Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:21

Ik spring ook even binnen in het topic. Op 1 week tijd ging de cng brandstof voor autos van 1.85 euro naar 4.95 euro. Ik heb op 5 dagen tijd mijn auto verkocht. 4.95 euro is onbetaalbaar. En de overheid in België heeft voor deze kleine groep cng rijders helemaal niets gebracht tot op de dag van vandaag. Ik ben nu 3 maanden autoloos. En fiets alles nu. Beste beslissing ever.
En iedereen zegt me jamaar ik heb mijn auto wel nodig.
Pas als de pijn hoog is gaan mensen zich aanpassen. Met de,auto deed ik gemiddeld 1400 km rijden. Met de fiets doe ik gemiddeld 1000 km per maand. Dus ja ik heb mijn fiets ook nodig. Maar het spaart mij wel 600 euro per maand uit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 22:30

kitobeer schreef:
Ik spring ook even binnen in het topic. Op 1 week tijd ging de cng brandstof voor autos van 1.85 euro naar 4.95 euro. Ik heb op 5 dagen tijd mijn auto verkocht. 4.95 euro is onbetaalbaar. En de overheid in België heeft voor deze kleine groep cng rijders helemaal niets gebracht tot op de dag van vandaag. Ik ben nu 3 maanden autoloos. En fiets alles nu. Beste beslissing ever.
En iedereen zegt me jamaar ik heb mijn auto wel nodig.
Pas als de pijn hoog is gaan mensen zich aanpassen. Met de,auto deed ik gemiddeld 1400 km rijden. Met de fiets doe ik gemiddeld 1000 km per maand. Dus ja ik heb mijn fiets ook nodig. Maar het spaart mij wel 600 euro per maand uit.

Al bespaar ik 1000 euro per maand dan kan ik nog mijn auto niet missen. Ik rij minder kilometers dan jou, maar ik vind het niet verantwoord om in het donker door het bos te fietsen. Dus hoe hoog de nood ook gaat worden, de auto eruit is hier absoluut geen optie. Als we nou eens een wereld zonder gekken hadden had ik de fiets zeker vaker gepakt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:35

En een lijf dat zoveel km kan fietsen is ook niet voor iedereen weggelegd... Mijn knieeen gaan geen 20 km per dag meer volhouden helaas....

Elektrische fiets is dan een optie. Maar aanschaf daarvan moet je dan ook maar net hebben liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:45

Ik kan niet fietsen en heb geen mogelijkheid om een aangepaste fiets veilig te stallen in de buurt van mijn huis. ( Bewaakte fietsenstalling is gesloten. Bezuinigingen… )
Zonder auto word mijn wereld heel erg klein. Gelukkig heb ik hem nu voor mijn werk niet nodig, dat scheelt dan wel weer kosten.

OleJon

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:39

Vorige week zaterdag nog benzine getankt voor 184.9 euro
En vandaag 232.9 euro

Ik gebruik auto alleen voor werk. 34km heen en 34km terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:41

kitobeer schreef:
Op 1 week tijd ging de cng brandstof voor autos van 1.85 euro naar 4.95 euro. Ik heb op 5 dagen tijd mijn auto verkocht. 4.95 euro is onbetaalbaar. En de overheid in België heeft voor deze kleine groep cng rijders helemaal niets gebracht tot op de dag van vandaag.

...en dan nóg wordt er geroepn dat het om het milieu gaat, EVs.
Dit terwijl de electriciteit ook opgewekt moet worden.
Ah, daarom zijn centrales op gas en kernenergie tot groend bestemped.
En nóg gelooft de meerderheid in het gemanipuleer.
Niet dat we er wat aan kunnen doen, maar je hoeft het niet met haak en al in te slikken.
Plan nu maar dat het niet goedkoper wordt en er wel meer beperkingen/ontmoedigingen komen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:09

ik wordt hier ook niet meer blij van, was vreselijk opgelucht dat de prijzen naar beneden gingen maar die stijgen nu nog harder als voorheen lijkt wel.

Ik ben ook afhankelijk van mijn auto om naar werk te gaan. Met de auto 30 minuten en met ov 2:40 uur vanwege de locatie van mijn werk. Ik werk op onregelmatige tijden en kan dus niet thuiswerken.

wij moeten bijna een nieuw energiecontract afsluiten en dan werk je zowat echt alleen maar voor benzine en g/l/w. Zie het somber in voor de toekomst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:54

HC, er zijn zat onderzoeken naar gedaan en een EV is zelfs op energie uit kolencentrales al heel snel milieuvriendelijker dan een ICE. En hoe meer zonne- en windenergie er komt, hoe milieuvriendelijker ze worden.
Gas en kernenergie is niet groen, dat ben ik met je eens.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-06-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:56

Stephanie_86 schreef:
en dan werk je zowat echt alleen maar voor benzine en g/l/w. Zie het somber in voor de toekomst.

We hebben 2e helft 20ste eeuw een gouden eriode meegemaakt en dat is afgelopen.
Het ´volgende´ is al in gang; verguizen van vless eten als zijnde onnodig vervuilend en verspillen van grondstoffen.
Drnkwater ís al een gepasseerd station; ís al zodanig geprivatiseerd dat het al geen recht meer is. In NL merken jullie daar nog weinig van maar hier is drinkbaar water uit de kraan al niet meer vanzelfsprekend en veel mensen zijn ervoor afhanklijk van ook al niet goedkoper geworden flessenwater.

We zijn op weg van leven naar een moderne versie van het ´company store´ model. Ah en met virtuele electronische ´enkelband´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:04

8nnemiek schreef:
HC, er zijn zat onderzoeken naar gedaan en een EV is zelfs op energie uit kolencentrales al heel snel milieuvriendelijker dan een ICE. En hoe meer zonne- en windenergie er komt, hoe milieuvriendelijker ze worden.
Gas en kernenergie is niet groen, dat ben ik met je eens.

Hoe verrassend. Dat eerste.

En het groen verklaren van gas/kernenegrie is alleszeggend. Heel wat meer :)* dan niet onafhankelijke publicaties mbt kolencentrales.

Enneh, je weet dat ICE ook op schoon verbrandende energiebronnen loopt?
Waterstof is het meest voorkomende element op aarde en met zonne-energie schoon/rendabel te produceren.
Kan verder zowel voor EVs in geurbaniseerde gebieden and met ICE daarbuiten dienen.

Ondertussen is hier de Fast & Furious incl. Tokyo Drift op de buis; ben met de japanse cabrio op pad gegaan. Had bíjna mijn Panda pak aangetokken 8-) maar het is nu al te warm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:56

Om waterstof te produceren is heel veel meer stroom nodig dan om een EV direct aan te drijven, dus dat is leuk om wat overproductie van stroom op te vangen maar niet om het hele wagenpark op aan te drijven. Plus dat waterstof gevaarlijk is, en de tank heel veel ruimte nodig heeft. Succes met het plaatsen van een waterstoftank in een kleine, europese auto.
Waterstof tanken kost trouwens al gauw een half uur voor een gewone personenauto, dus ook niet sneller dan een EV laden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:32

8nnemiek schreef:
Plus dat waterstof gevaarlijk is,

Stoom ook en ik zet er al decénnia :9k mee in een masjien uit 1974; dát is nog eens ecologisch :P

Ík zet in op meer locaal leven, - geproduceerd kopen en véél langer gebruiken van minder belastend geproducerende goederen (incl. voertuigen) *\%/*
Oh en op minder afhankelijkheid van ´nuts´bedrijven en multi-nationals, meer locale (ruil)handel.
Heb daar in de vorige eeuw al voor gekozen; voor ´slow´ en dichterbij de grond; minder consumptie, meer kwali-tijd.

Al met al was Covid imo al een :)* moment.
Nu de speculatie-crisis er bovenop.
Reflectie!
Wij plebs kunnen niets veranderen aan de sitatie noch aan de ontwikkelingen, wel aan of/hoe het ons leven stuurt. Stap in de val van de nuts-bedrijf afhankelijkheid, in het ´company store´ model of doe een stap terug. Maak van minder meer.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:21

Petrichor schreef:
kitobeer schreef:
Ik spring ook even binnen in het topic. Op 1 week tijd ging de cng brandstof voor autos van 1.85 euro naar 4.95 euro

Al bespaar ik 1000 euro per maand dan kan ik nog mijn auto niet missen. Ik rij minder kilometers dan jou, maar ik vind het niet verantwoord om in het donker door het bos te fietsen. Dus hoe hoog de nood ook gaat worden, de auto eruit is hier absoluut geen optie. Als we nou eens een wereld zonder gekken hadden had ik de fiets zeker vaker gepakt!

Tja het bespaard mij uiteindelijk euro. Maar ik had niet eens het budget om maandelijks 600 euro neer te leggen voor mijn kms.
Never nog way dat ik schulden zal maken om te kunnen gaan tanken. Wat je niet hebt kun je niet uitgeven.

Gelukkig kon ik dus inderdaad een e- bike via het werk leasen. Wat het fietsen gemakkelijker maakt.

Maar ik ben er echt van overtuigd dat er nog vele zullen volgen na mij.

En ik moet de komende 3j heel u goed gaan sparen want onze fabriek heeft een sluiting aangekondigd. Over 3j ben ik mijn job kwijt. Nu zijn er Jobs in overvloed Gelukkig maar.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:59

Inderdaad wat er niet is kan je niet uitgegeven, dus ook geen benzine of vaste lasten die omhoog gaan. Ik voorzie daar binnenkort ook erge problemen mee. Wat ik dan wel weer gek vind: de banen zijn voor het oprapen sommige bedrijven zijn al zo gek dat je je eigen loon bijna kan bepalen, toch zijn er heel veel mensen die straks in de armoe terecht komen door de stijging in de prijzen. Wat klopt er nou niet? :+

Bij ons op het werk ook, echt goed personeel is niet meer te krijgen. Er is zelfs iemand die liever niet werkt dan wel en vraagt zeker elke week of er iemand voor haar wil invallen. :+ Ik snap het echt niet meer, alles word duurder en veel mensen (blijkt maar uit de cijfers) willen gewoon niet meer of zo min mogelijk werken.

Ik voorzie dat er over een jaar een gigantische crisis is waarin mensen wouden dat ze een baan konden vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:09

Die crisis komt er zeker weten en daarmee weer krapte op de arbeidsmarkt.
Niet in elke sector kun je je eigen loon bepalen hoor. Juist in de sector van lager opgeleide mensen die dus minder verdienen kan dat meestal niet.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:46

Er komt geen krapte op de markt. De vergrijzing is vollop ingezet. In ons bedrijf werken 115 mensen. Waarvan er de komende 3 j 20 op pensioen gaan. Zie het maar op te vangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:06

Petrichor schreef:
Ik snap het echt niet meer, alles word duurder en veel mensen (blijkt maar uit de cijfers) willen gewoon niet meer of zo min mogelijk werken.

Dat schrijf in nét.
Meer kosten voor meer verdienen en daaroven meer belasting betalen of minder werken, minder kosten, minder belasting en dan meer tijd vor genieten en ook om dingen zelf te doen waar je dan niemand duur voor hoeft in te huren.
Dat inhuren is een goed voorbeeld van de vicieuze cirkel; bij dat inhuren moet je ook je eigen loonbelasting optellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:17

Possum Living van Dolly Freed (1978). Voor jezelf werken, maar meer voor vergaren voedsel dan geld. Voorwaarde is wel dat je huis van jezelf is en afbetaald. Gaat helaas niet op voor veel mensen hier. Maakt ook meer tijd besteden aan koken en dus nog steeds goedkope(re) ingredienten kopen ipv kant en klaar. Als je steeds meer ziet dat harder werken je meer kost dan het oplevert, ga je ook wat anders willen dan je hele gezondheid en tijd dat je wakker bent eigenlijk aan een ander geven. Moderne term is ook wel lying flat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:39

tamary schreef:
Possum Living van Dolly Freed (1978). Voor jezelf werken, maar meer voor vergaren voedsel dan geld. Voorwaarde is wel dat je huis van jezelf is en afbetaald. Gaat helaas niet op voor veel mensen hier. Maakt ook meer tijd besteden aan koken en dus nog steeds goedkope(re) ingredienten kopen ipv kant en klaar. Als je steeds meer ziet dat harder werken je meer kost dan het oplevert, ga je ook wat anders willen dan je hele gezondheid en tijd dat je wakker bent eigenlijk aan een ander geven. Moderne term is ook wel lying flat.

Zoals geschreven heb ik in de vorige eeuw al keuzes in richting ´slow´ gemaakt.

Door regelgeving en droogte helaas de afgelopen 10 jaar weer wat ´sneller´ moeten gaan. Gelukkig electronisch op afstand en soms ook met ruilhandel. Dit weekeinde 5 l. ongefilterde eco-olijfolie van een buur voor een admin dingetje via digitaal certificaat.
Zeg 50 Euro als je dat kopen moet.
Reken maar uit wat daar aan kosten/belasting dus uren voor moet werken.
Daarbij is het voor de buur ook goedkoper want ´betaalt´ minder voor de dienst want die krijgt maar een fractie van de winkelprijs.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:21

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:26

En de overheid vaart er wel bij. Hoe hoger de prijzen, hoe meer btw er binnenkomt. Dat beetje korting op accijns, daar lachen ze om.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:32

germie schreef:
En de overheid vaart er wel bij. Hoe hoger de prijzen, hoe meer btw er binnenkomt. Dat beetje korting op accijns, daar lachen ze om.

Netto is de regering er wel degelijk op achteruit gegaan, zelfs met de gestegen brandstofprijzen.

Totaal werd er 0.83 euro accijns geheven over benzine, nu 0.66€. Dit is een verschil van 0.17€.

Bij een benzineprijs van 1.80€, waarvan 0.17€ aan nu vervallen accijns en 21% btw, kreeg de regering 0.31€ aan btw + 0.83€ aan accijns = 1.14€ aan inkomsten

Bij een benzineprijs van 2.30€ met 21% btw krijgt de regering 0.40€ + 0.66€ = 1.06€ aan inkomsten. De regering is er dan dus 0.08€ aan inkomsten per liter op achteruit gegaan. Dus bijna 10% minder inkomen per liter brandstof

Pas vergeleken bij een oude benzineprijs van 1.32€ met 21% btw en 0.83 euro accijns, krijgt de regering dezelfde inkomsten als nu. 1.32-1.32/1.21 = 0.23€ aan btw + 0.83€ accijns = 1.06€ aan inkomsten. Dat is al best een tijd terug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:39

germie schreef:

Valt tegen, hoe wel de overheid momenteel financieel vaart :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:41

verootjoo schreef:
germie schreef:

Valt tegen, hoe wel de overheid momenteel financieel vaart :=

Over alles wordt btw geheven, dus elke stijging voor ons als consument betekent meer inkomsten. Zo eenvoudig is het. In oktober 2020 betaalde je net onder 1 euro voor een liter diesel. Laten we dan niet over accijns praten, maar dat betekende 21 cent inkomsten voor de staat. Bij een prijs van 2 liter is dat het dubbele. Dus de overheid vaart zeker wel bij hoge prijzen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:12

En inmiddels zijn de prijzen nog weer flink aan het doorstijgen en worden records verbroken.