Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:26

Laatste toevoeging: nee, er wordt niet letterlijk in de politiek geroepen dat autisten het land uit moeten worden gezet. Maar er wordt wel letterlijk geroepen dat Diversiteit en Inclusie per direct aan banden moet worden gelegd. En neurodiversiteit is, surprise surprise, een vrij letterlijke vorm van diversiteit. Door "minder, minder Marokkanen" worden Marokkanen geweerd, door "kap met diversiteit en inclusie" worden autisten geweerd. Net zo direct, want je geeft de boodschap mee dat iets of iemand er niet mag zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:01

Ik zou de link met autisme niet gelegd hebben. Zou dan dus ook gelden voor iedereen met een lichamelijke of geestelijke handicap?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:04

Ja, in feite wel. Op medisch vlak vallen die dingen (dus zowel neurodiversiteit als iemand in een rolstoel bijvoorbeeld) onder 'Zorg'. Maar in de praktijk van de maatschappij vallen ze onder diversiteit en inclusie. Want je kan iemand in een rolstoel bijvoorbeeld wel fysiotherapie aanbieden om de doorbloeding in de verlamde benen goed te houden (dus: zorg), maar die persoon moet wel drempelloos van huis naar het ziekenhuis kunnen komen om die zorg te ontvangen. Of van huis naar werk om ook andere dingen in het leven te hebben naast fysiotherapie. En die laatste dingen vallen onder toegankelijkheid wat op zijn beurt weer onderdeel is van diversiteit en inclusie.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 27-11-24 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:05

En de hele LHBTIQ+ gemeenschap, daar moest ik als eerste aan denken, niet aan mensen met een vorm van autisme.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:06

prompter schreef:
En de hele LHBTIQ+ gemeenschap, daar moest ik als eerste aan denken, niet aan mensen met een vorm van autisme.

Dat is ook een goed punt. Veel mensen denken dat diversiteit en inclusie alleen maar gaat over LHBT en over racisme/huidskleur. Maar het omdat dus veel en véél meer dan dat, daar sta je inderdaad niet bij stil als je er nooit mee te maken krijgt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:15

sorry, ik moet eerlijk bekennen dat ik voor ik het hier las nog nooit van neurodiversiteit had gehoord, en dat daar kennelijk ook problemen door discriminatie in voorkomt.

Citaat:
De letterlijke betekenis van discriminatie is 'het maken van onderscheid'.

iedereen krijgt een labeltje, dus iedereen kan gediscrimineerd worden. of je nu oud, jong, man, vrouw, gekleurd, blank, links, rechts, asielzoeker, buitenlander, homo, gehandicapt, boer of autist bent :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:28

Rechts is zogezegd 'aan de macht', maar vrijwel ieder idee van de coalitie wordt door de oppositie stilgelegd. Dus wie staat er nu echt aan het roer?

Bezuinigingen op onderwijs liggen onder vuur, coalitie gaat toch weer op zoek naar alternatieven:

https://nos.nl/l/2546068

https://nos.nl/l/2546114

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:34

(edit nav post hierboven: ik wil onderstaande nog even delen, maar vind het prima om het hierna weer over andere dingen te laten gaan)

Oeps, dat is ook een dingetje ja, goed dat je het zegt. Ik ben 40+ uur per week met het onderwerp bezig dus ik vergeet dan wel eens dat sommige mensen nog nooit van (voor mij hele bekende) termen hebben gehoord.

Neurodiversiteit omvat dus eigenlijk alle diversiteit die te maken heer met de hersenen (vandaar 'neuro'). Autisme, adhd, dyslexie, bipolair, ocd, allemaal dat soort dingen. Eerst werd dus jarenlang gedacht dat dat allemaal stoornissen en kapotte breinen waren op hun eigen eilandjes, maar inmiddels is er veel meer onderzoek gaande waaruit blijkt dat er veel overlap is en dat het geen "fout" in de hersenen is (of beschadiging, of tekort etc.), maar dat het allemaal voortkomt uit één fenomeen: de hersenverbindingen zijn anders aangelegd dan bij neurotypische mensen (dus mensen met een brein die werkt zoals wat wij in de maatschappij als de norm zien). De "voormalige stoornissen" staan naast neurotypisch, als 'neurodivergent'.

Dat is ook waarom er vaak wordt gezegd 'neurodivergente mensen denken van nature out-of-the-box': onze gedachtegangen verlopen anders vanwege de andere hersenverbindingen.

Het komt dus allemaal voor uit een andere 'bedrading' van de hersenen, maar er zijn wel verschillende type bedradingen en de ene bedrading maakt dus bijvoorbeeld autisme, de andere ocd, enzovoorts. En dáárin heb je dan ook weer allerlei gradaties van hoe (het effect van) die hersenbedradingen zich uiten.

Om het even heel kort te zeggen:

Neurodiversiteit: álle soorten hersenbedradingen

Neurodivergentie: hersenbedradingen die als stoornis worden/werden gezien

Neurotypisch: hersenbedrading die de geldende norm is in de maatschappij

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:40

juval schreef:
sorry, ik moet eerlijk bekennen dat ik voor ik het hier las nog nooit van neurodiversiteit had gehoord, en dat daar kennelijk ook problemen door discriminatie in voorkomt.

Citaat:
De letterlijke betekenis van discriminatie is 'het maken van onderscheid'.

iedereen krijgt een labeltje, dus iedereen kan gediscrimineerd worden. of je nu oud, jong, man, vrouw, gekleurd, blank, links, rechts, asielzoeker, buitenlander, homo, gehandicapt, boer of autist bent :)

Autisme wordt soms ook gezien als een handicap. Een extra hindernis of moeilijkheid die je leven beïnvloed.
Oorspronkelijk komt het woord handicap uit de paarden wereld: bij renpaarden de gewicht aan het zadel toegevoegd om wedstrijden eerlijker te laten verlopen. :)

https://nl.participate-autisme.be/over-autisme/wat-is-autisme/autisme-handicap

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:48

journee schreef:
Dus vooroordelen en discriminatie zijn geen probleem zolang deze maar door 1 persoon worden geuit en het geen bespreekpunt is in de politiek?

+:)+

Ik zal het nog een keer zeggen:

Nee, vooroordelen en discriminatie zijn nooit goed, ook niet door 1 persoon.

Maar dit topic gaat specifiek over politiek en over (problemen met of door) autisten hoor ik politici of SM niet of nooit.

Als daar behoefte aan is en dat kan ik mij voorstellen, dan kan er beter een apart topic worden geopend specifiek over autisme.
En houden wij het hier over politiek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:55

VuurVleugels schreef:
Nogmaals, als ik het gewoon ergens niet mee eens zou zijn, prima. Maar dit is een enorm discriminerende uitspraak, en als ze had gezegd "Marokkanen maken meer kapot dan je lief is" had iedereen daar bovenop gezeten en was er geen enkele vraag geweest of het politiek was of niet.

Vind jij echt dat "iedereen" boven op de opmerkingen zit, die gemaakt worden door o a. Wilders ?

Ik vind dat discriminatie van mensen met een immigatie/niet-westerse afkomst, behoorlijk algemeen geaccepteerd is tegenwoordig. Door politici, door de media en zeker door burgers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:00

journee schreef:
Rechts is zogezegd 'aan de macht', maar vrijwel ieder idee van de coalitie wordt door de oppositie stilgelegd. Dus wie staat er nu echt aan het roer?

Bezuinigingen op onderwijs liggen onder vuur, coalitie gaat toch weer op zoek naar alternatieven:

De macht ligt niet bij de regering, maar bij de Eerste en Tweede Kamer.

Het is niet de taak van de oppositie om Ja en Amen te zeggen op maatregelen of voorstellen van de regering.
Deze regering zal moeten zorgen dat er een meerderheid is in beide Kamers.

Zo is het altijd geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:27

De begroting van Nederland is als enige niet niet voldoende en dat voor een rijk land dat zeer veel andere landen jarenlang de maat nam, staan er weer mooi op met dank aan Wilders en consorten;

Nederlandse begroting is als enige door de EU afgekeurd https://www.nu.nl/economie/6336879/nede ... keurd.html

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:38

Ja ik hoorde het gisteren Bigone, dat is in al die jaren Rutte volgens mij nooit gebeurd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:38

Electra63 schreef:
VuurVleugels schreef:
Nogmaals, als ik het gewoon ergens niet mee eens zou zijn, prima. Maar dit is een enorm discriminerende uitspraak, en als ze had gezegd "Marokkanen maken meer kapot dan je lief is" had iedereen daar bovenop gezeten en was er geen enkele vraag geweest of het politiek was of niet.

Vind jij echt dat "iedereen" boven op de opmerkingen zit, die gemaakt worden door o a. Wilders ?

Ik vind dat discriminatie van mensen met een immigatie/niet-westerse afkomst, behoorlijk algemeen geaccepteerd is tegenwoordig. Door politici, door de media en zeker door burgers.

Sterker nog, ik vind het ronduit raar dat Schoof beweerd dat er geen racisme is, moet je kijken wat die gasten allemaal op twitter zetten. Wilders is zelfs veroordeeld ervoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:58

BigOne schreef:
De begroting van Nederland is als enige niet niet voldoende en dat voor een rijk land dat zeer veel andere landen jarenlang de maat nam, staan er weer mooi op met dank aan Wilders en consorten;

Nederlandse begroting is als enige door de EU afgekeurd https://www.nu.nl/economie/6336879/nede ... keurd.html

waarom heeft de eu iets te zeggen over onze binnenlandse begroting?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:03

prompter schreef:
Ja ik hoorde het gisteren Bigone, dat is in al die jaren Rutte volgens mij nooit gebeurd.

Hmmmmmjjjzz, er gaat bij mij een vaag lampje branden over de begrotingen en staatsschulden tijdens de Eurocrisis, maar misschien ten onrechte, mijn geheugen is niet altijd heel sterk. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdlijn_ ... isis_(2012))

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:15

juval schreef:
BigOne schreef:

waarom heeft de eu iets te zeggen over onze binnenlandse begroting?

Omdat we dat met zijn allen binnen de EU zo afgesproken hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:18

Het kan altijd nog erger met die begroting, mensen :D
België zit sinds juni in de ' Buitensporigtekortprocedure '. Je wilt niet weten hoeveel de schuld bedraagt ondertussen := We zijn de slechtste van de hele EU-klas.
Onze aftredende regering heeft recentelijk een noodbegroting opgesteld omdat we maar niet aan een nieuwe federale regering geraken.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/26 ... grotingsp/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:21

Dat is nu, die van Nederland loopt nu nog in de pas maar met dit beleid gaat het in het ergste geval oplopen tot 4 a 5 %.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:00

Ik wil daar niet alleen het huidige kabinet op afschieten, soms gebeuren er zaken in de wereld, zoals Corona of een oorlog of andere ramp, die invloed kunnen hebben op de begroting.

Afgelopen maanden is wel door verschillende experts/politici/ingewijden aangegeven, dat met name bij BBB weinig kennis van zaken zit m.b.t. financiën/economie. Bij de PVV zitten ook veel onervaren politici, dus dan blijven VVD en NSC over om echt de financiën te bewaken.

https://wnl.tv/2024/01/26/gebrekkige-fi ... atietafel/

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... uinigingen
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 27-11-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:04

Electra63 schreef:
Ik wil daar niet alleen het huidige kabinet op afschieten, soms gebeuren er zaken in de wereld, zoals Corona of een oorlog of andere ramp, die invloed kunnen hebben op de begroting.

Afgelopen maanden is wel door verschillende experts/politici/ingewijden aangegeven, dat met name bij BBB weinig kennis van zaken zit m.b.t. financiën/economie. Bij de PVV zitten ook veel onervaren politici, dus dan blijven VVD en NSC over om echt de financiën te bewaken.

https://wnl.tv/2024/01/26/gebrekkige-fi ... atietafel/

de minister van financiën is toch ook een vvd'er. Die komt op mij heel goed over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:28

De VVD heeft er wel iets meer kennis van - maar ze willen het geld wel heel graag weggeven aan hun eigen belangen. En dat is dus niet ons land en onze maatschappij, helaas.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:23

Electra63 schreef:
journee schreef:

De macht ligt niet bij de regering, maar bij de Eerste en Tweede Kamer.

Het is niet de taak van de oppositie om Ja en Amen te zeggen op maatregelen of voorstellen van de regering.
Deze regering zal moeten zorgen dat er een meerderheid is in beide Kamers.

Zo is het altijd geweest.

Het stuk 'aan de macht' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, die aanhalingstekens betekenen namelijk dat je het niet letterlijk moet nemen... ;)

Mij ging het om het feit dat de coalitie gisteren nog niets wilden veranderen aan de voorgenomen bezuinigingen op onderwijs, maar daar vandaag (onder druk van de oppositie) al weer op terug is gekomen, zoals dit met al hun voorstellen gaat. Maar dat lijkt me ook wel duidelijk als je de moeite neemt om de linkjes te lezen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:33

@Journee,
Ik heb zeker de linkjes gelezen. :+

In jouw bericht, lijkt het of jij de schuld van het mislukken van plannen en/of maatregelen legt bij de oppositie.

Dat vind ik, onzin :D
Rechts wijst graag naar links.

Oppositie voeren is duidelijk anders dan regeren.