Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 19:24

Zichtmelding Elspeet
Citaat:
Elspeet Gelderland
26-09-2024
18.00 uur

Wolf gezien op de schotkampweg in Elspeet, liep richting schapendrift.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/hoVqYS ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:47

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:
Haha, ja stel je voor dat BBB wat lof krijgt :))

Voor iets waar ze niets mee te maken hebben? Ja, daar heb ik moeite mee, smerige politieke spelletjes.

:') _O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:17

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:
Haha, ja stel je voor dat BBB wat lof krijgt :))

Voor iets waar ze niets mee te maken hebben? Ja, daar heb ik moeite mee, smerige politieke spelletjes.

Hebben we daar niet het politieke topic voor?

Ben blij dat PvdA en GL het wat dat betreft niet hebben gered, met hun welkom wolf beleid.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:37

Maaike_Ma schreef:
Die bescherm status van de wolf verlagen gaat op zijn vroegst pas 2026 in...

Maar er is een begin, en ik denk dat we daar al heel blij mee mogen zijn.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:13

Happinez schreef:
Maaike_Ma schreef:
Die bescherm status van de wolf verlagen gaat op zijn vroegst pas 2026 in...

Maar er is een begin, en ik denk dat we daar al heel blij mee mogen zijn.

Dat zeker!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:13

Ik heb zojuist deze enquête ingevuld https://werkgroepwolf.nl/onderzoek-wolv ... -het-ziet/. Ik raad anderen aan dit ook te doen. Ik heb alles genoemd wat ik kon bedenken, dat ik de Nederlandse experts geen goede adviezen vind geven, dat afschot van probleemwolven nu ook al kan ( staat nb in het wolvenplan) en wat ik als oplossing zie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:22

Goede link Susan, ik heb hem ook ingevuld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:57

SusanH schreef:
Ik heb zojuist deze enquête ingevuld https://werkgroepwolf.nl/onderzoek-wolv ... -het-ziet/. Ik raad anderen aan dit ook te doen. Ik heb alles genoemd wat ik kon bedenken, dat ik de Nederlandse experts geen goede adviezen vind geven, dat afschot van probleemwolven nu ook al kan ( staat nb in het wolvenplan) en wat ik als oplossing zie.

Heb hem ook ingevuld!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 09:12

Schaap gedood Harskamp
Citaat:
Harskamp Gelderland
25-09-2024
05.30 uur

Woensdag ochtend is onze lieve Billy gedood door een wolf in Harskamp. De wolf is over het hek gesprongen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9L1zXx ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:20

Ik heb 'm ook ingevuld.
En bij die 1.1 Selecteer jouw standpunt:
7.
Eerder zou ik nog optie 6 hebben gekozen.

Maar dat geeft teveel vrijheid voor de idiote groeperingen als faunabeheer.
Dus nu zeg ik optie 7, nulstand. Zo gauw er daarna ook maar 1 zijn neus in Nederland laat zien is einde oefening.
---------

Tja, dat heeft faunabeheer enz bij mij bereikt.
Dus niet meer nog enkele in het bos, nee gewoon nul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:23

@dp: ik sta er precies hetzelfde in.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:27

Yep, ik heb precies die keuze ook gemaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:28

DubbelFun schreef:
@dp: ik sta er precies hetzelfde in.

Ja erg he

want eerder had ik nog zoiets, die zich schuw genoeg gedragen, laat die maar zitten.
Alleen die vee pakken, fietsers/wandelaars achtervolgen die uit de samenleving halen.
Want dat zijn de gevaren.
Gevaren die er ondertussen zijn en nu niet eens leiden tot afschot, na gebeten kinderen en gedode honden.

Dus nu denk ik, nee die maffe groene 1 vinger geeft dan blijven ze procederen.
Het is dan veel handiger om te zeggen nulstand.
Hoef je niet te weten welke wolf wat heeft uitgespookt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:37

Maar zo zie je dus waar die starre houding van de natuurclubs toe leidt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:42

Precies dat, ze bereiken precies wat ze niet willen...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 09:48

Zichtmelding Leerdam
Citaat:
Koendersweg Leerdam
26-09-2024
19.45 uur
Mogelijke zichtmelding wolf. Liep het bos in.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 09:52

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:52

Ik heb hem ook ingevuld. Het is een heel epistel geworden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 09:56

Citaat:
Wekenlang was de niet schuwe muizenvangende wolf in Oude Willem, Gemeente Westerveld Provincie Drenthe in het nieuws vorig jaar november. Wolventoerisme liep uit de hand. De gekte rond een wolf in het Drents-Friese Wold liep zo de spuigaten uit dat de Gemeente Westerveld maatregelen nam en er een parkeerverbod kwam.

Alles wordt altijd onderzocht, dure onderzoeken, camera’s worden opgehangen en alle toeters en bellen worden uit de kast getrokken voor de wolven, het witte transporterbusje reed weken in het gebied, maar de waakhonden van de wolf BIJ12 en hun wolvenvrienden weten niet welk GW nummer de wolf Oude Willem heeft.

VRAAG VAN MARIEKE MERLIJN AAN BIJ12.

In november 2023 liep er een wolf muizen te vangen in Oude Willem in Gemeente Westerveld in de Provincie Drenthe. Zou u mij kunnen vertellen welk GW nummer deze wolf heeft?

ANTWOORD BIJ12
Het is ons niet bekend welk wolvenindividu dit betrof. Je vindt alle resultaten in de lijst met gevalideerde wolvenwaarnemingen.

Het kan inderdaad zo zijn dat er op een later moment DNA van deze wolf is verzameld en geanalyseerd. Maar daarmee is niet bewezen dat deze wolf ook muizen ving in Oude Willem.
Naar ons weten is niet bekend welk individu dit betrof. DNA van individuen wordt verzameld met uitwerpselen, haren of schademeldingen. Bij ons is niet bekend of de betreffende wolf daarin is voorgekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Annemieke
https://www.facebook.com/share/p/WmrnjfxGLQx9q1bX/?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:56

ik heb ook ingevuld

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:57

Ik maakte de fout om bij 1 vd vragen het IPO stuk nog eens te willen lezen. Vragenlijst foetsie, en ik had bij 1.1 een flink epistel geschreven… :(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:00

Over de aanval in Stroe afgelopen maandag, 17 dode schapen.

Citaat:
27 september 2024/Stroe
Aanval in de vroege morgen!

Wolven doden 17 schapen van kudde op Stroese Heide: ‘Verspreid over honderden meters’
STROE/KOOTWIJKERBROEK

Bij de schaapskudde op de hei bij Stroe zijn maandagochtend vroeg zeventien schapen gedood. DNA-onderzoek moet dat nog officieel bevestigen, maar eigenaar Gert van de Bor gaat er zonder meer vanuit dat wolven de daders zijn.

Er raakten ook nog drie dieren gewond, maar zij hebben de aanval wel overleefd. Het is volgens Van de Bor de eerste keer dat de kudde op de Stroese Heide doelwit is.

FLEXNETTEN MET STROOM In totaal ongeveer tweehonderd schapen stonden volgens de eigenaar van De Grazerie Landschapsbeheer in een nachtkraal met rondom 1.20 meter hoge flexnetten, voorzien van elektriciteitsdraden.

,,Toen de herder ‘s ochtends rond half acht arriveerde, stond de stroom er nog op’’, vertelt de Kootwijkerbroeker, die zelf ook schaapherder is. ,,Er zat op dat moment nog één lam vast in een flexnet en dat leefde nog. Dit betekent dat de aanval kort daarvoor moet zijn geweest, anders was het lam dood geweest door de elektriciteit.’’
OVER HONDERDEN METERS Van de Bor denkt dat één wolf over het flexnet is gesprongen. ,,Binnen het raster lag maar één dood schaap. Een groep andere schapen is toen vermoedelijk in paniek geraakt en tegen de flexibele netten aangelopen, dan rollen ze er overheen. Andere wolven hebben ze daarbuiten opgedreven en gedood, de schapen lagen verspreid over honderden meters. Het was een hele speurtocht om ze te vinden. Vier schapen zijn ongeveer helemaal opgegeten, dus dit moet het werk zijn van meerdere wolven.’’

CONTROLE PROVINCIE Een vertegenwoordiger van de provincie is komen kijken of de flexnetten goed stonden, vertelt de Kootwijkerbroeker. ,,Een hoogte van 1.20 meter wordt voorgeschreven, maar tussen elke paal zit vier meter en dan kan een stuk net soms iets doorhangen, dan heb je bijvoorbeeld een hoogte van 1.10 meter. ‘Dat is de zwakke schakel’, zeggen ze dan. Tja, wat moet je daarmee?’’
DUBBEL NET EN EZELS Inmiddels is de nachtkraal waar de aanval was verplaatst naar een verderop gelegen terrein bij de Stroese Heide en is hierom heen een dubbel flexnet met elektriciteit neergezet. ,,Bovendien staan er als proef een paar ezels, dat schijnt wolven af te schrikken.’’

VIERDE KEER Het is inmiddels de vierde keer in enkele maanden tijd dat Van de Bor te maken krijgt met een wolvenaanval. Eind juni gebeurde dat op een stuk land bij Wekerom met negen dode dieren. Daarna kwam hij landelijk in de publiciteit toen eind juli ruim veertig van zijn schapen werden gedood in heidegebied Noord-Ginkel bij Ede.
GOLFBAAN En afgelopen zaterdag was het raak op een golfbaan in Maarsbergen op de Utrechtse Heuvelrug, waar zeven schapen werden doodgebeten en vier schapen niet zijn teruggevonden. ,,Net als in Stroe lag ook hier één dood schaap binnen het raster en de andere dieren erbuiten’’, vertelt de herder. ,,De rest van de in totaal zestig schapen stond nog gewoon binnen de flexnetten.’’

De overgebleven schapen in Wekerom, Ede en Maarsbergen zijn weggehaald en verplaatst. ,,Soms naar een ander terrein of bij een andere kudde of we halen ze naar huis. Hier in Kootwijkerbroek hebben we een stal en nog wat grond.’’

SCHOUDERS ERONDER Van de Bor, die samen met zijn zoon De Grazerie runt, heeft de moed nog niet opgegeven. ,,Hoe ik er tegenaan kijk, verschilt wel per dag. De ene keer denk ik: ‘Waar zijn we in dit land mee bezig?’ en de andere keer: ‘Kom op, schouders eronder, we maken er het beste van’.’’

Veel hoop op positieve gevolgen van een iets minder beschermde status voor de wolf binnen de Europese Unie heeft hij niet. ,,Als er al iets verandert, dan duurt dat nog een hele tijd met alle procedures. En de wolf blijft beschermd, dus ik ben daar niet zo optimistisch over.’’
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... verspreid-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/9kbmNQ ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:04

Gaan ze niet dood door de wolf, dan wel door de flexinetten, verschrikkelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:04

3 schaap dood Putten
Citaat:
Putten Gelderland
27-09-2024

1 lam gedood en 2 verminkt en ingeslapen in Putten

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/GNA53o ... tid=K35XfP

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:05

De provincie Drenthe raadt verplaatsbare omheiningen af, las ik afgelopen week. Werken niet en zorgt voor extra bijkomend leed.