respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:52

En uit welk onderzoek is datgene wat jij zegt dan gebaseerd, Verootjoo?

verootjoo

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:46

ik zoek m even op...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:18

Heb je het al gevonden? Ben wel erg benieuwd namelijk. ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:34

Google vind je het ook wel, krijg de link niet gecopieerd. H

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:18

Blijft toch wel stil hier... :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:20

Blijkbaar zijn we uitgepraat ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:42

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar antwoorden op de vra(a)g(en) die Gummie stelde. :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:08

gummie schreef:
Net in "de Vijfde dag": http://www.eo.nl/overdeeo/pers/page/Ver ... e=12970312

Naar aanleiding van deze uitzending kwamen de volgende vragen in me op:
- zijn gelovigen, in dit specifieke geval deze moslims, nog in staat een mens als een mens te zien? Of kan een mens slechts nog geidentificeerd worden aan de hand van zijn of haar geloof of godsdienst? En wat is daar de functie van?
- als het christendom, het Jodendom en de Islam zoveel overeenkomsten hebben, wat is dat de reden dat de nadruk wordt gelegd op de verschillen? Waar komt de behoefte vandaan zich af te zonderen van en af te zetten tegen andere geloven, terwijl ze als basis dezelfde waarden hanteren?
- Als niet-gelovigen exact dezelfde waarden hanteren als gelovigen, waarin zit em dan de rechtvaardiging de andere groep toch als niet goed, niet gelijkwaardig of nog erger te beschouwen?
- Waarom gaat de discussie over of iemand in dezelfde profeet gelooft, of iemand dezelfde definitie voor het woord God heeft, etc. in plaats van over of iemand als mens een goed hart heeft?

Als ik mijn leven op exact dezelfde manier leef als een christen, een moslim of een Jood die zich aan de moraal van zijn godsdienst houdt, waarom word ik dan door sommigen nog steeds gezien als iemand die niet goed leeft OMDAT het niet in het teken van Allah, God, etc. staat?

Shenavallie, jij bedoelde deze vragen?
Ik denk dat wij als mens moeten ophouden om elkaar te oordelen en te veroordelen. Sowieso is het, naar mijn idee, al niet mogelijk om een ander helemaal te begrijpen en te doorgronden. Hoe kun je iemand die uit een hele andere cultuur komt en een andere taal spreekt en dingen anders beleeft nu goed begrijpen?
Het is goed om naar overeenkomsten te zoeken en je daar op te richten, zowel als het om het geloof gaat als om het 'menszijn'. Het heeft inderdaad niet veel zin om altijd maar te hameren op verschillen.
Maar misschien moeten wij als mensen de vraag of wij een ander ( en zijn geloof) wel goed vinden eens loslaten en ons afvragen wat onze schepper goed vindt?
Als men in een god gelooft dan is het toch heel belangrijk om te weten hoe deze God wil dat wij ons leven leven?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:18

Ik heb het programma niet gezien, alleen het voorstukje, maar ik zal proberen een paar korte antwoorden te geven dan (kort en verwacht geen reactie als je reactie geeft, want ik ben op vakantie en kan af en toe even op internet, maar bepaald niet altijd).
- zijn gelovigen, in dit specifieke geval deze moslims, nog in staat een mens als een mens te zien? Of kan een mens slechts nog geidentificeerd worden aan de hand van zijn of haar geloof of godsdienst? En wat is daar de functie van? Juist wel. Zij gunnen die mens ook het beste dat zij kennen, daarom willen ze dat uitdragen. Slechts nog geïdentificeerd aan de hand van zijn geloof, dat denk ik niet. Ik heb vrienden zat die niet geloven, ook vrienden die moslim zijn, vrienden die het nog niet weten - en die deel ik niet in hokjes in. Ik praat er zelfs niet anders tegen, zeg gerust ook iets over God tegen een nietgelovige vriend(in) of familielid.
- als het christendom, het Jodendom en de Islam zoveel overeenkomsten hebben, wat is dat de reden dat de nadruk wordt gelegd op de verschillen? Waar komt de behoefte vandaan zich af te zonderen van en af te zetten tegen andere geloven, terwijl ze als basis dezelfde waarden hanteren?
Ik denk dat ze inderdaad veel gemeen hebben, maar in de basis juist een aantal andere ideeën hebben. De belangrijkste figuur in het christendom is Jezus, die als zoon van God is gekruisigd, begraven en opgestaan. De andere twee geloven hier al niet in, sterker: doen dit af als leugens. Ja, dan houdt het snel op. Wel voel ik me soms meer verbonden met een moslim dan met een atheïst.
- Als niet-gelovigen exact dezelfde waarden hanteren als gelovigen, waarin zit em dan de rechtvaardiging de andere groep toch als niet goed, niet gelijkwaardig of nog erger te beschouwen?
Wat mij betreft is daar geen rechtvaardiging voor. Ons wordt juist gesommeerd niet te oordelen.
- Waarom gaat de discussie over of iemand in dezelfde profeet gelooft, of iemand dezelfde definitie voor het woord God heeft, etc. in plaats van over of iemand als mens een goed hart heeft?Zeg jij het maar ;) Wederom: ons wordt gesommeerd niet te oordelen. Dat sommigen dat wel doen, ja, dat is dan hun keus en niet de mijne.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:53

Mirim en Blue_Eyes, dank voor jullie reactie! +:)+

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:47

Shenavallie schreef:
Heb je het al gevonden? Ben wel erg benieuwd namelijk. ;)

Voila

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:03

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:24

Quote "Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten."

Kortom, ze fokken de concurrentie eruit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:32

Kuggur schreef:
Quote "Met bekeringen heeft het volgens de Amerikaanse studie overigens niet te maken: het geboortecijfer bepaalt de groei van de verschillende godsdiensten."

Hahahaha nou, niet in NL volgens mij. Kan me het in Amerika wel voorstellen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:47

Kuggur schreef:

Ik dacht dat dit topic over respect ging...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:19

Oh, ik heb een heleboel respect voor een hoge reproductie ratio.
Maar goed, ik geloof dan ook in evolutie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:00

Kuggur schreef:

Ga en vermenigvuldig u......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:59

Tsja... Je zet mensen op de wereld, kinderen. Niet per definitie christenen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:03

Het is een duidelijke strategie van religies. Daarom is homoseksueel zijn verwerpelijk en voorbehoedsmiddelen uit den boze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:15

Strategie???

Homoseksueel zijn is in deze tijd best bespreekbaar, en ook christenen zijn op de hoogtenvan voorbehoedsmiddelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:25

Is bespreekbaar vindt ik iets anders dan dezelfde rechten hebben. En in de meeste, christelijke, landen is het dus ook niet bespreekbaar. Dat het in Nederland relatief gunstig is voor homo's is ook niet dankzij de kerk maar ondanks de kerk.

Hetzelfde geld voor anticonceptie. Dat christenen daar van op de hoogte zijn zal best (christenen zijn niet achterlijk) maar het is nooit door de kerk gestimuleerd.
En ja....dat is wel een taak van de kerk. In de VS om tienerzwangerschappen te voorkomen en in Afrika om AID's te voorkomen. (om maar iets te noemen)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:33

Ligt er precies aan welke kerk. In mijn kerk worden homo's gewoon getrouwd, en denken ze heus niet dat je maar twee kinderen hebt door verdere onthouding :D

De kerk stimuleert juist wel voorzichtig om te gaan met seks, en dat voor een iemand in het huwelijk te bewaren. Is op zich geen slecht idee, zou een hoop ongewenste zwangerschappen en tienermoeders schelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:54

verootjoo schreef:
Ligt er precies aan welke kerk. In mijn kerk worden homo's gewoon getrouwd, en denken ze heus niet dat je maar twee kinderen hebt door verdere onthouding :D

De kerk stimuleert juist wel voorzichtig om te gaan met seks, en dat voor een iemand in het huwelijk te bewaren. Is op zich geen slecht idee, zou een hoop ongewenste zwangerschappen en tienermoeders schelen.

Maar de meeste christelijke kerken trouwen geen homo's....zeker buiten Nederland niet.
En het is nog niet zo lang geleden dat Mijnheer Pastoor langskwam aan huis om te vragen waar toch het volgende kindje bleef....

Dat het bij jouw kerk niet zo gaat betekend niet dat het in het algemeen niet zo gaat.

In de VS wordt er ook erg "gepredikt" om je zelf voor het huwelijk te bewaren.....nergens zijn er meer tienerzwangerschappen en abortussen als daar. Mensen, ook jongen mensen, hebben seks....het is idioot om te denken dat ze daar mee wachten tot na het huwelijk.

Bovendien.....ik ben pas getrouwd toen ik 35 was....had ik moeten wachten??????? Je moet juist wachten met trouwen tot de juiste daar is......dat kan soms even duren.( en ja ik heb er ook een paar uit getest in bed om te kijken of ze daar ook voldeden......nou ja de meeste mannen bakken er niet veel van)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:32

Eigenlijk zijn Christenen net mensen. Mensen met eigen, verschillende opvattingen.
In een kerk waar ik regelmatig kom is een vrouwelijke gastvoorganger al een issue. In de kerk waar ik lid van ben wordt daar niet van opgekeken. Homo's zijn daar ook geen probleem. Ook een homo als vaste predikant zou kunnen, als hij de beste kandidaat zou zijn. Samenwonen: geen probleem.

Wat dat betreft is er niet een algemeen iets zoals NatasjavE bescrijft. En dat vind ik juist mooi. Keuzevrijheid. En elkaar ontmoeten in de overeenkomsten ipv zeuren over de verschillen. Geen kerk, geen Christen is perfect. Net zoals er geen perfecte bedrijven of werknemers bestaan. Maar we doen allemaal ons best.