Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:54

Even een kopietje van Wikipedia aangezien mijn arm zeer begint te doen van het de hele dag typen ;):

Citaat:
Er bestaat geen overeenstemming over de redenen waarom de Spaanse Reyes Católicos besloten de inquisitoriale machinerie in Spanje in te voeren. Onderzoekers hebben verscheidene mogelijke redenen naar voren gebracht:

1. De stichting van de religieuze eenheid. Daar het doel van de katholieke koningen het scheppen van een efficiënte staatsmachinerie was, was het een prioriteit om de religieuze eenheid te verkrijgen. Bijkomstig maakte de Inquisitie het de monarchie mogelijk om actief in te grijpen in religieuze aangelegenheden, zonder tussenkomst van de paus.
2. De politieke oppositie van de katholieke koningen verzwakken.
3. De machtige minderheid van judeoconversos beëindigen. In het Koninkrijk Aragón hebben zij invloedrijke families door de molen verwerkt zoals Santa Fe, Santángel, Caballería en Sánchez. Dit wordt niettemin tegengesproken door het feit dat Fernando zelf in zijn administratie rekening bleef houden met talrijke conversos.
4. Financiering van de economie. Aangezien een van de maatregelen inbeslagname van goederen inhield, kan deze mogelijkheid niet buiten beschouwing blijven.

Vjestagirl

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:56

Stichting van religieuze eenheid: door alle anders gelovigen te martelen tot ze overleden over bekeerden tot het Christendom

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:58

Inquisitie, nog zoiets leuks. Ongelovigen verbranden wij gewoon op den brandstapel! Zo, opgeruimd staat netjes?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:59

Ik praat het ook niet goed ;) Ik zeg alleen dat het waarom 'in the end' weinig te maken had met de inhoud van het geloof - enkel en alleen met macht, macht, macht.

Anyway, ik hou er nu mee op want anders kan ik morgen mijn arm niet meer bewegen. Toch eens een ergonomisch toetsenbord kopen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:00

Blue_Eyes schreef:
Focussed schreef:
Daarbij heb ik op school een scriptie gehouden in het het al dan niet haatdragend zijn van geloven. En het Christendom en de Islam weken niet significant van elkaar af... Evenveel oproepen tot haat en agressie in beide geloofsboeken.

Met dat verschil dat het christendom er het nieuwe testament bij heeft, waarin Jezus boven alles oproept tot 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.' Hij zegt er zelfs bij dat dit belangrijker is dan alles wat ervoor geschreven is.
Kruistochten waren overigens voor een heel erg groot deel ook politiek: het ging erom wie de macht had in de invloedrijke stad Jeruzalem.

Maar "uw naasten" mogen dan alleen heteroseksuelen, monogame goede Christenen zijn... In alle gelovigen zien we enorme tweeledige verhalen. Het enige geloof dat echt anti gruwelijkheden is is het Boeddhisme, daar staat liefde voor iedereen centraal.

Haha, succes met je arm!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:04

Focussed schreef:
Blue_Eyes schreef:
Met dat verschil dat het christendom er het nieuwe testament bij heeft, waarin Jezus boven alles oproept tot 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.' Hij zegt er zelfs bij dat dit belangrijker is dan alles wat ervoor geschreven is.
Kruistochten waren overigens voor een heel erg groot deel ook politiek: het ging erom wie de macht had in de invloedrijke stad Jeruzalem.

Maar "uw naasten" mogen dan alleen heteroseksuelen, monogame goede Christenen zijn... In alle gelovigen zien we enorme tweeledige verhalen. Het enige geloof dat echt anti gruwelijkheden is is het Boeddhisme, daar staat liefde voor iedereen centraal.

Haha, succes met je arm!

Nog even dan en dan stop ik echt ;)

Jezus had geen uitzonderingen op die regel. Sterker nog, hij gaf een aantal voorbeelden waaruit bleek dat juist iedereen bij die 'naasten' hoorde (je kent neem ik aan het verhaal van de Barmhartige Samaritaan?). Dat er uitzonderingen zijn, dat maken mensen ervan. Dat doet God niet, juist niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:07

Ik wil niet zeggen dat Jezus of de Bijbel die regel predikt, maar dat de gelovigen dat zelf doen. De Bijbel predikt liefde voor alle naasten, de gelovigen brengen dat alleen iets anders in praktijk.
Maar dan blijft alsnog altijd ruimte voor discussie over. Zijn je naasten ook moordenaars, mensen die verschrikkelijke daden hebben begaan? Moet je die ook lief hebben? Ach zo kunnen we door blijven gaan natuurlijk, haha.
Alsnog sterkte met je arm :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:28

ik durf nu haast niet meer te zeggen dat ik helemaal niet gelovig ben :D is nog bijna gevaarlijk,haha

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:28

in de bijbel staan meer 'geweldadige teksten' dan in de qoran by the way. dat kan je natellen.

maargoed, dan nog.. het is geen wedstrijd ofzo. je lezen wat je wilt. je kan eruit pikken wat je wilt, soort van shoppen, sommige mensen gebruiken de teksten die hun aanstaan of de teksten die hun juist niet aanstaan om hiermee iets te bewijzen of bepaald gedrag af/goed te keuren. zo ben ik niet, ik neem het geloof in zn geheel. ik val absoluut niet over die teksten. omdat ik het geloof begrijp. hoe die teksten bedoeld zijn en hoe ze gepraktisseerd moeten worden. in de bijbel val ik er ook niet over trouwens hoor. (aangezien wij ook in het boek wat jezus bracht geloven, de indjiel)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:57

Blue_Eyes schreef:
Focussed schreef:
Daarbij heb ik op school een scriptie gehouden in het het al dan niet haatdragend zijn van geloven. En het Christendom en de Islam weken niet significant van elkaar af... Evenveel oproepen tot haat en agressie in beide geloofsboeken.

Tuurlijk, het christelijke geloof is ook geen heilig boontje (woordspeling) geweest, maar vergeet niet dat dit soort zaken in een paar honderd jaar geleden gebeurden in Europa (en het idd voornamelijk een politiek machtspelletje was).
Je zou in deze tegenwoordige tijd niet meer zien dan ongelovigen in Staphorst collectief op de brandstapel gegooid worden of dat de buurvrouw die net even iets te lang met de buurman gepraat heeft door haar familie met stenen bekogelt wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:09

nobel1 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Tuurlijk, het christelijke geloof is ook geen heilig boontje (woordspeling) geweest, maar vergeet niet dat dit soort zaken in een paar honderd jaar geleden gebeurden in Europa (en het idd voornamelijk een politiek machtspelletje was).
Je zou in deze tegenwoordige tijd niet meer zien dan ongelovigen in Staphorst collectief op de brandstapel gegooid worden of dat de buurvrouw die net even iets te lang met de buurman gepraat heeft door haar familie met stenen bekogelt wordt.

Maar je kunt niet verwachten dat de hele wereld dezelfde 'evolutie' ondergaat als dat wij gedaan hebben. Wij moesten veranderen, we zijn veranderd omdat we altijd een handels maatschappij zijn geweest. We hebben altijd veel verschillende culturen 'over de vloer gehad' in Nederland, en zijn onder de invoeden daarvan veranderd. Andere landen hebben dit anders, minder of niet door gemaakt.

Daar komt nog bij dat wij als Nederlanders weinig 'eigen' cultuur hebben. Bijna alles komt vanuit andere landen. Dit komt ook doordat wij veel contact hebben gehad. Andere landen zullen veel eigen cultuur hebben, omdat ze weinig of geen contacten hebben gehad.

Misschien zijn we wel een cultuur van aanpassers. Heeft ook zo zijn voordelen, het heeft ons de welvaart gebracht die we nu hebben.

Maar om eventjes een ander voorbeeld te noemen van culturen vergelijken. In Ierland was er tussen 1845 - 1852 'the great famine' ( de grote honger, 20 tot 25% van de bevolking van Ierland is omgekomen in die periode). Dit is daarna niet meer in zo sterke mate voor gekomen omdat Ierland sterker is gegroeit. We verwachten nu toch ook niet dat Afrika geen honger meer kent omdat Ierland het niet meer kent?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:22

Ik weet niet of je het evolutie of beschaving moet noemen.
Persoonlijk vind ik het stenigen van mensen niet enige vorm van beschaving tonen, je kan het ook minder ge-evolueert noemen, maar dan klinkt het meteen alsof die mensen de missing link zijn en dat is wat cru.
Noem het traditie,cultuur etcetc...Het blijft een gruwelijke middeleeuwse daad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:28

nobel1 schreef:
Persoonlijk vind ik het stenigen van mensen niet enige vorm van beschaving tonen, je kan het ook minder ge-evolueert noemen, maar dan klinkt het meteen alsof die mensen de missing link zijn en dat is wat cru.

Evolutie van een cultuur...

Maar dat komt omdat jij hier bent opgegroeid, van je ouders bepaalde dingen hebt geleerd. Als je daar had gewoond had je het de normaalste zaak van de wereld gevonden. En wie zijn wij om vanuit ons lekker warme Nederlandje te roepen dat ze het anders moeten doen?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:53

Religie is door de tijden heen altijd gebruikt als machtsmiddel. En dit land en onze cultuur is gebouwd op de pijlers van het christendom, veel van onze tradities en gebruiken komen daar vandaan. Ik denk dat het belangrijk is voor een land om niet zijn identiteit te verliezen aan de hardste schreeuwers van dat moment.
We zijn een vrij tolerant volk, open, in Nederland mag veel, we accepteren veel. Om dat zo te houden moet je zorgen dat extremisme geen vat kan krijgen. Ik vind dat moslims in Nederland de regels van hun geloof moeten kunnen volgen, maar dan wel binnen het kader van de gestelde regels van onze cultuur en onze gewoontes! Dus de gematigder midden stroom. Ieder vorm van extremisme moet de kop ingedrukt worden en beslist niet geaccepteerd.
( en het feit dan filips hier heel wat protestantse koppen heeft laten rollen 400 jaar geleden heeft natuurlijk nul komma nul niks te maken met de burka van nu he!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:31

Maar denk je niet dat juist door het verbieden van een burka, het tolerante karakter van Nederland in gevaar komt?

Tenslotte denk ik niet dat het accepteren van een Burka een risico zal veroorzaken omtrent de acceptatie van extremistische gebruiken die wel echt een gevaar zullen zijn voor de Nederlandse cultuur. (Wat een lange zin :') )
Zodra er iemand (vanuit z'n geloof of niet..) oproept tot het stenigen van mensen ofzo, mogen ze zo iemand wat mij betreft opsluiten.
Maar in welk opzicht denk je dat het verbieden van een burka een gunstige invloed gaat hebben op Nederland...?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:06

anshrop schreef:
Religie is door de tijden heen altijd gebruikt als machtsmiddel. En dit land en onze cultuur is gebouwd op de pijlers van het christendom, veel van onze tradities en gebruiken komen daar vandaan. Ik denk dat het belangrijk is voor een land om niet zijn identiteit te verliezen aan de hardste schreeuwers van dat moment.
We zijn een vrij tolerant volk, open, in Nederland mag veel, we accepteren veel. Om dat zo te houden moet je zorgen dat extremisme geen vat kan krijgen. Ik vind dat moslims in Nederland de regels van hun geloof moeten kunnen volgen, maar dan wel binnen het kader van de gestelde regels van onze cultuur en onze gewoontes! Dus de gematigder midden stroom. Ieder vorm van extremisme moet de kop ingedrukt worden en beslist niet geaccepteerd.
( en het feit dan filips hier heel wat protestantse koppen heeft laten rollen 400 jaar geleden heeft natuurlijk nul komma nul niks te maken met de burka van nu he!)

De beste man heette Philip... En het ging erover dat beide geloven 'haatdragend' zijn.

Verder ga ik mee met Menino. Wel of geen burka gaat geen verschil maken voor de 'mate van moslimheid' in Nederland. Alleen voor hoeveel je het ziet. En zelfs dat vraag ik me af, want wie geen burka mag dragen gaat een niqaab dragen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:58

Vjestagirl schreef:
nobel1 schreef:

Maar dat komt omdat jij hier bent opgegroeid, van je ouders bepaalde dingen hebt geleerd. Als je daar had gewoond had je het de normaalste zaak van de wereld gevonden. En wie zijn wij om vanuit ons lekker warme Nederlandje te roepen dat ze het anders moeten doen?

Denk je nu echt dat die vrouwen daar tevreden vrolijk en happy mee zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:10

Jesser schreef:
Vjestagirl schreef:

Eerlijk? Weet ik niet. Ik denk dat je huwelijk daar een stuk meer waard is dan hier. Ja, er zullen idd vouwen zijn die gestenigd worden omdat ze verkracht zijn, maar ik denk dat vreemdgaan, verkrachting, pedofilie etc daar een stuk minder gebruikelijk zijn dan hier. EN hier komen er ook mensen in de gevangenis terwijl ze niets gedaan hebben. Geen enkel rechtssysteem is onfeilbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:20

Jesser schreef:
Vjestagirl schreef:

ligt er aan,
Denk dat heel veel onderdrukking heel veel invloed heeft op je ontwikkeling en onderbewust zijn,
maar als je niet beter weet....
Denk dat hun definitie van 'gelukkig zijn' er op is aangepast, en binnen hun eigen definitie zal een groot gedeelte best gelukkig zijn :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:54

En wie weet vinden ze ons wel onderdrukt en geïndoctorineerd. Dat we zo veel moeite doen om mannen ons gelijkwaardig te laten behandelen, zo veel moeite om er mooi uit te zoen, zo een 'screwed up' beeld van een schoonheids ideaal hebben, niet eens thuis kunnen blijven voor onze kinderen. Tis zielig dat onze mannen vreemdgaan, dat er kinderen verkracht worden, dat we compleet vast zitten aan de klok...

De hele wereld draait om perceptie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:39

wat is dan de indentiteit van nederland?? besef je wel hoe erg deze in 100 jaar al is veranderd? er is geen nederlandse identiteit, zoals maxima zei. ze heeft wel een punt ;)

echt grappig,, was gisteren ergens waar nogal veel islamitische winkels zijn.. nederlanders stonden echt verbaasd naar de islamitische boeken te kijken..'waarom zijn er zoveel boeken speciaal voor vrouwen en zo weinig speciaal voor mannen? wat oneerlijk voor die mannen zeg'.. haha moest echt lachen :P

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:40

Jesser schreef:

ja.

anders kom je volgend jaar naar de bekeerlingendag (zie mijn topic)

kan je er met deze vrouwen over praten ;)

veel nuttiger en veeel eerlijker dan op dit topic erover te speculeren

zoals khalild yasin zei: If you wanne be fare.. ask a muslimwoman!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:49

ik denk dat je op bekeerling dag alleen niet de meeste objectieve groep hebt uuh.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:51

Vjestagirl schreef:
anshrop schreef:

De beste man heette Philip... En het ging erover dat beide geloven 'haatdragend' zijn.

Verder ga ik mee met Menino. Wel of geen burka gaat geen verschil maken voor de 'mate van moslimheid' in Nederland. Alleen voor hoeveel je het ziet. En zelfs dat vraag ik me af, want wie geen burka mag dragen gaat een niqaab dragen

Uhhhm nee, die heette toch echt filips, mijn kennis van vaderlandse geschiedenis is nog van voor de instorting van ons leersysteem , en dus ijzersterk! Even met behulp van wiki : Willem (Slot Dillenburg, 24 april 1533 — Delft, 10 juli 1584), prins van Oranje, graaf van Nassau, Katzenelnbogen, Vianden en Diez, bekend als Willem van Oranje of onder zijn bijnaam Willem de Zwijger, en in Nederland vaak Vader des Vaderlands genoemd, was aanvankelijk stadhouder voor de koning van Spanje doch later de initiator, opstandelingenleider van de Opstand tegen de landsheer van de Nederlanden, Filips II.

Maar goed, het verbieden van de burka an sich gaat geen gunstige invloed hebben, maar het staat voor een stukje extremisme, en het in check houden daarvan gaat wel gunstige invloeden hebben op nederland, nl dat wij onze vrijheden zoals we die nu hebben behouden, ik geloof heus wel dat nederlandse moslimas mondige mensen zijn, die zelf de beslissing nemen een hoofddoek of burka te dragen, onze cultuur heeft ze zo gemaakt, ze zijn gevormd door deze cultuur!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:53

omdat? waren dit jaar 7 niqaabs.. 5% ongeveer dus.
4 nederlandse meiden en 3 marokkaanse..
sommige getrouwd, andere niet.

wat is er niet objectief aan?

waar wil je ze anders vinden? ik vind 7 vrouwen met verschillende achtergronden en andere burgelijke stand toch best objectief. objectiever dan 1 vrouw die geintervieuwd wordt in amsterdamoost.

maargoed, het is maar net welke waarheid je bevestigd wilt zien worden. ik weet waar ze te vinden zijn, dus ik geef enkel advies.