Feminisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:14

Dove reclames zijn inderdaad top. :j Hebben zojuist op Cannes ook weer de shortlist gehaald met deze:


Gaat precies over de fillers die we hiervoor besproken en de impact op jonge meisjes. :j

Heel wat anders dan victoria's secret, die veel te lang door zijn gegaan met hun shows waarin alleen maar "perfecte" modellen te zien waren. Ze zijn vorig jaar (?) vreselijk onsubtiel overgestapt op diversiteit, maar je merkt dat ze dan alleen maar doen omdat daar vraag naar is en niet omdat ze het zelf zo belangrijk vinden.

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:20

Proficiat Soepblik. Gaaf!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:58

Victoria‘s secret had toch dat blonde model met down syndroom? Of was dat een ander?
Uiteraard niet te nadele voor mensen met down syndroom maar dat model wat ik bedoel was zo gestyled dat er totaal niet aan te zien was dat ze down had wat ik echt een hele slechte boodschap vond (in feite; zolang je er maar „normaal“ uitziet kom je er wel).
Ook weer niets ten nadele tov het model zelf trouwens, zij kan uiteraard super trots zijn op wat ze bereikt heeft.
Wel val ik erover dat dan groots reclame gemaakt woord dat ze een „disabled“ model aangenomen hebben onder de noemer inclusion, maar dan een vrouw laten zien met een zeer perfect uiterlijk en fantastische (sexy) uitstraling. Inclusion zou zijn als ze de baan ook gekregen had zonder groot naar buiten te brengen dat ze down syndroom heeft, immers zou het logisch moeten zijn dat iemand op model kwaliteiten aangenomen is en niet omdat er een handicap in het spel is.

Dan krijg je dat fenomeen dat Aziaten schoonheids OPs doen om er europeser uit te zien omdat in grote merken regelmatig Aziaten met een redelijk europees nastaand uiterlijk gebruikt worden.

Doet me nu ook denken aan een film op netflix over donkere vrouw die zichzelf voor blank laat doorgaan, weet even de titel niet meer.

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:45

Die eerste Dove campagne met 'normale' vrouwen is van lang geleden (ca. 20 jaar) en volgens mij werd dat kort daarna ook weer een tijd geschrapt. Lemz (reclamebureau dat Sweetie bedacht) deed destijds in Nederland veel voor Unilever-merken en werkte aan die Dove campagne waarvan mij bijstaat dat het idee vanuit het VK kwam, maar dat weet ik niet meer zeker.
Pas de afgelopen paar jaar zie ik verandering in het gebruik van modellen en dan vooral toch bij de wat meer kleinere 'verantwoordde' merken als MUD, ArmedAngels en dergelijke.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:41

Soepblik schreef:
Dove reclames zijn inderdaad top. :j Hebben zojuist op Cannes ook weer de shortlist gehaald met deze:
[ Video ]

Gaat precies over de fillers die we hiervoor besproken en de impact op jonge meisjes. :j

Heel wat anders dan victoria's secret, die veel te lang door zijn gegaan met hun shows waarin alleen maar "perfecte" modellen te zien waren. Ze zijn vorig jaar (?) vreselijk onsubtiel overgestapt op diversiteit, maar je merkt dat ze dan alleen maar doen omdat daar vraag naar is en niet omdat ze het zelf zo belangrijk vinden.


Zo sterk filmpje! Precies zoals het gaat ja, vind Instagram daar ook griezelig in. Heb zelf bewust geen account. (ookal val ik dan niet meer in die doelgroep)

Sizzle, ik weet er niks van maar het klinkt in ieder wel als een verkeerde boodschap. Vind het ook al een pluspunt dat die vreselijk sexistische Victoria,s secret show van tv is.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:16

Heel sterk dat filmpje :j

Link naar model:
https://www.boredpanda.com/down-syndrom ... gn=organic

Het is een prachtige meid hoor, ik wil niets slechts over haar zeggen. Haar eigen visie dat je heel veel kunt bereiken in het leven als je voor je droom gaat ook helemaal top.
Vind alleen de manier waarop VS er een zogenaamde inclusion stempel opdrukt echt fout.
„Oh kijk eens eens vet inclusive zijn met dit natuurtalent“

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:08

Sizzle schreef:
Heel sterk dat filmpje :j

Link naar model:
https://www.boredpanda.com/down-syndrom ... gn=organic

Het is een prachtige meid hoor, ik wil niets slechts over haar zeggen. Haar eigen visie dat je heel veel kunt bereiken in het leven als je voor je droom gaat ook helemaal top.
Vind alleen de manier waarop VS er een zogenaamde inclusion stempel opdrukt echt fout.
„Oh kijk eens eens vet inclusive zijn met dit natuurtalent“


Veel gezien en ervaring met Down. Deze vrouw zou ik niet herkend hebben als Down.

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:45

pien_2010 schreef:
Veel gezien en ervaring met Down. Deze vrouw zou ik niet herkend hebben als Down.

Tja... Make-up, fotobewerking en blijkbaar is ze bereidt om naar de sportschool te gaan. Het doet mij een beetje denken aan kind-sterretjes...
Ik heb best wat mensen met syndroom van down meegemaakt en het zijn net mensen :D en dus verschillen enorm op alle vlakken.

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:49

Nee, nee, nee zo is het niet bedoeld....het gaat om de typische uiterlijke down kenmerken. Dat zie ik niet terug bij deze vrouw.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:57

Sorry Duits, maar voor de geinteresseerde:
Hier spreekt een voetbal trainster of cyclus afhankelijk trainen. Sinds ze dat doet zijn de prestaties omhoog gegaan en de blessures omlaag.
Wetenschappelijk is er nog bijna geen data over. Deze vrouw wil daar graag verandering in.

https://www.srf.ch/news/gesellschaft/tr ... -potenzial

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:07

Sizzle schreef:
Sorry Duits, maar voor de geinteresseerde:
Hier spreekt een voetbal trainster of cyclus afhankelijk trainen. Sinds ze dat doet zijn de prestaties omhoog gegaan en de blessures omlaag.
Wetenschappelijk is er nog bijna geen data over. Deze vrouw wil daar graag verandering in.

https://www.srf.ch/news/gesellschaft/tr ... -potenzial


Als ik dit lees dan moet ik zeggen dat ik daar nog nooit over nagedacht heb, maar nu ik het lees dat ik het volstrekt logisch vind en fijn dat deze trains ter daar wel over nadenkt.
Heel goed dat dit eens echt onderzocht gaat worden want is belangrijk genoeg.
Ik heb me wel vaak afgevraagd of vrouwen by in topsport de pil slikken zodat ze geen menstruatie meer hebben bv.
Want er zullen weinig vrouwen top kunnen presteren als ze ongesteld worden cq zijn.
Is toch lastig .

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:17

Dat zal heel individeel zijn. De een merkt er niet eens wat van, de ander loopt met krampen. Bij echte topsport wil het ook vanzelf wel uitblijven.
Maar zo kun je dat voor de groep met schommelinhen in iedergeval beter reguleren.
Er was laatst ook een intervieuw met een top surfster die ook aangaf dat er te weinig aandacht voor is. Kwa wedstrijden zul je gewoon moeten pieken, daar is geen ontkomen aan. Maar in de training kun je daar uiteraard naar handelen.

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 00:40

pien_2010 schreef:
Nee, nee, nee zo is het niet bedoeld....het gaat om de typische uiterlijke down kenmerken. Dat zie ik niet terug bij deze vrouw.

Als je met een vluchtige blik kijkt valt het inderdaad niet op. Je ziet het wel op het moment dat je er iets mee aandacht aanbesteedt. Gezicht, handen en voeten hebben duidelijke kenmerken.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:17

Sizzle schreef:
Heel sterk dat filmpje :j

Link naar model:
https://www.boredpanda.com/down-syndrom ... gn=organic

Het is een prachtige meid hoor, ik wil niets slechts over haar zeggen. Haar eigen visie dat je heel veel kunt bereiken in het leven als je voor je droom gaat ook helemaal top.
Vind alleen de manier waarop VS er een zogenaamde inclusion stempel opdrukt echt fout.
„Oh kijk eens eens vet inclusive zijn met dit natuurtalent“


Ik kan het wel een beetje zien, de down kenmerken maar het is niet heel opvallend. Ik vind het jammer dat ze er weer zo'n doorsnee barbiepop van maken. Het is net of je als vrouw moet voldoen aan een barbiepop standaard met blonde (of andere kleur) gestylde haren, bepaalde blik, make-up, ogen, nepwenkbrauwen en maten.
Terwijl juist iedereen iets unieks mooi's heeft, dat zie ik veel liever benadrukt en dan in een pure vorm.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:18

Sizzle schreef:
Sorry Duits, maar voor de geinteresseerde:
Hier spreekt een voetbal trainster of cyclus afhankelijk trainen. Sinds ze dat doet zijn de prestaties omhoog gegaan en de blessures omlaag.
Wetenschappelijk is er nog bijna geen data over. Deze vrouw wil daar graag verandering in.

https://www.srf.ch/news/gesellschaft/tr ... -potenzial


Lijkt me een prima idee, het is toch moeilijker presteren als je half leeg bloed en ik een menstruatie cyclus kan een behoorlijke impact hebben op het lichaam. Hoeft niet inderdaad, sommige vrouwen hebben nergens last van.

Suliko

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:42

Sizzle schreef:
Heel sterk dat filmpje :j

Link naar model:
https://www.boredpanda.com/down-syndrom ... gn=organic

Het is een prachtige meid hoor, ik wil niets slechts over haar zeggen. Haar eigen visie dat je heel veel kunt bereiken in het leven als je voor je droom gaat ook helemaal top.
Vind alleen de manier waarop VS er een zogenaamde inclusion stempel opdrukt echt fout.
„Oh kijk eens eens vet inclusive zijn met dit natuurtalent“


Inderdaad lekker inclusief dit :') we hebben iemand met down syndroom, maar verder voldoet ze gewoon aan de norm van vrouwelijke beauty standaard. Tuurlijk zal het fantastisch zijn voor deze meid, maar ondertussen heeft zij waarschijnlijk (even uitgaande van een gemiddeld down persoon) helemaal niet door hoe er van haar beperking gebruik wordt gemaakt. Ik heb zelf een aantal jaar met down meiden gewerkt op logeeropvang en veel mensen met down syndroom hebben een aanleg tot overgewicht doordat hun stofwisseling anders werkt. De meeste meiden konden hier ook heel onzeker van worden, vonden zichzelf niet mooi en waren op een ongezonde manier met eten bezig. Moet je je voorstellen wat voor impact het beeld van dit model kan hebben op meiden die mentaal al wat kwetsbaarder en beïnvloedbaar zijn.

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:56

Elise2 schrijft:

Citaat:
Ik kan het wel een beetje zien, de down kenmerken maar het is niet heel opvallend. Ik vind het jammer dat ze er weer zo'n doorsnee barbiepop van maken. Het is net of je als vrouw moet voldoen aan een barbiepop standaard met blonde (of andere kleur) gestylde haren, bepaalde blik, make-up, ogen, nepwenkbrauwen en maten.
Terwijl juist iedereen iets unieks mooi's heeft, dat zie ik veel liever benadrukt en dan in een pure vorm.


Dit slaat voor mij de spijker op de kop. En dat geldt ook voor de opmerking over het overgewicht waar veel mensen van Down mee worstelen (daar had ik zelf nog niet aan gedacht).

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:57

En in de VS gaan ze zoals gevreesd terug in de tijd: het arrest over het recht op abortus is ongedaan gemaakt door het Hooggerechtshof. -O- -O- -O-

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:32

Zoveel beter zijn we in Europa niet helaas. Ik ben duidelijk veel te slecht geinformeerd want o.a. Litouwen heeft blijkbaar ook een abortus verbod.

In Malta is abortus zonder uitzondering verboden. Hetzelfde geldt voor Vaticaanstad. In Andorra en Liechtenstein is abortus in de meeste gevallen illegaal. Wie in deze staten een abortus ondergaat, uitvoert of een ander daarbij helpt, riskeert een gevangenisstraf die kan oplopen tot meerdere jaren. In Andorra en Liechtenstein mag abortus alleen als dit noodzakelijk is om het leven van de zwangere persoon te redden.

Polen heeft verscherpt in 2020. Abortus is er enkel toegestaan in geval van incest, verkrachting of als de zwangere persoon in levensgevaar verkeert.

In Ierland was abortus 2018 bij wet verboden – zelfs in het geval van verkrachting, incest of ernstige lichamelijke afwijkingen. Op het gebruik van abortuspillen stond een gevangenisstraf van meer dan tien jaar: de strengste abortuswetgeving van heel Europa. Inmiddels afgezwakt en toegestaan tot 12 weken zwangerschap.

https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gend ... ortus-mag/

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:45

soesita schreef:
En in de VS gaan ze zoals gevreesd terug in de tijd: het arrest over het recht op abortus is ongedaan gemaakt door het Hooggerechtshof. -O- -O- -O-


Drama voor die vrouwen.

INteressant Sizzle om al die landen waar abortus verboden is op een rijtje te zien. Het ergste is vind ik, dat het 0,0 kinderen extra zal redden in de landen dat abortus is verboden. Het blijkt zelfs bewezen te zijn, dat abortus dan vaker en meer voorkomt als in die landen waar abortus en de hele geboortebeperking goed is geregeld. Met dat verschil dat vrouwen weer clandestien aan de gang gaan, dus vaak later iemand vinden die dit wil doen, de foetus ouder is en dus de hele abortus ook riskanter is voor de moeder.

Dat vind ik zelf het ergste, dat die gelovigen mensen zo kortzichtig zijn en niet zien dat als abortus onmogelijk is, vrouwen weer zelfs gaan prullen, want zelfs heel lang geleden al aborteerden de vrouwen kinderen hetzij met takken, breinaalden etc. Hygiëne was vroeger natuurlijk erg ver te zoeken.
Er zal vast nog literatuur over zijn maar mijn literaire kennis over dit onderwerp is echt voor de jongere generatie te veel verouderd. Maar ongetwijfeld zijn er nieuwe boeken die het zelfde hierover aangeven.

Onlangs een zeer indrukwekkende Franse film gezien, waar een studente via via uiteindelijk een abortus onderging. Gelijk na de zwangerschap bekendheid wist ze al dat ze niet ging uitdragen. Die zoektocht (abortus zat toen nog in het strafrecht) was zenuwslopend. UIteindelijk met 15 weken!! had ze iemand gevonden die het wilde doen, terwijl dat allang te laat was. Enfin met loeiende sirene konden ze haar nog net redden later in het ziekenhuis want ze kreeg een bloeding.
Deze aborteuse werkte overigens wel super hygiënisch, maar toch is het risico echt te groot om dit thuis te doen.
Bij de afdraai van de film stonden de cijfers van de hoeveelheid abortussen die in die tijd (60 tiger jaren) voorkwamen en dat was echt hoger als tegenwoordig. Triest hé! Dus uit eindelijk, het meer winnen van babietjes is niet wat het bereikt. DAT zouden die gelovigen eens zich goed moeten realiseren.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:29

Sizzle schreef:
Zoveel beter zijn we in Europa niet helaas. Ik ben duidelijk veel te slecht geinformeerd want o.a. Litouwen heeft blijkbaar ook een abortus verbod.

In Malta is abortus zonder uitzondering verboden. Hetzelfde geldt voor Vaticaanstad. In Andorra en Liechtenstein is abortus in de meeste gevallen illegaal. Wie in deze staten een abortus ondergaat, uitvoert of een ander daarbij helpt, riskeert een gevangenisstraf die kan oplopen tot meerdere jaren. In Andorra en Liechtenstein mag abortus alleen als dit noodzakelijk is om het leven van de zwangere persoon te redden.

Polen heeft verscherpt in 2020. Abortus is er enkel toegestaan in geval van incest, verkrachting of als de zwangere persoon in levensgevaar verkeert.

In Ierland was abortus 2018 bij wet verboden – zelfs in het geval van verkrachting, incest of ernstige lichamelijke afwijkingen. Op het gebruik van abortuspillen stond een gevangenisstraf van meer dan tien jaar: de strengste abortuswetgeving van heel Europa. Inmiddels afgezwakt en toegestaan tot 12 weken zwangerschap.

https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gend ... ortus-mag/

Bedankt voor de interessante informatie Sizzle. Van Vaticaanstad had ik trouwens niet anders verwacht!

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:40

Ik ben echt een beetje in shock over t nieuws uit Amerika … geldt dat ook in alle Staten? -O-

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:39

Cer schreef:
Ik ben echt een beetje in shock over t nieuws uit Amerika … geldt dat ook in alle Staten? -O-


Nu geldt dat elke staat zelf mag beslissen of en onder welke voorwaarden abortus toegestaan wordt. En dat betekent in veel conservatieve staten dat abortus enkel onder heel strenge voorwaarden of zelfs helemaal niet meer mogelijk zal zijn.

senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:38

Cer schreef:
Ik ben echt een beetje in shock over t nieuws uit Amerika … geldt dat ook in alle Staten? -O-

Nou zeker! Wat een ramp voor de vrouwen die hun zelfbeschikkingsrecht kwijt zullen raken/zijn.
Er zijn natuurlijk ook nog wel veel positieve ontwikkelingen op het gebied van vrouwenrechten, maar dit is een klap in het gezicht van de westerse samenleving. -O- -:(-

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:04

Ik kwam deze tegen. Afschuwelijk passend.

(In een banner vanwege gruwelijkheid)

Spoiler:
Afbeelding