Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:anjali schreef:Zijn wij Eskimo's? Zo koud is het hier nooit en er zijn voldoende alternatieven.Als ik iemand zie lopen met een bontjas (komt nog zelden voor) of een bontkraag (wel heel algemeen helaas) dan denk ik dat die persoon niet erg bewust bezig is.Of het is wel bewust en dan geef je aan helemaal niets om dierenwelzijn te geven.En denk nou maar niet dat het mooi staat.Alleen in bepaalde kringen zal dit nog gewaardeerd worden.
Ik heb niks met bont, maar ik denk zo niet over mensen die bont dragen. Ten eerste herken ik als leek niet of het echt of nep is, ten tweede gaat zo'n bontjas ongetwijfeld veel langer mee dan het merendeel van de producten van consumptiedieren.
anjali schreef:elnienjo schreef:
Ik heb niks met bont, maar ik denk zo niet over mensen die bont dragen. Ten eerste herken ik als leek niet of het echt of nep is, ten tweede gaat zo'n bontjas ongetwijfeld veel langer mee dan het merendeel van de producten van consumptiedieren.
Ik weet nog wel dat Willem-Alexander tot koning werd gekroond. Daarbij droeg hij een grote jas van hermelijnenbont.Daar zaten heel wat dieren in aan de zwarte staartjes te zien.Was dat soms omdat het in de zaal waarin dit plaatsvond zo koud was????Ik vond het vreselijk en mijn koning zal hij nooit zijn.
fransje23 schreef:Meerderheid van de bevolking is tegen het dragen van bont.
Dat is op zich toch een mooi standpunt om iets te beëindigen?
Vind overigens ook dat echt bont als zodanig te herkennen moet zijn als je een product koopt.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Meerderheid van de bevolking is tegen het dragen van bont.
Vind overigens ook dat echt bont als zodanig te herkennen moet zijn als je een product koopt.
Waarom is men tegen het dragen van bont, terwijl men wel leren schoenen/laarzen en banken heeft?
Vind het hypocriet om dan tegen bont te zijn. Ik vind bont lelijk, maar hou dus wel van echt leer.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Meerderheid van de bevolking is tegen het dragen van bont.
Waarom is men tegen het dragen van bont, terwijl men wel leren schoenen/laarzen en banken heeft?
Vind het hypocriet om dan tegen bont te zijn. Ik vind bont lelijk, maar hou dus wel van echt leer.
Ipsilonka schreef:Leer en bont is voor mij toch wel echt iets anders. Bont wordt voor het grootste deel gefokt voor de vacht, leer een bijproduct van die heerlijke ossehaas.
Ik vind het dit jaar ook echt lastig, omdat het allemaal zo in extreme is. Deelt iemand die ik heel hoog heb zitten in het leven net dingen van Baudet en Wilders, dan valt iemand voor mij toch wel echt van zijn podium af. Lopen meer mensen hier tegenaan?
juval schreef:https://youtu.be/0ZGQl9ycso8
denk goed na voor je D66 of Groenlinks gaat stemmen... niet zo duurzaam als het lijkt
N_B_N schreef:Ik vind het erg moeilijk dit jaar. Mijn man stemt op Thierry baudet, maar die man vind ik vreselijk en hoe meer ik hem hoor, hoe meer ik hem afschuw.
Mijn stemwijzers komen uit op D66 50plus en code oranje.
Code oranje spreekt mij best wel aan, alleen denk ik dat Nederland teveel vrij wordt gelaten. Hoe vaak krijgen we dan een referendum en stakingen?
D66 vond ik ook erg goed, tot ik las van de kerncentrale. Dat wil ik niet!
ruitje schreef:Ik vind overal alleen maar dat uit een steekproef van onderzoeksbureau motivacation in opdracht van de Dierenbescherming en Bont voor Dieren blijkt dat 84% van de bevolking is tegen het doden van dieren voor bont.
Ik kan het onderzoek nergens vinden, heeft iemand dat voor mij?
N_B_N schreef:Ik vind het erg moeilijk dit jaar. Mijn man stemt op Thierry baudet, maar die man vind ik vreselijk en hoe meer ik hem hoor, hoe meer ik hem afschuw.
Mijn stemwijzers komen uit op D66 50plus en code oranje.
Code oranje spreekt mij best wel aan, alleen denk ik dat Nederland teveel vrij wordt gelaten. Hoe vaak krijgen we dan een referendum en stakingen?
D66 vond ik ook erg goed, tot ik las van de kerncentrale. Dat wil ik niet!
anjali schreef:Relaxed schreef:Kunnen we weer terug naar de verkiezingen?
Het heeft er wel iets mee te maken,omdat sommige partijen tegen pelsdierhouderijen zijn.
fransje23 schreef:Onderzoek is uit 1999 is lastig te vinden idd.
Destijds is al ingezet om de pelsdiersector te beëindigen.
In die tijd was bont overigens nog meer "not done" dan tegenwoordig.
Een kraag van wasbeerhond was een aantal jaar geleden ineens mode. Was m.i. in 1999 ondenkbaar.
nynke55 schreef:fransje23 schreef:Onderzoek is uit 1999 is lastig te vinden idd.
Destijds is al ingezet om de pelsdiersector te beëindigen.
In die tijd was bont overigens nog meer "not done" dan tegenwoordig.
Een kraag van wasbeerhond was een aantal jaar geleden ineens mode. Was m.i. in 1999 ondenkbaar.
Alleen wisten de meesten niet dat het wasbeerhond was, het werd verkocht als nepbont.
Mizora schreef:Nee, de nertsen zijn verboden omwille van de anti-bont protesten. Het is nu enkel vervroegd vanwege de volksgezondheid (omdat nertsen gevoelig zijn voor covid19). Het verbod lag er al 10 jaar (en zou zijn in 2024). Er was juist net een grote investeringsstap gemaakt door de nertsenhouders om tot dat dierwelzijnsniveau te komen om sluiting te voorkomen, na afspraken met de overheid. Doordat het vervroegd is, komt er nu enige schadeloosheidstelling, eerder zou zelfs dat niet zijn. Men zou met waardeloze schuren blijven zitten die niet in te zetten zijn voor andere diersoorten zoals kippen of varkens (al denk ik wel dat een gedeelte van de houders over zou kunnen stappen op konijnen, mits ze daar de vergunningen van rondkrijgen om over te stappen, wat ook zeer lastig is).Citaat:In 2004 spraken sector en overheid af dat de pelsdierenhouderij tussen 2004 en 2014 zou overschakelen op welzijnsvriendelijke huisvesting.
Zo geschiedde: in 2014 waren alle Nederlandse nertsenhouders de afspraken voor 100 procent nagekomen en hadden ze bijbehorende investeringen gedaan. Prompt besloot Nederland tot een verbod op nertsenhouderij. Niet op basis van dierenwelzijn (dat was in orde), maar op louter ethische gronden.
Oftewel: deze boeren zijn gruwelijk genaaid. Passend bij de anti-boeren-insteek die je op het moment veel in de politiek ziet en bij steeds meer partijen.
anjali schreef:@Imandra: Met het woordje nep bedoelen ze in dat artikel helaas niet dat het om nepbont gaat, maar dat het niet de antieke bontmantel is die door zijn voorgangers gedragen is.Dus nep in de zin dat het geen historische mantel is maar een nieuwgemaakte.