel erkende asielzoekers op de totale immigratie nog substantieel lager is dan 14,5 procent.

Bron: https://www.inlia.nl/nl/nieuws/1428/imm ... ielzoekers

En die gebruikt weer als bron het CBS.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/01 ... aar-eerder

Wat cijfers over 2023:
Arbeidsmigranten: 46.700 (dat is exclusief gezinnen die erbij horen)
Studie migranten: 18.680
Asielzoekers: 38.377

Bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... -nederland

Dus ik denk dat asielzoekers niet per se het grote probleem zijn...

Edit: belangrijk detail is dat in 2023 de immigratiecijfers hoog waren omdat er toen een grote groep Oekraïners binnenkwam.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 02-09-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:10

Ik geloof echt niet dat iedere vluchteling met zo'n papier op zak gaat lopen.
Merendeel van de Nederlanders heeft niet eens een id op zak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:11

purny schreef:

Maar asielzoekers / statushouders moeten dat dus wel verplicht doen want anders worden ze opgesloten. Maar als ik mijn legitimatie vergeet dan mag dat wel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:13

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Maar asielzoekers / statushouders moeten dat dus wel verplicht doen want anders worden ze opgesloten. Maar als ik mijn legitimatie vergeet dan mag dat wel?

Nee je bent ten alle tijden verplicht om een legitimatie op zak te hebben, maar of je het doet zal mij een biet wezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:17

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee je bent ten alle tijden verplicht om een legitimatie op zak te hebben, maar of je het doet zal mij een biet wezen.

Technisch gezien is er geen draagplicht, enkel een toonplicht. In de praktijk heeft niemand 24/7 ID op zak.

Maar het is weer een beetje een non-discussie omdat asielzoekers dus óók een formulier hebben om te bewijzen dat ze in NL mogen rondlopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:19

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar wat is dan het probleem? Want dat moet jij en dat moeten asielzoekers. Dus er is geen meten met twee maten.

Niet iedereen krijgt bij zijn geboorte netjes een BSN / paspoort etc. Dat wij dat in Nederland normaal vinden dat betekent niet dat het wereldwijd normaal is. Zeker in tijden van oorlog is je bevolkingsregister niet heel belangrijk altijd.

Behalve voor Hitler, die was dol op onze bureaucratie. Kon hij lekker makkelijk Joden opsporen en uitmoorden. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:38

Ik vraag me af als ik in Nigeria aangehouden word ze er geen probleem van maken als ik mijzelf niet kan identificeren.
Je dus als niet inwoner van een land, de taal niet spreekt.

Denk dat je dan een dik vet probleem hebt.
Maar hier zeggen we och arme ze zijn gevlucht. Daarom is het geen probleem.

Koekoek...

De meeste mensen die vluchten hebben dat plan al eerder.
Maar denken vaak ook nog, het gaat nog wel. Tot het echt te dichtbij komt en ze gaan.

Als je daar al over nadenkt heb je je papieren bij want je weet dat ze belangrijk zijn.
Iedereen die vlucht heeft wel iets persoonlijks bij. Al is het maar een foto.
Daar kan een paspoort wel bij hoor.

Die dat niet hebben zijn niet zuiver. Gewoon niet.

Heel lief anders te denken.
Tegelijkertijd naïef.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:46

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me af als ik in Nigeria aangehouden word ze er geen probleem van maken als ik mijzelf niet kan identificeren.
Je dus als niet inwoner van een land, de taal niet spreekt.

Denk dat je dan een dik vet probleem hebt.
Maar hier zeggen we och arme ze zijn gevlucht. Daarom is het geen probleem.

Koekoek...

De meeste mensen die vluchten hebben dat plan al eerder.
Maar denken vaak ook nog, het gaat nog wel. Tot het echt te dichtbij komt en ze gaan.

Als je daar al over nadenkt heb je je papieren bij want je weet dat ze belangrijk zijn.
Iedereen die vlucht heeft wel iets persoonlijks bij. Al is het maar een foto.
Daar kan een paspoort wel bij hoor.

Die dat niet hebben zijn niet zuiver. Gewoon niet.

Heel lief anders te denken.
Tegelijkertijd naïef.

Maar asielzoekers kunnen zich wel identificeren, dat wordt hier toch al uitgelegd? Zij hebben daar speciale papieren voor.

Paspoorten kun je kwijt raken om wat voor reden dan ook, als je vlucht voor je leven heb je niet altijd kans om je spullen te pakken, of wanneer je huis afbrandt, heb je geen kans je paspoort te pakken. Ik vind wel dat je er wat te makkelijk over denkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:53

Die moordenaar kan dat niet. Daar ging het toch om?
En de meeste die dat niet kunnen zijn niet zuiver.

Enkel als je huis direct word geraakt zul je vluchten zonder iets.

Maar anders niet.
Ik heb mijn pas altijd bij. Bij mijn telefoon.
En ligt zo voor het pakken.
Dat heeft een vluchteling ook wel in de buurt.
Juist dan!
Desnoods een tasje om je nek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:55

Klopt, echter kunnen ambassades en consulaten hier goed in bemiddelen, en kan je de identiteit vaststellen samen met het COA, mits de persoon is wie hij zegt wie hij is.
Zij kunnen bv bevolkingsregisters in en kijken of gegeven info over bv familie klopt.
Van de meeste landen hebben wij hier consulaten en ambassades, zo ook van Nigeria.
Als een identiteit zo lastig vast te stellen is, is dat vaak omdat iemand het niet wil bekend maken ipv dat de persoon niet de id papieren uit het thuisland niet bij zich heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:56

Ja, want wij kunnen ons heel goed voorstellen wat het is te moeten vluchten voor je leven, zodat we precies weten waar je allemaal wel en niet aan moet denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:01

_San87_ schreef:
Ja, want wij kunnen ons heel goed voorstellen wat het is te moeten vluchten voor je leven, zodat we precies weten waar je allemaal wel en niet aan moet denken.

Je vergeet dat ik bij een AZC heb gewerkt en verhalen heb gehoord...

Ja. De meeste hadden papieren dichtbij of zelfs altijd om.
Sommige zelfs geplakt op de huid.

Dat beetje wat sommige mensen hebben raken ze juist niet kwijt.
En die mensen moet je hier verwelkomen.
Die zijn dankbaar :j

Maar de eikels die daar ook waren.
Free. Everything Free.
Get house, get money.
Dat was 70% toen.
Met een grote smoel. Zeker richting een vrouw. Want die hadden niks te zeggen.
Die haalde je er daar direct uit. Vies volk. Sorry geen ander woord voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:06

Niet iedere asielzoeker is een vluchteling..

Verder slaat Anjali wel de spijker op de kop denk ik. Je weet niet wie je binnen haalt en dat kan een gevaar zijn voor de samenleving. En daar zijn terechte zorgen over, ookal zijn 80% gewoon normale mensen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:34

_San87_ schreef:

Dat hoeft ook niet, dat doen de instanties (coa, azc) voor je... mits je de juiste informatie verstrekt. Je naam en enkele familieleden kan je meestal wel opnoemen.
En ik denk dat we de essentie missen want de persoon uit het verhaal waar het in dit topic over gaat kwam niet eens uit een vlucht gebied/onveilig land.

Dit zijn zaken die verbeterd moeten worden in deze processen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:51

c_alsemgeest schreef:
_San87_ schreef:

Dat hoeft ook niet, dat doen de instanties (coa, azc) voor je... mits je de juiste informatie verstrekt. Je naam en enkele familieleden kan je meestal wel opnoemen.
En ik denk dat we de essentie missen want de persoon uit het verhaal waar het in dit topic over gaat kwam niet eens uit een vlucht gebied/onveilig land.

Dit zijn zaken die verbeterd moeten worden in deze processen.

Nee, ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik het in geval van vluchten voor je leven helemaal niet raar vind dat je je paspoort vergeet/kwijt raakt/weet ik veel wat.

We missen de essentie niet, de initiele discussie ging over asielzoekers die zich niet hoeven/kunnen legitimeren en daarom maar binnen moeten blijven, dus asielzoekers in het algemeen, zie de posts van Kaja en BeFunny. Niet over deze dader, die wat mij betreft niet snel genoeg naar Nigeria, of waar hij ook vandaan komt, teruggestuurd kan worden wanneer hij schuldig bevonden wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:54

Als het totaal niet gaat over deze situatie/dader maar over legitimatie vluchtelingen in het algemeen is het aardig offtopic.