Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Citaat:Nee, dat doet het niet. Sterker nog, als je kijkt naar de persoonlijke bijdrage die je zou kunnen doen voor het klimaat, haal je daar alleen maar voordeel uit op kostenvlak. Wellicht moet je geholpen worden door de overheid om die eigen bijdrage te kunnen financieren, maar bijv. het verduurzamen van je huis betekent dat je in 99% van de gevallen meer overhoudt aan het einde van de maand. En dat zou betekenen dat je dus meer luxe dingen zou kunnen betalen.
Welnee, subsidie op zonnepanelen is een schijntje bij de werkelijke kosten. En vergeet niet dat ze evengoed weer belasting/accijnzen zullen heffen als iedereen die dingen heeft. Overigens woon ik in een bosrijke omgeving, dus te weinig zon om daar uberhaupt mee kiet te kunnen spelen. Mijn jaren 70 huis zou ook niet geschikt zijn voor een warmtepomp. Volstrekt onrealistische klimaathysterie.
elnienjo schreef:Citaat:Nee, dat doet het niet. Sterker nog, als je kijkt naar de persoonlijke bijdrage die je zou kunnen doen voor het klimaat, haal je daar alleen maar voordeel uit op kostenvlak. Wellicht moet je geholpen worden door de overheid om die eigen bijdrage te kunnen financieren, maar bijv. het verduurzamen van je huis betekent dat je in 99% van de gevallen meer overhoudt aan het einde van de maand. En dat zou betekenen dat je dus meer luxe dingen zou kunnen betalen.
Welnee, subsidie op zonnepanelen is een schijntje bij de werkelijke kosten. En vergeet niet dat ze evengoed weer belasting/accijnzen zullen heffen als iedereen die dingen heeft. Overigens woon ik in een bosrijke omgeving, dus te weinig zon om daar uberhaupt mee kiet te kunnen spelen. Mijn jaren 70 huis zou ook niet geschikt zijn voor een warmtepomp. Volstrekt onrealistische klimaathysterie.
Telpeva schreef:purny schreef:Hier aan de overkant nu 2,11 per liter...
Hier 2,33 per liter voor E5 (voorheen euro98), het enige dat ik kan tanken.Phonix schreef:Ik vraag me af, voor de mensen die hier zeggen dat ze bijna in armoede komt. Werken jullie 40 uur en heb jullie paarden?
De vraag is niet aan mij, maar ik wil hier wel op antwoorden, ook voor anderen die hier in het topic al eens hebben gereageerd over uitkeringen.
Ik ben chronisch ziek, werken kan ik nog zo'n 4 uur per week max en met het inkomen van de uitkering dat ik heb (waar ik ontzettend dankbaar voor ben) val ik ònder de Nederlandse armoedegrens. Een eigen paard, auto, sport, duurdere hobbies, vliegreizen, vakanties... Ik kan het niet betalen, nu niet en waarschijnlijk nooit niet. En dat hoeft ook niet, want er zijn gelukkig veel alternatieven in ons land, en laten we eerlijk wezen: waar een wil is, is vaak ook wel een weg. Naar het ziekenhuis kom ik bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van iemand die met de auto voor mij wil rijden, ik heb vriendinnen met paarden waarbij ik mee mag liften, en via via heb ik ook meerdere gratis verzorgpaarden gehad, ik vind het prachtig dat veel mensen gewoon heel liefdevol zijn en een ander ook iets gunnen. Mijn spullen thuis zijn voor het grootste deel gratis gekregen of 2ehands, maar ik heb dus wel gewoon al die luxe zoals een tv, abonnement, netflix (ik lift mee met iemand die dat heeft) een smartphone, en een computer. Mijn leven is al zo ontzettend veel luxer als dat van mensen in een soortgelijke situatie maar dan in andere landen...
Enige waar ik minder keuze in heb, zijn huisdieren en mijn vervoersmiddel, ik heb knaagdieren en een scooter omdat ik bijvoorbeeld een hond of paard en een auto gewoon niet kan betalen. Maar puntje bij paaltje: ook dan heb je dus nog keuze voor dieren, vervoersmiddel. Ik hoef zeker niet overal naartoe te lopen wanneer ik daar geen zin in heb ofzo.
Mijn koelkast is gevuld, merkloze kleding is net zo warm als van een merk, ik hoef het in huis niet koud te hebben (staat hier op 17° standaard en als ik het koud krijg zet ik hem zo hoger) en ik heb een prima dak boven mijn hoofd. Ik kom niks te kort, wat welzijn betreft hebben we het hier in NL gewoon GOED.
Ik weet niet wat ik zou kunnen doen voor vluchtelingen uit Oekraïne, want het geld en de spullen die ik over heb om te kunnen geven hebben een zeer lage waarde waar een ander ook niet voldoende aan kan hebben om van te leven. Ergens naartoe rijden om te kunnen helpen, of ergens hands-on komen helpen lukt mij ook niet meer, anders had ik het gedaan.
En als ik dan lees hoe mensen die elke keer wanneer ik ze tegen kom op weg zijn naar een of ander ver land voor een luxe hobby, of er net van terug komen, en die dan huilen dat ze zo moeten bloeden... Dan heb ik daar wel een mening over ja. Ik ben heel blij dat niet iedereen zo is, zo denkt, en zo doet want het zijn juist de meelevende en meedenkende mensen die het leed van een ander kunnen opmerken, komen helpen, en dingen verzinnen om het leven eerlijker en mooier te maken voor iedereen.
Bedankt voor iedereen die wel zo denkt, die wel een ander wil helpen. Jullie maken de wereld mooier, niet alleen voor mensen als ik, maar nu ook voor vluchtelingen uit Oekraïne. Ik wou dat ik mee kon helpen maar dat lukt mij niet meer, mijn gedachten zijn bij jullie, jullie zijn lieve helden.
Oh en net kwam de vraag over wat voor hulp er voor de armen in NL gaat komen. Welke armen heb je het over? Ja ik ben arm volgens de NL standaard, maar ik kan het betalen als het gas duurder wordt. Kwestie van prioriteiten. Echt, zet die egoistische jankmodus eens uit, je leeft niet in armoede in NL. Vluchtelingen, die hebben niks, die gaan gewoon dood als ze geen voeding, warmte en onderdak krijgen.
996981 schreef:In welk opzicht wordt er dan niet voor je gezorgd? Met welke zorg zou je tevreden zijn?
Nederland heeft 1 van de beste sociale vangnetten ter wereld.
Nederlanders zijn helaas ook erg gewend aan luxe
DuoPenotti schreef:996981 schreef:In welk opzicht wordt er dan niet voor je gezorgd? Met welke zorg zou je tevreden zijn?
Nederland heeft 1 van de beste sociale vangnetten ter wereld.
Nederlanders zijn helaas ook erg gewend aan luxe
Ik heb vanaf mijn 16 in de tuinbouw gewerkt.
Dat kon ik niet volhouden door mijn ME/Cvs.
Heb mijzelf toen omgeschoold want ik werk graag. Ik ben ook steeds na een paar jaar uitgevallen. Half jaar thuis zitten. Me gigantisch onder de kont schoppen en weer werken. Weer uitvallen ;repeat.
Daarna nog een ongeval gehad en hersenletsel opgelopen.
En eind 2016 totaal ingestort.
Op eigen kosten nog een duur revalidatie traject gestart voor mensen met NAH maar geen resultaat.
Solliciteer me suf maar veel werk kan ik niet meer.
Klinisch neuropsycholoog zegt zelfs dat werken niet meer kan. Uwv vind echter dat het wel gewoon kan.
Dus krijg je ondanks ziek zijn geen uitkering.
Hoe je de rekening betaald zitten ze niet mee.
Tot zover het sociale netwerk. En ik ben niet de enige die zo door het Uwv gedupeerd word. Lang niet de enige.
Citaat:Wanneer heb ik recht op algemene bijstand?
U heeft recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan de voorwaarden. En u niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien. En u ook niet in aanmerking komt voor een andere voorziening of uitkering.
Jessix schreef:DuoPenotti schreef:Nee die kun je niet krijgen. Zou een gat in de lucht springen met dat.
Dus Google nog maar even verder...
Of gewoon geloven als mensen zeggen dat het vangnet niet voor iedereen is kan ook.
Heb je nu geen bijstand dan?
DuoPenotti schreef:Klopt ik zou niet willen ruilen met daar.
Maar doen of ons sociale netwerk zo goed is... Voor de happy few..
Steeds meer daklozen in Nederland ook.
Waar het vroeger voornamelijk drugs gebruikers was is dat ook al lang niet meer.