Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:12

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:14

Isabonny schreef:
Mijn nicht is vanmiddag met haar paard aan de hand vanuit Bunde naar hoger gebied gerend. Op dat moment was ik net klaar met mijn werk en las net op mijn telefoon dat de kanaaldijk was doorgebroken (bleek achteraf niet zo erg als waar we bang voor waren, maar toch, was even schrikken). Vervolgens kwam op dat moment het NL alert op de tel. binnen, dus ik ben haar meteen gaan bellen. Ze was volledig in paniek, vanwege alles wat om haar heen gebeurde: het leger, politie, helicopters, het luchtalarm, heel veel auto's die weg probeerden te komen.

Jeejte wat hefitg. Dit is ook echt mijn grootste nachtmerrie. Rationeel gezien weet ik dat die van mij veilig staat, het water zou dan nog 25m moeten stijgen en de napoleonsbaan over moeten lopen maar ik heb Valentijn toch ook een halster omgedaan in de weide. Normaal staat hij zonder maar er vliegen ook zo veel helicopters over dat ik toch mijn hart wat meer gerust gesteld heb als hij die vannacht even om heeft.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:18

Jinte schreef:
Dit was de stand hier tegen 20:00/20:30.
[ [url=m/1XFaw4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UUUOrE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/18uciv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels stuk hoger natuurlijk, maar zoals Maartje al zegt druk geweest met zandzakken halen.
1 iemand blijft s nachts steeds wakker ok de boel in de gaten te houden. Ben benieuwd morgen in het daglicht.

Hier ook al diverse caravans en andere grote voorwerpen voorbij zien drijven in de Maas.

We zitten echt vlak bij elkaar een paar dorpen verder.
Ik was rond die tijd ook even gaan kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:19

Buggenum toch?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:20

Er is vanavond een dam van de Roer doorgebroken, waardoor er nu een watergolf weer een gebied onder water zet.
Dit is maar 15 kilometer bij Roermond vandaan.. Ik hoop dat dit geen grote extra problemen gaat opleveren.

https://www.24rhein.de/rheinland-nrw/kr ... 67084.html

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:21

Ik sprak net ook even een vriendin die les geeft op een basisschool bij Meersen. Die kreeg afgelopen nacht al een berichtje dat een van de kindjes vandaag niet op school zou zijn omdat ze moesten evacueren. We vonden het beide opmerkelijk dat de ouders daar in alle hectiek aan gedacht hadden.
In de loop van de middag werden alle kinderen van school gehaald omdat er geëvacueerd moest worden. Ze was erg onder de indruk van alles wat daar gebeurde, luchtalarm en hulptroepen die ze onderweg tegen kwam. Ze prijst zich gelukkig met het “beetje” water dat zij twee weken geleden binnen hebben gekregen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:21

Ik kom niet uit de regio, dus krijg alleen het reguliere nieuws mee. Maar er zijn natuurlijk een hoop dieren die zorg nodig hebben oid. Weet iemand of er behoefte is aan extra dierenartsen oid in het zuiden? Zijn daar oproepjes voor langsgekomen oid?
Heb een paar dagen vrij, kan evt een handje lenen.

Zag ergens iets over een koeienboer die geen dierenarts kon krijgen. Nou doe ik geen vee officieel,maar paarden en gezelschapsdieren, maar een wond is een wond, en hechten kunnen we wel.
Maar ik weet niet zo goed waar ik dat zou moeten zoeken, en ik wil geen mensen landtong vallen als ik niet kan helpen en ze al druk genoeg zijn.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:24

Maartje1990 schreef:
Buggenum toch?

Ja klopt. De dijk is daar afgesloten. Gister kon je nog over dat pad lopen nu is het water. In dat weiland staan normaal ook paarden en de andere foto’s zijn genomen vanaf onder aan de dijk. Hoorde toen zeggen dat het water nog 60cm zou moeten stijgen en dan was het over de dijk.

Geen idee hoe de situatie er nu voorstaat maar het is afwachten, zeker nu die dam is gebroken. Geen idee wat dat met zich meeneemt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:24

Plop1997 schreef:
Maartje1990 schreef:
Buggenum toch?

Ja klopt. De dijk is daar afgesloten. Gister kon je nog over dat pad lopen nu is het water. In dat weiland staan normaal ook paarden en de andere foto’s zijn genomen vanaf onder aan de dijk. Hoorde toen zeggen dat het water nog 60cm zou moeten stijgen en dan was het over de dijk.

Geen idee hoe de situatie er nu voorstaat maar het is afwachten, zeker nu die dam is gebroken. Geen idee wat dat met zich meeneemt.

Zitten jullie in het geëvacueerde gebied?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:33

Citaat:

Nee het huis valt er buiten. Buggenum is zo ongeveer 3 niveaus aan hoogtes. Alleen het onderste niveau is geëvacueerd, wij zitten op niveau 3 zeg maar. Paard staat zelfs nog verder aan de overkant van de hoofdweg aan de rand van het volgende dorp. Maar even goed spannend voor de rest van het dorp. Mocht er toch stront aan de knikker zijn wil je klaar staan, zeker voor ons die ervaring hebben met paarden mochten we nog verder moeten evacueren in her dorp.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:35

Waar haal je die zandzakken dan?
Moet je ze zelf vullen?

En wat zit er onder het zwarte zeil?

Hoop echt dat het waterpeil nu snel gaat dalen.

Ik zie op fb nu veel oproepjes komen over spullen inzamelen.
Eten,drinken, shampoo en kleding enz.

Is hier ook allemaal behoefte aan?
Bij ons in het dorp is iemand ook aan het inzamelen.
Dan denk ik weet je dan waar je dit naar toe moet brengen enz.

Jinte schreef:
Dit was de stand hier tegen 20:00/20:30.
[ [url=m/1XFaw4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UUUOrE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/18uciv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels stuk hoger natuurlijk, maar zoals Maartje al zegt druk geweest met zandzakken halen.
1 iemand blijft s nachts steeds wakker ok de boel in de gaten te houden. Ben benieuwd morgen in het daglicht.

Hier ook al diverse caravans en andere grote voorwerpen voorbij zien drijven in de Maas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:38

Linne: zandzakken kunnen we bij de gemeente krijgen, zelf vullen zakken worden wel geleverd.

Onder het zwarte zeil zit in onze oprit klei + zand. Rest enkel zand..maar zand spoelt weg als je het niet afdekt.

Als je alles weggespoeld is is dat wellichr fijn. Maar wij hebben het zelf nu niet nodig
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 17-07-21 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:38

Plop1997 schreef:
Citaat:

Nee het huis valt er buiten. Buggenum is zo ongeveer 3 niveaus aan hoogtes. Alleen het onderste niveau is geëvacueerd, wij zitten op niveau 3 zeg maar. Paard staat zelfs nog verder aan de overkant van de hoofdweg aan de rand van het volgende dorp. Maar even goed spannend voor de rest van het dorp. Mocht er toch stront aan de knikker zijn wil je klaar staan, zeker voor ons die ervaring hebben met paarden mochten we nog verder moeten evacueren in her dorp.

Heel veel succes dan. Mijn moeder is oorspronkelijk van Buggenum, het huis van mijn oom zou dan blank komen en hun (oom&moeder) ouderlijke huis staat veilig denk ik.

Wij zijn ook even op de dijk gaan kijken daar en vond het wel imposant om het zo te zien.

Ik hoop dat verder evacueren niet nodig gaat zijn..

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:39

De zandzakken en het zand zijn ter beschikking gesteld door de gemeente. Wel zelf scheppen en vervoeren. Is hier bij de voetbalvelden op de parkeerplaats
Onder het zeil zit als kern een dam van klei. Daar overheen zand.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:39

Mochten er mensen hier op bokt met hun paarden in de problemen komen, of weten van paarden in de problemen. Wij bieden gratis vervoer (vrachtwagen 10 paards) en er zijn hier meerdere stallen in de omgeving die plek hebben. We zitten wel een stuk noordelijker (zuid Drenthe) maar soit, als er nood is stuur maar een pb!

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:57

eilleen333 schreef:
Ik kom niet uit de regio, dus krijg alleen het reguliere nieuws mee. Maar er zijn natuurlijk een hoop dieren die zorg nodig hebben oid. Weet iemand of er behoefte is aan extra dierenartsen oid in het zuiden? Zijn daar oproepjes voor langsgekomen oid?
Heb een paar dagen vrij, kan evt een handje lenen.

Zag ergens iets over een koeienboer die geen dierenarts kon krijgen. Nou doe ik geen vee officieel,maar paarden en gezelschapsdieren, maar een wond is een wond, en hechten kunnen we wel.
Maar ik weet niet zo goed waar ik dat zou moeten zoeken, en ik wil geen mensen landtong vallen als ik niet kan helpen en ze al druk genoeg zijn.

Wat een mooi en lief aanbod.
Er zijn verschillende plekken waar je je kunt aanmelden/iets kunt plaatsen zoals oa hier:

https://watersnoodlimburg-dierenhulp.nl/

Of via deze groep:

https://www.facebook.com/groups/1667720 ... ?ref=share

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:37

JoliekeDH schreef:
Er is vanavond een dam van de Roer doorgebroken, waardoor er nu een watergolf weer een gebied onder water zet.
Dit is maar 15 kilometer bij Roermond vandaan.. Ik hoop dat dit geen grote extra problemen gaat opleveren.

https://www.24rhein.de/rheinland-nrw/kr ... 67084.html

Oei ik lees daar dit, zou wel erg naar zijn:
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 05:54

Gaat dat niet over die dam in aanbouw waar überhaupt maar twee kleppen open konden van de zes?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 05:58

Vannacht op de bank gelegen, ieder uur mn wekker om te controleren of er geen lekkages waren. Vooralsnog houdt alles het gelukkig.

Dat ziet er zo uit
Bij ons voor links de straat inkijkend, als het nog hoger komt dan is die extra heuvel nodig.
Afbeelding

Dijk in de oprit van ons huis
Afbeelding

Dijk naar oprit van stal die gisteravond nog verhoogd is. Hier kijk je weer rechts onze straat in richting ons huis
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:16

Komt het water nog steeds omhoog of begint het bij jullie nu ook weer te zakken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:19

KimD schreef:
Komt het water nog steeds omhoog of begint het bij jullie nu ook weer te zakken?

Nog steeds aan het stijgen bij ons, wel langzaam.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:49

Weet iemand toevallig hoe het is afgelopen met de koeien die in Roermond vast stonden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:51

:)
Marjo schreef:
Weet iemand toevallig hoe het is afgelopen met de koeien die in Roermond vast stonden?

Ik las iets van dierenambulance dat alles droog staat, geen idee of dat over die runderen ging.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:51

Laten we het hopen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:14

Ik las in een berichtje op Facebook dat er 5 runderen gered waren en de rest het niet gehaald had. Maar geen idee welke en of het klopt.