Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:54

Nikass schreef:
'Honderden arrestaties bij joods protest in Washington' - https://nos.nl/l/2494591#UPDATE-container-72809868

Bijzonder dit. Waarom zouden ze anti-zionistisch zijn?
Wel goed dat ze om wapenstilstand vragen!

Ik ben nog niet bijgelezen dus het kan zijn dat iemand anders hier al op geantwoord heeft. In Nederland heb je ook zo'n Joodse groepering, die heet:" Een ander Joods geluid".Ik heb dat ook nooit helemaal gesnapt maar binnen elke groep heb je altijd wel mensen die er helemaal anders over denken.

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:05

Met de naam “Jewish Voice for Peace” lijkt het me vrij duidelijk waarom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:06

Veel mensen die Israel bewust verlaten hebben zijn niet echt pro-Israel. Ze zijn juist vertrokken omdat ze het niet met het beleid een zijn.
Is heb een stalgenootje uit Israel en haar eerste reactie was: ze hebben het zelf uitgelokt.
Dat is dus ook niet perse een representatieve groep voor de hele populatie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:29

Sizzle schreef:
Veel mensen die Israel bewust verlaten hebben zijn niet echt pro-Israel. Ze zijn juist vertrokken omdat ze het niet met het beleid een zijn.
Is heb een stalgenootje uit Israel en haar eerste reactie was: ze hebben het zelf uitgelokt.

Israel onder Netanyahu (en misschien al veel langer) hanteert het systeem van apartheid. Zo is de dienstplicht alleen voor Joodse inwoners, Islamitische inwoners mogen niet in het leger.

Deze tweet van een Joods-Israelisch account kwam ik vanochtend tegen:
Citaat:
Ik ga absoluut een waanzinnige hoeveelheid haat en bedreigingen ontvangen, maar dit moet gezegd worden, ook al is de angst zo verdovend. Palestijnse burgers in Israël worden gearresteerd omdat ze een verkeerde post ‘liken’. Mijn linkse vrienden worden bedreigd, tot zwijgen gebracht en zwaar in de gaten gehouden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:35

Sowieso zijn Joden en Israëliërs niet één en hetzelfde en net als binnen elke religie zijn er verschillende interpretaties en meningen. Er zijn genoeg Joden die nog nooit voet binnen Israël hebben gezet. Hier is ook een interessante studie over de verschillen tussen Joden in de VS en Israël.

Exitium

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:41

irmaz schreef:
Sizzle schreef:

Israel onder Netanyahu (en misschien al veel langer) hanteert het systeem van apartheid. Zo is de dienstplicht alleen voor Joodse inwoners, Islamitische inwoners mogen niet in het leger.

Mogen wel, moeten niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:43

princequillo schreef:
Mijn post ging meer over VS die nog meer geld erin wilt pompen in plaats van meer moeite doen om het juist te deëscaleren.

Al is dat teveel gevraagd I guess. Ze weten in hun eigen land amper wat deëscaleren is.

Als je Michiel Vos ( en die zit er met zijn neus behoorlijk bovenop :D ) hoort praten, is Israël voor de VS bijna de 51ste staat. Het hoort er gewoon bij.
Het zal dus niet de VS zijn die ' de kerk in het midden ' zal proberen te krijgen, integendeel.

Wel zo fijn dat Biden tijdens zijn toespraak in Israël gevraagd heeft om niet dezelfde fouten te maken als de VS na de aanslagen van 9/11... :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:47

Pandora2 schreef:
princequillo schreef:
Mijn post ging meer over VS die nog meer geld erin wilt pompen in plaats van meer moeite doen om het juist te deëscaleren.

Al is dat teveel gevraagd I guess. Ze weten in hun eigen land amper wat deëscaleren is.

Als je Michiel Vos ( en die zit er met zijn neus behoorlijk bovenop :D ) hoort praten, is Israël voor de VS bijna de 51ste staat. Het hoort er gewoon bij.
Het zal dus niet de VS zijn die ' de kerk in het midden ' zal proberen te krijgen, integendeel.

Wel zo fijn dat Biden tijdens zijn toespraak in Israël gevraagd heeft om niet dezelfde fouten te maken als de VS na de aanslagen van 9/11... :=

De president destijds was GW Bush. Republikein. #makkelijk scoren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:49

:D Juist.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:00

Sizzle schreef:

Ik snap ook niet dat zoveel Israeliers zo achter dat geweld aan hollen en zo graag de Palestijnse bevolking een kopje kleiner willen maken. Door dat beleid zitten ze nu ook in Israel alle dagen in angst en moeten steeds naar een schuilplaats rennen voor het geval er een bom op het huis valt. Door dat beleid is er een constante terreurdreiging met als dieptepunt 7 Oktober. Israel is gewoon een verschrikkelijk land waar iedereen in angst leeft.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand die niet van oorlog houdt en de kans heeft daar weg te gaan vertrekt. Maar ook zij zal daar nog wel familie hebben die daar van luchtalarm naar luchalarm leeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:05

irmaz schreef:
Sizzle schreef:

Deze tweet van een Joods-Israelisch account kwam ik vanochtend tegen:
Citaat:
Ik ga absoluut een waanzinnige hoeveelheid haat en bedreigingen ontvangen, maar dit moet gezegd worden, ook al is de angst zo verdovend. Palestijnse burgers in Israël worden gearresteerd omdat ze een verkeerde post ‘liken’. Mijn linkse vrienden worden bedreigd, tot zwijgen gebracht en zwaar in de gaten gehouden

Ik heb een paar jaar geleden een artikel gelezen over een groep Israëlische vrouwen die zich inzette voor Palestijnse vrouwen, maar die groep werd door de Israëlische regering ook erg tegengewerkt. Ik weet niet meer hoe het heette, misschien iemand hier?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:10

Sizzle schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een artikel gelezen over een groep Israëlische vrouwen die zich inzette voor Palestijnse vrouwen, maar die groep werd door de Israëlische regering ook erg tegengewerkt. Ik weet niet meer hoe het heette, misschien iemand hier?

Misschien dezelfde groep als in dit artikel?

https://theconversation.com/how-women-i ... her-215783

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:15

Er zijn "genoeg" Joden en Israëliërs (twee totaal verschillende dingen) kritisch in deze kwestie, maar daar kun je in Israël volgens mij niet zo makkelijk voor uitkomen.

Deze Israëlische journalist bijvoorbeeld heeft zich uitgesproken tegen de huidige situatie en zit nu ondergedoken omdat hij en zijn familie bedreigd werden, vind dit filmpje echt heel sterk https://www.instagram.com/reel/CyjiAaKt ... BiNWFlZA==

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:20

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:33

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:45

irmaz schreef:
Loretta schreef:
Ondertussen is de stroom in de ziekenhuizen op. Maar het gooien van bommen gaat gewoon door.

https://nos.nl/collectie/13959/video/24 ... -telefoons

Schijnt de zon daar niet? Gaza heeft het grootste percentage zonnepanelen op dak ter wereld.

Dan zullen ze niet standaard stroomnet systemen moeten hebben, want een standaard omvormer heeft geen eilandsetting en werkt dus niet als het electriciteitsnet er uit ligt. Dat probleem heb je hier ook mocht er stroomstoring zijn. Eilandsetting, dus zeg off-grid werking vraagt ook meer van de gebruikers/eigenaren qua management en onderhoud.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:49

:oo Een interview op Foxnews met de zoon van een van de oprichters van Hamas en schrijver van het book 'Son of Hamas'. Hij vertelt hierin waar Hamas voor staat, wat hun doelen zijn en hoe je Hamas zou moeten bestrijden. Het lijkt het scenario te zijn dat Israel nu uitvoert. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden....

https://twitter.com/YasMohammedxx/statu ... 1724763195
Ik kon het filmpje zo snel niet op youtube vinden, misschien iemand anders?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:54

tamary schreef:
irmaz schreef:
Schijnt de zon daar niet? Gaza heeft het grootste percentage zonnepanelen op dak ter wereld.

Dan zullen ze niet standaard stroomnet systemen moeten hebben, want een standaard omvormer heeft geen eilandsetting en werkt dus niet als het electriciteitsnet er uit ligt. Dat probleem heb je hier ook mocht er stroomstoring zijn. Eilandsetting, dus zeg off-grid werking vraagt ook meer van de gebruikers/eigenaren qua management en onderhoud.

Het probleem is dat de diesel voor de generatoren opraakt. Sowieso schijnt het stroomnet er het grootste deel van de dag uit te liggen, ook zonder oorlog. Lijkt me dat ze hun zonnepanelen niet hebben liggen om het grotendeels niet werkende net te voeden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:16

irmaz schreef:
:oo Een interview op Foxnews met de zoon van een van de oprichters van Hamas en schrijver van het book 'Son of Hamas'. Hij vertelt hierin waar Hamas voor staat, wat hun doelen zijn en hoe je Hamas zou moeten bestrijden. Het lijkt het scenario te zijn dat Israel nu uitvoert. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden....

https://twitter.com/YasMohammedxx/statu ... 1724763195
Ik kon het filmpje zo snel niet op youtube vinden, misschien iemand anders?

Behalve 1 punt van zijn betoog hebben ze niet uitgevoerd. En dat is de burgers evacueren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:26

Xjenifx, je hebt de verkeerde gequote :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:35

Sizzle schreef:

Oh zie het sorry, kan dit niet aanpassen zeker?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:05

Als het goed is wel. Post editen en dan de naam aanpassen in het [quote="Sizzle"]
stuk op de eerste regel

Code
[quote="Sizzle"]
[/quote]

Misschien dezelfde groep als in dit artikel?

https://theconversation.com/how-women-in-israel-and-palestine-are-pushing-for-peace-together-215783

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:37

xJennifx schreef:
Sizzle schreef:

Oh zie het sorry, kan dit niet aanpassen zeker?

Indien niet, dan is het voor mij niet erg hoor.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:41

Voor mij ook niet!

Dankjewel voor de linkjes trouwens, weet niet zeker of het hetzelfde was maar niettemin interessant :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:52