Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:45

Ik heb de afgelopen twee pagina’s echt met verwondering gelezen. Wauw… gewoon wauw.

Cer

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:46

ik snap niet zo goed dat er hier zo op doorgegaan wordt?
Gelijk gaat niemand krijgen...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:46

Dankje Phonix. Het komt wel goed.

Ik vind ook helemaal niet dat wij her slecht hebben. Mede dankzij her feit dat mijn vriend en ik al veel dingen hadden voordat we hier gingen wonen is onze inboedel denk ik besr veel waard. Om geld te sparen heeft mijn vriend laatst zijn playstatuion 4 èn 5 verkocht. Hij had ze allebei. En daarbij ook nog zijn virtual reality set. Zijn alledrie dingen die we hadden voordat we wat meer op de kosten moesten letten :=
We hebben ook vrij luxe TV en soundbar. Mijn vriend heeft ook een hobby die duur kan zijn: gamen. Het scheelt dat hij nu al heel wat games heeft waardoor hij niet veel meer aan games uit hoeft te geven. Hij spaart altijd op voor de grote games die uitkomen zoals dit jaar de 3e war hammer en eldenring wat komt van de makers van dark souls. Andere kleinere dingen doet hij nu niet meer omdat het natuurlijk het geld nu niet waar is. Dat gaat ergens anders heen.

Een hobby die ik wel fijn vindt die hij heeft is houtbewerking :=
Doet hij graag. Kunnen we uiteindelijk veel mee sparen want de dingen die hij maakt zijn super degelijk. Zou je jaaaren mee kunnen doen. Hij is er oprecht goed in. De kwaliteit die hij maakt zou denk ik 2 of 3 keer zo duur zijn om zo in een winkel te kopen. We doen het nu ook zo, zodat we de gammele dingen mooi weer kunnen verkopen. Hebben we weer alles bijverdient :j

Ik houd zelf veel van knutselen en zingen. Maar goed dat ik heeel wat knutselspul heb opgespaard zodat ik er nu niet veel aan uit hoef te geven. Her is denk ik al een paar maanden geleden dat ik wat verfjes bij moest kopen, wat de laatste keer is dat ik er wat aan heb uitgegeven. Ik moet nu wel binnenkort wat nieuwe lijm gaan kopen :=
Wat ook fijn is, is dat ik heel vaak dingen als bakjes en opslagplekjes zelf kan maken. Dat is ook wel wat goedkoper dan het in de winkel kopen. Een voorbeeld is dat ik wc rollen decoreer en dan gebruik om dingen als potloden in te zetten. Niet het meest fancy, maar ik kan her wel maken zoals ik het zelf wil, her is goedkoper voor ons èn ik recycle er ook nog wat mee. Dus dat scheelt wel. Ik gebruik ook een pringles bus om onze spaghetti in te bewaren _O-
Tja, het werkt. Wat wil je dan nog meer :')

Het feit dat we nu nog dat beetje extra kunnen uitgeven vind ik fijn. En we hebben ook een spaarpotje als her echt moet. Maar ik vermoed dat we dat binnenkort niet meer gaan kunnen als ik niet werk. Dat zou wel jammer zijn.

Ohja we hebben 2 katten :')
Maar die zijn opzich zo duur niet. En ik ga met ze naar de dierenarts op de school waar ik heen ging. Daar zijn alle kosten 30 of 40% verlaagd omdat ze daar assistentes in opleiding gebruiken. Dat scheelt ook wel weer wat :=

We hebben ook altijd de verwarming snachts of als we weg zijn uit. Alleen als het echt koud is buiten en ik ga overdag langer weg zet ik de verwarming wel op 18 graden voor de katten, zodat ze evengoed ietsje warm zijn. Katten kunnen zelf hun lichaamstemperatuur niet goed regelen, dus als het te koud wordt hier merk je dat wel aan ze. Snachts kunnen ze gewoon lekker warm bij ons komen liggen :P

Misschien dat we nog eens een electrische kookplaat gaan aanschaffen als we dat kunnen betalen. Dat zou wel weer heel wat in gaskosten schelen. Maar ja, de gas, water en electriciteit zitten gelukkig in de huur verwerkt, dus we betalen elke maand een vast bedrag. Alleen kan ik me wel voorstellen dat de huur verhoogd kan worden nu als we niet meer kunnen sparen. Dus daar moeten we wel even aan denken.

Helaas kunnen wij niet echt op vakantie of zomaar een dagje gaan shoppen of naar een pretpark of zomaar uit eten. Toevallig zijn we wel afgelopen maandag naar een wok gegaan om mijn verjaardag en valentijn met zijn tweetjes te vieren. Maar dan hebben we ook 1 glas drinken, omdat de wok zelf een standaard prijs is en ger drinken is wat de prijs omhoog gooit :')
Maar he, het werkt. Ik heb wel de voorkeur om thuis lekker een hobby te hebben dan op vakantie te gaan. Mis ik het? Ja. Ben gewend om elk jaar met mijn ouders op vakantie te gaan. Dus het nu zelf niet meer kunnen is nieuw voor me. Maar goed, het is eigenlijk een luxe. Dus dan accepteren we het maar. We hebben geluk dat mijn beste vriendin ons wel heeft uitgenodigd om van de zomer een paar dagen met ze mee te komen op hun kosten. Dan hebben we alsnog een vakantie :P

Dus nee, slecht hebben we her helemaal niet. We hebben het gewoon nier zo breed. In Oekraïne hebben ze het nu vreselijk. Wij zijn er niks mee vergeleken. Maar het betekend niet dat ik me geen zorgen maak over kosten. Ik hoef echt geen rijk persoon te zijn, zolang we maar gewoon rond kunnen komen zonder zo te hoeven sparen dat het onze mentale gezondheid gaat kosten, ben ik blij :)

En nogmaals, staat er nu een vluchteling voor de deur, dan mogen ze binnen komen en verblijven. Dus om anderen helpen in een oorlog gaat het niet bij ons. Natuurlijk krijgen ze hulp waar wij het ze kunnen geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:47

elnienjo schreef:
Citaat:
Nee, dat doet het niet. Sterker nog, als je kijkt naar de persoonlijke bijdrage die je zou kunnen doen voor het klimaat, haal je daar alleen maar voordeel uit op kostenvlak. Wellicht moet je geholpen worden door de overheid om die eigen bijdrage te kunnen financieren, maar bijv. het verduurzamen van je huis betekent dat je in 99% van de gevallen meer overhoudt aan het einde van de maand. En dat zou betekenen dat je dus meer luxe dingen zou kunnen betalen.

Welnee, subsidie op zonnepanelen is een schijntje bij de werkelijke kosten. En vergeet niet dat ze evengoed weer belasting/accijnzen zullen heffen als iedereen die dingen heeft. Overigens woon ik in een bosrijke omgeving, dus te weinig zon om daar uberhaupt mee kiet te kunnen spelen. Mijn jaren 70 huis zou ook niet geschikt zijn voor een warmtepomp. Volstrekt onrealistische klimaathysterie.

De kosten ja, maar daarom zeg ik ook dat overheid daar (in sommige gevallen meer) aan moet bijdragen.
Maar de voordelen die zonnepanelen met zich meebrengen zijn niet niks, het kan behóórlijk in je energierekening schelen. Tot wel honderden euro's per maand afhankelijk van je type woning (dus die kosten heb je er relatief snel uit, in het geval van zonnepanelen).

Je betrekt het hier ook weer op jezelf. Dat jij toevallig in een huis woont waar zonnepanelen of warmtepomp op dit moment niet kunnen, wil niet zeggen dat er geen andere oplossingen zijn of komen. Dat het in jouw specifieke geval wat meer moeite kost om te doen maakt de "klimaathysterie" (weer zo'n lekker populistisch woord) nog niet onrealistisch. Daarmee zeg ik overigens ook niet dat jij voor die kosten daarvan moet opdraaien hoor. Ben zelf van mening dat de overheid, zeker bij armere Nederlanders, daar veel meer in moet betekenen zodat jij ook de voordelen kan ervaren van een duurzamer huis, ongeacht of je de kosten zelf wel of niet aankan.

Maar goed, offtopic. Om het ontopic te maken: als wij als Nederland in zijn geheel veel meer gaan verduurzamen (ook al gaan we nog niet volledig over op duurzame energie) dan worden we een stuk minder afhankelijk van bijv. Rusland en worden we minder geraakt in de portomonee als er zo'n conflict ontstaat. Door huizen zo goed als het kan te isoleren en energiezuinig te maken heb je immers veel mindere energie nodig die je uit het buitenland moet importeren. Of die energie nu groen is of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:47

elnienjo schreef:
Citaat:
Nee, dat doet het niet. Sterker nog, als je kijkt naar de persoonlijke bijdrage die je zou kunnen doen voor het klimaat, haal je daar alleen maar voordeel uit op kostenvlak. Wellicht moet je geholpen worden door de overheid om die eigen bijdrage te kunnen financieren, maar bijv. het verduurzamen van je huis betekent dat je in 99% van de gevallen meer overhoudt aan het einde van de maand. En dat zou betekenen dat je dus meer luxe dingen zou kunnen betalen.

Welnee, subsidie op zonnepanelen is een schijntje bij de werkelijke kosten. En vergeet niet dat ze evengoed weer belasting/accijnzen zullen heffen als iedereen die dingen heeft. Overigens woon ik in een bosrijke omgeving, dus te weinig zon om daar uberhaupt mee kiet te kunnen spelen. Mijn jaren 70 huis zou ook niet geschikt zijn voor een warmtepomp. Volstrekt onrealistische klimaathysterie.

Nee hoor, je krijgt 1/5e deel terug van de zonnepanelen. En hebt gelijk lagere maandlasten. Hier staan ook grote bomen voor de panelen maar ze leveren echt veel energie.

In een wat ouder (maar wel geïsoleerd) huis is een hybride cv-ketel erg geschikt. Krijg je ook subsidie voor. Je gasketel gaat dan alleen verwarmen bij temperaturen onder de 4 graden buiten dus je bespaart veel gas. Dankzij de klimaatverandering is het bijna nooit meer 4 graden of kouder, dus dat scheelt veel.

Zelf wil ik nu zsm van het gas af. Wij verwarmen nu alleen nog op gas. Zit sterk te denken aan een hybride cv-ketel. Alles is al geïsoleerd en zonnepanelen zijn aanwezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:50

Mooie post Telpeva! Je helpt zeker mee door je rug recht te houden en nu achter de mensen te staan die de vluchtelingen op wat voor manier dan ook helpen. Waarvan acte, waarvoor bedankt en waarvoor respect!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 11:51

Ik heb dus ook geen kinderen. Wil ze niet ook.

En ja, ik ben daar héél eerlijk in, het kan me geen zak schelen wat er met de mensheid gebeurt na mijn dood.

De mensheid is de grootste plaag voor de aarde, zonder mensen zou de aarde véél beter af zijn!

Dus nee, ik geef niet om de volgende generatie, liever zorg ik ervoor dat ik het zelf goed heb en een beetje leuk kan leven.

Hier komen vluchtelingen m'n huis ook niet in trouwens. Sorry voor de mensen die ik nu tegen de borst stoot. Maar ik kan niet samenleven met andere mensen in een kleine ruimte, zonder privé plek.

Dieren zijn van harte welkom en als er honden opgevangen moeten worden, sta ik daar absoluut voor open. (Katten zijn geen optie, mijn eigen hond vreet die op)

Mijn hulp aan de vluchtelingen zou dan ook de opvang van dieren zijn en eventueel een opruim beurt door de kledingkast met kleding die ik niet meer pas wat ik zal doneren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:56

mvdende, dat wist ik al, vandaar dat ik nooit op je reageer en jou expres niet heb benoemd, want ik kan er niets mee. Onze lieve heer heeft vreemde egocentrische kostgangers zeiden mijn ouders al.

Het dieren boven mensen stellen vind ik ook iets van. En dat zegt een dierenliefhebster in hart en nieren. Maar het is wat het is en ik zie me verder niet nog eens op je reageren. Jouw belevingswereld ligt mijlenver van die van mij en ik kan er geen enkel begrip voor opbrengen. Ik wil het niet eens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:57

Wat telpeva schrijft ben ik het mee eens, schreef ik ook al in andere woorden. Behalve het prioriteiten stellen wbt energie en gas. Dat wordt hier al lastiger, want dan wordt het warm huis voor lijf of eten als het duurder blijft worden. Of tussen huis herstellen/isoleren en dus meer nut met verwarmen of verwarmen met tochtig huis.

Hier ook chronisch ziek, wel een auto omdat ik niet kan lopen en met rolstoel niet bij de supermarkt en medische afspraken kom. Maar ik kan helaas dus niet werken. Zou het graag willen. Heb ook geen eigen paard, maar enorme mazzel met ouders die ook rijden en wel een paard hebben. Zij mogen mij alleen niet helpen verder financieel, dus ik profiteer van wat ontspanning bij paard of een keer een lift zodat ik zelf niet met auto hoef.
Dus lastig, maar mazzel hier te wonen en nog zorgen kunnen maken om zulke dingen.

Ik zou echt meer willen kunnen doen voor de mensen in Oekraïne dus ben ik de afgelopen dagen maar aan het zoeken wat ik kan missen en waar zij nog wat aan hebben. Al voelt dat als te weinig oid.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:58

Telpeva schreef:
purny schreef:
Hier aan de overkant nu 2,11 per liter...

Hier 2,33 per liter voor E5 (voorheen euro98), het enige dat ik kan tanken.

Phonix schreef:
Ik vraag me af, voor de mensen die hier zeggen dat ze bijna in armoede komt. Werken jullie 40 uur en heb jullie paarden?

De vraag is niet aan mij, maar ik wil hier wel op antwoorden, ook voor anderen die hier in het topic al eens hebben gereageerd over uitkeringen.
Ik ben chronisch ziek, werken kan ik nog zo'n 4 uur per week max en met het inkomen van de uitkering dat ik heb (waar ik ontzettend dankbaar voor ben) val ik ònder de Nederlandse armoedegrens. Een eigen paard, auto, sport, duurdere hobbies, vliegreizen, vakanties... Ik kan het niet betalen, nu niet en waarschijnlijk nooit niet. En dat hoeft ook niet, want er zijn gelukkig veel alternatieven in ons land, en laten we eerlijk wezen: waar een wil is, is vaak ook wel een weg. Naar het ziekenhuis kom ik bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van iemand die met de auto voor mij wil rijden, ik heb vriendinnen met paarden waarbij ik mee mag liften, en via via heb ik ook meerdere gratis verzorgpaarden gehad, ik vind het prachtig dat veel mensen gewoon heel liefdevol zijn en een ander ook iets gunnen. Mijn spullen thuis zijn voor het grootste deel gratis gekregen of 2ehands, maar ik heb dus wel gewoon al die luxe zoals een tv, abonnement, netflix (ik lift mee met iemand die dat heeft) een smartphone, en een computer. Mijn leven is al zo ontzettend veel luxer als dat van mensen in een soortgelijke situatie maar dan in andere landen...
Enige waar ik minder keuze in heb, zijn huisdieren en mijn vervoersmiddel, ik heb knaagdieren en een scooter omdat ik bijvoorbeeld een hond of paard en een auto gewoon niet kan betalen. Maar puntje bij paaltje: ook dan heb je dus nog keuze voor dieren, vervoersmiddel. Ik hoef zeker niet overal naartoe te lopen wanneer ik daar geen zin in heb ofzo.
Mijn koelkast is gevuld, merkloze kleding is net zo warm als van een merk, ik hoef het in huis niet koud te hebben (staat hier op 17° standaard en als ik het koud krijg zet ik hem zo hoger) en ik heb een prima dak boven mijn hoofd. Ik kom niks te kort, wat welzijn betreft hebben we het hier in NL gewoon GOED.

Ik weet niet wat ik zou kunnen doen voor vluchtelingen uit Oekraïne, want het geld en de spullen die ik over heb om te kunnen geven hebben een zeer lage waarde waar een ander ook niet voldoende aan kan hebben om van te leven. Ergens naartoe rijden om te kunnen helpen, of ergens hands-on komen helpen lukt mij ook niet meer, anders had ik het gedaan.

En als ik dan lees hoe mensen die elke keer wanneer ik ze tegen kom op weg zijn naar een of ander ver land voor een luxe hobby, of er net van terug komen, en die dan huilen dat ze zo moeten bloeden... Dan heb ik daar wel een mening over ja. Ik ben heel blij dat niet iedereen zo is, zo denkt, en zo doet want het zijn juist de meelevende en meedenkende mensen die het leed van een ander kunnen opmerken, komen helpen, en dingen verzinnen om het leven eerlijker en mooier te maken voor iedereen.
Bedankt voor iedereen die wel zo denkt, die wel een ander wil helpen. Jullie maken de wereld mooier, niet alleen voor mensen als ik, maar nu ook voor vluchtelingen uit Oekraïne. Ik wou dat ik mee kon helpen maar dat lukt mij niet meer, mijn gedachten zijn bij jullie, jullie zijn lieve helden.

Oh en net kwam de vraag over wat voor hulp er voor de armen in NL gaat komen. Welke armen heb je het over? Ja ik ben arm volgens de NL standaard, maar ik kan het betalen als het gas duurder wordt. Kwestie van prioriteiten. Echt, zet die egoistische jankmodus eens uit, je leeft niet in armoede in NL. Vluchtelingen, die hebben niks, die gaan gewoon dood als ze geen voeding, warmte en onderdak krijgen.

_/-\o_

En inderdaad wat je zegt. Ik kan mijn liefde voor paarden gratis kwijt bij mijn dagbesteding momenteel. Als ik mijn liefde voor honden kwijt wil hoef ik maar naar de buren of mijn ouders te gaan. Mijn vriend heeft toevallig van de zomer door wat extra inkomen een electrische scooter gekocht. Dat wilde hij heel graag. Waarom? Nu bespaard het ons een heeele hoop in kosten met benzine. Het is dat dagbesteding voor mij 30 km verderop ligt momenteel (door een gecompliceerde situatie is dat het enige wat een beetje kon). Maar ja, als ik 1 keer per week er nog naartoe kan, is dat ner zo prima als 3 keer per week. Ik kan evengoed de deur nog uit. Ik heb ook een buurvrouw die ergens heen gaat voor haar paardenliefde (ze heeft her zelfs nog minder breed dan wij). Ik zou altijd kunnen vragen of ik mee kan liften als dat nodig is :=
Dan zouden we de benzine kosten onder ons ook nog kunnen verdelen. De ene keer rijd jij, de andere keer ik. Is ook goedkoper ook nog.

Kinderen? Ik ben 21 en mijn vriend 25. Nee dankje :')
Ik weet ook totaal niet of we ooit kinderen gaan krijgen. Ik weet niet of ik dat uberhaupt zou kunnen. Een kind opvoeden. Mijn biologische moeder kon het ook niet. Ik wil niet dezelfde fouten maken. Dankzij haar kan ik nu niet werken om het cru te zeggen. En voor haar heb ik net zo goed compassie. Ze heeft zelf een tig aan problemen. Het is geen excuus maar wel een reden. En ik denk ook wel dat zij de reden is waarom ik geen verwend nest ben. Mijn pleegouders hebben het best goed. Hebben zeker een bovengemiddeld inkomen en weten goed om te gaan met geld. Ik ben er ook altijd best verwend geweest. Maar omdat ik de eerste paar jaar van mijn leve in best wel wat armoede (voor Nederlandse standaard dan) en slechte situaties heb geleefd weet ik dat zoiets nier vanzelfsprekend is. Dus ja, er is ook nog iets positiefs uit gekomen.

Ik zag ook al iemand die het had over oude kleren doneren. Dat is geen slecht idee. Ik heb nog het een en ander aan oude kleren die op zolder liggen. En ik heb anderhalve klerenkast vol met nog goede kleren. Ik wilde ze eigenlijk gebruikem voor knutselprojecten (Heb er ook al wat van gebruikt), maar wat doneren voor mensen in Oekraïne kan ook. Dan hebben anderen er inderdaad ook nog wat aan. Bedankt voor de reminder :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:59

Dieren zijn wel eerlijker pien.

Maar ik begrijp wel dat mensen zeggen wie dan leeft wie dan zorgt.
Voor mij staat ook niemand klaar en ik word na werken vanaf mijn 16 nu weggegooid door de maatschappij zonder hulp. Waarom zou ik moeten denken aan de generatie na mij als er nu ook niet aan mij gedacht word?

Egocentrisch of gevolg van...?

Oude kleren heb ik niet. Verslijt tot op de draad. Loop het meeste al tweedehands. Ga ook niet op vakantie. Maar heb wel dieren. Zonder dat houd het leven voor mij op....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:02

In welk opzicht wordt er dan niet voor je gezorgd? Met welke zorg zou je tevreden zijn?

Nederland heeft 1 van de beste sociale vangnetten ter wereld.

Nederlanders zijn helaas ook erg gewend aan luxe

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:09

996981 schreef:
In welk opzicht wordt er dan niet voor je gezorgd? Met welke zorg zou je tevreden zijn?

Ik heb vanaf mijn 16 in de tuinbouw gewerkt.
Dat kon ik niet volhouden door mijn ME/Cvs.
Heb mijzelf toen omgeschoold want ik werk graag. Ik ben ook steeds na een paar jaar uitgevallen. Half jaar thuis zitten. Me gigantisch onder de kont schoppen en weer werken. Weer uitvallen ;repeat.
Daarna nog een ongeval gehad en hersenletsel opgelopen.
En eind 2016 totaal ingestort.
Op eigen kosten nog een duur revalidatie traject gestart voor mensen met NAH maar geen resultaat.
Solliciteer me suf maar veel werk kan ik niet meer.
Klinisch neuropsycholoog zegt zelfs dat werken niet meer kan. Uwv vind echter dat het wel gewoon kan.
Dus krijg je ondanks ziek zijn geen uitkering.
Hoe je de rekening betaald zitten ze niet mee.
Tot zover het sociale netwerk. En ik ben niet de enige die zo door het Uwv gedupeerd word. Lang niet de enige.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:10

Dit topic is voor een aantal bokkers een ‘how can I make this about me’ dagboek aan het worden geloof ik. Je huis niet warmer dan 15 graden verwarmen maar wel het hele jaar aan het vliegen en duiken is een keuze, punt. Niks zielig aan, je kunt ook wat anders kiezen.
De mensen in Oekraïne hebben momenteel helemaal nakko te kiezen. Zijn in sommige gevallen hun huis en/of dierbaren kwijt. Sommigen hier zouden zich kapot moeten schamen zo egocentrisch te denken. En elk topic naar zichzelf en hun eigen situatie te trekken. Koop een dagboek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:14

Klopt ik zou niet willen ruilen met daar.
Maar doen of ons sociale netwerk zo goed is... Voor de happy few..
Steeds meer daklozen in Nederland ook.
Waar het vroeger voornamelijk drugs gebruikers was is dat ook al lang niet meer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:18

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Ik heb vanaf mijn 16 in de tuinbouw gewerkt.
Dat kon ik niet volhouden door mijn ME/Cvs.
Heb mijzelf toen omgeschoold want ik werk graag. Ik ben ook steeds na een paar jaar uitgevallen. Half jaar thuis zitten. Me gigantisch onder de kont schoppen en weer werken. Weer uitvallen ;repeat.
Daarna nog een ongeval gehad en hersenletsel opgelopen.
En eind 2016 totaal ingestort.
Op eigen kosten nog een duur revalidatie traject gestart voor mensen met NAH maar geen resultaat.
Solliciteer me suf maar veel werk kan ik niet meer.
Klinisch neuropsycholoog zegt zelfs dat werken niet meer kan. Uwv vind echter dat het wel gewoon kan.
Dus krijg je ondanks ziek zijn geen uitkering.
Hoe je de rekening betaald zitten ze niet mee.
Tot zover het sociale netwerk. En ik ben niet de enige die zo door het Uwv gedupeerd word. Lang niet de enige.

Een uitkering kun je altijd krijgen.

Citaat:
Wanneer heb ik recht op algemene bijstand?
U heeft recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan de voorwaarden. En u niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien. En u ook niet in aanmerking komt voor een andere voorziening of uitkering.

Dat het wellicht niet de uitkering is die jij vindt dat je moet krijgen, dat is wat anders.

Laten we terug on-topic gaan en dit inderdaad niet een soort dagboek maken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:19

Nee die kun je niet krijgen. Zou een gat in de lucht springen met dat.

Dus Google nog maar even verder...
Of gewoon geloven als mensen zeggen dat het vangnet niet voor iedereen is kan ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:21

DuoPenotti schreef:

Of gewoon geloven als mensen zeggen dat het vangnet niet voor iedereen is kan ook.

Heb je nu geen bijstand dan?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:23

Telpeva en Pien_2010 dank je wel. Dankzij jullie ben ik mijn vertrouwen in de mensheid nog niet volledig kwijt.
Voor de rest: ik ga meechatten in het andere Oekraïne topic. Hier zitten teveel rechtse egoïsten. Daar kan ik niet zo goed mee om. Jullie willen wel meesurfen op de golven van de welvaartsstaat, maar gaan voorbij aan het feit dat die welvaart ook moet betaald worden. Als ik dan nog lees dat er bij zijn die zélf van een uitkering leven... daar zakt mij werkelijk de broek van af.
Het sociale netwerk hier slecht? AUB zeg! En dat uit de mond van iemand die leeft in een land wat op de negende plaats wereldwijd staat van de meest welvarende landen ter wereld!!
Ik noem dat het verwendekindjessyndroom. Ikke ikke ikke en als ikke eens niet zijn zin krijgt is het kot te klein. :evaw:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:23

Nee.
Ik heb een vriend die meer dan 40 uur werkt. Dan krijgen mensen geen bijstand.

Zou ik alleen gaan wonen. Een huurhuis bezetten (nog meer woningnood) dan wel

Ziek zijn en uwv vind van niet dan heb je pech. Met mij vele. En ben bang met long covid nog veel meer ;(

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:

Heb je nu geen bijstand dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:25

Dat zei je er niet bij! Als je een partner hebt die werkt krijg je geen bijstand nee. Dat je dat wel zou willen is wat anders.

Maar bijstand is voor levensonderhoud en met een werkende partner gaan ze ervanuit dat je dat dus wel hebt,.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:26

DuoPenotti schreef:
Nee.
Ik heb een vriend die meer dan 40 uur werkt. Dan krijgen mensen geen bijstand.

Zou ik alleen gaan wonen. Een huurhuis bezetten (nog meer woningnood) dan wel

Oh zo, ik snap het.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:26

Maar je hebt wel een paard. Echt extreme armoede kun je dat ook niet noemen, hé?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:27

DuoPenotti schreef:
Klopt ik zou niet willen ruilen met daar.
Maar doen of ons sociale netwerk zo goed is... Voor de happy few..
Steeds meer daklozen in Nederland ook.
Waar het vroeger voornamelijk drugs gebruikers was is dat ook al lang niet meer.

Nee Nederland is zeker niet perfect. Maar Nederland is wel het economisch beste land ter wereld. Het verschil tussen rijk en arm is hier volgens mij ook het kleinste vergeleken mer andere landen. Als niet als kleinste, dan een van de kleinsten. In elk geval, economisch gezien staan wij compleet op 1. Echt op 1.

Dus ja we zijn vrij verwende nesten :=
In alle andere landen is de economie gemiddeld slechter geregeld dan hier. En nee, hier is het ook niet perfect. Maar beter krijg je letterlijk niet :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:27

Het sociale vangnet is denk ik haast nergens ter wereld zo goed als in Nederland.

Dat zelf weinig hebben synoniem zou moeten zijn aan geen empathie voor een ander kunnen opbrengen begrijp ik niet.
Juist omdat wij het ook niet altijd zo goed hadden als nu.
Ik denk dan echt wil je ruilen met die mensen die schrik moeten hebben voor het volgende bombardement?

Dit alles (en ook dingen die ik op FB voorbij zie komen) maakt wel dat ik steeds minder bereid ben om mensen in mijn regio te helpen. Ik bepaal zelf nog wel aan wie ik mijn zuurverdiende centen uitgeef om te helpen, en ja, er zijn mensen die krijgen van mij gewoon niks meer.
Er is een orga in Kerkrade die zamelt hulpgoederen in om naar de Ukraine te brengen, dan zeggen er toch doodleuk mensen, deel dat maar hier in de regio uit, er zijn hier ook zat armen :(

Valt me niks meer in, dat gebrek aan empathie.

Telpeva, dank voor jouw reactie, respect!

We hebben het hier over mensen die in een schuilkelder zitten, en hopen de volgende dagen te overleven!
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 02-03-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt