Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:52

Dank je wel Pepta. Vind ik zeker interessant. Hij zegt te verwachten dat het weinig kans van slagen heeft en dat de PVV er niet wakker van ligt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:55

En dat maakt het weer zo dubbel, Pien.

Wij denken "Faber eruit".

Faber (en de rest van de PVV) ligt er niet wakker van en wellicht beschouwen ze het zelfs als gratis publiciteit gezien de aandacht die het oplevert.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:56

En veel mensen staan gewoon nog achter de pvv, ook al worden dat er wel wat minder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:04

Eigenlijk is het wel raar dat je als burger enkel je ontevredenheid kan uiten in het stemhokje, maar niet door een vorm van petitie de kamer kunt vragen het functioneren van een minister te onderzoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:07

Er is ook al een tegenpetitie voor de mensen die achter Faber staan zie ik.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:08

Nou ja, aan de andere kant ben ik daar ook weer blij mee.

In dit geval, lekker gepolariseerd (mede door Faber vind ik):
groep 1: flikker op met die gasten, geen enkel uitje van mijn belastingcenten
groep 2: joh, als je op die manier de rust kunt bewaren, geef ze een uitje
Groep 3 zal er tussenin zitten

dan krijg je heel veel petities

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:16

Is dit een reactie op mij? Want dat is niet wat ik bedoel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:21

Was het wel, maar ik zie dat ik je opmerking half gelezen had.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:24

_San87_ schreef:
Eigenlijk is het wel raar dat je als burger enkel je ontevredenheid kan uiten in het stemhokje, maar niet door een vorm van petitie de kamer kunt vragen het functioneren van een minister te onderzoeken.

Je kan als burger zijnde een burgerinitiatief starten maar dan moet je minimaal 40.000 handtekeningen hebben. Dus als je iets wil veranderen kan dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:27

purny schreef:
_San87_ schreef:

Je kan als burger zijnde een burgerinitiatief starten maar dan moet je minimaal 40.000 handtekeningen hebben. Dus als je iets wil veranderen kan dit.

Weet ik, maar een burgerinitiatief gaat om bijvoorbeeld wetswijzigingen, niet om het functioneren van een minister te laten onderzoeken, dacht ik.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:29

Petitie voor faber gevonden: https://petities.nl/petitions/bevestig- ... ?locale=nl, nu 17.000 handtekeningen. Nog maar 163.000 handtekeningen te gaan om op hetzelfde niveau te komen als de petitie voor de motie van wantrouwen.

https://www.gld.nl/nieuws/8310268/polit ... is-zinloos
Ik vond nog deze. Als ik het goed begrijp kan er met een burgerinitiatief wel een onderwerp worden aangedragen voor de kamer. Als deze petitie een burgerinitiatief was geweest had het misschien wel wat kunnen doen? Al met al is de petitie beter dan niks en een duidelijk signaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:32

nps schreef:
Petitie voor faber gevonden: https://petities.nl/petitions/bevestig- ... ?locale=nl, nu 17.000 handtekeningen. Nog maar 163.000 handtekeningen te gaan om op hetzelfde niveau te komen als de petitie voor de motie van wantrouwen.

https://www.gld.nl/nieuws/8310268/polit ... is-zinloos
Ik vond nog deze. Als ik het goed begrijp kan er met een burgerinitiatief wel een onderwerp worden aangedragen voor de kamer. Als deze petitie een burgerinitiatief was geweest had het misschien wel wat kunnen doen? Al met al is de petitie beter dan niks en een duidelijk signaal.

Ik lees dat een burgerinitiatief hiervoor is:

Citaat:
Het is gericht op het maken, wijzigen of intrekken van een wettelijke regeling.

Daar heb je dan precies niks aan? Maar goed, ieder initiatief is goed denk ik. Ik vind het iig fijn te zien dat veel mensen het niet eens zijn met hoe Faber zich gedraagt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:36

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:37

Wel typisch dat vooral anoniem ondertekend wordt :)).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:40

_San87_ schreef:

Heb dat niet eens gezien, maar vind het vooral weer typisch dat het direct weer negatief gezien moet worden.
Ik denk dat je hier op bokt ook niet zou moeten zeggen dat je deze petitie tekent, terwijl ook dat gewoon toegestaan is en niet verkeerd is.
Ik teken in deze geen van beiden, want vind het gewoon onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

germie schreef:
_San87_ schreef:

Heb dat niet eens gezien, maar vind het vooral weer typisch dat het direct weer negatief gezien moet worden.
Ik denk dat je hier op bokt ook niet zou moeten zeggen dat je deze petitie tekent, terwijl ook dat gewoon toegestaan is en niet verkeerd is.
Ik teken in deze geen van beiden, want vind het gewoon onzin.

Ik vind dat typisch, ja. Als je zo overtuigd bent van deze minister en haar kunnen, dan kun je daar toch met naam en toenaam achter staan? Helemaal prima, wanneer je dat vindt.

Petpa

In mijn herinnering (mijn schooltijd is al even geleden) kan de kamer een minister theoretisch gezien wegsturen.
Het start met een motie van wantrouwen, waarmee een x aantal kamerleden in moet stemmen.
indien er voldoende stemmen zijn wordt de minister bij Koninklijk besluit ontslagen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:50

De motie van wantrouwen is dus al geweest, en Faber heeft 'm overleefd. Is eigenlijk te vroeg gekomen denk ik, na dit gestuntel met die lintjes en voor uitjes voor kinderen gaan liggen zou de uitkomst misschien anders zijn geweest.

Ik zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland dat er de laatste jaren toch al 2 moties van wantrouwen tegen Faber zijn geweest, maar kan niks vinden over hoe vaak zo'n motie mag worden ingediend. Interessant detail - moties van wantrouwen zijn enorm toegenomen sinds de PVV in de kamer zit (sinds 2000), als ik het artikel mag geloven.

germie, ik heb de motie voor gevonden en gedeeld, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:04

Ja, met PVV zelf als oorzaak. Die dienen echt om de haverklap moties van wantrouwen uit heb ik het idee.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:13

In die wikipedia staat een hele lijst van moties, groot deel komt van PVV. Volgens mij was het altijd ook wel een "zwaar" middel, maar is de politieke waarde ervanaf gegaan omdat ze te pas en te onpas voor politiek gewin en media-aandacht worden ingezet... populisten zetten 'm nogal vaak in zo te zien

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:24

_San87_ schreef:

Soms kan het met een referendum en je kan zelf actief worden in de politiek. Behalve dat kan je ook ministers aanschrijven met vragen of problemen (en natuurlijk op lokaal niveau). Maar dat is ongeveer hoe ver je directe invloed strekt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:51

En als je dan er uit zou moeten, dan krijg je nog een beste vracht wachtgeld mee, dus ook dan hoef je je geen zorgen te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:26

germie schreef:
En als je dan er uit zou moeten, dan krijg je nog een beste vracht wachtgeld mee, dus ook dan hoef je je geen zorgen te maken.

De duur van het wachtgeld is naar beneden aangepast.
Ik vind de wachtregeling normaal, zeker met de wispelturigheid van de kiezers tegenwoordig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:55

Jammer die tegen petitie. Ook in Nederland flinke verdeeldheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:14

Hannanas schreef:
Jammer die tegen petitie. Ook in Nederland flinke verdeeldheid.

Europa is gepolariseerd. Overal stemmen mensen volop op partijen zoals de PVV en zijn er tegenstellingen over hele fundamentele zaken waarbij het zelfs moeilijk is om te luisteren.

Ik weet nog toen ik student was dat we een jongeman hadden die het eens was met de onderdrukking van bepaalde regiems en ons probeerden uit te leggen waarom dat noodzakelijk was.
Dat was een pittige discussie met over en weer goed luisteren, argumenten etc.
Dat is nu bijna ondenkbaar geworden. We waren wel heel erg verbaasd,begrijp me goed, maar die gast bleef gewoon in de vriendenkring en over en weer wisten we hoe het zat.