Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:45

CtjeLief schreef:
Als Moslima's zich zogenaamd zo tegen 'Nederlanders' (zijn ze zelf ook in de meeste gevallen) willen afzetten, waarom studeren ze dan, zijn ze bevriend met 'ons', werken ze in onze maatschappij etc? Hoeveel mensen uiten zich niet op de een of andere manier? Is het niet dmv hoofddoek, danwel door woorden, kruisje, keppel, kledingstijl. Maar als het een hoofddoek betreft is het ineens 'afzetten tegen Nederland'.. Typisch..

Het hele grote verschil is wel dat alle hierboven genoemde groepen zich niet uitsluiten van heel veel aspecten uit ons sociale leven.
Niet alleen activiteiten ontplooien met geloofsgenoten. Dat werkt dus isolement in de hand, en in mijn ogen heeft juist diegene die dat NIET inziet en onderkent, een blinddoek om. Dat zijn degenen die ons dit dus door de strot willen duwen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:51

Als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan het Christendom/Atheïsme. Dat is zo van oudsher, en mensen zijn thuis Christen, gaan af en toe naar de kerk, maar op straat is het geloof niet belangrijk en wordt dat verder niet getoond.
Als ik een moslim zie dan denk ik niet aan Nederland. Dan denk ik aan de islamitische landen. Zeker als 80% van de moslims niet fatsoenlijk Nederlands spreekt, een accent heeft of zelfs Marokkaans spreekt op straat.
Ik vind dat je religie en afkomst wel degelijk aan elkaar kan linken. Het is niet hetzelfde, maar hoort wel bij elkaar.

Als je Nederlands bent maar wel ineens overstapt naar de Islam en hoofddoekjes gaat dragen enzo, dan ben je op papier dan wel Nederlands, maar in mijn ogen ben je dan geen rasechte Hollander meer :n

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:53

ik wil je graag het tegendeel bewijzen springert.

waar een wil is is een weg.

mocht een vrouw echt belemmerd worden in het uitvoeren van een sport heeft zij altijd nog haar EIGEN KEUS, namelijk, doet ze de hoofddoek af of kiest ze een andere sport.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik zal nu op de rest van je post gaan reageren. maar ik ben niet zo snel als jullie haha

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:55

MysticTinker schreef:
Als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan het Christendom/Atheïsme. Dat is zo van oudsher, en mensen zijn thuis Christen, gaan af en toe naar de kerk, maar op straat is het geloof niet belangrijk en wordt dat verder niet getoond.
Als ik een moslim zie dan denk ik niet aan Nederland. Dan denk ik aan de islamitische landen. Zeker als 80% van de moslims niet fatsoenlijk Nederlands spreekt, een accent heeft of zelfs Marokkaans spreekt op straat.
Ik vind dat je religie en afkomst wel degelijk aan elkaar kan linken. Het is niet hetzelfde, maar hoort wel bij elkaar.

En als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan schooluitjes naar het zwembad, samen op school gymnastieken, sporten op een vereniging met anderen in teamverband, het handen schudden met de andere sekse, het niet-scheiden van mannen en vrouwen en zo zijn er nog veel meer zaken. Dat is hoe Nederland was en hoe ik wil dat het weer wordt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:56

Je was me voor Jameyskatje :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:57

Lijkt me niet erg praktisch, die foto's :')

Ik zie daar boven toch echt een paar meisjes met de nek bloot..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:58

jameyskatje schreef:
ik wil je graag het tegendeel bewijzen springert.

waar een wil is is een weg.

mocht een vrouw echt belemmerd worden in het uitvoeren van een sport heeft zij altijd nog haar EIGEN KEUS, namelijk, doet ze de hoofddoek af of kiest ze een andere sport.

Was jij niet degene die zei dat we het buitenland niet met Nederland moeten vergelijken?
Je komt nu met allerlei foto's uit landen als Iran etc.....ik heb het over sporten in Nederland, want daar wonen we.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:59

sporten ze, 'integreren' ze, is het nog niet goed.. Ach altijd maar naar het negatieve zoeken is soms de makkelijke weg toch?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:01

CtjeLief schreef:
sporten ze, 'integreren' ze, is het nog niet goed.. Ach altijd maar naar het negatieve zoeken is soms de makkelijke weg toch?

Altijd maar het positieve zoeken heet 'struisvogelpolitiek'!

Bij al die foto's zit er niet 1 uit Nederland!!!!
Niet raar, omdat hier sporten met dergelijke kleding niet toegestaan is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:02

Springert schreef:
Je kunt alleen individuele sporten bedrijven, maar met integratie heeft dat niets te maken. Integendeel, je bevordert juist het individualisme. Als je je dus afvraagt hoe het komt dat veel moslimvrouwen zo geisoleerd zijn van de maatschappij, dan heb je hier al een heel belangrijke oorzaak. Teamsporten in verenigingsverband zit er niet in. Sporten met publiek zit er niet in.
Dit is toch geen deel willen uitmaken van onze maatschappij, maar juist uitsluiten.

dit ben ik dus niet met je eens. er zijn zat verenigingen, niet enkel sportvereningen, maar er zijn er genoeg. moslima's hebben net zoveel opties om het huis uit te gaan als anderen. misschien zelfs wel meer, omdat dit ooit een probleem was en nu is aangepakt zijn er veel nieuwe groepen in het leven geroepen. ik zit in dat wereldje.

Citaat:
Het begint al op school. Gymnastiek kun je niet mee doen, samen met klasgenootjes naar het zwembad, je kunt niet mee doen. Dat is DE manier om jeugd al heel vroeg te leren dat er een groot verschil is, en juist niet dat we het allemaal samen moeten doen. Het is een voorbeeld van het opdringen van een cultuur die niet de onze is.

ja hoor, kinderen mogen gewoon meedoen met de zwemles. tot hun 13e kan dat prima, dan is er nog helemaal geen hoofddoek in het spel. ouders zien ook in dat zwemles een belangrijk iets is, niet enkel een plezierig iets. nogmaals, voor het cultuur verhaal verwijs ik je door naar het cultuur topic

Citaat:
Waarbij je wel een belangrijk punt vergeet. De niet moslimvrouwen die dit doen (het zijn er zeer weinig, sterker ik ken er geen een) hebben wel andere activiteiten samen met mannen. Doen wel aan sporten, dus het is maar een klein facetje dat ze dan, zoals jij zegt, alleen met vrouwen doen. Maar voor de rest staan ze wel midden in de maatschappij. Is wel een groot verschil met een moslimvrouw die geen van die activiteiten doet.
euhm.. mijn moeder doet ook geen vrije tijds dingen met andere mannen hoor... op haar werkt wetkt ze met mannen, maar dat doen moslima's ook. I don't get it, ik herken dit niet.

Citaat:
Dit is echt de wereld op zn kop, zoals jij het voorstelt. Het haalt vrouwen helemaal niet uit een isolement, het stopt ze er juist dieper in. Want het zullen bijna alleen moslimvrouwen zijn die op deze gescheiden manier willen zwemmen, sporten etc. De niet moslims zul je zelden vinden bij die activiteiten. Dat is toch geen integratie!!!
Dat is juist het nogmaals bevestigen van vooroordelen. Integratie houdt in allerlei activiteiten ondernemen met de lokale bevolking, niet het afzonderen van ze. Het is zelfs te belachelijk voor woorden, vind ik, dat we zouden moeten meewerken aan deze verschijnselen. Ik ben dus tegen al deze 'apartheids' maatregelen. We zijn juist af van de tijd dat zwart niet samen met wit mochten, en nu zouden we dat dan maar moeten gaan bevorderen tussen mannen en vrouwen?? Compleet mee oneens ben ik het.

zoals ik al zei, niet-moslims mengen zich hier steeds meer in. in zowel deelname als organisatie. het is al een stap vooruit dat moslima's het huis utikomen, of dat nu gemengd is of enkel met geloofsgenoten. ze zijn onder de mensen, daar gaat het om. jij kan niet bepalen wat goed voor hun is lijkt mij. ik deel niet jou mening, ik zie deze processen heel anders, waarschijnlijk ben ik ook flexibeler en heb ik andere doelen voor ogen. dus kortom een andere visie. maargoed, het verschil is ook, het is mijn werk en niet de jouwe, ik functioneer goed en breng deze doelgroep in beweging, dus ga ik lekker door waarmee ik bezig ben.

waarom ben jij zo pro voor de mix mannen en vrouwen? wat heeft dat voor positiefs in iemands welzijn/geluk? als iemand dat niet wilt moet je dat respecteren en niet dwangmatig vast blijven houden

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:03

En niet te vergeten hoevaak moslima's worden geweigerd door sportverenigingen, wat 9 van de 10 keer niet gegrond is, dus is het ook niet geheel onlogisch dat moslima's maar voor de individuele sporten kiezen, best ontmoedigend om steeds buitengesloten te worden..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:06

CtjeLief schreef:
precies.. daarom blijf ik ook van mening: men die zich zo dermate stoort aan een hoofddoek (zodanig dat werkelijk IEDERE stap van een Moslima in het negatieve wordt getrokken) moet denk ik eerst eens bij zichzelf kijken, en eens LUISTEREN naar wat een gelovige hier zelf over kan vertellen, want zij zijn degene die écht weten hoe het zit..

dat vind ik ook. en doet me weer denken aan het filmpje van khalid yasin waarin hij zegt.. if you wanne be fare, ask a muslim woman.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cxFKSC0c_UY&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cxFKSC0c_UY&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

http://www.youtube.com/watch?v=cxFKSC0c_UY

algemene mededeling:
het gaat om de moraal van het verhaal. probeer er iets positiefs uit de halen ipv direct in de aanval te gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:08

CtjeLief schreef:
En niet te vergeten hoevaak moslima's worden geweigerd door sportverenigingen, wat 9 van de 10 keer niet gegrond is, dus is het ook niet geheel onlogisch dat moslima's maar voor de individuele sporten kiezen, best ontmoedigend om steeds buitengesloten te worden..

Heb je daar voorbeelden van? Waarom zou dat niet gegrond zijn? Ik kan geen andere redenen bedenken dan voor de kleding, want kleding moet nu eenmaal veilig zijn, en een hoofddoek is niet bij elke sport veilig.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:10

MysticTinker schreef:

Als je Nederlands bent maar wel ineens overstapt naar de Islam en hoofddoekjes gaat dragen enzo, dan ben je op papier dan wel Nederlands, maar in mijn ogen ben je dan geen rasechte Hollander meer :n

dan zit jij nog vast in een ouderwetse gedachten. nederland is veranderd. je kan jezelf daar heel druk om maken maar je kan het ook accepteren. open je ogen en zie wat er allemaal te zien is in nederland. maak het positief voor jezelf. zodat je gewoon weer vrede kan hebben met je eigen land.

ik weet niet of dit aanvallend is bedoeld. maar ik ben een rasechte hollander! wie ben jij om dat te ontkrachten? je mag het vinden, maar het feit is dat ik een hollander ben in hart en nieren, misschien vind je dat moeilijk te aanschouwen en te accepteren, maar dan ligt het probleem wel bij jezelf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:10

Ik denk dat een deel van het misverstand voortkomt uit wantrouwen: Moslima's zéggen dat ze uit vrije wil hoofddoekjes dragen, gescheiden sporten, .., ... Veel Nederlanders geloven dat niet en denken dat het toch een vorm van onderdrukking is....dat het niet ECHT is wat deze meiden/vrouwen zelf willen. Veel praten en veel samen optrekken lijkt me de enige oplossing...om er achter te komen dat er ook in de 'Nederlandse cultuur' een aantal gewoontes zitten die ook voortkomen uit groepsdwang. Vrije wil is mooi, maar uiteindelijk passen we ons allemaal wel ergens aan aan.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:11

klopt, op het moment dat een hoofddoek wordt geweigerd uit veiligheidsredenen is het gegrond, in alle andere gevallen dus niet. Kijk maar eens op de CGB site, staan genoeg zaken hierover. Een aantal zaken heb ik hier zelf over behandeld en in een hoop gevallen ook gewonnen. In veel gevallen wordt het argument 'hoofddeksels niet toegestaan' gebruikt, wat dus niet als geldig argument beschouwd, hierop mag je geen hoofddoek weigeren omdat dit onder een andere categorie valt.
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 02-05-10 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:12

Springert schreef:
MysticTinker schreef:

En als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan schooluitjes naar het zwembad, samen op school gymnastieken, sporten op een vereniging met anderen in teamverband, het handen schudden met de andere sekse, het niet-scheiden van mannen en vrouwen en zo zijn er nog veel meer zaken. Dat is hoe Nederland was en hoe ik wil dat het weer wordt.

nogmaals. je bent heel erg bezig met cultuur. heb je al gereageerd in het cultuurtopic? zou namelijk een goede bijdrage kunnen leveren.

laten we niet vergeten dat iedereen een andere interpretatie heeft van holland. dat dit jou gedachte is bij holland betekent niet dat het een feit is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:13

MysticTinker schreef:
Lijkt me niet erg praktisch, die foto's :')

Ik zie daar boven toch echt een paar meisjes met de nek bloot..

EIGEN KEUS

(direct weer negatief. moeilijk om toe te geven dat deze vrouwen dus gewoon lekker kunnen sporten he?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:13

Brainless schreef:
russel schreef:
En de strenge leer van de gereformeerden een wreedheid tegen over het kindzijn, de vreugden van het leven.
2 zaken die ik stuitend vind en waarmee geen goede mensen gecreëerd worden.
Als je niet goed mag zijn voor jezelf, hoe kan je dan goed zijn voor vreemden. Juist die mededogen en naastenliefde is dan toch een zijn doel misplaatst. Al die leefregels die je naasten niet hebben en toch in de problemen komen, hoe kan je dan hulp verwachten van de gelovigen? Als zij in straffen van god denken? Ieder voor zich en god voor ons allen. Want alleen god kan je helpen als je je keert tot god. Makkelijke manier van naastenliefde.

ehhh wat mogen kinderen van streng gereformeerde niet wat andere kinderen wel mogen?
Over welke vreugde van het leven heb jij het?

Wat dacht je van gewoon de leuke kinderspelen. K3? Die kennen ze niet. tekenfilms op tv? TV hebben ze niet. Koninginnedag? Leuke straatverziering? Niet bij hun. Op zondag heel de dag opzitten, niks buiten spelen...., Ze wonen bij ons in de straat, weet waar ik over praat. Die kinderen mogen niets. Altijd nette kleerdjes aan, nooit eens als een kind ravotten in oude kleren.

Wat dacht je van de leuke dingen van het leven, gewoon lekker op zaterdag avond met al je vrienden ook de niet gereformeerden, ze zitten immers op speciale scholen, net als de moslims, lekker de disco in en gewoon leuk met zijn allen daar tot 03.00 lol met elkaar. Gewoon een vriendje met een kusje hier en daar zonder meteen verloofd te moeten zijn met de eerste de beste, met 18 trouwen en meteen kinderen, elk jaar er eentje bij. Lekker met vriendinnen met je 18e de kroeg in en met jongens dansen en praten....
Maar de kinderen moeten op woensdagmiddag als gewoon naar bijbelles. Door de week op bezoek bij de dominee. Voortdurend uit de bijbel lezen, nooit eens lekker harde popmuziek.

Samen met een vriend of vriendin als jeugdige op vakantie en op het strand liggen, mooie meiden bekijken, knappe knullen op het terrasje met een Sangria bespreken en begiechelen. Gewoon jong zijn, trouwen en kinderen krijgen wanneer je wilt of gewoon niet wil, maar een carriere en samenwonen omdat je dat zelf wilt.

Dat bedoel ik met de vreugdn van het leven, daar zit niets verkeerds aan. Die leuke modieuze broek ook niet en dat leuke vrolijke korte kapsel met dat leuke aparte kleurtje ook niet, die oog make-up die je ogen net even wat sprekender maakt, dat lekkere parfummetje.....je gewoon lekker optutten en dan lekker even uit gaan. Zonder dat je de prutsmuts uit hangt....gewoon lekker jong zijn en je als meid mooi maken.....Dat is leven. Je jeugd is zo voorbij. Maar dat is bij hun al heel snel hoor, zodra ze volwassen zijn, hebben ze al een kind aan de borst. Of je nou wil of niet, je moet, want dat hoort in die kringen.

Nog zo veel meer, maar dat weten alleen zij.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:14

CtjeLief schreef:

oo dat wist ik niet eens! weer wat geleerd hihi. ben wel eens geweigerd bij een dansgroep (was verplicht op school), ik was hier erg boos over. heb mijn hoofddoek dus ook niet afgedaan. want ik begrijp niet dat je met een hoofddoek onveiliger bent dan met een lange bos haar? :S heb dus gewoon eigenwijs meegedanst

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:15

Kendra schreef:
Ik denk dat een deel van het misverstand voortkomt uit wantrouwen: Moslima's zéggen dat ze uit vrije wil hoofddoekjes dragen, gescheiden sporten, .., ... Veel Nederlanders geloven dat niet en denken dat het toch een vorm van onderdrukking is....dat het niet ECHT is wat deze meiden/vrouwen zelf willen. Veel praten en veel samen optrekken lijkt me de enige oplossing...om er achter te komen dat er ook in de 'Nederlandse cultuur' een aantal gewoontes zitten die ook voortkomen uit groepsdwang. Vrije wil is mooi, maar uiteindelijk passen we ons allemaal wel ergens aan aan.

nuttige en belangrijke post! ik denk inderdaad ook dat het vaak zo werkt. dat merk ik bv hier op bokt.

Springert

CtjeLief schreef:

Helemaal niet onterecht, want ze willen in speciale kleding sporten, en dat kan dus niet!!!!

RoodZonnetje

Als keppeltjes mogen, mag de hoofddoek ook van mij. Al zie ik liever helemaal geen geloof in openbaar onderwijs, althans, niet één specifiek geloof. Ik vind dat kinderen een vrije keuze moeten kunnen maken wat betreft geloof, en niet opgevoed (op school) moeten worden met de normen en waarden van een specifiek geloof.

Ik vind het jammer dat mensen weer zo oordelen over andermans religie/cultuur en vooral hun subjectieve beleving daarvan.

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:16

Ja hoor Springert, dat kan dus (gelukkig in heel veel gevallen) wel..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:17

dat kan wel