lesilla schreef:Als laatste word er een apnoe test gedaan: omdat dit de test is met het meeste risico. Eigenlijk is dat een test om te kijken of het ademhalingcentrum intact is. Door het stopzetten van ademhaling komt er een koolzuuropstapeling en als het ademhalingcentrum intact is reageert het lichaam. Zo niet dan is de persoon hersendood.
Maar als je hersendood bent betekent dit toch niet per se dat de rest van je lichamelijke functies niet meer werken? Ze zijn wel dusdanig beperkt dat zonder machines en medicatie de rest van het lichaam, los van de hersenen niet meer kan functioneren (en dan bedoel ik dus het hart, de ademhaling, lever en nieren etcetera), maar het is toch niet zo dat als je iemand 'loskoppelt' diegene dan niet meer in staat is adem te halen?
Tenminste, zo heb ik het nooit begrepen. Mijn schoonvader is na een week in kunstmatige coma te zijn gehouden uiteindelijk alsnog hersendood verklaart, dit omdat er eerst uit een SEP-test bleek dat zijn lichaam niet reageerde wanneer er prikkels werden gegeven in bepaalde hersengebieden, en uiteindelijk is er met een hersenscan vastgesteld dat het overgrote deel van de hersenen 'kapot' was. Maar toen ze zijn beademing eraf haalde was het niet zo dat alles stopte, je zag dat alles in zijn lichaam wat nog werkte zich in alles inspande om te overleven, hij heeft ook nog een hele tijd zelfstandig 'geademd', maar omdat de hersenen niet meer voldoende aan kunnen sturen is de inspanning te groot en is hij uiteindelijk dan gestikt.
Zo heb ik het in ieder geval begrepen toen, zo hebben de doktoren ons dat zo simpel mogelijk uitgelegd. Correct me if I'm wrong maar ik ben dan toch wel benieuwd hoe dit zit.
Een beetje offtopic misschien, excuses.
Ontopic: Ik word er ook wel een beetje vervelend van dat ze elk bezoekje van en naar het ziekenhuis in het nieuws moeten verwerken. Laat die arme mensen gewoon komen en gaan wanneer ze willen zonder dat er constant plaatjes moeten worden geschoten. Ik kan me voorstellen dat je daar echt helemaaal geen behoefte aan hebt op zo'n moment, en ik heb zo het idee dat half Nederland ook niet per se de behoefte heeft om te weten wie wanneer wel of niet in het ziekenhuis is. Je spitst telkens je oren als je 'Friso' hoort op het journaal maar je wordt geen steek wijzer omdat ze enkel de familiebezoekjes vermelden. Wat mij betreft liever pas weer wat op het journaal of op de radio wanneer er echt nieuws is.