Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:19

nikkel schreef:
We kunnen en moeten Poetin voor het gerecht brengen.

Dat gaat niet gebeuren, hoe graag men dat ook zou willen. Pardon voor mijn schrijfstijl, ik dacht dat het wel duidelijk was.

Ah, OK. Snapte m echt niet. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:31

martichr schreef:
irmaz schreef:
Pien van harte gefeliciteerd!
[ Afbeelding ]

Y)(^) Gefeliciteerd Pien

gefelliciteerd Pien!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:33

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:36

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:38

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:39

Rusland trekt ervaren militairen terug uit Cherson en vervangt ze door kanonnenvlees.

Generale Staf: Rusland kan ervaren troepen terugtrekken uit Cherson.

Oleksiy Hromov, een topofficier bij de Generale Staf, zei dat het Russische commando misschien alleen vers gemobiliseerde troepen op de rechteroever van de rivier de Dnipro zou houden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:49

Babootje schreef:
Rusland trekt ervaren militairen terug uit Cherson en vervangt ze door kanonnenvlees.

Oleksiy Hromov, een topofficier bij de Generale Staf, zei dat het Russische commando misschien alleen vers gemobiliseerde troepen op de rechteroever van de rivier de Dnipro zou houden.

Nou ja, met de naderende winter zou je niet verwachten dat Oekraïne nog de Dnjepr gaat oversteken. Dus ik snap dat daar wellicht verse troepen geplaatst worden. Wat een reden kan zijn voor Oekraïne om toch over te steken. Tenzij het een Russische truc was en er geen onervaren tropen zitten. Enzovoort enzovoort enzovoort……

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:53

Pien, gefeliciteerd Y)(^)

Israël heeft het probleem dat ze, door alle Russische Joden, een nogal beladen relatie met de Russen hebben. Tegelijkertijd zou je verwachten dat ze vanwege hun aartsvijand Iran, die met Rusland samenwerkt, juist wel Oekraïne zouden steunen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:55

Dank jullie allemaal!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:03

Karl66 schreef:

Israël heeft het probleem dat ze, door alle Russische Joden, een nogal beladen relatie met de Russen hebben. Tegelijkertijd zou je verwachten dat ze vanwege hun aartsvijand Iran, die met Rusland samenwerkt, juist wel Oekraïne zouden steunen.

Ja en nee denk ik dan. Ja, Iran is de aartsvijand. Maar een aartsvijand die in de praktijk vooral alleen kabaal maakt en stoere dingen roept maar nergens toe komt, wordt na verloop van tijd een beetje een l*lletje rozenwater van een aartsvijand, niet? Krijg je een rivaliteit tussen een hamer en een spijker. Spijker kan wel stoer doen, maar……BAM.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:10

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:

Nou ja, met de naderende winter zou je niet verwachten dat Oekraïne nog de Dnjepr gaat oversteken. Dus ik snap dat daar wellicht verse troepen geplaatst worden. Wat een reden kan zijn voor Oekraïne om toch over te steken. Tenzij het een Russische truc was en er geen onervaren tropen zitten. Enzovoort enzovoort enzovoort……

Rechteroever = Westelijke oever :D

Ik vermoedde al dat Rusland zijn elitetroepen in Kherson niet 'tot de dood' zou laten vechten. Rusland lijkt zich nu toch wel bewust te zijn dat ze een groot tekort aan getrainde manschappen heeft en lijkt wat zuiniger op mensen te worden.
Surovikin (de huidige oppergeneraal) heeft op de Russische tv gewaarschuwd dat er voor de Russen 2 zware maanden aan komen vermoedelijk met veel terrein verlies *D
Dus wil hij daarna iets gaan doen zal hij toch weer een fatsoenlijk leger op de been moeten krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:25

Oeps….je hebt gelijk. Braincramp.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:34

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:

Ja en nee denk ik dan. Ja, Iran is de aartsvijand. Maar een aartsvijand die in de praktijk vooral alleen kabaal maakt en stoere dingen roept maar nergens toe komt, wordt na verloop van tijd een beetje een l*lletje rozenwater van een aartsvijand, niet? Krijg je een rivaliteit tussen een hamer en een spijker. Spijker kan wel stoer doen, maar……BAM.

Vergis je niet, Iran doet echt wel meer dan alleen maar roepen en dan heb ik het niet over kernwapens. Ze voeren een proxy oorlog met Israël in de Palestijnse gebieden. Ik denk niet dat Israël Iran als die spijker ziet, daarvoor bezorgen ze indirect veel te veel last.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:44

Karl66 schreef:
Cowboy55 schreef:

Vergis je niet, Iran doet echt wel meer dan alleen maar roepen en dan heb ik het niet over kernwapens. Ze voeren een proxy oorlog met Israël in de Palestijnse gebieden. Ik denk niet dat Israël Iran als die spijker ziet, daarvoor bezorgen ze indirect veel te veel last.

Waar, maar het is niets wat ze zouden kunnen doen als ze er ECHT voor zouden gaan zitten. Dat leidt dan weliswaar weer tot volledige oorlog en wellicht kernwapens. Ik denk stiekem dat beide partijen de huidige situatie tot bepaalde hoogte wel OK vinden. Net geen koude oorlog. 1 stapje verder/te ver.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:27

Cowboy55 schreef:
Ik denk stiekem dat beide partijen de huidige situatie tot bepaalde hoogte wel OK vinden. Net geen koude oorlog. 1 stapje verder/te ver.

Beide partijen...; het westen en Rusland, waarbij je Oekraïne ´vergeet´?

Niets stiekem nodig. Schreef dat páginas geleden al :)*
Dat het westen en Rusland een evenwicht tussen de wapensterkte in proberen te houden. Dat dit puur rót is voor Oekraïne omdat de ellende voortduurt.

Alsnog bedankt voor de bevestiging ;)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:46

Huertecilla schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik denk stiekem dat beide partijen de huidige situatie tot bepaalde hoogte wel OK vinden. Net geen koude oorlog. 1 stapje verder/te ver.

Beide partijen...; het westen en Rusland, waarbij je Oekraïne ´vergeet´?

Niets stiekem nodig. Schreef dat páginas geleden al :)*
Dat het westen en Rusland een evenwicht tussen de wapensterkte in proberen te houden. Dat dit puur rót is voor Oekraïne omdat de ellende voortduurt.

Alsnog bedankt voor de bevestiging ;)

Lezen is ook een kunst blijkbaar

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:48

En daarom staat ie bij mij op zwart……

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:57

martichr schreef:
Lezen is ook een kunst blijkbaar

Tegenwoordig wel ja, vroegah was dat een apart onderdeel van ´Nederlands´: begrijpend lezen. Heb ik nog genoten :P

Ik lees ook nog échte (tekst)boeken.
Met ´google lens´ is ook russisch geen enkel probleem _/-\o_ Het vertalen van het werkplaats handboek van mijn Дніпро uit de Київський Мотоциклетний Завод was vorige eeuw heel wat lastiger ook al had ik de Teleac kursus in huis :roll:
Kon in de jaren tachtig de fabriek bezoeken maar mognie van mij amerikaanse werkgever |(
Na het neerlaten van het ijzeren gordijn weer maar nee, nog steeds nie.
Dat ik daarvoor niet voor een uitwisselingsprogramma niet naar de universiteit van Leningrad geweest ben was mij eigen keuze.
Wel meermaals direct contact gehad met coureurs uit Zschopau. Íets van het (voormalig) oostblok weet ik wel ;)
En deze eeuw; een vriendin gaf les aan de kinderen van een russische maffiabaas in Marbella. Zijn twee keer op een feest geweest. Ufffff. Putin weg lost niets op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 00:45

Rusland bereidt valse vlag aanval op de waterkracht centrale (de dam) nabij Cherson voor meldt het ISW.
Er zijn berichten dat Rusland de dam heeft bemijnd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:55

Dat ondermijnen/ bemijnd was gewoon te verwachten. Onderdeel van de tactiek. Maar er is geen geen zinnige mogelijkheid om dit soort acties te voorkomen. Uiterst triest maar het is niet anders.

De mogelijkheid da de republikeinen straks de hulp aan Oekraïne proberen te beperken, vind ik veel zorgwekkender op de termijn. Dan zullen toch echt de overige NAVO landen aan de bak moeten, of het land opgeven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:32

Cowboy55 schreef:

+:)+ goed idee, gevolgd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:54

Babootje schreef:
Rusland bereidt valse vlag aanval op de waterkracht centrale (de dam) nabij Cherson voor meldt het ISW.
Er zijn berichten dat Rusland de dam heeft bemijnd.

Yuillia stuurde me vanochtend een filmpje over dat vreselijk nare avond propaganda show uit Rusland, waarin verteld werd dat Oekraïne helemaal zonder stroom zal komen te zitten door vernietiging van de totale infrastructuur (gisteravond zat Oekraïne zonder stroom), dat ze ook de infrastructuur gaan aanvallen van banken, geld drukken en alles dat vitaal is voor dit land om de boel totaal naar de klote te schieten.
Dus dat was wat we al wisten, maar omdat het geen link is kan ik het filmpje hier niet plaatsen, maar als je dit allemaal hoort is het wel heel monsterlijk. En inderdaad dammen en bruggen vernietigen hoort daar allemaal bij.

Dit weekend ben ik in Parijs met mijn zoon dus ben wat minder actief hier, maar lees wel mee natuurlijk. Ik wens jullie allen een fijn weekend toe.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:26

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

+:)+ goed idee, gevolgd

Geen idee hoe dat werkt .. ik pak de typex wel.. edit gevonden..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:33

pien_2010 schreef:
Yuillia stuurde me vanochtend een filmpje over dat vreselijk nare avond propaganda show uit Rusland, waarin verteld werd dat Oekraïne helemaal zonder stroom zal komen te zitten door vernietiging van de totale infrastructuur (gisteravond zat Oekraïne zonder stroom), dat ze ook de infrastructuur gaan aanvallen van banken, geld drukken en alles dat vitaal is voor dit land om de boel totaal naar de klote te schieten.
Dus dat was wat we al wisten, maar omdat het geen link is kan ik het filmpje hier niet plaatsen, maar als je dit allemaal hoort is het wel heel monsterlijk. En inderdaad dammen en bruggen vernietigen hoort daar allemaal bij.

Dit weekend ben ik in Parijs met mijn zoon dus ben wat minder actief hier, maar lees wel mee natuurlijk. Ik wens jullie allen een fijn weekend toe.

Pien die mensen worden dik betaald om de meest vreselijke (en rare) scenario's te bedenken en op tv te gooien. Een groot deel van die dingen wordt nooit uitgevoerd en dienen alleen maar om angst te zaaien en het Russische volk op te zwepen. Heel vaak is wat er wordt verteld precies het tegengestelde van hoe het echt zit.

Geld drukken is sowieso niet echt een eerste levensbehoefte hoor. Daarmee wordt geld alleen maar minder waard.
Ik weet niet of je het mee hebt gekregen maar het via giro 555 opgehaald geld (170 miljoen inmiddels) wordt vaak in cash gegeven aan de bevolking van Ukraïne zodat ze zelf hun spullen kunnen kopen. Ik denk dat meer hulporganisaties dit tegenwoordig doen. Zo blijft de binnenlandse economie in Ukraïne ook beter overeind.
Die elektriciteitsvoorzieningen en die dam zijn wel heel zorgelijk maar ik ben er van overtuigt dat Ukraïne daar overheen komt. Er worden steeds meer raketten en drones onderschept voordat ze doel kunnen raken. Ik geloof dat gisteren 85% van de drones is onderschept!

Veel plezier met je zoon in Parijs! (en zeg tegen Yuillia dat ze die Russische propaganda niet moet kijken :knuffel: , die zijn volledig de weg kwijt daar)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:35

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ublikeinen

Artikel over de Republikeinen die steun Oekraïne willen gaan verminderen na 8 October.

Ik heb dat allemaal al gezegd Irmaz, en ook dat ze haar regering kan vertrouwen en hun leger die aangeven dat het onder controle is en dat het bangmakerij is.
Waarbij het natuurlijk wel een onthutsend inkijkje geeft in hoe de mensen daar denken.