Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:14

Killyenn schreef:
Het zijn niet alleen buitenlanders die van de zwarte Piet traditie afwillen.

Redenen voor waarom ik zwarte Piet racistisch vind heb ik al eerder gegeven. Dat ga ik niet continue herhalen.

Gelukkig heb je in schotland geen sinterklaas en zwarte piet en zul je in de regel er daar weinig last van ondervinden ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:15

sloffiee schreef:
ja.. het is walgelijk ze willen gewoon een kinderfeest verpesten... !!

wees blij dat je geen kids hebt(denk ik).. jij hebt niks uit te leggen iniedergeval.... ik moet mijn zoon uitleggen waarom en door wie sinterklaas niet meer komt !

Ik mag hopen dat je bedoelt waarom Sinterklaas en de pieten niet meer komen.

Dit lijkt me het hele probleem.... mensen denken dat het allemaal om Sinterklaas draait en de Pieten er maar als sloofjes achteraan rennen.
Het is Sinterklaas én de Pieten samen als team.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:15

Mindim schreef:
Killyenn schreef:

Redenen voor waarom ik zwarte Piet racistisch vind heb ik al eerder gegeven. Dat ga ik niet continue herhalen.

Gelukkig heb je in schotland geen sinterklaas en zwarte piet en zul je in de regel er daar weinig last van ondervinden ;)

Jawel hoor, hij komt elk jaar aan in Glasgow. :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:17

Mindim schreef:
Celiien schreef:
Laptopmuis, alsjeblieft Negerzoen was een marketingstunt. Niet zomaar binnen komen vallen. over die flauwe opmerkingen van blanke vla etc. is ook al wat gezegd..

Weet je wat ik niet snap Celiien, waarom jij wel struikelt over zwarte piet, maar niet over zigeunerschnitzel of een jodenkoek. Waarom vind je dat dan flauwe opmerkingen.

Waar heb ik in godsnaam gezegd dat ik over zwarte piet struikel _O-
Lees mijn berichten na en vertel het me, ajb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:18

Haha grappig; mijn moeder is in Suriname geboren (is wel blank) en vertelt net dat daar gewoon sinterklaas vieren. Incl zwarte piet en niemand die er over zeikt! !

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:20

VivaLaVida schreef:
Haha grappig; mijn moeder is in Suriname geboren (is wel blank) en vertelt net dat daar gewoon sinterklaas vieren. Incl zwarte piet en niemand die er over zeikt! !

Die denken waarschijnlijk "wat goed dat die mannen in die rare pakjes die gekke oude man in die jurk gewoon op dat paard helpen".

Sinterklaas verbieden?
Gaan we dan ook alle sprookje en disney films verbieden omdat alle slechterikken altijd lelijk en dik zijn en we daarmee dikke en lelijke mensen kwetsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:22

Raponsje schreef:
Jawel hoor, hij komt elk jaar aan in Glasgow. :D

haha, is dat zo? Maar goed, het is niet zo'n commerciele toestand als hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:26

Celiien schreef:
Waar heb ik in godsnaam gezegd dat ik over zwarte piet struikel _O-
Lees mijn berichten na en vertel het me, ajb :j

Jij hebt het toch steeds over rekening houden met mensen die er door gekwetst worden? Zoals in dit topic zwarte piet, maar je er schijnbaar geen moeite mee hebt dat eventuele joden of zigeuners gekwetst worden, dat is enkel gezeur. Snap je het niet? Ik stel je gewoon een vraag hoor, dan hoef je toch niet zo lacherig te reageren?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:29

Celiien schreef:
Laptopmuis, alsjeblieft Negerzoen was een marketingstunt. Niet zomaar binnen komen vallen. over die flauwe opmerkingen van blanke vla etc. is ook al wat gezegd..

Wel een marketingstunt die dan onwijs lang geduurt heb. Als kind kreeg ik bij oma en een negerzoen bij de thee. En dat is meer dan 15 jaar geleden. Dus nee, ik kan dat geen marketingstunt noemen, maar gewoon een product naam. Ik noem ze trouwens nogsteeds nergezoenen, zo ben ik er mee opgegroeid en zo zullen ze voor mij altijd blijven.

Edit: heb even wikipedia er op na gekeken. Als ik die informatie als waar mag beschouwen werd de nergezoen al in 1920 geïntroduceerd. Pas in 2006 is de naam veranderd. Dat is toch wel 86 jaar dat dit product die naam heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 22-10-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:30

Volgens mij heb ik al meerdere malen gezegd dat ik mij met de zwarte piet kwestie niet bemoei en geen mening over heb. Her gaat mij meer om die 'grappige ' vergelijkingen van blanke vla, die kant nog wal raken en gewoon niet grappig meer zijn. En dat daar dus wel
Mensen gekwetst door kunnen raken.
Edit : voor de duidelijkheid dus niet dat men in het algemeen gebruik blanke vla, zigeunerschnitzel es gebruikt, maar spottend gebruikt als in 'dan mag dit vast ook niet meer '

Dus nogmaals.. Waar heb ik gezegd dat ik vind dat de term zwarte piet racistisch is ?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:32

Mindim schreef:
Killyenn schreef:

Ik heb van heel veel dingen niet direct last, en toch kies ik er voor van social and economical injustice mijn werk te maken. Je opmerking heeft verder weinig zin, want het ging erom dat mensen blijven beweren dat enkel buitenlanders zich tegen deze traditie verzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:33

Celiien schreef:
Volgens mij heb ik al meerdere malen gezegd dat ik mij met de zwarte piet kwestie niet bemoei en geen mening over heb. Her gaat mij meer om die 'grappige ' vergelijkingen van blanke vla, die kant nog wal raken en gewoon niet grappig meer zijn. En dat daar dus wel
Edit : voor de duidelijkheid dus niet dat men in het algemeen gebruik blanke vla, zigeunerschnitzel es gebruikt, maar spottend gebruikt als in 'dan mag dit vast ook niet meer '

Dus nogmaals.. Waar heb ik gezegd dat ik vind dat de term zwarte piet racistisch is ?

Waar heb ik gezegd dat jij zwarte piet racistisch vindt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:34

miss_lizje schreef:
Wel een marketingstunt die dan onwijs lang geduurt heb. Als kind kreeg ik bij oma en een negerzoen bij de thee.

Het veranderen van de naam was een marketingstunt. Het was helemaal niet nodig om de naam te veranderen, maar de fabriek dacht daarmee extra aandacht en verkopen te scoren. (De aandacht kregen ze, maar de verkoop ging iets omlaag.) Helaas geloven veel mensen nog steeds dat dat een voorbeeld is van 'toegeven aan protesten' terwijl het dat dus niet was.

Net als het artikeltje in de telegraaf dingen niet juist voorstelt, maar veel mensen het wel voor waar aannemen en reageren. Zo komt er een boel onterechte frustratie in de wereld. Best wel kwalijk eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 22-10-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:34

Killyenn schreef:
Ik heb van heel veel dingen niet direct last, en toch kies ik er voor van social and economical injustice mijn werk te maken. Je opmerking heeft verder weinig zin, want het ging erom dat mensen blijven beweren dat enkel buitenlanders zich tegen deze traditie verzetten.

Hoe kom je daar nu bij, ik denk dat het de meeste blanke nederlanders zijn die zich verzetten, zoals ik al eerder zei ;)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:35

Waar ik wel bang voor ben dat er een zieke geest is.. die wat gaat doen tijdens de intocht dit jaar ergens..... =( ik hou mijn hart vast

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:37

Je gelooft in Sinterklaas of niet, niemand houd je onder schot dat het moet, maar nu worden 16 miljoen mensen wel als racistisch weggezet en dat gaat veeeeeeels te ver, basta!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:37

Mindim schreef:
Celiien schreef:

Waar heb ik gezegd dat jij zwarte piet racistisch vindt?

Okee aorry: 'dat ik over zwarte piet struikel'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:38

Als er al enig vervelend gevoel zit jegens medelanders, denk ik dat deze alleen maar worden versterkt door dit soort geneuzel. Van de VN vind ik het helemaal triest, men zou toch wel belangrijkere agenda's moeten hebben.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:39

Wat wil dat mens van de VN gaan doen dan?
Een kinderfeest verbieden? Hoe zit dat met de kinderrechten?
VN-controleurs op pad sturen om te kijken of wij met z'n allen ons aan het verbod houden? 8)7

Er worden mensen doodgeschoten elders in de wereld, maar daadkrachtig optreden? Ho maar!
Nee, de VN houdt zich bezig met een oer-Hollands kinderfeest en zet met zulke uitspraken een dik betalend VN-lid voor de hele wereld te kijk en voor gek...
Wij krijgen de zwarte piet toegespeeld door een dame, die geen idee heeft waar ze over loopt te gillen als een speenvarken.
Ik ben helemaal klaar met dit verachtelijke gedoe! -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:39

Celiien schreef:
Okee aorry: 'dat ik over zwarte piet struikel'

Ja, dat is iets anders. Jij struikelt over zwarte piet, vanwege de mensen die zich daar eventueel gekwetst door kunnen voelen. Maar bij zwarte piet houdt het schijnbaar op voor je, want de rest is enkel een flauwe woordspeling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:40

sloffiee schreef:
Waar ik wel bang voor ben dat er een zieke geest is.. die wat gaat doen tijdens de intocht dit jaar ergens..... =( ik hou mijn hart vast

Nee joh. :n
Ik voorspel wel groots vuurwerk als het verbod er doorheen zou komen.

Maar dit jaar gaat er echt niets spannends gebeuren.

Shadow0

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:41

Ik zou niet weten hoe er wat verboden kan worden eigenlijk. Kan de VN uberhaupt iets verbieden? Lijkt mij allemaal onnodig paniekzaaien, dit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:41

Nope je leest niet goed. Ik struikel niet over benamingen.
Als dit ging over het feit dat (ik noem maar wat) er geen joden-koeken meer mogen, en iemand anders zegt goh nou zeg laat ik dan niet te hard dingen zeggen over zwarte piet. Ja dan struikel ik erover ja. Omdat het spottend wordt bedoeld naar de ander-> pesten.
Maar dat heb ik al een paar keer uitgelegd volgens mij :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:43

Mindim schreef:
Killyenn schreef:

Hoe kom je daar nu bij, ik denk dat het de meeste blanke nederlanders zijn die zich verzetten, zoals ik al eerder zei ;)

Door het topic door te lezen :roll: Ik reageerde op voorgaande berichten waarin men zei dat mensen die in Nederland komen wonen zich maar moeten aanpassen, of dat mensen die tegen zwarte piet zijn terug moeten naar hun eigen land.