Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:08

tamary schreef:
Lusitana schreef:
Natuurlijk ga je dood op de operatietafel omdat hersendood niet helemaal dood is. De organen worden toch in leven gehouden, zodra die eruit zijn ben je pas "echt" dood, dus zo raar is die bewering niet.
Maar dat zegt niets over iets mee krijgen.

Nee, want de medische wetenschap weet daar eigenlijk niet genoeg over. Wees dan eerlijk en breng donor onder narcose alsof het een gewone operatie is.

Iemand die buiten bewust zijn is buiten bewustzijn brengen. Ja erg logisch.
Daarbij er gaan ook lekkere horrorverhalen van mensen die uit narcose wakker zijn geworden. Dus narcose is ook niet 100% betrouwbaar dan toch?

Wanneer ben je volgens jou buiten bewustzijn? Welke voorwaarden moeten daar voor bestaan volgens jou?

En nogmaals, als je het niet wilt, doe je het niet.

Als je tegen orgaan oogst bent bij hersendoden, ga daar dan lekker wat aan doen.

Maar wat heeft het in hemelsnaam te maken een systeemverandering? Je kunt nog steeds gewoon kiezen.

Citaat:
Zelf keuze kunnen maken tussen zeker niet kunnen functioneren (zoals botbreuk zetten, antibiotica slikken bij grote ontstoken wond) is een risicoafweging met duidelijke voor en nadelen. Slagingspercentage behandeling en percentage dat weer geheel normaal kan functioneren is bekend.

Toch staat er niks vast. Iedereen kan last krijgen van bijwerkingen en complicaties die nog niet bekend waren, bovendien kan iedereen andere bijwerkingen krijgen.
En als je het hebt over percentages, wat betreft medische missers en hersendood verklaringen zijn die ook te verwaarlozen.

Citaat:
Moeten we het eigenlijk wel willen om te blijven hangen in de oplossing donororgaan? Cyborg hoeft van mij ook echt niet, maar meer mogelijkheden voor mechanische alternatieven die klein genoeg zijn om te implanteren? Allerlei machientjes worden steeds kleiner tegenwoordig.

Het is én én he. dit is allemaal maar een tussenoplossing. Ze kunnen al heel wat opbouwen uit stamcellen en inderdaad machientjes. Maar het is gewoon nog iet zover dat er aan de behoefte voldaan kan worden en je hebt wel te maken met mensen die nu doodgaan die geholpen kunnen worden met een nieuw orgaan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-09-16 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:10

Lusitana schreef:
Daar hebben de patienten die nu op de wachtlijst staan gewoon niks aan. Durf jij een 18 jarige in de ogen te kijken en te zeggen dat ze geen recht heeft op een nieuw orgaan omdat er mensen zijn die geloven dat hersendood niet dood genoeg is of dat er wel eens missers zijn?

Je kan wel "recht" menen te hebben op een orgaan, maar zolang er niemand doodgaat met het juiste weefseltype, en op de juiste manier (via de IC) heb je sowieso niets aan dat recht.
Triest voor die persoon ja.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:15

Ayasha schreef:
Mensen die willen doneren laten zich niet weerhouden door dergelijke verhalen. Men veranderd alleen van mening over iets als er al twijfel was.

Dat denk ik ook, of je moet in je familiekring iets raars meemaken.

Al is het wel zo dat 3 kwart van de orgaandonaties plaatsvinden door niet-geregistreerde donoren, nou ja, in 2007. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1670197/2007/11/01/Artsen-overtreden-meestal-de-wet-bij-orgaandonatie.dhtml En dat was de reden dat de Transplantatiestichting met reclame campagnes meer geregistreerde donoren probeerde te werven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:18

Zoolgangster schreef:
Lusitana schreef:
Daar hebben de patienten die nu op de wachtlijst staan gewoon niks aan. Durf jij een 18 jarige in de ogen te kijken en te zeggen dat ze geen recht heeft op een nieuw orgaan omdat er mensen zijn die geloven dat hersendood niet dood genoeg is of dat er wel eens missers zijn?

Je kan wel "recht" menen te hebben op een orgaan, maar zolang er niemand doodgaat met het juiste weefseltype, en op de juiste manier (via de IC) heb je sowieso niets aan dat recht.
Triest voor die persoon ja.

Dat heeft toch niks met elkaar te maken. Het gaat om zekerweten jong sterven, als orgaanoogst niet zou bestaan, of een kans op een orgaan.
Ik beweer niet dat er een gegarandeerde match komt.

hyppolyte

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:34

Je hebt sowieso geen 'rechten' als het gaat om weefsel van anderen, je hebt geen recht op organen, je hebt recht op een zo goed mogelijke behandeling, als daar dan toevallig een orgaan aan te pas komt en er is er een beschikbaar, dan krijg je die, als je bovenaan de lijst staat. Komt geen recht aan te pas.

Ik ben trouwens voor op de nieuwe manier van registreren en ben bewust geen donor. Ik was 12 jaar geleden geen voorstander van allerlei levensrekkende ingrepen en heb dat toen dus al braaf geregistreerd, dat is tot op heden nog niet veranderd. Wel prima voor al die mensen die te lui zijn om een keuze te maken :j. Ik ben zelf sowieso niet zo van de maakbaarheid van het leven, maar dat is een andere discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:43

Het gaat toch niet om een letterlijk recht? Het is een uitdrukking. Ik ben me zeer bewust hoe een en ander in het werk gaat.
Ik wil het best anders forumuleren:
Wil je een 18 jarige die een orgaan nodig heeft in de ogen kijken en zeggen dat ze de hoop op een orgaan maar op moet geven omdat het maar afgeschaft moet worden omdat er kunstmatige toestanden over tig jaar (en zoveel jaar heeft ze niet) wellicht gaan werken?

De kans dat iemand die op de lijst staat dood gaat voordat ze een donor krijgen is enorm, maar je wilt toch niet alle kansen om wel verder te leven ontnemen omdat je ergens vaag geloofd dat de donor heel misschien wellicht iets, maar niet weten wat dan mee zou kunnen krijgen?

En het gaat bij het andere registratiesysteem ook vooral om die groep mensen die zich gewoon niet bezig houden met dat soort dingen. Dat zijn er heel veel. Meer dan die bewust wel of niet willen doneren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:01

Lusitana schreef:

Jeetje, dat is wel heel fout wat je nu stelt.
Eigenlijk zeg je hiermee bijna dat als je niet wil doneren dat je die persoon zo'n beetje vermoord.

Mensen die voor nee kiezen zijn niet per definitie tegen orgaan donatie. Diezelfde mensen zijn ook niet verantwoordelijk voor het leven van die 18 jarige. En het leven van die 18 jarige is imo niet belangrijker dan het recht dat een ieder heeft om zelf te mogen bepalen wat er met hun lichaam gebeurt en als het kan, te mogen bepalen hoe zij zullen sterven.

Het gaat niet om het RECHT van diegene die een orgaan nodig heeft, het gaat om het RECHT baas over eigen lichaam en eigen keuzes te mogen zijn, zonder daarvoor verantwoording af te hoeven leggen, of veroordeelt te worden om de keuze die je maakt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:07

Zijn er eigenlijk exacte cijfers over bijvoorbeeld fout diagnose van hersendood, tekenen van pijn enzo. Als het zo veel voorkomt, zouden daar toch percentages van moeten bestaan?

Ik ben een heel nuchter mens, geloof niet in veel verhaaltjes die men verteld maar geloof meer van exacte cijfers door een goed gevoerd onderzoek.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:14

Natuurlijk zijn daar geen (correcte) cijfers over. Immers een hele hoop zijn gestorven op de operatietafel zonder dat ze na kunnen vertellen dat ze van de voren eigenlijk nog helemaal niet dood waren.

Lusitana: er gaan nu ook zat 18-jarige dood aan een andere aandoening waar we nog niets op hebben bedacht. Zo is de broer van mijn oma gestorven aan, jawel, een astma aanval. Was hij een aantal jaar later geboren had hij natuurlijk ook makkelijk veel ouder kunnen worden, is zelfs geen risicovolle operatie voor nodig. En inderdaad ik vind orgaandonatie gewoon niet de oplossing. Dat anderen het gebruiken als tussenoplossing omdat ze kosten wat kost levens willen verlengen vind ik allemaal prima, maar het hoeft niet zo geromantiseerd te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:35

Lusitana schreef:

Ze hebben dat recht wel. Waarom maak jij dit er van. Ik durf een 18jarige in de ogen te kijken en te zeggen dat ík geen donor wil zijn ja. Dat zegt niks over haar of zijn recht op een orgaan.

En eh. Ik kreeg gewoon medicatie om buiten bewustzijn te gaan/blijven toen ik door een epilepsie aanval niet meer wakker werd (nee ik schokte niet meer). Om me naar het ziekenhuis te vervoeren. Zat toen op de coma-schaal thans aardig diep. Dus ja dat gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-09-16 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:41

Nies_ schreef:
Natuurlijk zijn daar geen (correcte) cijfers over. Immers een hele hoop zijn gestorven op de operatietafel zonder dat ze na kunnen vertellen dat ze van de voren eigenlijk nog helemaal niet dood waren.

Lusitana: er gaan nu ook zat 18-jarige dood aan een andere aandoening waar we nog niets op hebben bedacht. Zo is de broer van mijn oma gestorven aan, jawel, een astma aanval. Was hij een aantal jaar later geboren had hij natuurlijk ook makkelijk veel ouder kunnen worden, is zelfs geen risicovolle operatie voor nodig. En inderdaad ik vind orgaandonatie gewoon niet de oplossing. Dat anderen het gebruiken als tussenoplossing omdat ze kosten wat kost levens willen verlengen vind ik allemaal prima, maar het hoeft niet zo geromantiseerd te worden.

Natuurlijk kunnen die het niet na vertellen, maar en komt hier aan met verhalen van dokters en chirugen die van alles tekens zien. Zijn daar dan geen cijfers van?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:41

Daphara schreef:
Lusitana schreef:

Jeetje, dat is wel heel fout wat je nu stelt.
Eigenlijk zeg je hiermee bijna dat als je niet wil doneren dat je die persoon zo'n beetje vermoord.

Mensen die voor nee kiezen zijn niet per definitie tegen orgaan donatie. Diezelfde mensen zijn ook niet verantwoordelijk voor het leven van die 18 jarige. En het leven van die 18 jarige is imo niet belangrijker dan het recht dat een ieder heeft om zelf te mogen bepalen wat er met hun lichaam gebeurt en als het kan, te mogen bepalen hoe zij zullen sterven.

Het gaat niet om het RECHT van diegene die een orgaan nodig heeft, het gaat om het RECHT baas over eigen lichaam en eigen keuzes te mogen zijn, zonder daarvoor verantwoording af te hoeven leggen, of veroordeelt te worden om de keuze die je maakt.

Dat dus, helemaal mee eens

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:06

@daphara iedereen beslist ZELF of je wel of niet donor wilt zijn alleen wordt het omgekeerd en ben je automatisch donor. Dat red echt levens... in geen van de landen waar dat systeem al jaren is wordt er naar gekraaid... Het is een eerlijk systeem wil je niet dan wil je niet.

@nies

Waar ik wel echt moeite mee heb is de dingen die hier geroepen worden... koste wat het kost in leven willen blijven? Mag een jonger iemand daar niet naar streven? Wat had je gedaan in zijn plaats, mocht die transplantatie je leven aanzienlijk kunnen verbeteren?

Het is niet koste wat het kost mensenlevens verlengen... het is iemand helpen om weer een normaal leven te kunnen hebben met vaak weer het kunnen werken, genieten !

Voor andere oplossingen wordt er hard genoeg gevochten... is er genoeg wetenschappelijk onderzoek naar. Maar op dit moment is niet alles te genezen en dat zal ook nooit zo zijn. De geschiedenis leert dat door de evolutie wel weer nieuwe aandoeningen ontstaan.... en we daar dan weer tegen strijden.

Maar zeggen dat het koste wat het kost mensenlevens redden is... vind ik nogal kort door de bocht.... en ik zie ook niets geromantiseerd eraan.... ik zie mensen die een kans krijgen door te leven.
Laatst bijgewerkt door Papilio op 23-09-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:07

Citaat:
Wil je een 18 jarige die een orgaan nodig heeft in de ogen kijken en zeggen dat ze de hoop op een orgaan maar op moet geven omdat het maar afgeschaft moet worden omdat er kunstmatige toestanden over tig jaar (en zoveel jaar heeft ze niet) wellicht gaan werken?

De kans dat iemand die op de lijst staat dood gaat voordat ze een donor krijgen is enorm, maar je wilt toch niet alle kansen om wel verder te leven ontnemen omdat je ergens vaag geloofd dat de donor heel misschien wellicht iets, maar niet weten wat dan mee zou kunnen krijgen?

hier noem je iets heel anders dan waar k op reageerde, wat er over tig jaar allemaal ontwikkeld wordt kun je inderdaad nu nog helemaal niks mee, dus is ook niet echt relevant. Ik had het over dat gevoel van entitlement waar mensen in het algemeen last van hebben. Je mag van geluk spreken als je een orgaan van een ander mag krijgen, het is geen verkregen recht. Nooit.

Zoals hier ook terecht gezegd wordt, het gaat om het recht dat je zelf mag bepalen wat er al dan niet met je lichaam gebeurt. Dat recht zou iedereen in de wereld moeten hebben.

*edit* Het is wel levensverlengend, misschien niet altijd koste wat kost, maar orgaantransplantatie valt voor mij wel in die categorie eerlijk gezegd. Zonder dat zou iemand namelijk komen te overlijden, hetzelfde geldt voor dingen als chemo e.d. Ik ben van mening dat men daar vaak veel te ver in gaat. Uiteraard heb ik er alle begrip voor dat iemand er vol voor gaat, tenslotte is het overlevingsinstinct zo ongeveer het krachtigste wat er bestaat. Maar als het echt om alleen maar verlengend bezig zijn gaat, nee, daar ben ik niet zo op voor :n. Heel hard misschien, maar dan liever een wat korter leven. Nogmaals, mijn standpunt.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 23-09-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:08

hyppolyte schreef:
Citaat:

hier noem je iets heel anders dan waar k op reageerde, wat er over tig jaar allemaal ontwikkeld wordt kun je inderdaad nu nog helemaal niks mee, dus is ook niet echt relevant. Ik had het over dat gevoel van entitlement waar mensen in het algemeen last van hebben. Je mag van geluk spreken als je een orgaan van een ander mag krijgen, het is geen verkregen recht. Nooit.

Zoals hier ook terecht gezegd wordt, het gaat om het recht dat je zelf mag bepalen wat er al dan niet met je lichaam gebeurt. Dat recht zou iedereen in de wereld moeten hebben.

dat recht is er ook nog steeds... alleen moet je even NEE zeggen... iedereen word alleen gemotiveerd er over na te denken wat ze willen...niemand wordt verplicht om donor te zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:13

Waar zeg ik dat dan? Lees even mijn eerdere post, ik ben het er volledig mee eens dat het voortaan zo geregeld wordt ;)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:14

hyppolyte schreef:
Citaat:

*edit* Het is wel levensverlengend, misschien niet altijd koste wat kost, maar orgaantransplantatie valt voor mij wel in die categorie eerlijk gezegd. Zonder dat zou iemand namelijk komen te overlijden, hetzelfde geldt voor dingen als chemo e.d. Ik ben van mening dat men daar vaak veel te ver in gaat. Uiteraard heb ik er alle begrip voor dat iemand er vol voor gaat, tenslotte is het overlevingsinstinct zo ongeveer het krachtigste wat er bestaat. Maar als het echt om alleen maar verlengend bezig zijn gaat, nee, daar ben ik niet zo op voor :n. Heel hard misschien, maar dan liever een wat korter leven. Nogmaals, mijn standpunt.

ik vind het echt heel hard.. dan zouden medicijnen, reanimatie , operatie ect ook niet meer moeten ....

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:21

hyppolyte schreef:
Waar zeg ik dat dan? Lees even mijn eerdere post, ik ben het er volledig mee eens dat het voortaan zo geregeld wordt ;)

Ik heb t ook niet over jou maar al die anderen die roepen dat hun lichaam nu van de regering is en ze geen zelfbeschikkingsrecht meer hebben :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:27

Ik ben het eens met hyppolyte.

Papilio; waarom lijk je er zo'n moeite mee te hebben dat andere mensen niet voor een donororgaan of levensrekkende behandelingen zouden kiezen? Ik zie hier niemand die zegt dat jij maar had moeten overlijden of iets dergelijks. Dat je ermee geholpen en gelukkig mee bent vind ik echt fijn voor jou, maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor orgaandonatie in het algemeen ben. Op het moment dat iemand wel een donororgaan wil en er is iemand anders die dat af heeft willen staan is dat alleen maar mooi voor die persoon, daar heb ik in principe weinig mee te maken en de enorme kostenpost die het met zich mee brengt zul je mij dan ook echt niet over horen. Ieder moet een beslissing maken waar hij/zij zelf tevreden mee is.
Met de romantisering bedoel ik hoe de overheid en andere instanties het willen laten lijken. Er is alleen maar voordeel voor de ontvangende partij, die is nog jaaaaaren gezond en gelukkig. Naast dat dit in de praktijk nogal eens tegen valt wordt over de adere partij maar helemaal niets vermeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:29

hyppolyte schreef:
Citaat:

Ik heb helemaal niks tegen je standpunt. Ik heb ook niks tegen mensen die niet willen doneren of die denken dat het leven maar zo moet gaan zoals het gaat.
Waar ik op reageerde is dat en orgaandonatie, terwijl het al bestaat, niet hoeft te stoppen omdat er bij sommige mensen vage ideeën zijn over wat je eventueel nog mee zou krijgen als donor.
Dan zeg ik, zeg dan gewoon nee voor jezelf, maar niet tegen het hele gebeuren. En daarbij betrok ik dus een jonge patient, of je die in de ogen kan kijken als je vind dat heel het donorgebeuren maar moet stoppen omdat je gelooft dat er nog enig bewust zijn is bij de donor.

Je hebt in eerste instantie totaal niet begrepen waar ik het over had. Je bent bij het woordje recht blijven steken en daarmee waarde gegeven aan wat ik zei, maar het gaat helemaal niet om een letterlijk recht. Het gaat om compassie en een kans (ontnemen)
(Het is ook mijn fout, ik had kunnen weten dat er altijd wel iemand is die dingen letterlijk neemt en het meteen anders kunnen formuleren)

En jij vind korter leven misschien prima, maar een 18 jarige met taaislijmziekte is helemaal niet klaar voor afscheid van het leven en helemaal niet omdat het alternatief heel langzaam stikken is, dus natuurlijk klampt die zich vast aan de hoop op donorlongen.
Ik kan dat begrijpen.
Als iemand er geen moeite mee heeft om te sterven, die zijn er ook, of doodgaat terwijl hij of zij op de lijst stond, stap ik daar ook gewoon overheen.
Maar dat neemt niet weg dat ik wl kan begrijpen dat het hele donorgebeuren bestaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-09-16 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:32

Nies_ schreef:
Ik ben het eens met hyppolyte.

Papilio; waarom lijk je er zo'n moeite mee te hebben dat andere mensen niet voor een donororgaan of levensrekkende behandelingen zouden kiezen? Ik zie hier niemand die zegt dat jij maar had moeten overlijden of iets dergelijks. Dat je ermee geholpen en gelukkig mee bent vind ik echt fijn voor jou, maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor orgaandonatie in het algemeen ben. Op het moment dat iemand wel een donororgaan wil en er is iemand anders die dat af heeft willen staan is dat alleen maar mooi voor die persoon, daar heb ik in principe weinig mee te maken en de enorme kostenpost die het met zich mee brengt zul je mij dan ook echt niet over horen. Ieder moet een beslissing maken waar hij/zij zelf tevreden mee is.
Met de romantisering bedoel ik hoe de overheid en andere instanties het willen laten lijken. Er is alleen maar voordeel voor de andere partij, die is nog jaaaaaren gezond en gelukkig. Naast dat dit in de praktijk nogal eens tegen valt wordt over de andere partij maar helemaal niets vermeld.

Dat anderen niet kiezen om orgaandonor te zijn heb ik geen moeite mee. Maar wel als het is door (onvolledige) informatie.

Ik vind het wel moeilijk als mensen zeggen dat het ten koste van alles is. Want vaak is dit niet het geval. En natuurlijk zijn niet alle transplantaties succes verhalen. Maar ik heb in mn omgeving veel mooie dingen gezien. Mensen die weer wat voor de maatschappij terug hebben kunnen doen en daarnaast er zelf dol gelukkig mee waren.

Maar nogmaals de keuze om wel of niet donor te zijn val ik niet over. Maar heb in dit topic al veel gekke dingen voorbij zien komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:34

gohya schreef:
Als het allemaal zo zeker is,waarom zijn er dan chirurgen,ook in ons land,die niet meer willen meewerken aan het eruit halen van organen van een donor?
Meer en meer chirurgen/artsen willen niet meer meewerken,daar moet toch ook een reden voor zijn?

Niet iedere chirurg mag zomaar organen uitnemen. Er komt altijd een speciaal uitnameteam met een chirurg die hier in getransplanteerd is. Het uitnemen komt namelijk heel nauw, omdat de bloedvaten ed bij de ontvanger ook weer goed aangesloten moeten kunnen worden.
Er niet aan mee willen werken, lijkt me eerder een geval van niet aan mee mogen werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:38

Nies_ schreef:
Met de romantisering bedoel ik hoe de overheid en andere instanties het willen laten lijken. Er is alleen maar voordeel voor de ontvangende partij, die is nog jaaaaaren gezond en gelukkig. Naast dat dit in de praktijk nogal eens tegen valt wordt over de andere partij maar helemaal niets vermeld.

De andere partij is er niet meer, wat wil je dat daar over vermeld wordt?
De familie daarvan is over het algemeen alleen maar blij dat delen van hem of haar voortleven in anderen.

En hoezo tegenvalt?
Ja, het loopt wel eens anders dan gehoopt door afstoting bv, maar over het algemeen is er kwaliteit van leven in de mate die zij het waard vinden. Studies worden afgemaakt, ze kunnen hun kinderen nog zien trouwen, of gaan zelf trouwen omdat ze dat graag mee willen maken.
Er zijn ook sportevenementen voor getransplanteerden.
Ze zitten echt niet allemaal achter de geraniums op hun uitgestelde dood te wachten.
Hoe groot overlevingskansen zijn hangt vaak ook nog van het soort orgaan af.

Citaat:
Na 5 jaar werkt gemiddeld 84 procent van de nieren die van een levende donor komen. En bij de nieren van overleden donoren werkt na 5 jaar gemiddeld nog 70 procent.

In de eerste weken na de transplantatie houdt gemiddeld ongeveer 10 procent van de donorlevers ermee op. Daarna gaat het percentage werkende levers steeds langzamer omlaag. Na 5 jaar werkt gemiddeld nog 66 procent van de getransplanteerde levers.

Gemiddeld werkt na 5 jaar 72 procent van de alvleesklieren nog goed.

Direct na de transplantatie houdt gemiddeld ongeveer 10 procent van de donorharten op met werken. Daarna gaat het percentage werkende organen steeds langzamer omlaag. Na 5 jaar werkt gemiddeld nog 78 procent van de getransplanteerde harten.

Na 5 jaar werkt gemiddeld 66 procent van de longen nog goed.

http://www.transplantatiestichting.nl/c ... onororgaan

Dergelijke cijfers zijn slecht voor de pessimist en die tegen orgaandonatie zijn en goed voor de optimist die zich vastklampen aan het leven.

Daarbij, mensen die in aanmerking komen worden prima voorgelicht, voor de rest van het volk is globale info genoeg. Die meer wil weten kan daar achteraan.
De kans dat je er mee te maken krijgt is heel, heel klein, zowel voor ontvangen als doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:56

Waarom zou de andere partij er niet meer zijn lusitana? Even los van de hersendood discussie zijn de nabestaanden er nog wel. Voor hen heeft het ook nog al wat impact, omdat het afscheid compleet anders verloopt dan ze vooraf gedacht hadden. Juist omdat de huidige infoverstrekking zo eenzijdig en verromatiseerd is. Dat komt de rouwverwerking absoluut niet ten goede.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:05

Gloa schreef:
Waarom zou de andere partij er niet meer zijn lusitana? Even los van de hersendood discussie zijn de nabestaanden er nog wel. Voor hen heeft het ook nog al wat impact, omdat het afscheid compleet anders verloopt dan ze vooraf gedacht hadden. Juist omdat de huidige infoverstrekking zo eenzijdig en verromatiseerd is. Dat komt de rouwverwerking absoluut niet ten goede.

ligt ook maar aan de persoonlijke situatie. Daarbij als bekend is dat iemand donor wilt zijn... is de vraag makkelijker en weet de familie vooraf al (indien ook geschikt als donor) dat hij zij donor is.
Daarbij word in veel gevallen de familie de mogelijkheid wel gegeven afscheid te nemen.