love_western schreef:lady62 schreef:
Hier lees ik iets wat een probleem kan gaan worden.
Als een hond volwassen gaat worden en hij is dominant dan is dat het moment om het leiderschap over te gaan nemen.
Jij dient ten alle tijde de leider te zijn en een hond niet te zien als kind.
Zeker bij alle soorten dominante honden.
Op het filmpje zie ik honden die trekken aan de lijn en opgewonden zijn en dat ook mogen zijn dat word toegelaten omdat het een wedstrijd is en jij wilt dat jou hond wint.
Jij bent ook opgewonden en dat neemt je hond over.
Tussen opgewonden zijn en agressief worden zit maar een dun lijntje.
Precies. Bij ons op de ipo club (weet niet hoe het op andere clubs aan toegaat) moet de hond eerst rustig aan de voet zitten tot we het veld op gaan. Appèl bij ons is belangrijker als pakwerk.
Ik weet niet welke club en welke type hond jij bedoeld, maar volgens mij is dit bij jachthonden precies hetzelfde.
Die moeten onder appel staan om het geschoten wild onbeschadigd terug te kunnen brengen (stel je eens voor dat ze nog even los gaan op een eend omdat ze overlopen van enthousiasme en niet meer naar de baas luisteren). En of het dan echt wild of een dummy is, mag voor een hond geen verschil maken.
Overigens Sammy, je zegt mijn honden moeten al zoveel, maar je maakt een hond dolgelukkig door hem taken en regels te geven, dat geeft ze een doel in hun bestaan....