Blue_Eyes schreef:Een creationist gelooft dat het scheppingsverhaal woord voor woord zo gebeurd is. Ik geloof dat het anders bedoeld is; namelijk niet als een geschiedenisverhaal, maar als een zingevingsverhaal, literatuur uit oude tijden. Dat kun je zien aan de schrijfwijze en aan bepaalde opvallende zaken, zoals bijvoorbeeld dat de eerste drie dagen de ruimte geschapen wordt, die op de dagen daarna volgens hetzelfde stramien wordt ingevuld.
Ik zie het scheppingsverhaal niet per se als een 'hoe', maar meer als een 'waarom'-verhaal. Wat dreef God ertoe om de aarde en alles wat daarop is, te scheppen. Want ook al zie ik de logica wel in de evolutietheorie, ik geloof wel dat er een scheppende, sturende hand achter zit.
Dat geldt overigens wel voor meer delen in de bijbel; je kunt aan heel veel verhalen zien dat ze niet letterlijk bedoeld zijn. Er zijn maar een paar 'getuigenverhalen', waarvan de meest duidelijke de evangelien zijn.
Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik vaktechnisch veel bezig ben met literatuur en geschriften. Ik vind het wel mega-interessant om uit te pluizen hoe de symbolische lijnen lopen en waar de literaire 'trucjes' (met heel grote aanhalingstekens, maar ik kan niet op een beter woord komen) zitten.
Oke. Ik denk persoonlijk ook dat de bijbel idd zo bedoeld is. Ik ben het heel erg eens met wat je zegt.