Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:10

Je kan toch ook niet met ieders gevoel rekening houden.
Ik krijg een naar gevoel van draaimolens, die dingen maar afschaffen dan?!?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:17

StalNollie, ik vind het een beetje een raar artikel eerlijk gezegd :o. IMO heeft schaamte en het vies vinden namelijk niet per definitie iets met elkaar te maken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:20

Gillbo schreef:
Je kan toch ook niet met ieders gevoel rekening houden.
Ik krijg een naar gevoel van draaimolens, die dingen maar afschaffen dan?!?

Ik neem aan dat jij wel begrijpt dat dit niet hetzelfde is? Als het goed is zwaait niemand met een draaimolen voor jouw neus :D?

En nogmaals (voor de zekerheid) ik heb NIKS tegen discreet voeden in het openbaar maar een paar opmerkingen hier (volgens mij een aantal van jou, excuse me if I'm wrong) vond ik erg disrespectvol jegens mensen die er niets mee hebben (en ja ook die hebben IMO rare bewoordingen gekozen om zich uit te drukken).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:23

Sees schreef:
StalNollie, ik vind het een beetje een raar artikel eerlijk gezegd :o. IMO heeft schaamte en het vies vinden namelijk niet per definitie iets met elkaar te maken?

Ik heb het artikel nog niet gelezen. Wel vraag ik me af bij mensen die borstvoeding geven 'vies vinden' waar die achterliggende gedachte dan vandaan komt. 'Vies' is nogal ongenuanceerd en kan daarom ook verschillende oorzaken hebben. De achterliggende oorzaak kan inderdaad ook schaamte zijn. Ik vond het wel grappig dat er iemand zei hier in het topic: "Tja, als de melk nou uit een pink kwam, dan was het niet zo erg." Dat probeer ik me nu steeds te bedenken bij mensen die een afkeurende houding hebben, zouden ze dat ook hebben als het uit een pink kwam?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:24

Sorry maar ik zwaai ook niet met mijn borst voor iemands neus en sowieso maar weinig bv gevende dames die dat zullen doen.

En disrespectvol...dan ben ik wel benieuwd naar waar jij op doelt want ik geef aan dat discreet voeden gewoon overal moet kunnen.
Dat er individuen tussen zitten die dat niet doen dat vind ik ook niet kunnen maar die heb je overal. Zoals ik al eerder zei: Hotter than my daugter is er een mooi voorbeeld van

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:29

Gillbo ik heb eerlijk gezegd weinig zin om tig pagina's terug te zoeken maar volgens mij gaf jij aan dat een doek over je kind gooien disrespectvol was en dat je eigen kind dan toch echt belangrijker was dan wie dan ook. Ik snap je achterliggende gedachte maar bij mij kwam o.a. deze nogal asociaal over :o.

Je kunt zelf gewoon niet naar een pretpark met draaimolens gaan. Borstvoedende moeders kun je minder goed vermijden ;).

Iris82, ook daar heeft volgens mij al iemand antwoord op gegeven in dit topic? Misschien dat het er mee te maken heeft dat borsten met iets intiems worden geassocieerd? Nederlands worden volgens mij best preuts opgevoed (ik zeg NIET dat dit slecht is).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:32

Nee dat was ik niet. Ik leg er nl wel een doek overheen zodat je nagenoeg niks ziet. Discreet voeden dus. Maar kinderen zijn kinderen en sommige trekken de doek eraf maar dan kan je alsnog met de juiste kleding zorgen dar er weinig te zien is
Hier is ook 2x per jaar een kermis, kan ik niet omheen, paasei harde muziek 4 dagen lang.
Hoevaak zit jij op het terras vol met blootliggende borsten?
Dat een kindje gevoed moet worden is nu eenmaal zo en dat bv de belangrijkste vorm van voeding is dat is ook zo.

Ander voorbeeldje: ik werk in de gehandicapte zorg, mijn clienten kunnen niet met mes en vork eten en smakken.
Mogen zij dan ook niet op het terras zitten en iets eten omdat iemand zich daar aan kan storen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:37

Hier ligt nu een vrouw topless voor mijn neus te zonnen op het strand. Dat gaat waarschijnlijk geen 2x 10 minuten duren want ze ligt er inmiddels al ruim een half uur :')
Hoe gaat dat met een boel mensen hier die tegen zijn, gaan die ook niet naar het strand vanwege de vele onnodig en werkeloos ontblote tepels die daar maar wat rondhangen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:02

Gillbo en Repelsteeltje, ik vind het moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel want ik heb het gevoel dat jullie het gewoon niet begrijpen :o. Jullie stoort het niet en dus kunnen jullie je misschien ook niet goed voorstellen dat een ander het wel kan storen :o ?

Gillbo, als eerste, excuses, dan was dat iemand anders.
Gillbo, vaker dan dat het kermis is iig ;).
Dat kinderen BV geven is niets mis mee maar niet alles en iedereen hoeft daarvoor te wijken en ik denk dat dát hetgene is wat mensen stoort soms. Dat zodra er kinderen in het spel zijn, alles en iedereen er maar rekening mee moet houden maar dat er de andere kant op weinig rekening wordt gehouden met de ander. Zo voelt dat soms. Hopelijk is nu duidelijker wat ik bedoel?

Repelsteel, als je naar het strand gaat, kun je dat verwachten ;). Je gaat er niet per definitie vanuit dat je BVende moeders op het terras ziet tijdens je vrijdagmiddagborrel ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-05-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:09

Sees schreef:
Repelsteel, als je naar het strand gaat, kun je dat verwachten ;). Je gaat er niet per definitie vanuit dat je BVende moeders op het terras ziet tijdens je vrijdagmiddagborrel ;).

Kinderen en babies én borstvoeding zijn onderdeel van onze samenleving, van onze maatschappij. Kinderen en babies hebben net zoveel bestaansrecht en recht op deelname aan die samenleving als ieder ander. Sterker nog: om te leren hoe je je gedraagt in sociale situaties i het extra wenselijk om babies en kinderen deelgenoot te laten zijn. Dat kinderen dan nog moeten leren hoe de etiquette is en dat zij daar nog in mógen ontwikkelen (en dus 'fouten' maken) mag hen toch vergeven worden. Een beetje meer rekening houden met wat kinderen kunnen en willen, ook of zelfs júist door ouders zelf, lijkt me ook op zijn plaats. Hoe meer je kinderen beteugelt in hun ontdekkingsdrang en leerplezier, hoe 'storender' hun gedrag vaak wordt.

Wanneer jij nou zó vaak borstvoedende moeders tegenkomt op je vrijdagmiddagborrel, wordt het dan niet tijd om te beseffen dat dát nou de maatschappij is? Dus net zo goed als dat je op de kermis een draaimolen tegenkomt, zul je je terras moeten delen met borstvoedende moeders.

Dus Sees, als je naar een terras gaat, kun je dat verwachten ;) Je mag er gerust per definitie vanuit gaan dat je borstvoedende moeders op je terras ziet tijden je vrijdagmiddagborrel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:13

Chubby schreef:
Sees schreef:

Kinderen en babies én borstvoeding zijn onderdeel van onze samenleving, van onze maatschappij. Kinderen en babies hebben net zoveel bestaansrecht en recht op deelname aan die samenleving als ieder ander. Sterker nog: om te leren hoe je je gedraagt in sociale situaties i het extra wenselijk om babies en kinderen deelgenoot te laten zijn. Dat kinderen dan nog moeten leren hoe de etiquette is en dat zij daar nog in mógen ontwikkelen (en dus 'fouten' maken) mag hen toch vergeven worden. Een beetje meer rekening houden met wat kinderen kunnen en willen, ook of zelfs júist door ouders zelf, lijkt me ook op zijn plaats. Hoe meer je kinderen beteugelt in hun ontdekkingsdrang en leerplezier, hoe 'storender' hun gedrag vaak wordt.

Wanneer jij nou zó vaak borstvoedende moeders tegenkomt op je vrijdagmiddagborrel, wordt het dan niet tijd om te beseffen dat dát nou de maatschappij is? Dus net zo goed als dat je op de kermis een draaimolen tegenkomt, zul je je terras moeten delen met borstvoedende moeders.

Dus Sees, als je naar een terras gaat, kun je dat verwachten ;) Je mag er gerust per definitie vanuit gaan dat je borstvoedende moeders op je terras ziet tijden je vrijdagmiddagborrel.

Kijk en dit is dus précies wat ik bedoel. Aanpassingsvermogen en respect van iedereen wordt verwacht behalve van kinderen en ouders van kinderen ;) want zo komt je post op mij over en uit gesprekken met mensen (en andere topics) merk ik dat dit gevoel bij veel mensen heerst en dat dus de aversie groter wordt. Dat lijkt me voor niemand fijn. Een paar moeders in dit topic hebben wel met wederzijds respect gereageerd maar van het merendeel krijg je toch een gevoel dat je niet moet zeuren want kinderen lijken wel heilig :o.

Ik kan het namelijk ook omdraaien; als er zoveel mensen aanstoot nemen aan het in het openbaar BV geven waarom blijven jullie dan gewoon niet thuis? Dat zeg ik toch ook niet? Dat is namelijk respectloos en andersom redeneren getuigt ook van weinig empathie en respect ;).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:22

Anoniem schreef:
Hier ligt nu een vrouw topless voor mijn neus te zonnen op het strand. Dat gaat waarschijnlijk geen 2x 10 minuten duren want ze ligt er inmiddels al ruim een half uur :')
Hoe gaat dat met een boel mensen hier die tegen zijn, gaan die ook niet naar het strand vanwege de vele onnodig en werkeloos ontblote tepels die daar maar wat rondhangen?

Maar er is qua beleving echt een levensgroot verschil tussen 'werkeloos' ontblote tepels en 'werkende' tepels.
De werkeloze variant kan er namelijk best leuk uitzien om naar te kijken, maar een werkende tepel is echt een stuk onaangenamer om te zien.

Er komen allerlei lichaamsvloeistoffen bij kijken (melk, babykwijl) die in ieder geval door de meeste mannen niet direct met lust of aantrekkelijkheid geassocieerd worden (als het goed is) en wel gewoon lichaamsvloeistoffen zijn en als zodanig vaak als vies worden ervaren. Niet echt leuk om naar te kijken dus. Een beetje zoals iemand met een knap gezicht ook een stuk minder knap en zelfs wat viezig wordt wanneer ze over haar gezicht gekwijld heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:24

Je kunt wel blijven schreeuwen dat het 'niet normaal' is om in het openbaar je kind eten te geven, maar jouw eigen praktijk toont volgens jouw eigen posts wat anders aan.

Punt blijft dat óók ouders met kinderen zich steeds maar 'teveel' voelen en het idee hebben nergens welkom t zijn. Dat ze 'overlast' geven aan anderen. Sec gezien denk ik dat zo ongeveer iedereen zich achtergesteld en te kort gedaan voelt en dát is nou juist waarom men zich steeds asocialer (in de letterlijke zin van het woord) gaat gedragen. Want het is toch nooit voor iedereen goed.

Een beetje compassie voor je naasten en je niet te snel ergeren of irriteren - besef dat je onderdeel bent van een samenleving en dat ook anderen dat onderdeel zijn. Focus gewoon op jezelf en hou toch eens op over dat je 'last' hebt van vanalles.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:26

Je moet toch nogal dicht op een voedende moeder zitten wil je melk en babykwijl daadwerkelijk zíen hoor Oomens :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:55

Chubby schreef:
Je kunt wel blijven schreeuwen dat het 'niet normaal' is om in het openbaar je kind eten te geven, maar jouw eigen praktijk toont volgens jouw eigen posts wat anders aan.

Punt blijft dat óók ouders met kinderen zich steeds maar 'teveel' voelen en het idee hebben nergens welkom t zijn. Dat ze 'overlast' geven aan anderen. Sec gezien denk ik dat zo ongeveer iedereen zich achtergesteld en te kort gedaan voelt en dát is nou juist waarom men zich steeds asocialer (in de letterlijke zin van het woord) gaat gedragen. Want het is toch nooit voor iedereen goed.

Een beetje compassie voor je naasten en je niet te snel ergeren of irriteren - besef dat je onderdeel bent van een samenleving en dat ook anderen dat onderdeel zijn. Focus gewoon op jezelf en hou toch eens op over dat je 'last' hebt van vanalles.

Ik weet niet of dit op mij gericht is maar dan is het iig niet terecht ;). Je leest iig erg slecht :o. Ik heb nu al minimaal 4x aangegeven dat er IMO NIETS mis is met voeden in het openbaar ;). Gelukkig zijn er meer mensen die dit gevoel hebben (blijkt uit ondermeer dit maar ook andere topics en gesprekken met mensen) dus het ligt niet aan mij ;).

Jouw post komt op mij erg asociaal over. Ik schreeuw niet en heb ook niet overal last van ;). Ik vind jou weinig invoelend overkomen en dát is wat ik irritant vind, niet het BV an sich in het openbaar (nu voor de 5e x aangegeven ;)).
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-05-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:57

Chubby, op een overvol terras en een niet discreet voedende moeder is dit al snel hoor ;).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:18

Sees schreef:
Gillbo, als eerste, excuses, dan was dat iemand anders.
Gillbo, vaker dan dat het kermis is iig ;).
Dat kinderen BV geven is niets mis mee maar niet alles en iedereen hoeft daarvoor te wijken en ik denk dat dát hetgene is wat mensen stoort soms. Dat zodra er kinderen in het spel zijn, alles en iedereen er maar rekening mee moet houden maar dat er de andere kant op weinig rekening wordt gehouden met de ander. Zo voelt dat soms. Hopelijk is nu duidelijker wat ik bedoel?

.

_/-\o_

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:21

Chubby schreef:
Je moet toch nogal dicht op een voedende moeder zitten wil je melk en babykwijl daadwerkelijk zíen hoor Oomens :D

En dat heb ik ook al eerder aangegeven in dit topic na aanleiding van gesprekken die ik had met mensen. Het gaat niet eens om het 'zien' van babykwijl, een borst of melk. Het idee alleen al kan mensen hinderen. Je zit op een terras een broodje te eten en een moeder gaat voeden. Discreet of niet, wegdraaiend of niet je zit er nu mee in gedachte wat dat daar gebeurt. Dat is voor veel mensen al hinderend.

Een vriendin van mij vergeleek het met iets wat op haar werk gebeurt aan de balie van een hotel. Daar komt vaak een man elke keer met een andere meid, huurt een kamer en na een uur zijn ze weer weg. Ze ziet/hoort niks van wat die twee uitspoken maar het hele idee geeft haar de kriebels en een gevoel van afschuw.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:04

En dat is dan het probleem van jou vriendin. Zou ze die man nu willen verbieden om zijn scharrels met een doek over het hoofd mee naar binnen te smokkelen.Als de man en de vrouwen zich daar nou goed bij voelen.
Het gaat er om dat er een invulling aan gegeven wordt die je niet ziet maar dénkt te zien!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:11

Maar hoe moeilijk is het te accepteren dat er mensen zijn die het gewoon ranzig vinden en er liever zo min mogelijk mee geconfronteerd worden?
En het is zo hoor, als je ergens niet blij van wordt zie je het overal. Ik zie wellicht meer vrouwen borstvoeding geven dan iemand die het niet eens opvalt.
Maar mij valt het op, zeker als het gewoon niet discreet gedaan wordt.
Toch bespeur ik het een en ander aan zendelingengedrag. "het is natuurlijk DUS je hebt je er niet aan te storen en als je het niet wilt tegenkomen blijf je maar lekker thuis".

Terwijl ik in de groep mensen die het ook niet smakelijk vinden veel meer hoor "ja, prima, voed dat kind gewoon, maar dan wél graag een beetje discreet zodat niet iedereen geconfronteerd wordt met een stuk (absoluut a-sexy) tiet en al wat daarbij hoort. Leven en laten leven, rekening houden met elkaar (twee kanten!) en iedereen blij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:18

Gillbo schreef:
En dat is dan het probleem van jou vriendin. Zou ze die man nu willen verbieden om zijn scharrels met een doek over het hoofd mee naar binnen te smokkelen.Als de man en de vrouwen zich daar nou goed bij voelen.
Het gaat er om dat er een invulling aan gegeven wordt die je niet ziet maar dénkt te zien!!

Nee, maar alsnog kan ze er de kriebels van krijgen, dat is haar goed recht. Moet ze dan maar gelukzalig gaan zitten glimlachen omdat ze zo blij is dat die man een goed seksleven heeft dan? :')

Van topless zonnen kan ik net zo goed de kriebels krijgen, als het van die borsten zijn die ritmisch heen en weer wiebelen bij het wandelen ter hoogte van de navel, brrr :\ die hoeven van mij ook echt niet topless op het strand te gaan liggen hoor (of nou ja, wandelen vooral :D )
Zo ben ik ook wel eens op een zeer rustig strandje geweest waar oude mensjes het gebombardeerd hadden als naaktstrand. Iew!
In dat kader: ik heb wel eens een foto van mijn ex gemaakt waar hij zegmaar in de ene helft van het beeld te zien was. In de andere helft lag een vrouw één handdoek verder in de volle gloria topless te zonnen :+ Oeps

Het artikel vergelijkt een paar dingen, wat niet helemaal strookt met elkaar. Zo wordt gevraagd of de mannen wel eens moedermelk geproefd hebben. Vervolgens vergelijkt ze het met vruchtwater, vaginaal vocht en sperma. Ik denk dat het voor de mannen nog het minst genant was om naar moedermelk te vragen, in vergelijking met hun eigen sperma of het vruchtwater :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:24

Gillbo schreef:

Zo werkt het toch niet? Wat nou als ik me goed voel bij poepen op straat? Of voor jouw neus aan een tafeltje uitgebreid te gaan zitten zoenen? Allebei heel natuurlijk en misschien voel ik me daar wel goed bij :D. Dingen hoeven niet verboden te worden, het gaat om wederzijds respect. Moeders doen dat door discreet te voeden en ja dus idd misschien een doek (so what). En toeschouwers doen dat door gewoon even om te draaien en verder niet te zeuren.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-05-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:25

Heb het begin en het einde van het topic gelezen, wat een drama om zoiets normaals als BV zeg :=
Ik begrijp dat mensen het fijner vinden als het discreet gebeurt, maar... Kijk je ook nooit naar jezelf als je naakt bent? En of het nou een werkende of een werkloze tepel is (leuke benaming :Y), kunnen jullie je daar echt zó druk om maken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:26

delerium schreef:
Maar hoe moeilijk is het te accepteren dat er mensen zijn die het gewoon ranzig vinden en er liever zo min mogelijk mee geconfronteerd worden?
En het is zo hoor, als je ergens niet blij van wordt zie je het overal. Ik zie wellicht meer vrouwen borstvoeding geven dan iemand die het niet eens opvalt.
Maar mij valt het op, zeker als het gewoon niet discreet gedaan wordt.
Toch bespeur ik het een en ander aan zendelingengedrag. "het is natuurlijk DUS je hebt je er niet aan te storen en als je het niet wilt tegenkomen blijf je maar lekker thuis".

Terwijl ik in de groep mensen die het ook niet smakelijk vinden veel meer hoor "ja, prima, voed dat kind gewoon, maar dan wél graag een beetje discreet zodat niet iedereen geconfronteerd wordt met een stuk (absoluut a-sexy) tiet en al wat daarbij hoort. Leven en laten leven, rekening houden met elkaar (twee kanten!) en iedereen blij.

Nou ja dit bedoel ik dus ook een beetje.

BV geen probleem mits discreet.
Wel een probleem; mensen die vinden dat je je niet moet aanstellen en je dat op een niet vriendelijke manier vertellen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:29

Ja juist leven en laten leven en daarom moeten dames die bv geven maar op de plee gaan zitten of zich ranzig laten noemen???

Ik accepteer het prima dat iemand zich er aan stoort en voed discreet.
Zodat als diegene niet doelbewust naar mijn borsten zit te loeren ook echt niks ziet.M
aar ga mezelf er niet voor laten verdwijnen omdat diegene meent iets te te zien en denkt zich daar aan te kunnen gaan storen.

En zoals al 100x keer eerder gezegd is. Er wordt hier steeds verwezen naar extreme gevallen waarvan er maar een paar zijn.
Zo kan je ook zeggen dat ruiters aso's zijn want die ruimen de stront niet op......wat waarschijnlijk het gros wel keurig doet.