Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:45

Shadow0 schreef:
Maar ik heb ook geen punt te maken eigenlijk, behalve dan de evolutieleer een geldige, goed onderbouwde wetenschappelijke theorie is, en op dit moment niet op wetenschappelijke gronden kan worden verworpen. En dat het scheppingsverhaal geen wetenschappelijke theorie is, het niet in dat licht bezien zou moeten worden. Maar dat het andere waarde kan hebben, die een wetenschappelijke theorie niet heeft.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:31

Waar ik over struikel: het aanhoren dat we vooral geen vragen mogen stellen of verklaringen zoeken voor eigenaardigheden in de natuur of in ons lichaam. Dat is respectloos, zo blijkt.

Dat de evolutietheorie verklarend is, blijkt een doorn in het creationistische oog.
En dat de bijbel geen enkele verklaring biedt voor geologische formatie's, fossielenbestand, rudimentaire organen, atavismen en onhandig geschapen organen is iets waarover je VOORAL je mond moet houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:51

christel1857 schreef:
Waar ik over struikel: het aanhoren dat we vooral geen vragen mogen stellen of verklaringen zoeken voor eigenaardigheden in de natuur of in ons lichaam. Dat is respectloos, zo blijkt.

Waar blijkt dat?

Citaat:
En dat de bijbel geen enkele verklaring biedt voor geologische formatie's, fossielenbestand, rudimentaire organen, atavismen en onhandig geschapen organen is iets waarover je VOORAL je mond moet houden.

Van wie moet dat?

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:35

Mijn vraag was precies dezelfde; van wie niet?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:20

Ik heb het niet specifiek over 1 persoon. Maar de algemene opvatting van creationisten over de evolutietheorie is mij wel duidelijk. Ik heb sterk het idee dat het niet zoveel zin heeft om hier met allerlei argumenten voor de evolutie te komen omdat al het bewijs in de wereld toch geen verschil maakt voor een creationist. Het enige wat ik ermee bereik is dat mensen beledigd raken omdat het respectloos is om heel de schepping als pertinent ongeloofwaardig te beschouwen. Ik vind het triestig dat er geen waarde wordt gehecht aan de overweldigende bewijzen die er allemaal voor de evolutie zijn, en wanneer ik daadwerkelijk serieus zou beargumenteren waarom het erg onlogisch is om niet in de evolutie te geloven wordt dat als respectloos beschouwd.
Als het echt zo zou zijn dat creationisten open zouden staan voor alle vragen, en daar ook serieuze argumenten bij zouden hebben, dan vraag ik me af waarom een creationist nog in de schepping gelooft. Want de bijbel biedt maar heel weinig verklaringen voor bijvoorbeeld in bovenstaande post beschreven vragen.
In plaats van te vragen wie in bedoel, zou je ook on topic kunnen reageren en mij vertellen waarom de bijbel dan een betere verklaring biedt voor alle vragen over de natuur etc.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:02

Nou, ik zal het zo zeggen: om een enigszins passend antwoord te kunnen geven op je vorige, nogal vage, post, was het wel handig geweest om te weten waar die vraag vandaan kwam ;)

Van mij zal je geen antwoord krijgen. Je had kunnen weten dat ik geen creationist pur sang ben. Zo zie je maar weer - wel christen, niet per definitie creationist. Dat kan, zonder problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:09

christel1857 schreef:
Ik heb het niet specifiek over 1 persoon. Maar de algemene opvatting van creationisten over de evolutietheorie is mij wel duidelijk.

Ik heb hier nog niet veel gelezen over het creationisme? (Dat creationisme is overigens grote onzin. Het ambieert een wetenschappelijke theorie te zijn en dat is het gewoon niet - het voldoet niet aan de normen van een goede wetenschappelijke theorie. Het poogt een soort compromis te zijn, maar is het uiteindelijk gewoon niet.)

Dat standpunt ben ik hier echter nog niet tegen gekomen. Het geloven in het scheppingsverhaal op geloofsredenen is iets heel anders dan creationisme. Het lijkt me heel belangrijk die termen niet te verwarren!

Citaat:
Het enige wat ik ermee bereik is dat mensen beledigd raken omdat het respectloos is om heel de schepping als pertinent ongeloofwaardig te beschouwen.

Denk je niet dat dat samenhangt met de manier waarop je bepaalde dingen schrijft? Dat mensen vooral de manier waarop jij je mening geeft als onrespectloos beschouwen?

Citaat:
In plaats van te vragen wie in bedoel, zou je ook on topic kunnen reageren en mij vertellen waarom de bijbel dan een betere verklaring biedt voor alle vragen over de natuur etc.

Waarom? JIJ hoeft de bijbel toch geen betere verklaring te vinden, en daar hoeft toch ook niemand je van te overtuigen? Dat is een keuze die jijzelf mag maken - die hoeven anderen jou niet op te leggen, maar die hoef jij dus ook niet van anderen te verlangen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:32

Blue_Eyes schreef:
Nou, ik zal het zo zeggen: om een enigszins passend antwoord te kunnen geven op je vorige, nogal vage, post, was het wel handig geweest om te weten waar die vraag vandaan kwam ;)

Van mij zal je geen antwoord krijgen. Je had kunnen weten dat ik geen creationist pur sang ben. Zo zie je maar weer - wel christen, niet per definitie creationist. Dat kan, zonder problemen.

Ik denk ook niet dat ik jou anders had ingeschat. Volgens mij heb ik al een aantal keren van jou gelezen wat jouw ideeën zijn, en ik denk ook niet dat jij tot de orde creationisten behoort. Echter ben ik wel benieuwd hoe het mogelijk is dat iemand die volgens de bijbel leeft kan aanvaarden dat er tegenstrijdigheid is tussen de wetenschappelijke theorieën over de aarde etc., en de Bijbelse theorieën. Hoe ga jij daar dan mee om? Sla je regels over, interpreteer je dingen anders, zo ja.. hoe dan? En wanneer je dingen anders interpreteert, wat maakt jou dan anders dan een creationist? Waarin verschil jij van een creationist?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:53

Een creationist gelooft dat het scheppingsverhaal woord voor woord zo gebeurd is. Ik geloof dat het anders bedoeld is; namelijk niet als een geschiedenisverhaal, maar als een zingevingsverhaal, literatuur uit oude tijden. Dat kun je zien aan de schrijfwijze en aan bepaalde opvallende zaken, zoals bijvoorbeeld dat de eerste drie dagen de ruimte geschapen wordt, die op de dagen daarna volgens hetzelfde stramien wordt ingevuld.
Ik zie het scheppingsverhaal niet per se als een 'hoe', maar meer als een 'waarom'-verhaal. Wat dreef God ertoe om de aarde en alles wat daarop is, te scheppen. Want ook al zie ik de logica wel in de evolutietheorie, ik geloof wel dat er een scheppende, sturende hand achter zit.
Dat geldt overigens wel voor meer delen in de bijbel; je kunt aan heel veel verhalen zien dat ze niet letterlijk bedoeld zijn. Er zijn maar een paar 'getuigenverhalen', waarvan de meest duidelijke de evangelien zijn.
Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik vaktechnisch veel bezig ben met literatuur en geschriften. Ik vind het wel mega-interessant om uit te pluizen hoe de symbolische lijnen lopen en waar de literaire 'trucjes' (met heel grote aanhalingstekens, maar ik kan niet op een beter woord komen) zitten.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:02

Blue_Eyes schreef:
Een creationist gelooft dat het scheppingsverhaal woord voor woord zo gebeurd is. Ik geloof dat het anders bedoeld is; namelijk niet als een geschiedenisverhaal, maar als een zingevingsverhaal, literatuur uit oude tijden. Dat kun je zien aan de schrijfwijze en aan bepaalde opvallende zaken, zoals bijvoorbeeld dat de eerste drie dagen de ruimte geschapen wordt, die op de dagen daarna volgens hetzelfde stramien wordt ingevuld.
Ik zie het scheppingsverhaal niet per se als een 'hoe', maar meer als een 'waarom'-verhaal. Wat dreef God ertoe om de aarde en alles wat daarop is, te scheppen. Want ook al zie ik de logica wel in de evolutietheorie, ik geloof wel dat er een scheppende, sturende hand achter zit.
Dat geldt overigens wel voor meer delen in de bijbel; je kunt aan heel veel verhalen zien dat ze niet letterlijk bedoeld zijn. Er zijn maar een paar 'getuigenverhalen', waarvan de meest duidelijke de evangelien zijn.
Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik vaktechnisch veel bezig ben met literatuur en geschriften. Ik vind het wel mega-interessant om uit te pluizen hoe de symbolische lijnen lopen en waar de literaire 'trucjes' (met heel grote aanhalingstekens, maar ik kan niet op een beter woord komen) zitten.

Oke. Ik denk persoonlijk ook dat de bijbel idd zo bedoeld is. Ik ben het heel erg eens met wat je zegt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:30

What d'ya know ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:00

Blue_Eyes schreef:
What d'ya know ;)

Wil overigens niet zeggen dat ik niet meer met mezelf eens ben :Y) Of dat de meerderheid van de mensen die de scheppingtheorie volgen deze niet lijnrecht tegenover de evolutietheorie zetten, dat doen nog steeds een hoop mensen. Ook in dit topic.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:03

Het zou ook wat zijn als je het niet meer met jezelf eens was ;)
Dat doen inderdaad een hoop mensen. Ik vind dat ook hun goed recht. Ik geloof iets anders, maar ik kan er niet mee zitten als zij dat wel willen geloven. Zij vinden mij misschien een ongelovige Thomas. ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:06

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:35

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:59

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:55

Helaas zie ik slechts 'Missing Plug-In'... het wil maar niet lukken om Flash en Java hier goed te krijgen.